cykelvasan

cykelvasan
Min första CV, och riktigt nöjd. Ett roligt, snabbt lopp. Men, är jag den enda (start 8.30) som tycker det går lite ojämnt framförallt över större krön och mindre backar, strax efter snabba partier? Många som inte tycks vilja bära med sig farten, utan snarare verkar bromsa, vilket skapar lite kaotisk ryckighet.

cykelvasan
Jag startade i grupp 21 (9.35) och såg två olyckor tätt inpå varandra i backarna efter Evertsberg. Alla körde lugnt och fint förbi. Sen såg jag när de försökte rädda han som tyvärr lämnat oss, känner med hans familj och vänner.

Jag upplevde alla som väldigt hänsynsfulla. Ett par misstag här och där med medföljande ursäkter, inga idiotgrejer. Sen gick det nog fortare i nerförsbackarna, men jag upplevde att det var fler än vanligt som klev av och gick i några backar.

Någon som har någon uppfattning om hur den nya sträckningen påverkade tiderna?

cykelvasan
Jag hade 2,5 minuter sämre tid i år mellan Evertsberg och Oxberg än vad jag hade förra året på gamla sträckan. Men jag var betydligt krokigare i Evertsberg i år så det kan bero på det också.

Det skulle vara en Happy-fotografering någonstans efter banan i år också.
Någon som sett några bilder ännu?

cykelvasan
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle vara en Happy-fotografering någonstans
> efter banan i år också.

Jag tror jag såg Happy-seglen strax efter en underfart, var det innan Lundbäck tro?

cykelvasan
Björnsitsen skrev:
> Angående att man ska starta längre bak om man
> vill ha mindre hets så handlar det inte om att
> folk kör fort utan dumt och hänsynslöst! På
> långloppscupens lopp går det oxå fort men folk
> tar hänsyn till varandra och håller sin linje
> bättre! På cv var det många starka cyklister
> som inte hade vanan av att köra tävling i
> klunga!

Instämmer helt!

cykelvasan
Fast även längre bak fanns det cyklister som inte höll ut när de svängde in framför en annan. Sådana ovana "nissar" kunde tagit ut mitt framhjul ett par gånger om jag inte varit snabb att reagera. :(
Sedan var det många som bromsade på fel ställen och inte höll fart inför uppförsbackarna, men alla kan ju inte vara vana cyklister på första rundan så det får man ju leva med. :)

Frid!

cykelvasan
Öijer skrev:
> Bilder!
> http://oijer.blogspot.se/2015/08/bilder-cykelvasan
> -2015.html

Jag får väl kontra med den här då när jag blir omblåst av en kille i grönt efter 1:18:30. :)

Screenshot_2015-08-16-13-32-19.png

cykelvasan
Loftberg skrev:
> Min första CV, och riktigt nöjd. Ett roligt,
> snabbt lopp. Men, är jag den enda (start 8.30)
> som tycker det går lite ojämnt framförallt
> över större krön och mindre backar, strax efter
> snabba partier? Många som inte tycks vilja bära
> med sig farten, utan snarare verkar bromsa, vilket
> skapar lite kaotisk ryckighet.

Men det är ju lite så det är att åka svans; dem längst fram i svansen har det inte lika jobbigt med igångdrag som längre bak där skillnaderna blir större.

cykelvasan
Häzzz skrev:
> Angående bilderna från CV är dom på väg upp i
> sinom tid. Jag har tagit 11447 bilder.
> Så håll till godo.

Härligt! Bra jobbat. Dessa ser jag fram emot!

Frid!

cykelvasan
Grunnar på felkörningen, Rissveds m.fl. Varför körde inte täten fel? Kunde dom banan sen förut? Var banan samma som förut just där? Ganska tyst i media om just det...

cykelvasan
Var också med i klungan som körde fel, kan inte svara på var för så många kan ha kört fel. Ryktas om 110 man. Någon som lyckas få kompensation för detta? Varför tog de så lång tid innan man lyckades leda in cyklisterna in på rätt väg igen?

En av mina vänner stod också vid starten när olyckan då en av cyklisterna får problem med framhjulet och slår i backen. Var de någon som filmade detta? Finns sekvensen att se?

cykelvasan
Berga88 skrev:
> Var också med i klungan som körde fel, kan inte
> svara på var för så många kan ha kört fel.
> Ryktas om 110 man. Någon som lyckas få
> kompensation för detta? Varför tog de så lång
> tid innan man lyckades leda in cyklisterna in på
> rätt väg igen?
>
> En av mina vänner stod också vid starten när
> olyckan då en av cyklisterna får problem med
> framhjulet och slår i backen. Var de någon som
> filmade detta? Finns sekvensen att se?

Jag fick med delar av olyckan på film, men vill inte lägga upp något med hänsyn till stackaren som gick i backen.

cykelvasan
Det är förståeligt, det var en otäck olycka.

Ja damtävlingen borde det göra något åt. Om de inte får till en egen start, kan två korridorer innan mål vara ett alternativ?

Senast ändrad:
cykelvasan
Berga88 skrev:
> Det är förståeligt, det var en otäck olycka.
>
> Ja damtävlingen borde det göra något åt. Om de
> inte får till en egen start, kan två korridorer
> innan mål vara ett alternativ?

Det har ju körts lopp i långloppscupen där damerna startat en stund innan herrarna, de har visserligen blivit omkörda av elitklungan men jag har uppfattat det som att utövarna själva tyckte det funkade bra.

cykelvasan
Satt i samma klunga som Rissveds när vi körde fel. Körde ca 4km innan folk börja uppmärksamma att vi måste kört fel, och då kom vi ikapp klungan framför... sjukt dåligt att man inte kan sköta sin enda uppgift som funktionär och förstöra tävlingen för så många. Tappade ca 500 placeringar på felkörningen....

cykelvasan
Berga88 skrev:
> Det är förståeligt, det var en otäck olycka.
>
> Ja damtävlingen borde det göra något åt. Om de
> inte får till en egen start, kan två korridorer
> innan mål vara ett alternativ?

Ja, det borde väl räcka att hålla koll på första tjejerna, leda en separat spurtfil för dem, sen efter inte vet jag, 10 tjejer, eller hur många man nu är som samlar poäng i cuper etc, öppna upp i en stor fil igen för massorna av i-mål-cyklare?

cykelvasan
wobblie skrev
> Det har ju körts lopp i långloppscupen där
> damerna startat en stund innan herrarna, de har
> visserligen blivit omkörda av elitklungan men jag
> har uppfattat det som att utövarna själva tyckte
> det funkade bra.

Kunde de inte starta 10 min efter och motionsklasserna sedan kanske 50 min efter damerna?

cykelvasan
Körde ni snabbare eller långsammare i år?

Jag körde på 3.46 i år, 3.55 förra... Målet var 3.30 men en sadel slagen ur position o krampande vader sinkade mig.

cykelvasan
Körde på 3.14 från led 6 ifjol. Det upplevde jag som en perfekt resa med likasinnade omkring mig.
Till i år gav det mig precis en plats i led 4 och alltså tjockt med cyklister framför mig som gjort bättre resultat. Nu hade jag inte formen med mig i år utan landade på 3.29. I teorin så förtjänade jag alltså inte led 4 men jag tror inte att jag åkt och småbromsat så mycket som igår på något lopp nångång. Det rullas i nedförsbackar och man tar inte med sig farten in i (små)backarna.
Kanske är led 5 det bästa för en sån som mig.
Tycker oxå det var lite sämre pistat i år. Fler småfarliga hål och mer markant idealspår många gånger med mycket lösgrus i omkörningsfil.
Här spelar väl Öppet Spår en roll.

cykelvasan
Jag kom till platsen där de cyklat fel strax efter dem. Borde ha varit ca: 60 före mig som cyklade fel tillsammans med Rissveds, baserat på hur många placeringar jag tjänade. Så här såg det ut där:
felcykling.png

En pil före korsningen och en efter. Har också ringat in en cyklist som börjat åka ner men sedan vänt. Inga flaggvakter på plats. Vägen neråt är ju större och känns kanske naturlig att åka på, men jag låg först i min klunga och visste att vi skulle rakt över, så för mig var det inga problem.

cykelvasan
Var det inte snack om åtminstone separata korridorer damer resp herrar vid målgång för i år? Johan Eriksson sa det under SVTs inför-magasin. Så blev det alltså inte. För dåligt!

cykelvasan
Kan man se snitttid per klass någonstans? Jag skulle vilja veta om det tagit längre eller kortare tid i snitt... De flesta som jag pratade med hävdade att det tagit dem längre tid än förra året.

cykelvasan
Har kört CV några gånger nu både opå träning och tävling och aldrig tänkt på att man kan köra fel i den där korsningen men kör "en" fel så följer som regel resten med efter, inte första gången man råkar ut för det tyvärr, hände mig på Billingeracet också fast vi vände rätt fort.

Ruskigt trist för alla åkarna som råkade ut för det.

Edit:

Apropå krascher så var nog det rekord i år, vet inte om det var underlaget, torrt och dammigt eller något annat som ställde till det, såg 3 rätt otäcka vurpor första 2 milen från led 2 och ett par till under vägen, eller är vi slarvigare? kör man 2 i bredd i 45 knyck på en grusväg med 2 spår i rullgrus så är marginalerna rätt små.

Senast ändrad:
cykelvasan
Åkte på 3,21 förra året och 3,15 i år, båda gångerna från led 3. Håller med om att det var otroligt många olyckor i år jämfört med förra året. Bromsades en hel del för i mitt tycke ingenting och det kändes lite osäkert.

cykelvasan
Jämfört med förra året så tror jag den bitvis obefintliga sikten med dammoln och motljus, samt braking bumps från öppet spår drog upp antalet olyckor.
När det var som värst så såg man bara 1-2 cyklister framför sig av en stor klunga.

I Öijers bild ovan så ser man även att man har solen i ögonen och sen hade ju pilarna kunnat vara lite större, eller lite mer i ögonfallande i alla fall. Alla andra långlopp använder, vad jag vet, ill-orangea "enduropilar" och de syns i mitt tycke mycket bättre. Kan säkert ha bidragit till felåkningen.

cykelvasan
4:07:20 från startled 20 förra året och 3:33:07 från led 8 i år!
Upplevde lika här som på Mörksuggejakten att folk inte törs ösa på utför utan att man helt sonika bromsar på enda stället man får fart gratis så det blev väldigt mycket "kommer vänster" från min sida i backarna.
I övrigt fantastiskt väder och härlig stämning i 94km vacker natur!

cykelvasan
Loftberg skrev:
> Min första CV, och riktigt nöjd. Ett roligt,
> snabbt lopp. Men, är jag den enda (start 8.30)
> som tycker det går lite ojämnt framförallt
> över större krön och mindre backar, strax efter
> snabba partier? Många som inte tycks vilja bära
> med sig farten, utan snarare verkar bromsa, vilket
> skapar lite kaotisk ryckighet.

Samma här, dvs första cv (klarade mitt mål på 3.30 med drygt 2min) och startade 8.30 jag med (var nog den enda som cyklade i gröna norröna shorts), tyckte dock att det överlag flöt bra tills vi kom ikapp ett gäng i startgruppen innan.

Lite trist med alla som bromsade så fort det svängde och det var smalare än 4m men antar att väldigt många är ovana med underlaget.

Jag är iaf nöjd med loppet och hur allt runtomkring funkat. Trist för dom som körde fel dock.

Senast ändrad:
cykelvasan
Jag körde 70s långsammare men hamnade 130 platser bättre. Dock hamnade jag av allt att döma precis framför felkörarna, så ett 60-tal räknas väl egentligen inte. Men gissningsvis tog den lite längre i år för de flesta.

Senast ändrad:
cykelvasan
Fick två punkor och stora drevet fram förstört av en sten jag körde i men hankade mig ändå in på 3:32. Största förlusten var nog lusten att trycka på och den grupp jag körde i som höll ett perfekt och bra tempo - efter punkorna kom lite långsammare ryttare ikapp och fick princip ligga i spets sista fyra milen ...

Vad gäller olyckorna så såg jag två typer av olyckor på vägen. Den första jag fick "uppleva" var en kille som helt enkelt trängde ut en annan i spenaten. Han tog en rövare och försökte gå emellan och det sket sig. Vi var flera som såg det och när samma kille en stund senare kom ikapp oss och började ropa "hepp, hepp, kommer vänster" så svarade någon direkt "och vem fan skall du trycka ut i skogen den här gången då?". Tycker det är förjäkla illa att riskera andra för att man själv bara skall fram ...

Den andra typen av olyckor var rullgrusolyckor och bromsgropar. Rullgruset på sidorna om "spåren" var rejält löst och hamnade man där blev det väldigt fort instabilt. Bromsgroparna är väl kanske inte så mycket att göra åt mer än att undvika dem och/eller flytta vikten bakåt - men iom att sikten var så dålig så var det allt lite nervöst ibland.

Återstår att se om man kör nästa år ... men då blir det nog tävlingsklass.

cykelvasan
Är svt och vasaloppet så i säng med varandra att man inte ens tar upp Jenny Rissveds felkörning?! Vi pratar om svensk mtb sports i särklass mest lysande stjärna just nu och hur hon inte fick ens en möjlighet att vara med och slåss i toppen. Förvisso var hon efter men ändå.

Sedan tycker jag vasaloppets kommentarer om tjejstarten är tragiska. Låt tjejeliten starta 20 min 30 min före killarna så löser man problemet. Då blir det en egen tjejtävling. Förvisso blir många tjejer upphunna av herreliten men hallå, tjejerna i tävlingsklass var 36st! Killarna var 965.... så att det skall bli motsvarande problem att "alla" tjejer skall blockera för en ev herrspurt får ses som väldigt osannolikt.

Vidare måste man också vara kritsik mot kommentarerna om säkerhet i svt sändningen, här på Happy så upplever vi att det var mer och otäckare olyckor, där framstår det som om allt är glass och ballonger? Och vi vet ju alla att det är på Happy den riktiga sanningen finns.... Skämt o sido, början till förbättring brukar vara att inse att man har ett problem.
Istället framhålls vilket fantastiskt arrangemang det är genom intervjuer med blåbärsoppasörplande 5-timmarscyklister! Visst det är en sida av saken, men det finns brister vilket svt borde vara opartiska nog att lyfta fram.

cykelvasan
För mig var det första gången. Nervös som jag var innan starten så fick jag för mig att pilla lite på finjusteringsreglaget till bakväxeln. Jag tyckte att det lät lite... Hela loppet var jag utan 2,3 och 4:ans växel. Kul.

När jag läser era inlägg, ni som cyklade fort och i dom första leden så undrar jag varför jag inte såg något grus. Visst fanns det lite grus här och där men det var mest stora stenar överallt. Stora som honungsmeloner. Å hålen upplevde jag mer som djupa gropar, typ 1 meter djupa och breda.

Sen var det en sak till som var lite konstigt. På vissa ställen, där jag inte hade problem att susa fram låg det drösvis med flaskor. Jag tänkte direkt på bollhavet på IKEA.

Jag tyckte om CykelVasan och kör gärna nästa år igen om jag har tur med lotteriet.

En sista sak. Alla längs med spåret, deltagare som funktionärer ljög hela tiden. Det var inte alls "Nu är det bara utför till Mora". I h-vete heller..

cykelvasan
Cykelvasans sportchef verkar mer än lovligt inkompetent med tanke på hans uttalande om damtävlingen i SVT's inslag. "Ja det är ju beklagligt att det blir orättvist för damerna i spurten... Men de har ju 94 andra kilometer att avgöra på!"

AVGÅ. Och må nästa sportchef ge damerna en egen start, för bövelen. Cykling är inte skidåkning.

cykelvasan
Det var roligt att stå i målet och se de som kämpat sig in och var väldigt glada för sina tex 5 timmars blåbärslopp. Glädjen där var tydlig, det bör vara ett motionslopp och det är helt klart för mig att tävlingen är för dem. Av alla 10800? som kom till start så känns klicken liten som hetsar och vill ha det mer tekniskt osv.

Visst fanns det stenar och hål och folk gick omkull. Men det är ett mtb-lopp...är man rädd för stenar eller att trilla får man nog hålla på med nåt annat imho.

cykelvasan
Verkar vara många här i tråden som hade startled 8.

Bifogar en bild som visar på den nya stäckningen innan Oxberg förutom det var det är en bit innan risberg ca 0,5 km asfalt som ersatts med stig. Enligt mina loggar var det ca 200m längre men det kan ju va en fel räkning men alltid nått att skylla på när man var en dryg minut långsammare i år ;)

Bilagor

• CV2015vsCV2014.jpg
    CV2015vsCV2014.jpg
    33.7 KB · Besök: 30
cykelvasan
En liten fundering ang "felkörningen": Detta är inte acceptabelt för en tävling som CV. Jag drabbades inte själv, men jag förutsätter att alla som gjorde det får pengarna tillbaka och gratis start 2016. Allt annat vore skamlöst - tycker jag i alla fall, vad tycker ni?

Tillbaka
Topp