GoranS
Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Motivering/bakgrund?C-dale sa:Backen från Ingenio kallas även Indurainbacken. I alla fall av Kvänumåkarna mfl.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Motivering/bakgrund?C-dale sa:Backen från Ingenio kallas även Indurainbacken. I alla fall av Kvänumåkarna mfl.
Fast uppförscykling torde vara ganska riskfritt kan jag tycka.Paul D sa:Tror det är för nära snösäsongen för sådana experiment. Northug har f.ö. en av de bättre tiderna på cykel upp till Soria.GoranS sa:Tider på rullskidor uppför testbacken vore intressanta. Ingen som såg till att sätta Calle på en cykel och se vad han mäktade med?! Är ju inte någon bergsget till kroppskonstitutionen men hygglig motor bör han ju ha.
Frida Karlsson misstänker jag ligger bra till i den kategorin av svenskorna.nisseson sa:Undrar vad Johaug skulle göra, hon lär ju ha rätt bra w/kg ratio.
Tydligen en av hans favoritbackar att träna i. Blir ju en bra sträcka om man fortsätter till toppen.GoranS sa:Motivering/bakgrund?C-dale sa:Backen från Ingenio kallas även Indurainbacken. I alla fall av Kvänumåkarna mfl.
14/3 - 28/3 och om formen finns där ffa vikten ? Målet är +1000km på 2 veckor som en förberedelse till randosäsongen.Paul D sa:Ja jag är på men kommer behöva tidig start med lyse upp till Soria för att komma hem innan mörkret.
Tror GC200 o nya tunneln GC-2 upp till Agaete är lindrigare o bättre beläggning. Kört den en gång.
Belyst och bred. Tvåfilig o inga möten om jag minns rätt.
Detta kan man vänta sig om man orkar vända sig om på väg norrut
Kanske lämpligt att käka i Agaete? Eller butiksfika o nyttja bänkarna nere vid havet o se färgan till Teneriffa.
Agaete - Las Palmas - Telde är outforskat för mig. Från Telde o hem börjar jag hitta o med minimalt med höjdmeter om man skulle vara i tidsnöd.
När kommer ni ????
Absolut och min ursprungliga plan är första veckan dvs typ 16-21 mars. Långturen veckan efter blir samma fast 210 till Artenara sen Puerto Mogan och båt.Paul D sa:Jag borde kunna fram till o med söndag 22/3.
PMa närmare inpå så hittar vi på något. Kanske lördag 21/3 eller tidigare.
Möjligt jag tar mig tid att reka upp mot Las Palmas och delar av passagen i norr innan dess.
”Tunneln” i Las Palmas känner jag inte till men hört att det ska vara lagligt att köra GC1 mellan Las Palmas o flygplatsen.C-dale sa:Är det bara tunneln under Las Palmas som har cykelförbud? Enda gången jag rundat ön hade en Stockholmare rekommenderat tunneln med fortsättning på motorvägen. Hade nog gått fort med en härlig medvind, men när vi kom dit avstod vi pga cykelförbud o tät trafik. Alternativet blev den mindre vägen över Telde. Såg rak ut på kartan men var kurvig o backig när den passerade alla dalar som går från havet upp mot toppen.
Paul D sa:Lite info om tempo som går i San Mateo 16/11.
29% !!!!
Ska bli intressant
Går ett snällare tempo i Telde 23 eller 24/11.
Startar sydost om IKEA och upp till centrum via GC10.
Vet inte vart det är. Bara passerat San Mateo 2 ggr och då med Pico o Ayacata i sikte i nämnd ordning. Kör jag tempot eller bara tittar så kommer rapport.Manurhin2 sa:Paul D sa:Lite info om tempo som går i San Mateo 16/11.
29% !!!!
Ska bli intressant
Går ett snällare tempo i Telde 23 eller 24/11.
Startar sydost om IKEA och upp till centrum via GC10.
Vart tror du 29%arn är?
Är ju inte speciellt långt från Ayacata, helt klart ett alternativ isf picon om det stämmer.
M
Hojt !!chripers sa:Kommer att vara i Arguineguin 23-30/11 med familjen.
Om nån är sugen på sällskap nån dag så hojta till.
Kommer främst att cykla förmiddag till tidig eftermiddag.
Paul D sa:Hojt !!chripers sa:Kommer att vara i Arguineguin 23-30/11 med familjen.
Om nån är sugen på sällskap nån dag så hojta till.
Kommer främst att cykla förmiddag till tidig eftermiddag.
25/11 o ev 24 kan funka.
PMa önskemål när vi närmar oss så får vi se vad vi kan hitta på
Ffa om man kör den sistnämnda medsols, åt "fel" håll är den inget vidare tung då det är serpentiner på den branta korta delen.C-dale sa:Den brantaste vägen jag cyklat är till Chiradammen över El Tablero. Ett kortare parti är den som en vägg. Procenten vet jag ej. Asfalterad en bra bit men övergick i grus, dock så höll de på och asfalterade när jag passerade förra året. Har man en mtb eller gravel så ger Dammrundan (Finns på Strava) till Ayaguares en hård klättring.
Chiradammen....? Är det GC 604 som leder förbi den dammen?C-dale sa:Den brantaste vägen jag cyklat är till Chiradammen över El Tablero. Ett kortare parti är den som en vägg. Procenten vet jag ej. Asfalterad en bra bit men övergick i grus, dock så höll de på och asfalterade när jag passerade förra året. Har man en mtb eller gravel så ger Dammrundan (Finns på Strava) till Ayaguares en hård klättring.
Tack Göran!!GoranS sa:I länkade stigningen hävdar Strava att det i alla fall finns passage med >20% lutning.
Sen är det där med maxlutning en relativt diskutabel gren. Beror mkt på hur man mäter. Om man mäter på en meter i en innerkurva eller om man mäter över tio eller hundra meter längs centrumlinjen på vägen kommer att kunna påverka resultatet avsevärt. Och det finns en fascination över branta backar vilket gör att maxlutningar ofta överdrivs, medvetet eller omedvetet.
Förstår att jag behöver kolla upp den utförskörningen igen.C-dale sa:Ja det är GC 604. Skall vara därnere o cykla på en grushoj i 14 dagar från den 29/11. Tyvärr är jag en trött gammal gubbe så det är tveksamt om jag orkar upp på de höjderna igen. Låter tråkigt med bulorna. Att åka nerför 604 från asfaltens början är den roligaste nerfarten jag vet.
Ingen kurva är den andra lik.
Den nerfarten ner till Doctoral är helt klart en sån som gör att leendet går från öra till öra när man är nere. Inte så tungt heller att åka till San Bartolome, värst är strax innan Fataga ungefär vid kamelfarmen. Om jag är seg blir det fika på bensinmacken/fiket i Fataga, vätska i San Barto sen är det bara å åk! Tycker om att åka vänster uppför efter Lucia och komma tillbaka på den andra. Det är iofs en ganska tuff dagsetapp att sen åka tillbaka över Fataga igen, men man är ju på semester.Paul D sa:Förstår att jag behöver kolla upp den utförskörningen igen.C-dale sa:Ja det är GC 604. Skall vara därnere o cykla på en grushoj i 14 dagar från den 29/11. Tyvärr är jag en trött gammal gubbe så det är tveksamt om jag orkar upp på de höjderna igen. Låter tråkigt med bulorna. Att åka nerför 604 från asfaltens början är den roligaste nerfarten jag vet.
Än så länge är San Bartolome-Lucia- Doctoral min klara favorit utför. Ger utrymme för en del trampande mellan kurvorna.
Ang GC 604 så har Tomas Åström bloggat detaljerat om följderna av vurpa utför så jag kommer bromsa en hel del när jag testar.
/Trött pensionär 34/32 snart 34/34
C-dale sa:Ja det är GC 604. Skall vara därnere o cykla på en grushoj i 14 dagar från den 29/11. Tyvärr är jag en trött gammal gubbe så det är tveksamt om jag orkar upp på de höjderna igen. Låter tråkigt med bulorna. Att åka nerför 604 från asfaltens början är den roligaste nerfarten jag vet.
Tack än en gång för kartbilden fr Strava du lade upp 31/10GoranS sa:I länkade stigningen hävdar Strava att det i alla fall finns passage med >20% lutning.
Sen är det där med maxlutning en relativt diskutabel gren. Beror mkt på hur man mäter. Om man mäter på en meter i en innerkurva eller om man mäter över tio eller hundra meter längs centrumlinjen på vägen kommer att kunna påverka resultatet avsevärt. Och det finns en fascination över branta backar vilket gör att maxlutningar ofta överdrivs, medvetet eller omedvetet.
Om du bifogar bilder är det väl fortfarande(?) en gräns på max 25 bilder per inlägg. Vet i och för sig inte vad som händer om man slänger in 25 stora bilder. Jag brukar skala ner mina innan jag bifogar till bildrika inlägg (typiskt RR:ar).Paul D sa:Sorry
Min 40 poängs uppsats med bilder och allt bara försvann. Vet inte vad jag gjorde för fel.
Kanske för mycket bilder? Musten gick ur mig.
+1Manurhin2 sa:Väntar.......
M
GoranS sa:Manurhin2 sa:Väntar.......
----------
Som tidigare nämnts så planeras det för ett bergstempo med start i Vega de San Mateo. Se tidigare inlägg 30okt Göran S. Hade igår stor nytta av hans Strava karta för att hitta banan och kolla %en. Tänker att detta forums %-missbrukare kan behöva något att se fram emot i vintermörkret hemma så därför gör jag ytterligare försök
![]()
Startade före 8 via Fataga. Kan inte minnas att det blåst så hård motvind i Fatagadalen tidigare något som lokalbefolkningen bekräftade.
Runt 13 grader i dalen.
![]()
Bifogar bild med vimplar (i lä bakom buske) och palmer i ett försök att beskriva vinden.
Redan vid första ”miradoren” brukar man kunna se Pico som idag gömde sig i en stormig busig mössa av dis o dimma. Dimman bokstavligt rann utför de översta klippformationerna.
Plötsligt en glipa så man såg platsen där toppenkillen brukar ha sin kioskbil. Idag syntes inte bilen. Kanske för blåsigt. Efter Fataga blev det varmare men för tidigt att lätta på kläderna. Efter San Bart var det läge att ta av undertröjan o lägga den på tork över styren. Tänkte jag kunde behöva torr tröja när jag passerat dagens högsta.
I Ayacata blåste det om möjligt ännu mer o tog skydd på det lilla torget till höger vid kyrkan just som man tar in på GC 600. Det var först i samban med tävlingen Epic GC jag observerade denna lilla oas. Bjöds på förfriskningar på torget den gången. Det är ju just här som Pico aspiranter fokuserar på att hitta lättaste växeln för att bekämpa de första 14%en. Då har man inte tid för kyrkor o torg hur än mysiga de är. Igår SMS till frugan, drack och packade ner tröjan som torkat på styret i vinden.
Ibland STARK vind i ryggen o lika ofta o STARKT emot o däremellan från än höger än vänster på den år från år allt sämre asfalten.
Slutligen passerat Zona recriativo med påpälsade campare o väl förankrade tält och skumpar förbi restauraurangen där asfalten de senaste åren hållits samman endast av de vita kant och mittlinjerna. Nu är även linjerna ett minne blott. Kanske dags att vi cyklister bildar någon typ av asfaltskartell (smile)
![]()
Redan före Roque Nueblo började asfalten bli blöt efter morgonens regn. Däcken blöta men går ju så sakta att jag klarade mig ganska bra. Här upp vid korset där man brukar kunna köpa frukt fanns det inte en käft. Här skulle jag ta av ner mot San Mateo på GC 600. Ca 7 grader här Brrrrrrrr
Tar på mig den torkade undertröjan UTAMPÅ Bianchikostymen o drar snabbt på vindjackan för att inte bli stoppad av Guardia stil-police-local. Bromsar mycket för att inte riskera att gå ikull i blötan. Använder Garmins kartfunktion för att identifiera den mycket skarpa vä som kommer strax efter där tempobanan enligt Görans Strava bild ska komma upp. På min Garmin får jag inte fram kostigen. Hur ska detta gå. Fortsättning följer ........
fhloston sa:yes, kollat prognosen och kompletterat med arm- och benvärmare samt regnjacka ?
På toppen är det som hemma ?
Helt ok vet jag väl inte. Uthärdligt är nog en mer rimlig term skulle jag säga. Men å andra sidan har jag inget emot att klättra i trettio grader ...Manurhin2 sa:fhloston sa:yes, kollat prognosen och kompletterat med arm- och benvärmare samt regnjacka ?
En stor skillnad mot hemma vid kyla är att uppför är det helt ok, nerför får man dödslängtan ?????
När jag väggade feg-VOTT (Artenara) var det varmt. Vätskeförlust som inte sköttes korrekt.GoranS sa:Helt ok vet jag väl inte. Uthärdligt är nog en mer rimlig term skulle jag säga. Men å andra sidan har jag inget emot att klättra i trettio grader ...Manurhin2 sa:fhloston sa:yes, kollat prognosen och kompletterat med arm- och benvärmare samt regnjacka ?
En stor skillnad mot hemma vid kyla är att uppför är det helt ok, nerför får man dödslängtan ?????