Cykelvasan

Tebbans

Medlem
Cykelvasan
Hej, har tänkt cykla cykelvasan i år men skulle behöva några råd! T ex. Riktiga loppet eller öppet spår? Fram eller heldämpat? Köra själv eller ligga på rulle etc. Tacksam för alla tips!

Cykelvasan
XC-FS. Lättrullade däck, tillräckligt många effektiva växlar i högre hastighetsspannet. Ligga på rulle går såklart fortare!

Var noga med att justera lufttryck för optimal blandning av rullmotstånd, genomslagsskydd och komfort. Grepp brukar väl inte vara en issue om det inte regnar. Går det fortare och man har lättare mer lättrullade däck behöver man gå upp lite i lufttryck om däck och fälgar skall hålla hela vägen - är det rulliggande som gäller så kommer en del features i vägen att överraska....

Edit:
Det är dock numera några år sedan jag körde senast, så ta det för vad det är.

Cykelvasan
Tack för svaren. Ja det kommer inte att gå så fort för mig trots att jag är av samma årgång som den ”gyllene idrottsgenerationen” 56-orna!
Jag tänker segrartiden plus 50%. Äger en hardtail och en heldämpad mtb och en cykelkross som jag tror blir för stum!

Cykelvasan
Fyra timmar för en 56:a är är bland de bättre i den gruppen, så då är det mer än att ”klara av det” som gäller. Är du en som sitter och trampar nästan hela tiden och din heldämpade inte är för tung och svampig så låter den som ett bra val. Står du upp så fort det lutar det minsta eller när du tar i är väl HT effektivare, men mindre njutbart när du närmar dig Mora.

Vill du få maximal vasaloppsupplevelse är det nog det riktiga loppet du ska köra, men är det cyklingen du vill njuta av går det minst lika bra med öppet spår.

Cykelvasan
Om man vågar ligga på hjul så är det mycket skönare att ha fs när cyklisten framför kör genom gropar mm än att få sadeln uppslagen i bumpen varje ggn. Ryggen mår också mkt bättre.

Cykelvasan
Tack vad bra svar! Det verkar vara en god ide’ att köra in mig ordentligt på min heldämpade hoj samt välja öppet spår! Sedan tillkommer förstås logistiken med resa och boende! Kanske finns det några tips också om det?

Cykelvasan
HT har jag kört på alla gånger jag kört. Stenar, rötter och jobbiga backar lyser med sin frånvaro. Du ska trots allt cykla några timmar så jag hade valt den skönaste cykeln men oroa dig inte för en stökig tur som ”kräver” fs.
Bo i Falun eller Rättvik och kombinera med cykling på någon av de orterna. Otroligt bra logistik med cykeltransport från Mora (där bilen lämnas) och starten i Sälen.
Öppet spår tycker jag är trevligare, mer avslappnat och fler cyklister som inte har nått emot att prata lite under turen.
Även under öppet spår är det publik längst banan så du ska nog få lite tävlings känsla ändå.

Lycka till och god tur!

Cykelvasan
FS alla gånger. Jag har cyklat CV ett tiotal gånger o FS är balsam för en gubbkropp (född 65) jmf med ht. Ht fungerar men var beredd på trött kropp i Mora med krampkänning men FS går både snabbare (iaf för mig) o ger dig en trevlig målgång!

Lördag så klart. Det är ju då det gäller :-)

Köra rulle. Ja, om det går. Det är ju långa grusvägsavsnitt o då kan man ju se om man hittar något gäng som har samma tempo men sikta inte på det utan bered dig på solo o se klunga som bonus.

Jag har kört med fs, Schwalbe Thunder Burt, 2.7 bar.. fungerar för mig. Vätskerygga, 3 gels, inga stopp o löd i benen så kommer du in på typ 3.30.. beroende på väder såklart o annat...

Cykelvasan
FS alla gånger. Jag har cyklat CV ett tiotal gånger o FS är balsam för en gubbkropp (född 65) jmf med ht. Ht fungerar men var beredd på trött kropp i Mora med krampkänning men FS går både snabbare (iaf för mig) o ger dig en trevlig målgång!

Lördag så klart. Det är ju då det gäller :-)

Köra rulle. Ja, om det går. Det är ju långa grusvägsavsnitt o då kan man ju se om man hittar något gäng som har samma tempo men sikta inte på det utan bered dig på solo o se klunga som bonus.

Jag har kört med fs, Schwalbe Thunder Burt, 2.7 bar.. fungerar för mig. Vätskerygga, 3 gels, inga stopp o löd i benen så kommer du in på typ 3.30.. beroende på väder såklart o annat...
Håller med om det mesta, gjort min bästa tid med fs med hel kropp i mål.
Däremot 1,5-6 & 1,8 i thunder burt 2,25 till 80 kg gubbe.

Cykelvasan
Bara för att vara ännu mer dum i höve än vanligt så kommer jag att testa crossen iår, Thunder Burt 2,1 fram, Gravelking ss 40 el 43mm bak.
Ser fö ut såhär, tight men helt ok.

20220728_184511.jpg

Tillbaka
Topp