Cykla Göteborg-Lysekil

Botis

Medlem
Cykla Göteborg-Lysekil
Funderar på att ta en cykeltur när vi skall upp till Lysekilstrakten i sommar men är lite osäker på hur man cyklar bäst mellan Göteborg och Lysekil (eller snarare mer Göteborg-Brastad, men sista biten löser sig nog). Antar att det är bra att cykla förbi Kungälv och sedan vidare mot Stenungsund, men var cyklar man sedan? Tips mottages tacksamt!

Cykla Göteborg-Lysekil
* Antingen Kungälv-Lilla Edet-Ljunskile-Uddevalla

Kungälv-Lilla Edet bakom Fars Hatt utmed Göta älv sedan väg 167 till Uddevalla.
Uddevalla -rakt västerut därefter :)

* Eller Kungälv-Kareby-Kode-Stora Höga-Ucklum-Ljungskila sedan 167 till Uddevalla och resten enligt ovan

Tjörn/Orust gillar jag inte att cykla racer på, för trånga vägar i kombination med hård trafik...

Jag körde bägge alternativen för 3-4 veckor sedan, det går fint.

Cykla Göteborg-Lysekil
Jag skulle nog kört från ljungskile och till uddevalla via kustvägen vid ulvesund, ner till ammenäs för att sedan svänga vänster in vid hova och komma ut vid gustavsberg i uddevalla.
Kört genom Uddevalla centrum och via hamnnen letat mig ut till cykelbanan längs med 44:an (stadsmotorvägen)
Sedan hade jag undvikt att köra 161:an västerut vid torpköpcentrum. Efter rotviksbro är den väldigt smal och mycket tät trafik på sommaren.
Kör istället gamla E6:an ända upp till håby och sen fortsätt på 162:an raka vägen till brastad!

Trevlig tur!

Cykla Göteborg-Lysekil
Här är mitt förslag. Det är, anser jag, inget som helst problem med vägarna på Orust, men vägen genom Bokenäs är lite värre (fortfarande inget stort problem). Mitt ruttförslag innehåller bara en mycket kort sträcka på Bokenäs-vägen. Jag har själv cyklat denna rutt (fast jag valde tunneln från Orust till fastlandet i stället för den idiotiska och backiga omvägen på flera kilometer) och den är skön. Vill man ha det lite mindre backigt väljer man att fortsätta till Varekil efter Svanesund, och sen följer man väg 160 norrut till bron.

Jag orkade inte med karttjänstens nyckfulla autoruttdragning, så jag har dragit raka streck som i grova drag följer rätt väg. Det är ganska tydligt vilka vägar som avses om man zoomar in lite.

http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=146142

Cykla Göteborg-Lysekil
har ni inte så bråttom å gillar färjor så föreslår jag
gbg-hisingen-kornhallsfärjan-ytterby-vävra-kode-stenungsund-tjörn-orust-varekil-ellös-färja till malön-färja till flatön-skaftö- färja till lysekil
från gbg till myggenäs på tjörn finns cykelvägar för å slippa trafiken.

Cykla Göteborg-Lysekil
thobbe skrev:
-------------------------------------------------------
> har ni inte så bråttom å gillar färjor så
> föreslår jag
> gbg-hisingen-kornhallsfärjan-ytterby-vävra-kode-
> stenungsund-tjörn-orust-varekil-ellös-färja
> till malön-färja till flatön-skaftö- färja
> till lysekil
> från gbg till myggenäs på tjörn finns
> cykelvägar för å slippa trafiken.

Det där är nästan en mil längre, med längre/fler sträckor utan cykelbana (där trafiken är tät) och betydligt backigare, främst i början och på slutet.

Cykla Göteborg-Lysekil
Jag rekommenderar Geologens väg. Är själv från Orust och har släkt på Smögen, så jag känner till vägarna. Jag har personligen inget direkt emot vare sig 160:an eller 162:an. Bred vägren mestadels och förhållandevis lite trafik med tanke på vägarnas bredd. Däremot gillar jag inte 161:an. Så om du gillar färja: ta geologens väg till Svanesund men vägen över Malö/Flatö. Om du inte gillar färja tar du geologens väg fast 160:an från Stenungsund, sedan är även vägen rakt fram vid rotviksbro mot Munkedal fin att cykla om du även vill undvika sista färjan - fast det är väl inte färjor detta handlar om! :)

Tips fikaställe: Lilla kiosken vid slussen (se även www.slussenspensionat.se), Handelsman flink på flatön, kioskerna vid färjan finnsbo/skår (perfekt med en glass antingen på eller i väntan på färja)

/David

Cykla Göteborg-Lysekil
stefan_ skrev:
> Äsch, skit i det och ta med mtb istället ;-)

Och cykla helt rakt mellan punkterna, eller? :D

Cykla Göteborg-Lysekil
geologen skrev:
> stefan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äsch, skit i det och ta med mtb istället ;-)
>
> Och cykla helt rakt mellan punkterna, eller? :D

42Hz klarar det!

Cykla Göteborg-Lysekil
thobbe skrev:
> har ni inte så bråttom å gillar färjor så
> föreslår jag
> gbg-hisingen-kornhallsfärjan-ytterby-vävra-kode-
> stenungsund-tjörn-orust-varekil-ellös-färja
> till malön-färja till flatön-skaftö- färja
> till lysekil
> från gbg till myggenäs på tjörn finns
> cykelvägar för å slippa trafiken.

Jag körde en variant på thobbes förslag till fiskebäckskil förra året, många fina vägar där! Tog färjan norr om Stenungsund över till Svanesund på Orust och slapp således Tjörnbron. Korsade Orust från Svanesund rätt över till Ellös, hittade en del små parallella vägar nästan utan trafik.

Ja, rutten är längre (12,5 mil blev det från västra göteborg via älvsborgsbron) men de flesta vägarna var väldigt lugna och fina med trafiken. Tog mig ungefär 5h av aktiv cykling (plus 40 minuter väntetid vid de fyra färjorna) på mtb med grova däck. Jag skrev här på forumet inför min cykling förra året om vägförslag, och då fick jag även tips om fartkameran i Säve (spurtpris!) Har dock för mig att det är 50km/h där, och så tidigt på rutten ville jag inte ta ut mig...

Är thobbe möjligen Tobbe Olsson?

Cykla Göteborg-Lysekil
När tänker du cykla och vilket tempo?
Jag hade tänkt att ta samma runda någon gång i sommar också. Vi har sommarhus i närheten.

Cykla Göteborg-Lysekil
Hejsan på er,

Ursäkta att jag "kapar" denna tråd...men jag spenderar ett antal veckor i Fiskebäckskil med både MTB och LVG och har kört själv mestadels. Vore kul om det finns lite folk runt gullmarn som är sugna på att köra lite ihop. Har en 1-timmes tur runt skaftö på MTB som jag brukar köra, samt brukar ta en tur runt Orust på LVG'en på tidiga mornar. Är mycket öppen för lite mer cykling i trakten!!

Mvh,
Jens

Cykla Göteborg-Lysekil
Kenzo skrev:
> När tänker du cykla och vilket tempo?
> Jag hade tänkt att ta samma runda någon gång i
> sommar också. Vi har sommarhus i närheten.

Det kan bli aktuellt lite när som helst i sommar, förmodligen i samband med helg för jag har inte så mycket semester inplanerat. I helgen var jag uppe i stugan men valde att fega och ta cykeln på biltaket upp och sedan köra en runda där uppe bara, tänkte att jag kunde klara mig utan midsommartrafiken. Jag kan väcka tråden till liv ifall det blir någon planerad cykeltur uppåt!

Tempo beror på dagsform men runt 30-33 km/h skulle jag gissa.

Cykla Göteborg-Lysekil
Gräver upp den här gamla tråden igen med en liten fråga då jag nog kommer att cykla Stenungsund-Lysekil en hel del i sommar.

Om man cyklar via Orust norrut på 160:an och ska över till fastlandet, är det lämpligast att cykla över den första bron, genom tunneln och fortsätta på vägbanan på den sista bron, eller om jag ska vika av innan bron och ta omvägen runt tunneln och sedan gc-banan på sista bron.

Vad jag minns så är det riktigt snålt med väggren på 160:an den sträckan så jag är lite oroad över att få en bil i baken mitt i tunneln, men å andra sidan slipper jag ju då korsa vägen två extra gånger.

Någon som har något förslag?

Cykla Göteborg-Lysekil
160:an är inte alls besvärlig att cykla på, tycker jag. Vägrenen minns jag inte bredden på, men vägen är inte smal och trafiken är gles när det inte är pendlingstider. Har du hörseln i behåll hör du trafiken på långt håll och kan glida ut på vägrenen vid behov. Fast den alternativa vägen jag ritat in är mycket vackrare och tar förmodligen lika lång tid (backigare men kortare). Du slipper också den lååånga stigningen upp från Henån.

Jag själv cyklar helst genom tunneln, trots att det är förbjudet (Trafikverket har nån crazy hang-up när det gäller tunnlar och cyklar - helknäppt), men man kan också ta den mycket längre och mycket mer kuperade omvägen som egentligen är till för cyklar (den jag ritat in på kartan i länken ovan). Då måste man vika av ganska långt innan både bro och tunnel. Det är vid en fyrvägskorsning, med några hus med skogsparti runt, och en backe som svänger av mot sydväst inledningsvis (till vänster från stora vägen om man cyklar norrut). Minns jag rätt står det skyltat med cykelspecifika skyltar av nåt slag. Längre fram på stora vägen ser man en skylt som visar kommande cykelförbud med en avståndsmarkering (typ 1 km).

Cykla Göteborg-Lysekil
Tackar så mycket! Senast jag åkte där med bil såg jag bara förbudskyltarna mot gångtrafik vid tunneln/bron men en snabb titt på google maps visar mycket riktigt både förbud mot cykeltrafik och cykelskylten mot Lysekil vid korsningen du nämner. Den vägen får det bli. Stort tack!

Cykla Göteborg-Lysekil
Tänkte jag skulle bumpa tråden lite. Om vädret blir ok så kommer jag antagligen att cykla till Toresröd (Bokenäs) under nästa vecka. Någon som har hunnit cykla denna vägen än i år och kan uppdatera lite om status på vägar och liknande?

Cykla Göteborg-Lysekil
Gokväll,
Brukar och ska imorgon cykla upp till stugan på Orust!
Startar i kungsten mellan 14.00-15.00...lugnt tempo!
Ser att någon har kommenterat Orust negativt...enligt min mening...Orust är magiskt förutom väldigt backigt! Klarar sällan över 25-26km/h på Orust:-)
Har stuga på stillingsön...så vill ni ha paus 5mil från Lysekil är ni välkomna! Underbar miljö o cykla i!!!!
Mvh. Johan 0709-583322 sms:a

Cykla Göteborg-Lysekil
Just imorgon ska jag inte upp men kommer cykla till och från Lysekil en del i sommar så lägg gärna in i tråden om du kör fler gånger så kanske vi kan synka något.

Johan Lemser sa:
Gokväll,
Brukar och ska imorgon cykla upp till stugan på Orust!
Startar i kungsten mellan 14.00-15.00...lugnt tempo!
Ser att någon har kommenterat Orust negativt...enligt min mening...Orust är magiskt förutom väldigt backigt! Klarar sällan över 25-26km/h på Orust:-)
Har stuga på stillingsön...så vill ni ha paus 5mil från Lysekil är ni välkomna! Underbar miljö o cykla i!!!!
Mvh. Johan 0709-583322 sms:a

Tillbaka
Topp