Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Och om du tycker VOTT känns lite enkel kan du ta båten över till Teneriffa och testa några av backarna i Orotavadalen. Där finns det ännu värre saker!Visa bilaga 453049

Eller kanske denna backe med 22% snitt över 2,6 km ...
Visa bilaga 453050

... och 25% snitt sista 1,6 km. Det är väl någonstans i de trakterna maxlutningen på VOTT ligger.

Visa bilaga 453051
Min första cykelresa utomlands (och fyra år in på min totala landsvägserfarenhet) gick till Teneriffa. Bodde på norra sidan i Santa Ursula och första turen gick upp mot La Esperanza, sen vidare upp till teleskopen. Hade kartrekat lite men inte riktigt tänkt så mycket på lutning...

Det blev ett uppvaknande.

Någon kilometer på 15% med ramper på 20%+ fick en helgcyklist från Stockholm att bli ganska ödmjuk. De mer eller mindre kontinuerliga 6% som sen ledde från ~800möh till 2350möh kändes relativt lätta.

? Nu blir jag verkligen sugen på VOTT. Får ta med en ica-kasse med gel och en droppställning
Tips:
Lägg ut på detta forum när du vill iväg o fråga efter sällskap.
Så har jag försökt göra och haft turen att få cykla på ön med flera av de nu aktiva här. Riktigt riktigt trevlig!!! Flera av dessa turer har arkiverats här genom åren som text och bild.
Göran S har tyvärr ännu inte haft möjlighet?. Kanske kan bli ett postCoronaevent ?

Vore absolut kul med en liten happy-GC-gathering. Känner dock att det är lite tveeggat att åka till GC då jag redan varit där ett par gånger och det finns så många ställen där jag aldrig varit och cyklat som jag skulle vilja besöka.

Sen är jag ingen snabb cyklist och i synnerhet inte när jag är på cykelsemester. Förutom lugnt tempo bränner jag också tid på fotande. Så det finns påtaglig risk att de som är med skulle få stå och vänta en hel del.

Hur som helst måste coronaeländet försvinna eller i alla fall komma ner till långsiktigt stabilt låga nivåer innan jag ger mig ut på cykelresor igen.

Det skulle kunna vara mig du skriver om ?
? O en del gör ju vad som helst för att få vara med på bild så jag tror ju inte ni skulle behöva vara ensamma ?.
”Happy-GC-event” = något att se fram emot !!!
De flesta Happyiter jag haft sällskap av har varit starkare än mig och ändå väntat in mig ?
Säker på att även Hasse#7 skulle gilla VOTT upplägget med mycket foto. Något att rehaba för.
Om jag minns rätt så har du Göran S aldrig varit till Ronda, Pico via Telde-San Mateo eller testat 22-29% i norrsluttningen.
Alla de jag kört med på GC + alla andra som skulle VILJA ansluta kan ju göra en ICKE BINDANDE handuppräckning. Tror detta kallas ”Intressekoll” ?
?

Jag är helt klart intresserad. När det går att lita på flygen, och att det inte blir lock downs som hindrar hemfärd. (jag kan inte jobba på distans)

2943BE48-715A-4CA1-81DF-1DD5E21F3CEE.jpeg

Vore absolut kul med en liten happy-GC-gathering. Känner dock att det är lite tveeggat att åka till GC då jag redan varit där ett par gånger och det finns så många ställen där jag aldrig varit och cyklat som jag skulle vilja besöka.

Sen är jag ingen snabb cyklist och i synnerhet inte när jag är på cykelsemester. Förutom lugnt tempo bränner jag också tid på fotande. Så det finns påtaglig risk att de som är med skulle få stå och vänta en hel del.

Hur som helst måste coronaeländet försvinna eller i alla fall komma ner till långsiktigt stabilt låga nivåer innan jag ger mig ut på cykelresor igen.

Jag är också långsam, även när jag inte stannar. ?

? O en del gör ju vad som helst för att få vara med på bild så jag tror ju inte ni skulle behöva vara ensamma ?.
”Happy-GC-event” = något att se fram emot !!!
De flesta Happyiter jag haft sällskap av har varit starkare än mig och ändå väntat in mig ?
Säker på att även Hasse#7 skulle gilla VOTT upplägget med mycket foto. Något att rehaba för.
Om jag minns rätt så har du Göran S aldrig varit till Ronda, Pico via Telde-San Mateo eller testat 22-29% i norrsluttningen.
Alla de jag kört med på GC + alla andra som skulle VILJA ansluta kan ju göra en ICKE BINDANDE handuppräckning. Tror detta kallas ”Intressekoll” ?
?
Ronda har jag varit till, fast då den andalusiska varianten! Googling ger mig f.ö. bara ngt köpcentrum för Ronda på GC. Misstänker dock att det inte är vad du avser. Åtminstone är det ett värdelöst lockbete för att fånga in mig för en GC-tur då köpcentra är saker jag inte är förtjust i och i synnerhet på semestrar undviker i möjligaste mån.

Brantbacke är betydligt bättre lockmedel, speciellt om den ligger inom rimligheternas gränser. Saker som Scanuppia (f.ö. inte tillåten att cyklaI), Nebelhorn, Alpe Rossonbolmo, San Glisente, ... som jag på förhand vet att jag inte kommer att ta mig uppför med racer är inte så intressant! Den där låter dock som den skulle kunna gå att ta sig uppför. Nu minns jag inte exakt var du (tidigare) skrev att den låg, men jag har för mig att det inte var så långt parti den var hyggligt brant. Det jag egentligen tycker i någon mån är de mest tillfredsställande backarna att ta sig uppför är de som är branta under lång sträcka men inte nödvändigtvis har tokbranta partier. Zoncolan (från Ovaro) är ett exempel med 6 km med runt 15% snitt i mitten medan maxlutningen inte är så mkt över 20%. Blir mer att komma in i ett riktigt lågkadensnötande än att gå över mjölksyratröskeln och hoppas att det "flackar ut" innan benen äger stopp.

Har åkt en tur Telde-San Mateo-Ariñez-Cruz de Tejeda-(bergsvägen, d.v.s. GC150)-Ayacata. Har t.o.m. förekommit som RR här: https://happyride.se/forum/threads/rr-gran-canaria.2058917/page-2#post-2083293

Jag säger absolut inte att jag aldrig kommer att åka till GC igen. Då jag över huvud taget aldrig varit och cyklat på El Hierro, Madeira, Korsika, Sardinien, Sicilien, Azorerna, Hawaii, Reunion, ... och de alla har intressant backar och det förutom dessa öar finns en massa bergsområden på faslandet så ligger GC dock inte i topp på cykelreseönskelistan. Det som talar för är det är en av de ganska få platser som är tänkbara om man vill åka på vintern, ha hygglig chans till sol och värme samt inte ha toklång flygning.

Jag är också långsam, även när jag inte stannar. ?
Jag tror att få cyklister har lägre snittfart i den typen av backar än vad jag har. Och inte nödvändigtvis för att alla är bättre, även om flertalet som kommer upp utan stopp säkert är det, utan för att jag cyklar extremt defensivt, d.v.s. i med lägsta växeln och väsentligen cykla så långsamt jag kan. Målet är att i möjligaste mån hålla andningen kontrollerad. Det gäller i alla fall första gången jag cyklar uppför en backe som jag misstänker kan vara en utmaning för mig att över huvud taget komma upp utan att stanna (eller sick-sacka).

Senast ändrad:
Jag tror att få cyklar har lägre snittfart i den typen av backar än vad jag har. Och inte nödvändigtvis för att alla är bättre, även om flertalet som kommer upp utan stopp säkert är det, utan för att jag cyklar extremt defensivt, d.v.s. i med lägsta växeln och väsentligen cykla så långsamt jag kan. Målet är att i möjligaste mån hålla andningen kontrollerad. Det gäller i alla fall första gången jag cyklar uppför en backe som jag misstänker kan vara en utmaning för mig att över huvud taget komma upp utan att stanna (eller sick-sacka).
Jag vill nog ändå vara med och konkurrera om sölig snittfart.
Om inte minnet sviker mig så hade jag första 1,5km av vott 6km/h, 49kadens i snitt.

M

Ronda har jag varit till, fast då den andalusiska varianten! Googling ger mig f.ö. bara ngt köpcentrum för Ronda på GC. Misstänker dock att det inte är vad du avser. Åtminstone är det ett värdelöst lockbete för att fånga in mig för en GC-tur då köpcentra är saker jag inte är förtjust i och i synnerhet på semestrar undviker i möjligaste mån.
Förlåt!!!
Tänkte på Bandama som jag besökt bara en gång.

Jag vill nog ändå vara med och konkurrera om sölig snittfart.
Om inte minnet sviker mig så hade jag första 1,5km av vott 6km/h, 49kadens i snitt.

M
Har för mig att jag hade ganska precis 20 min upp tills där det börjar flacka ut efter första branta partiet. Jag hade för mig att det var 2 km upp dit men när jag nu tittar handlar det snarare om 1,5-1,6 km. Med 34/28 bör det ha inneburit, om man räknar på 1,6 km en kadens på 38 varv/min. Tyvärr har jag ingen GPS-data att backa upp det med så du får ta mitt ord på det.

Dock har jag på senare år varit nere på än lägre kadenser. Under de branta 5 km av Punta Veleno hade jag uppskattningsvis runt 4 km/h i snittfart vilket med 34/28-utvxling ger en snittkadens på under 30 varv/min.

Your call! :sneaky:

Senast ändrad:
Har för mig att jag hade ganska precis 20 min upp tills där det börjar flacka ut efter första branta partiet. Jag hade för mig att det var 2 km upp dit men när jag nu tittar handlar det snarare om 1,5-1,6 km. Med 34/28 bör det ha inneburit, om man räknar på 1,6 km en kadens på 38 varv/min. Tyvärr har jag ingen GPS-data att backa upp det med så du får ta mitt ord på det.

Dock har jag på senare år varit nere på än lägre kadenser. Under de branta 5 km av Punta Veleno hade jag uppskattningsvis runt 4 km/h i snittfart vilket med 34/28-utvxling ger en snittkadens på under 30 varv/min.

Your call! :sneaky:
Jag viker mig, du är ju omänsklig?

Förlåt!!!
OK. Nej, där har jag inte varit.

Förlåt!!!
Den där Bandama har jag lagt med i ruttförslagen till 2021?
Annars ser mitt 1-veckas "program" ut så här om jag utgår från Maspalomas/PdI-trakten.
1. Ankomst och uppackning, Databerget åt "rätt" håll GC503-504. Det är alltid skönt att komma upp på GC503 stanna och blicka ned mot sanddynerna och havet. Efter sepentinerna ner till La Cuevita (lilla grottan) för en kall cerveza.
2. Soria och papaya-juice, inte öns bästa juice men ofta härlig stämning på Casa Fernando. På hemvägen eller utvägen cyklar jag hela GC505 ut till Cascada de Soria för att om vattenfallet leverar.
3. Testbacken GC200/605 uppför och vidare till Ayacata via Presa de las niñas, hemåt via St Barolome och Fataga på GC60. Glöm inte juicen hos frukthandeln söder om Mogan.
4. Vilodag med efter GC-mått platt cykling till El Horno GC500/505 och tillbaka till GC504 utan backvarvet men till dammen.
5. Topptur, beroende på väder kan denna flyttas och bytas ut mot någon av dom andra men tanken är. GC60 via Fataga, Ayacata till Nieves och hem via Ayacata och testbacken ner se punkt 3. Bägge rutterna innebär färja om man inte cyklar via Soria och den "förbjudna" vägen.
6. Santa Lucia via GC 60/65 och Fataga, St. Bartolome. Cyklar sen ner till Agûimes på GC550 och 551/GC65 tillbaka till St Lucia och tillbaka hem samma väg för att pusta ut med en bit hembakad kaka vid bensinstationen i Fataga.

Nu brukar jag åka minst 2-3 veckor och då ser rutterna och vilodagarna annorlunda ut men jag tänkte bara presentera min idé kring hur en veckas cykling kan se ut för mig.

Annars ser mitt 1-veckas "program" ut så här om jag utgår från Maspalomas/PdI-trakten.
1. Ankomst och uppackning, Databerget åt "rätt" håll GC503-504. Det är alltid skönt att komma upp på GC503 stanna och blicka ned mot sanddynerna och havet. Efter sepentinerna ner till La Cuevita (lilla grottan) för en kall cerveza.
2. Soria och papaya-juice, inte öns bästa juice men ofta härlig stämning på Casa Fernando. På hemvägen eller utvägen cyklar jag hela GC505 ut till Cascada de Soria för att om vattenfallet leverar.
3. Testbacken GC200/605 uppför och vidare till Ayacata via Presa de las niñas, hemåt via St Barolome och Fataga på GC60. Glöm inte juicen hos frukthandeln söder om Mogan.
4. Vilodag med efter GC-mått platt cykling till El Horno GC500/505 och tillbaka till GC504 utan backvarvet men till dammen.
5. Topptur, beroende på väder kan denna flyttas och bytas ut mot någon av dom andra men tanken är. GC60 via Fataga, Ayacata till Nieves och hem via Ayacata och testbacken ner se punkt 3. Bägge rutterna innebär färja om man inte cyklar via Soria och den "förbjudna" vägen.
6. Santa Lucia via GC 60/65 och Fataga, St. Bartolome. Cyklar sen ner till Agûimes på GC550 och 551/GC65 tillbaka till St Lucia och tillbaka hem samma väg för att pusta ut med en bit hembakad kaka vid bensinstationen i Fataga.

Nu brukar jag åka minst 2-3 veckor och då ser rutterna och vilodagarna annorlunda ut men jag tänkte bara presentera min idé kring hur en veckas cykling kan se ut för mig.
SLUTA SLUTA SLUTA!!!!!!
Skulle ha åkt hem denna vecka MEN MEN ni vet?
MÖJLIGEN utresa första hela veckan i mars men Coronan och Norwegian motarbetar. Gissar att biljetterna brinner inne.
”Men vad är en bal på Slottet”?

Mina två besök på ön har innehållit följande (boende i Maspalomas båda gångerna):

Första besöket
Dag 1: El Doctoral, Carrizal, Ingenio, La Pasadilla, Cazadores, Telde, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral
Dag 2: El Horno, Soria (inkl. bort till "vattenfallet"), "förbjudna vägen"+nerför testbacken, San Nicolas (där jag vände), Puerto Mogán, Arguineguín
Dag 3: Fataga, Ayacata, toppen, Cazadores, La Pasadilla, Ingenio, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral, Ayagaures-rundan moturs (åkte vägen förbi första dammen till där asfalten tog slut).
Dag 4: El Horno, Baranquillo Andrés, "förbjudna vägen", Ayacata, Tejeda (vände), ner återvändsvägen till El Espinillo, Ayacata, Risco Blanco, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, VOTT, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 6: Aldea Blanca, El Doctoral, GC-65+GC551, Agüimes, Guayadeque, Cruce de Arinaga, El Doctoral

Andra besöket
Dag 1: (kort eftermiddagstur): El Tablero och GC-604 upp till där asfalten slutade och tillbaka ner
Dag 2: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Cazadores, Telde, Ingenio, GC-551+GC65, El Doctoral, Ayagaures-rundan (moturs)
Dag 3: El Horno, Baranquillo Andrés, Ayacata, nerför VOTT, Artenara, Tejeda, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 4: El Doctoral, Carrizal, Ojos de Garza, Telde, Lomo Magullo, GC-132, Tenteniguada, San Mateo, GC-42, Ariñez, Cruz de Tejeda, GC-150, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, GC-200 mot Agaete, vände Anden Verde (där det började gå ner på allvar), tillbaka samma väg
Dag 6: El Doctoral, GC-65+GC551, Agïmes, Telde, Cazadores, La Pasadilla, Agüimes, Temisas, Sta Lucia, San Bartolomé, Fataga
Dag 7: El Horno, Baranquillo Andrés, nerför testbacken och upp, Ayacata, Presa de Chira, Sta Lucia, El Doctoral
Dag 8: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Ayacata, Soria, El Horno

Första resan var solo och andra med en kompis. Hade jag kört solo andra gången hade jag nog undvikit en del upprepningar från första resan, men då min kompis inte cyklat där tidigare var t.ex. en topptur oundviklig.

Senast ändrad:
Om jag skulle åka igen och köra solo skulle jag nog idealt ha en resa enligt:

Lördag: tidigt flyg, hämta ut cykel på em, köra en kort sväng för att kolla att cykeln är OK.

Söndag: Fataga, Ayacata, Roque Bentayga, El Chorillo, Tejeda, Cruz de Tejeda, toppen, Ayacata, San Bartolomé, Fataga.

Måndag: El Horno, "förbjudna vägen", Mogán, Playa de Tasarte, Tasartico, San Nicolas, Agaete, El Sao, Agaete

Tisdag-fredag: Utforska norra delarna av ön och avsluta fredagen på östra halvan av norra delen (Sta Brigida?)

Lördag: Tillbaka till sydsidan inklusive klättring till toppen från Carrizal via Ingenio, La Pasadilla och Cazadores. Lämna tillbaka cykeln

Söndag: Flyg hem

Mina två besök på ön har innehållit följande (boende i Maspalomas båda gångerna):

Första besöket
Dag 1: El Doctoral, Carrizal, Ingenio, La Pasadilla, Cazadores, Telde, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral
Dag 2: El Horno, Soria (inkl. bort till "vattenfallet"), "förbjudna vägen"+nerför testbacken, San Nicolas (där jag vände), Puerto Mogán, Arguineguín
Dag 3: Fataga, Ayacata, toppen, Cazadores, La Pasadilla, Ingenio, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral, Ayagaures-rundan moturs (åkte vägen förbi första dammen till där asfalten tog slut).
Dag 4: El Horno, Baranquillo Andrés, "förbjudna vägen", Ayacata, Tejeda (vände), ner återvändsvägen till El Espinillo, Ayacata, Risco Blanco, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, VOTT, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 6: Aldea Blanca, El Doctoral, GC-65+GC551, Agüimes, Guayadeque, Cruce de Arinaga, El Doctoral

Andra besöket
Dag 1: (kort eftermiddagstur): El Tablero och GC-604 upp till där asfalten slutade och tillbaka ner
Dag 2: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Cazadores, Telde, Ingenio, GC-551+GC65, El Doctoral, Ayagaures-rundan (moturs)
Dag 3: El Horno, Baranquillo Andrés, Ayacata, nerför VOTT, Artenara, Tejeda, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 4: El Doctoral, Carrizal, Ojos de Garza, Telde, Lomo Magullo, GC-132, Tenteniguada, San Mateo, GC-42, Ariñez, Cruz de Tejeda, GC-150, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, GC-200 mot Agaete, vände Anden Verde (där det började gå ner på allvar), tillbaka samma väg
Dag 6: El Doctoral, GC-65+GC551, Agïmes, Telde, Cazadores, La Pasadilla, Agüimes, Temisas, Sta Lucia, San Bartolomé, Fataga
Dag 7: El Horno, Baranquillo Andrés, nerför testbacken och upp, Ayacata, Presa de Chira, Sta Lucia, El Doctoral
Dag 8: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Ayacata, Soria, El Horno

Första resan var solo och andra med en kompis. Hade jag kört solo andra gången hade jag nog undvikit en del upprepningar från första resan, men min kompis inte cyklat där tidigare var t.ex. en topptur oundviklig.
Jo en topptur är alltid obligatorisk med nya besökare. Själv samlade jag på dom tills jag nådde +10, slutade sen räkna då antalet kottar från naturen kring GC134 blev lite för skrymmande (plockade med mig 1 kotte hem för varje topptur), dessutom krymper dom väsentligt med åren.
20201114_155259.jpg

Intressanta att se andras väl av vägar, dom har ju också ändrats en del iom att GC500 inte längre går hela vägen längs kusten sen raset.
Jag undviker oftast GC500 norrut efter PdI och gör därför ofta en t.o.r -runda med fler höjdmeter vilket inte är fel.

Sen är min egentliga favoritväg till toppen via förbjudna vägen (Soria), vet inte om den egentligen är tuffare än den betydligt bättre (beläggningsmässigt) än GC60 men på helgerna slipper man höra mc-vrålen.

Det är riktigt att du kommer fram nordväst om Ayacata när du kört VOOT. Men startar du från Ayacatahållet så kör du åt fel håll och missar alla mysiga stigningar. VOTT startar en bit efter San Nicolas som ligger bra bit norr Mogan. Nån annan får visa på karta.
Edit, kartan kom före.

Härlig serpor.
Visa bilaga 453027
Har man tur kan man kan man köpa något att dricka i denna by (den enda längs WOTT).
Visa bilaga 453028
Den byn var en välsignelse när jag har höll på att törsta ihjäl under mitt första o sista åk på den sträckan. Nångång på 90 talet när ingen hade hört talas om VOTT. Hade bara luskat fram en runda på en bättre karta. Körde på en Merlin Ti mtb med 22 kugg fram o 32 bak . Det hjäpte.

Krymper verkligen sådana kottar? Denna är från 1980 (Madeira). Känns spontant inte som den krympt. Däremot har min hand garanterat växt.
image.jpg

Hade väl varit bättre roterad 90 grader moturs, men jag är lat.

Senast ändrad:
Krymper verkligen sådana kottar? Denna är från 1980 (Madeira). Känns spontant inte som den krympt. Däremot har min hand garanterat växt.Visa bilaga 453240

Hade väl varit bättre roterad 90 grader moturs, men jag är lat.
Mina har legat vid fönstret, kanske har solen krympt dom 2 jag har kvar då dom tappat iaf 10% av storleken. Kanske kan jag hitta ngn bild men då vet jag ju inte vilken kotte det var idag. Jag gör ett experiment, kommer jag iväg i mars så plockar jag 1 kotte vid vägskälet 130/134 och fotar. 7 år senare tar jag ett nytt och jämför, svaret får vi 2028 alltså?

Mina har legat vid fönstret, kanske har solen krympt dom 2 jag har kvar då dom tappat iaf 10% av storleken. Kanske kan jag hitta ngn bild men då vet jag ju inte vilken kotte det var idag. Jag gör ett experiment, kommer jag iväg i mars så plockar jag 1 kotte vid vägskälet 130/134 och fotar. 7 år senare tar jag ett nytt och jämför, svaret får vi 2028 alltså?

Väntar med spänning! Kom ihåg att väga den också. ?

Tack för den GoranS, där finns det en del intressanta byar jag inte testat. Fint som tusan, då får jag med lite mer i mixen?

Tack för den GoranS, där finns det en del intressanta byar jag inte testat. Fint som tusan, då får jag med lite mer i mixen?
Hmmm
Kan det vara så att det som idag är GC 41 tidigare hette GC 132??
Om så är fallet så har jag åkt den vägen utför ett par ggr. Tror du kommer att tycka att den blir bättre o bättre ju längre från Telde du kommer. Första biten är som jag minns det långa raksträckor med 6-8%. Hektisk trafik o vägen kantad av bostäder på båda sidor.
Jag gillar bättre att köra till San Mateo via GC80 och St Brigida.
Jag har som du tidigare sett beskrivit en sådan resa på sid 48.
Samma sida beskriver även blåsig utförskörning på GC41 till Telde.
På sid 49 en kartskiss som avslöjar att Göran S sig då troligtvis helt ovetande passerat avfarten till den kanske brantaste asfalterade backen på GC. Bilder o text på sid 48 beskriver även jakten och test av denna backe. Från GC41 skyltat La Lechuza.

Hmmm
Kan det vara så att det som idag är GC 41 tidigare hette GC 132??
Om så är fallet så har jag åkt den vägen utför ett par ggr. Tror du kommer att tycka att den blir bättre o bättre ju längre från Telde du kommer. Första biten är som jag minns det långa raksträckor med 6-8%. Hektisk trafik o vägen kantad av bostäder på båda sidor.
Jag gillar bättre att köra till San Mateo via GC80 och St Brigida.
Jag har som du tidigare sett beskrivit en sådan resa på sid 48.
Samma sida beskriver även blåsig utförskörning på GC41 till Telde.
På sid 49 en kartskiss som avslöjar att Göran S sig då troligtvis helt ovetande passerat avfarten till den kanske brantaste asfalterade backen på GC. Bilder o text på sid 48 beskriver även jakten och test av denna backe. Från GC41 skyltat La Lechuza.
Om du tittar på Google maps ser du att GC-41 och GC-130 går ut från Telde. Mellan dem går en väg som heter GC-131. Strax efter Lomo Magullo kan man ta av höger in på GC-132 som är en liten väg med i stort sett ingen trafik. Ingen väg att rejsa på men för turistcykling mkt trevlig.

GC-132 kommer sen ut på GC-41 i El Pedrigal. Jag upplevde inte biten därifrån till San Mateo som besvärande trafikerad även om det var lite fler bilar än på GC-132:an.

Har inte cyklat via Sta Brigida så jag kan inte jämföra.

Åker ner 19e dec och hem 9 jan om den positiva corona-trenden på GC håller i sig och flygen går. Kan absolut tänka mig en happyride nån dag om fler är nere samtidigt. Min "nya" Roubaix måste luftas.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där kan ju aldrig stämma, att det skulle
> vara bättre på gc än här hemma?? Be dem att
> redovisa sina källor. Cyklister ljuger så fort
> de får chansen, tyvärr!

Haha, nej det så klart, inget kan ju vara bättre än hemma i Sverige.... ; )
Men faktum är, även om jag anar spår av ironi i inlägget ovan, att jag är väldigt, väldigt positivt överraskad av hur man behandlar cyklister i den spanska trafiken.
Så länge man följer "koden" ,dvs alltid ger tecken vad man ska göra och inte cyklar på jättekonstiga ställen, så väntar de allra flesta bilister snällt och håller avstånd. I Sverige händer det ju så gott som varje runda att man får ett finger, eller blir trängd eller passerad med någon centimeter tillgodo av folk som ska visa sin rätt eller rent av jävlas, men det händer mycket sällan i Spanien. Det enda man ska passa sig lite för, skulle jag vilja säga är turistbussar och sopbilar som ibland tycker sig ha rätt att gå före det mesta, men vet man om det brukar det gå bra det också.

Mvh Ulf S.

Kan ha att göra med att Spanien faktiskt har nationalhjältar i sporten?? Vem skulle jävlas med Stenis i liftkön....eller Gunde på vasan liksom?

Värst vad det skrivs i den här tråden då! Trodde jag inte skulle hinna cykla något alls här nere men har lyckats styra om lite saker, så några dagars cykling blir det i alla fall. Traditionsenligt (för min del) gick den första turen till Pico de las Nieves. Kändes rejält tungt och turen tog i runda slängar 40 minuter längre än vanligt. Måste såklart vara dödsbromsarnas fel. Fick liksom kippa efter syre på vägen upp, vad kan det bero på tro? ?
IMG_3009.jpg

Dödsbromsar med överbyggd gaffel, känns som att styra en pråm.
IMG_3006.jpg

Fina färger sista biten mot toppen.
IMG_3002.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp