Den där Bandama har jag lagt med i ruttförslagen till 2021?
Annars ser mitt 1-veckas "program" ut så här om jag utgår från Maspalomas/PdI-trakten.
1. Ankomst och uppackning, Databerget åt "rätt" håll GC503-504. Det är alltid skönt att komma upp på GC503 stanna och blicka ned mot sanddynerna och havet. Efter sepentinerna ner till La Cuevita (lilla grottan) för en kall cerveza.
2. Soria och papaya-juice, inte öns bästa juice men ofta härlig stämning på Casa Fernando. På hemvägen eller utvägen cyklar jag hela GC505 ut till Cascada de Soria för att om vattenfallet leverar.
3. Testbacken GC200/605 uppför och vidare till Ayacata via Presa de las niñas, hemåt via St Barolome och Fataga på GC60. Glöm inte juicen hos frukthandeln söder om Mogan.
4. Vilodag med efter GC-mått platt cykling till El Horno GC500/505 och tillbaka till GC504 utan backvarvet men till dammen.
5. Topptur, beroende på väder kan denna flyttas och bytas ut mot någon av dom andra men tanken är. GC60 via Fataga, Ayacata till Nieves och hem via Ayacata och testbacken ner se punkt 3. Bägge rutterna innebär färja om man inte cyklar via Soria och den "förbjudna" vägen.
6. Santa Lucia via GC 60/65 och Fataga, St. Bartolome. Cyklar sen ner till Agûimes på GC550 och 551/GC65 tillbaka till St Lucia och tillbaka hem samma väg för att pusta ut med en bit hembakad kaka vid bensinstationen i Fataga.
Nu brukar jag åka minst 2-3 veckor och då ser rutterna och vilodagarna annorlunda ut men jag tänkte bara presentera min idé kring hur en veckas cykling kan se ut för mig.
Mina två besök på ön har innehållit följande (boende i Maspalomas båda gångerna):
Första besöket
Dag 1: El Doctoral, Carrizal, Ingenio, La Pasadilla, Cazadores, Telde, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral
Dag 2: El Horno, Soria (inkl. bort till "vattenfallet"), "förbjudna vägen"+nerför testbacken, San Nicolas (där jag vände), Puerto Mogán, Arguineguín
Dag 3: Fataga, Ayacata, toppen, Cazadores, La Pasadilla, Ingenio, Agüimes, Cruce de Arinaga, El Doctoral, Ayagaures-rundan moturs (åkte vägen förbi första dammen till där asfalten tog slut).
Dag 4: El Horno, Baranquillo Andrés, "förbjudna vägen", Ayacata, Tejeda (vände), ner återvändsvägen till El Espinillo, Ayacata, Risco Blanco, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, VOTT, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 6: Aldea Blanca, El Doctoral, GC-65+GC551, Agüimes, Guayadeque, Cruce de Arinaga, El Doctoral
Andra besöket
Dag 1: (kort eftermiddagstur): El Tablero och GC-604 upp till där asfalten slutade och tillbaka ner
Dag 2: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Cazadores, Telde, Ingenio, GC-551+GC65, El Doctoral, Ayagaures-rundan (moturs)
Dag 3: El Horno, Baranquillo Andrés, Ayacata, nerför VOTT, Artenara, Tejeda, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 4: El Doctoral, Carrizal, Ojos de Garza, Telde, Lomo Magullo, GC-132, Tenteniguada, San Mateo, GC-42, Ariñez, Cruz de Tejeda, GC-150, Ayacata, San Bartolomé, Fataga
Dag 5: Arguineguín, Puerto Mogán, San Nicolas, GC-200 mot Agaete, vände Anden Verde (där det började gå ner på allvar), tillbaka samma väg
Dag 6: El Doctoral, GC-65+GC551, Agïmes, Telde, Cazadores, La Pasadilla, Agüimes, Temisas, Sta Lucia, San Bartolomé, Fataga
Dag 7: El Horno, Baranquillo Andrés, nerför testbacken och upp, Ayacata, Presa de Chira, Sta Lucia, El Doctoral
Dag 8: Fataga, San Bartolomé, Ayacata, toppen, Ayacata, Soria, El Horno
Första resan var solo och andra med en kompis. Hade jag kört solo andra gången hade jag nog undvikit en del upprepningar från första resan, men då min kompis inte cyklat där tidigare var t.ex. en topptur oundviklig.