Cykla från Göteborg till Gotland

Tips: Skirö är ett superfint område längs din färdväg, öster om Vetlanda. Vacker natur med härliga backar och småvägar. Det marknadsförs som Smålands trädgård.
Mina trakter ? Ja där fint, ger man sig ut på grusvägar blir det ännu bättre.
Från Skirö går det köra små slingriga vägar mot Virserum och sen Mörlunda. Därifrån lite tråkig väg till Kristdala som sen blir finare närmare Fårbo och mot Figeholm. Strax innan Figeholm går cykelväg till Oskarshamn, grusväg första biten åtminstone sen vet jag inte.
Alternativen från Mörlunda innebär grusväg eller delvis vältrafikerade vägar.

Edit: en och annan rejäl backe ingår helt gratis ?

Jag tycker sådana här trådar och RR är de allra bästa, de ger inspiration att cykla. Vimmerby och däromkring har jag ännu inte besökt men det flyttas nu upp på listan att cykla :)
Tog en sväng upp till Vimmerby i helgen, blev en hundramilare av det faktiskt så skall se om jag postar en liten RR i bikepckingtråden :)

Tog chansen nu under helgen att göra verklighet av planerna och cyklade till Gotland. Efter lite funderande landade jag i att det passade bäst att dela upp det på två dagar den här gången men kan absolut tänka mig att göra det igen på kanske tre eller fyra dagar för att ha lite mer tid att stanna på vägen eller ta lite omvägar. Lägger in lite länkar till Strava om någon är intresserad av att se vilken väg jag valde. Är i det stora hela väldigt nöjd med vägvalet, riktigt fina små landsvägar genom Småland! Dock var det några ställen där jag tvingades tänka om på vägen och hamnade på lite större vägar än jag tänk vilket inte var så kul. Hade även lite otur med vädret dag 2 men det är ju en del av äventyret :)

Dag 1: https://www.strava.com/activities/11370094555
Dag 2: https://www.strava.com/activities/11378469880

Tog chansen nu under helgen att göra verklighet av planerna och cyklade till Gotland. Efter lite funderande landade jag i att det passade bäst att dela upp det på två dagar den här gången men kan absolut tänka mig att göra det igen på kanske tre eller fyra dagar för att ha lite mer tid att stanna på vägen eller ta lite omvägar. Lägger in lite länkar till Strava om någon är intresserad av att se vilken väg jag valde. Är i det stora hela väldigt nöjd med vägvalet, riktigt fina små landsvägar genom Småland! Dock var det några ställen där jag tvingades tänka om på vägen och hamnade på lite större vägar än jag tänk vilket inte var så kul. Hade även lite otur med vädret dag 2 men det är ju en del av äventyret :)

Dag 1: https://www.strava.com/activities/11370094555
Dag 2: https://www.strava.com/activities/11378469880
Wow, snyggt! Tack för att du delar. Det var en annan rutt jämfört med den jag vad jag kikat ut. Hur kom du fram till just den? Körde du tält och hela kittet?

Wow, snyggt! Tack för att du delar. Det var en annan rutt jämfört med den jag vad jag kikat ut. Hur kom du fram till just den? Körde du tält och hela kittet?
Jag skissade faktiskt först på en lite nordligare rutt som mer följde den vägen man brukar köra med bil via Borås, Jönköping etc. men blev aldrig riktigt nöjd. Det var en blandning av att det var lite för stora och vältrafikerade vägar samt att det var mer backigt. Jag tror att den rutten som jag valde längre söderut blev lite längre men mer småvägar och inte lika backigt, speciellt i början! Bodde en natt på ett vandrarhem den här gången eftersom vädret såg lite ostadigt ut och jag ville kunna packa lätt för att kunna cykla lite snabbare :)

Kan tillägga att stora delar av dag två följde jag i princip Sverigeleden från Korsberga ända till Oskarshamn och det var nog den finaste delen av vägen. Kan varmt rekommendera den sträckan via Nye, Virserum och Mörlunda :)

Senast ändrad:
Här är en bild på cykel med packning. Tycker att det gör stor skillnad att bara ha en sadelväska och inget på styre/gaffel. Känns fortfarande som en cykel då och inte en husbil...

Bilagor

• 1715607493076.jpeg
    1715607493076.jpeg
    121.3 KB · Besök: 67
Jag skissade faktiskt först på en lite nordligare rutt som mer följde den vägen man brukar köra med bil via Borås, Jönköping etc. men blev aldrig riktigt nöjd. Det var en blandning av att det var lite för stora och vältrafikerade vägar samt att det var mer backigt. Jag tror att den rutten som jag valde längre söderut blev lite längre men mer småvägar och inte lika backigt, speciellt i början! Bodde en natt på ett vandrarhem den här gången eftersom vädret såg lite ostadigt ut och jag ville kunna packa lätt för att kunna cykla lite snabbare :)
Tycker din rutt ser väldigt intressant ut. Hur var flödet med affärer på vägen? Tänker att jag vill slippa ta med stormkök osv ?

Tycker din rutt ser väldigt intressant ut. Hur var flödet med affärer på vägen? Tänker att jag vill slippa ta med stormkök osv ?
Det fanns massor av affärer och kafeer längs vägen. Dag 1 stannade jag första gången efter typ 45km på ett trevligt bageri i Idala söder om Fjärås. Kan verkligen rekommendera deras kanelbullar! Köpte med mig några att äta under dagen... Sen tog jag lunchpaus efter 100km på ett värdshus i Holsljunga som jag spanat in några veckor tidigare när jag cyklade lite gravel i de trakterna. Sist blev det ett kort stopp på Tempo i Hestra under eftermiddagen för lite extra energi. Dag 2 var det lite sämre väder så tog lite fler pauser för att värma mig så det blev stopp på Tempo i Stockaryd, en kaffe i Korsberga, sen pizza i Virserum och till sist en paus på Ica i Mörlunda. Cyklade även förbi flera matbutiker under eftermiddagen där så det var aldrig långt till proviant.

Det fanns massor av affärer och kafeer längs vägen. Dag 1 stannade jag första gången efter typ 45km på ett trevligt bageri i Idala söder om Fjärås. Kan verkligen rekommendera deras kanelbullar! Köpte med mig några att äta under dagen... Sen tog jag lunchpaus efter 100km på ett värdshus i Holsljunga som jag spanat in några veckor tidigare när jag cyklade lite gravel i de trakterna. Sist blev det ett kort stopp på Tempo i Hestra under eftermiddagen för lite extra energi. Dag 2 var det lite sämre väder så tog lite fler pauser för att värma mig så det blev stopp på Tempo i Stockaryd, en kaffe i Korsberga, sen pizza i Virserum och till sist en paus på Ica i Mörlunda. Cyklade även förbi flera matbutiker under eftermiddagen där så det var aldrig långt till proviant.
Nice! Lutar åt din rutt ändå. Planen är att dela upp den på tre dagar och ta det piano. Väldigt tacksam för att du delade med dig :)

Turen blev av och det blev succé med mersmak. Stort tack @axelekwall för rutten. Gjorde några justeringar men i stora drag snodde jag den rakt av dock med två övernattningar (Tranemo och Myresjö). Blev ca 14 mil om dagen vilket kändes lagom. Käkade pizza alla cykeldagarna (Vrigstad bjöd på den bäst) och alla dagarna bjöd på någon form av regn, men destumer solsken och för det mesta medvind. Småland bjöd på skog och mycket fina vägar. Cyklade igenom många orter jag förmodlingen aldrig skulle få se annars. Många orter var inte mycket för världen men alla var väldigt fina på sitt sätt. Vissa delar, långt in i Småland, kunde jag cykla miltals utan en skymt av någon bil.

Cykeln och väskorna gjorde jobbet, inget strul. Dock så upplevde jag strul med framväxeln de två första dagarna. Kom på dag tre att det var pga att växelreglaget tog i styrväskan när jag växlade upp (vilket jag då justerade...).

De allra flesta bilister, men framför allt lastbilschafförer visade stor hänsyn och höll ut långt till vänster vid omkörning(y)

Förövrigt, tack alla för all fin input i tråden!

För mer info https://www.strava.com/activities/11792565451

Tillbaka
Topp