Cykelväska utan pakethållare

perg

Ny medlem
Finns det några (hyfsat stora) cykelväskor som man kan montera på bakhjulet utan att behöva en pakethållare?

Ska åka på en minicykelsemester och behöver lite mer utrymme än vad en styrväska kan gå men tycker det känns onödigt att köpa och montera en pakethållare och ny skärm (den gamla skärmen går inte då) enbart för att kunna montera en väska.

Har sett bilder på väskor man kan sätta på framhjulet på sidorna, men inte hittat vart man köper såna (och om de går att sätta där bak möjligtvis?)

Carradice har väskor man sätter fast på sadelstolpen. 16 liter, sitter stabilt (SQR-varianten). Rekommenderas. Säljs bl.a på Wiggle.

Väskor på framgaffeln kräver att du har en gaffel med fäste för sådana. Ett skruvhål halvvägs upp. Bakväskor kräver vad jag vet pakethållare.

SQR rekommenderas! Tar lagom mycket packning för tre fyra dagar, om man inte tänker packa mat eller tält.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Carradice har väskor man sätter fast på
> sadelstolpen. 16 liter, sitter stabilt
> (SQR-varianten). Rekommenderas. Säljs bl.a på
> Wiggle.
>
> Väskor på framgaffeln kräver att du har en
> gaffel med fäste för sådana. Ett skruvhål
> halvvägs upp. Bakväskor kräver vad jag vet
> pakethållare.

Tittade på de där sadelväskorna på Wiggle tidigare och det har jag funderat på som alternativ. Kanske är det lämpligaste?! Dock hade de inga i lager och får in dem först i mitten av juni verkar det som. Jag behöver den isåfall i början av juli så jag får väl beställa och hoppas det hinner komma isåfall..

Jag ska cykla med barnen på en minicykelsemester så jag kommer även ha packutrymme i cykelkärran, men eftersom de kräver rätt mycket prylar (hygienartiklar, extrakläder, m.m.) så kände jag att jag måste ha någon mer packning även på cykeln.. Funderar på att ha styrväska, en liten ramväska, dubbla vattenflaskhållare (med den ena fylld med verktyg, slang och sånt) och då en större sadelväska eller liknade då...

Jag köpte en Carradice förra sommaren direkt hos Cykelnetto (gamla vägen mellan Stockholm-Uppsala), ser att det nu heter Alforns cyklar, alforns.se, och de har fortfarande Carradice.
Så beroende var du bor, köpa direkt eller beställa för lev., värt att kolla upp.

Det är väl lite brist på väskor inför PBP. Har du kollat Carradice egen site?
Wiggle kan ibland överraska med att skicka saker de säger att de inte har i lager.

Jag har tänkt köpa en packväska som man monterar fast på en pakethållare, fram tills nu. Hade ingen aning om att det finns packväskor som man kan montera fast bak på cykeln utan pakethållare. Jag var inne och kollade på Carradice väskorna. Vad heter modellen som rymmer 16 liter? Jag behöver en extra väska för att avlasta min ryggsäck de dagar som jag ska träna direkt efter jobbet. Det jag behöver plats för är ett par träningsskor och en lunchlåda, typ. Är 16 liter lite overkill kanske? Svårt att föreställa mig hur stor den är.

Vet inte hur mycket som är lagom storlek för dina behov men om 4 liter räcker så har TopPeak en variant man sätter på sadelstolpen. Rea på cykloteket just nu har jag för mig!

modesty skrev:
> Vad heter modellen som rymmer
> 16 liter? Jag behöver en extra väska för att
> avlasta min ryggsäck de dagar som jag ska träna
> direkt efter jobbet. Det jag behöver plats för
> är ett par träningsskor och en lunchlåda, typ.
> Är 16 liter lite overkill kanske? Svårt att
> föreställa mig hur stor den är.

Den heter SQR Tour.
http://www.alforn.se/carradice-cykelvaskor/81-sqr-tour-sadelvaska.html
Den är lagom för en matlåda och jobbkläder.

Det finns 3 olika 16-liters SQR-väskor. Jag har en Tour, men skulle nog idag välja den plattare varianten för att få ned tyngdpunkten något. Inte för att jag vet om det skulle spela nån roll..

Fikasvettot skrev:
> Det finns 3 olika 16-liters SQR-väskor. Jag har
> en Tour, men skulle nog idag välja den plattare
> varianten för att få ned tyngdpunkten något.
> Inte för att jag vet om det skulle spela nån
> roll..

Alla tips är välkomna! Var inne och kollade och jag antar att du menar SQR Trax.

Tack för alla tips! Jag har verkligen haft ångest inför att behöva montera fast en pakethållare på min hybrid, vilket enligt planerna hade varit aktuellt nästa vecka. Så detta kom väldigt lägligt! :)

modesty skrev:
> Alla tips är välkomna! Var inne och kollade och
> jag antar att du menar SQR Trax.

Slim heter den plattare varianten. Den kan nog också vara bättre om man har sadeln lågt.
Å andra sidan kan det vara praktiskt med sidofickor som Tour har.

paprika.jpg

bilder + bloggsvammel om mina väskor

ev. randonörd skrev:
> Är mycket nöjd med den . Inte lika klumpig och
> gungig som Carradice´n
> Dessutom lätt att ta av och på.

Carradice SQR är absolut inte gungiga, däremot kan jag tänka mig att de modeller som hänger i sadeln kan vara gungiga i längdriktingen (där finns det ett metallstöd som tillbehör för att minska det)

R&K-fästet är snyggare, men det har ju nästan blivit ett stående skämt om hur länge det dröjer innan de havererar.

Fikasvettot skrev:

>
>
> R&K-fästet är snyggare, men det har ju nästan
> blivit ett stående skämt om hur länge det
> dröjer innan de havererar.

Om man inte monterar fästet upp och ner eller överlastar så verkar det hålla

Jag har slim- modellen av Carradice SQR väska.

Jag valde denna modell för jag ville ha ett så stort packutrymme som möjligt.
Det är en mycket trevlig väska i hög kvalité, vill minnas att det låg en liten lapp i om vem som hade sytt ihop den, jag är lite svag för sånt....
CIMG5571.JPG

Fikasvettot skrev:
> Slim heter den plattare varianten. Den kan nog
> också vara bättre om man har sadeln lågt.
> Å andra sidan kan det vara praktiskt med
> sidofickor som Tour har.
>
> http://3.bp.blogspot.com/_xaTlgvi2YRk/S-hQGfPb5QI/
> AAAAAAAAAXQ/trLqdFhVSpQ/s400/paprika.jpg
> bilder + bloggsvammel om mina väskor

Sidofickor har jag nog ingen användning för. Sadelväskan kommer bli ett komplement till min ryggsäck som inte rymmer allt.

Ja, man lär sig uppenbarligen nåt nytt varje dag! Det verkar bara vara fantasin som sätter gränserna för var man kan haka fast en väska på en cykel :)

heklamama skrev:
> vill minnas att det låg en liten lapp i om vem
> som hade sytt ihop den,

etikett.JPG

> jag är lite svag för sånt....

+1

Janddt hAr en rejäl ramväska också, tror de finns på cyclcomponents. carradice sqr e fina grejer. mina har klarar fjällcykling galant flera gånger.

hmm under miglian var det ngn eller ngra väskor med klent fäste som gick sönder Ex Calles.......

tycker ej att Carradice SQR väska är det minsta svajjig...sitter smäckfast men den är måhända inte den lättaste men satans hållbar och det spelar ingen roll om den är tungt lastat och det kommer ett megagupp.....håller fint ändå

Hellre lite tyngre som håller än tvärt om

Fikasvettot skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vill minnas att det låg en liten lapp i om vem
> > som hade sytt ihop den,
>
> http://4.bp.blogspot.com/_xaTlgvi2YRk/S-v9qBMi98I/
> AAAAAAAAAYI/Do1nZlICgBo/s400/etikett.JPG
>
> > jag är lite svag för sånt....
>
> +1

Just så...
Styrstångsväskan är en Cannondale föresten.
Från 1974, rätt ok kvalité det med..
http://www.vintagecannondale.com/year/1974/1974.pdf

Nu har jag beställt en Carradice SQR tour från Wiggle!.. Hoppas den hinner dyka upp innan juli bara... Tog en styrväska från Carradice Super C och en ramväska (topeak) också

Tack för alla tips!

Bra tips från alla!

Det vore skönt att ha en lite lättare ryggsäck. Nu har jag datorn, kläder (och matlåda ibland).

Jag ska botanisera bland länkarna!

Här blir det en Carradice SQR Slim. Så hädanefter slipper jag springa ner till affären iklädd vanliga kläder...och cykelskor, bara för att jag inte får plats med två par i ryggsäcken :) Åter, tackar så väldans mycket för alla tips!

Tillbaka
Topp