Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Betalvägg: bokningsnivån ligger på 25-30% jämfört med en vanlig vinter. Det är en av få tillgängliga varma charterdestinationer när UD avråder från resor utanför Europa.

Men de skriver inget om cykling ?

Betalvägg: bokningsnivån ligger på 25-30% jämfört med en vanlig vinter. Det är en av få tillgängliga varma charterdestinationer när UD avråder från resor utanför Europa.

Men de skriver inget om cykling ?

En del jobbiga tester (PCR) som visat positivt med 72h regeln. Enligt vad jag läst så kan testerna viss fel men även positivt en längre tid efter det att man haft covid.
Den farhågan kvarstår då det finns oklarheter i vad som gäller om man inte kan åka. Bäst att kolla upp för egen del, det värsta är att boende+test ligger på runt 9.000 kr, flygbiljetten går att avboka 24h innan.

Cider och vin i Valleseco (torra dalen).
Ett besök är det värt att åka och testa dom prisbelönta ciderna och viner.
Kanske ett tips för den som har en dag över för annat än cykling.
https://kanariskavingardar.wordpres...Kcze39H52dAWgdeh7s4FZ3EPiUdMYlQ45bvccF_ZIi1Pk
Visa bilaga 455792

Påminner mig om när jag och sambon hade hyrt bil, googlat oss till en vingård någonstans ovanför San Mateo. Efter mycket krångel på trånga vägar, utan skyltar, kom vi till något som liknade en vingård. Öppna dörrar, vinodlingar, och annat som pekade på att vi kommit rätt. Men inte en människa...
Senare förstod vi att vi nog kommit under siestan ?

Stämmer bra det, bra spottat! Riktigt kul att köra med dem igen. Tror tjecken heter Petr, inte helt säker dock.
Påminner mig om när jag och sambon hade hyrt bil, googlat oss till en vingård någonstans ovanför San Mateo. Efter mycket krångel på trånga vägar, utan skyltar, kom vi till något som liknade en vingård. Öppna dörrar, vinodlingar, och annat som pekade på att vi kommit rätt. Men inte en människa...
Senare förstod vi att vi nog kommit under siestan ?
Det ligger en vingård med försäljning på höjden innan man åker nedför mot san bartelome' också, kan väl funka om man vill få till en bilutflykt men som vinproducent lämnar dom en del att önska.

M

Det ligger en vingård med försäljning på höjden innan man åker nedför mot san bartelome' också, kan väl funka om man vill få till en bilutflykt men som vinproducent lämnar dom en del att önska.

M

Vi var på någon Tapas-restaurang som ägdes av en som bott i Sverige. Han tyckte att allt Kanariskt vin var skit, överlevde bara på bidrag. Sant eller inte, jag tycker det är kul att köpa lokala viner som inte finns på Bolaget och ta hem ?

Har varit på vinprovning med en somelier på GranCan. Hans budskap var att de Canariska vinerna var oändligt mycket bättre än de franska i och med att de gick att dricka med en gång. De franska däremot var odrickbara från början och ville man dricka dem fick man vänta några år. Då hade den värsta bismaken ifrån de franska vinerna börjat försvinna och de blev drickbara. De Canariska var däremot utsökta ifrån dag 1.

Har varit på vinprovning med en somelier på GranCan. Hans budskap var att de Canariska vinerna var oändligt mycket bättre än de franska i och med att de gick att dricka med en gång. De franska däremot var odrickbara från början och ville man dricka dem fick man vänta några år. Då hade den värsta bismaken ifrån de franska vinerna börjat försvinna och de blev drickbara. De Canariska var däremot utsökta ifrån dag 1.
Jag gillar de flest kanariska viner jag testat. Lite annorlunda men goda. Har precis kommit ut en ny guidebok som är gratis att ladda ner på nätet. Kul läsning: https://volcanicxperience.com/wp-content/uploads/2020/11/TEWOTCI_Bains_2020_e-book.pdf

ONT: Igår körde jag MTB i nollgradigt, spöregn och hård vind. Då kände jag en stark längtan till 19 dec när jag byter ut detta mot GC. Bara att hålla tummarna för att man inte åker på corona så att man kommer över gränsen

Tack för vinguiden, blir schysst läsning så man vet vad man ska testa i mars.
SAS har börjat erbjuda PCR+intyg för mindre pengar.

Hann med en ytterligare en lite längre tur innan det var dags för att åka hem igen och denna måste vara en mina favoritrundor på Gran Canaria. Körde denna runda första gången när jag var här senast, i februari och då fick Paul D, Gunter och Ane agera vägvisare. Rutten startar i Maspalomas och går sedan via San Bartolome, Tejeda, Cruz de Tejeda, San Matteo och hem via Telde, Ingenio, Vecindario och Maspalomas. Enligt Google Maps är den 15,7 mil och innehåller ett inte alltför pjåkigt antal höjdmeter.

Edit: Ser nu att rutten på kartan inte stämmer 100% med den jag körde men orkar ute göra om.
gc4.png

IMG_2084.jpg

Alltid skönt att komma iväg tidigt på morgonen. Det är något särkilt när man ser solen lysa upp bergen på avstånd. En annan fördel med cykla i iväg hemifrån tidigt är ju att man inte riskerar att känna sig kokt redan under de första stigningarna. Hade också tur med med vädret. Temperaturen var lägre än tidigare dagar, inte mycket vind och det var tidvis lite molnigt senare under dagen.

Kände tidigt att jag hade hyfsade ben och att distansen inte skulle bli några större problem. Hade en cyklist cirka 50 meter bakom hela vägen från San Fernando och ända till San Barolome och fick här och var trycka på lite extra för att han inte skulle komma ikapp. Det var den enda cyklist jag såg tills de sista milen på hemvägen.

Var egentligen sugen på att äta pasta hos Antonio i Tejeda (som förra gången jag körde rutten). Antonio spelade den late receptionisten den första Sällskapsresanfilmen och har sedan länge drivit restaurangen La Perdiz i Tejeda. Men jag vågade inte chansa på att det var i öppet under rådande omständigheter. Så istället blev det en rejäl macka med Serranoskinka och getost och ett bakverk med "crema" och nötter på torget i San Bartolome. Lite trist att behöva dela bakverket med två förbannat envisa getingar dock.
IMG_3196.jpg

Sedan rullade jag vidare, blev en del klättring upp till Cruz Grande och fram till avfarten mot Roque Bentaiga innan den något skakiga utförslöpan ner till Tejeda. Där träffade jag också den spanske cyklist som jag haft i släptåg upp till San Bartolome och vi snackade lite vägval.

Och som jag misstänkte hade Antonio tillfälligt stängt sin restaurang La Perdiz i Tejeda.
IMG_3204.jpg

Tejeda och Roque Bentaiga i bakgrunden.
IMG_3210.jpg

Ett par kilometer norr om Tejeda valdes väg 608 mot La Culata då jag tycker den är trevligare än huvudvägen mot Cruz de Tejeda och är en av mina absoluta favoritklättringar på ön. Lagom brant och påminner lite om en allé med gröna träd som som följer sluttningen. Men det blev denna gång lite av en besvikelse. Landskapet var väldigt "torrt" och det verkar som att det hade brunnit i området rätt nyligen också.

Bild från i våras på väg 608 då det förelåg relativt kraftig Calima.
IMG_2108.jpg

Vid Cruz de Tejeda var lejonparten av klättringen avklarad och det firades med färskpressad apelsinjuice och cola. Landsskapsbilder blev det ont om denna dag, framförallt på grund av att jag glömt ladda mobilen och ville spara på batterier då jag var osäker (helt obefogat skulle det visa sig) på vägen hem från Telde.

Fika numero dos intogs i Cruz de Tejeda.
IMG_3237.jpg

Denna tok mötte jag när jag var på väg upp till Cruz de Tejeda. Skateboard, tittande på mobil, backpackerrygga och munskydd.
IMG_3231.jpg

Efter Cruz de Tejeda är det en vacker utförskörning mot San Matteo. Mycket grönare och mer växtlighet här. Här har man också lite olika valmöjligheter vad gäller vägval. Jag tog den något längre vägen som går förbi Arinez och Utiaca. I San Matteo tar sedan klättringen vid igen. Varken särskilt långt eller brant men väldigt fint och kände mig fortsatt stark. Därpå går det åter utför ner till Telde och östkusten på böljande fina vägar. Vägarna här är också lite mer trafikerade då byarna breder ut sig ända upp mot Las Palmas. I Aguimes hade tröttheten ändå börjat komma ikapp, men sista biten hem till Maspalomas rullade ändå på ganska lätt.

Senast ändrad:
Var på La Palma (Kanarieö västerut) med familjen för rätt många år sen nu (morfar bodde där då) och hälsade på ett par av hans grannar. De livnärde sig framför allt på odling av bananer men hade också i liten skala börjat med vin. Lillbrorsan tog en (1) druva från en av de hängande klasarna och slängde in i munnen, grannfrun såg närmast skräckslagen ut, tvingade honom spotta ut och sedan dricka litervis med vatten eller om det var mjölk. Då förstod man hur mycket besprutningsmedel som användes..men kanske finns mer ekologiskt odlade viner nu där.

Senast ändrad:
Hann med en ytterligare en lite längre tur innan det var dags för att åka hem igen och denna måste vara en mina favoritrundor på Gran Canaria. Körde denna runda första gången när jag var här senast, i februari och då fick Paul D, Gunter och Ane agera vägvisare. Rutten startar i Maspalomas och går sedan via San Bartolome, Tejeda, Cruz de Tejeda, San Matteo, Telde, Ingenio, Vecindario och tillbaka till Maspalomas. Enligt Google Maps är den 15,7 mil och innehåller ett inte alltför pjåkigt antal höjdmeter.
Edit ser att rutten på kartan inte stämmer men orka.
Visa bilaga 456439
:
Trevlig RR.

Fundering: Du skriver att du åkte via Telde men på kartan ser det ut som du snarare "rundade" Telde. Om kartan är rätt, vad var anledningen till att du skippade Telde och cyklade närmare kusten en bra bit? Som jag minns det var i alla fall vägen mellan Telde och Ingenio helt OK att cykla. Jag har förvisso inte cyklat hela den delen av rutten som på kartan går längsmed kusten men jag har cyklat den södraste delen och upplevde den inte som särskilt rolig.

Trevlig RR.

Fundering: Du skriver att du åkte via Telde men på kartan ser det ut som du snarare "rundade" Telde. Om kartan är rätt, vad var anledningen till att du skippade Telde och cyklade närmare kusten en bra bit? Som jag minns det var i alla fall vägen mellan Telde och Ingenio helt OK att cykla. Jag har förvisso inte cyklat hela den delen av rutten som på kartan går längsmed kusten men jag har cyklat den södraste delen och upplevde den inte som särskilt rolig.
Du har alldeles rätt i att kartan blev tokig. Blir av någon anledning alltid knas när jag försöker spara kartor i Google Maps, de ändras. Nu ligger i alla fall en mer korrekt karta inne i inlägget. Dock ser det nu ut som jag kört motorvägen sista biten till Maspalomas istället (antagligen på grund av vägarbete vid San Agustin kunde inte GC-500 väljas). Vägen mellan Telde och Ingenio funkar, asfalten är helt ok och det är inte särskilt mycket bilar. Det är bara det att jag tycker det torra lanskapet är tråkigt att cykla igenom och att det har dessutom blåst rejält varje gång jag cyklat där. Tycker det blir bättre igen när man tagit sig förbi Aguimes (förutom att köra genom Vecindario då).

Senast ändrad:
Se upp för stenas modell tvättmaskin som följd av kraftigt regn på följande vägar.
GC 605, 606, 210 och 200

Visa bilaga 456589
Visa bilaga 456590
Tack för varningen! Jag är i alla fall hemma i Sverige igen, men tycker lite synd om de som kommit för att cykla i bergen nu. Under de tre sista dagarna på ön märktes en markant förändring av vädret. Betydligt kallare, blåsigare och ständiga regnmoln över bergen. Hade ärende i Las Palmas sent på eftermiddagen så passade på att hyra bil för att se delar av ön jag inte sett tidigare och även reka chickenVOTT mot Artenara. Redan då låg en hel del större stenar på vägen (inga kylskåpsstora dock) upp mot Artenara och vidare mot Valleseco och det var inte svårt att förstå när man kände den kalla kraftiga vinden. Blev väldigt sugen på att cykla VOTT igen och de norra delarna av ön. Blev ett par bilder från bilfärden också.

Carrizal, det vill säga byn som ingår i "riktiga" VOTT syns något till vänster.
IMG_3326.jpg

Från torget i Artenara.
IMG_3332.jpg

Apropå kottar så behöver man inte åka vare sig långt eller högt längre. Finns ju kanske en hacka att göra om man reser lätt. Känns ju bra att vi fått ett marknadsvärde på våra guldklimpar.
Screenshot_20201210-092234_Chrome.jpg

Då kanarietallskottarna ju är rätt stora misstänker jag att man inte direkt blir stormrik på att fylla upp eventuellt tomrum i packningen med kottar om marknadsvärdet är 1 kr/st.

Då kanarietallskottarna ju är rätt stora misstänker jag att man inte direkt blir stormrik på att fylla upp eventuellt tomrum i packningen med kottar om marknadsvärdet är 1 kr/st.
Den stora ekonomiska vinsten är såklart att man slipper åka till GC för att plocka kottar och kan då också sälja av allt cykelrelaterat, mer värdesäkert med ett ton guld än en babiljard cykelgrejer och några kottar .

Som jag ser det är det nog bara att acceptera att om man tänker sig att ge sig ut och resa nu så kan resorna bli inställda. Lär vara så åtminstone till dess betydande delar av befolkningen är vaccinerad eller ev. att vi kommer tillräckligt långt fram på det nya året så att smittspridningen kan avta av andra orsaker liknande vad som skedde i år.

Det som verkar vara mest på tapeten är att britter har landat och det med nya smittsammare muterade viruset. Ser inte ut att vara problem så länge du har PCR-intyg.
Håll avstånd på plats och håll dig på benen så går det bra.
Tack! Jag ämnar att cykla hela dagarna och jag bor uppe i bergen i en liten by så nog inga brittiska turister. PCR-intyg finnes!

Jag kom ner i lördags. Inga problem så länge man fyllt i hälsodeklaration och har papper på pcr test. Väl här nere är det lugnt. Lite folk och alla håller avstånd. Har jobbat så bara hunnit en kort tur tauro-passito blanco Tor. Stannade till hos Free Motion i Arguniegun och de hade öppet. 17 st cyklar bokade idag så cyklister verkar finnas. I övrigt kan jag rapportera fin asfalt, lugn trafik, 22 grader, sol, svag vind, svaga ben, små lungor.
0E74675B-0265-4532-BC1E-39F2311CC05D.jpeg

Kom till Gran Canaria igår tisdag. PCR-test krävs och kontrolleras vid flygplatsen i Gran Canaria. Det görs även temperatur-test på pannan. Lite förvånad över att folk går omkring med masker även utomhus. ALLA har mask på sig.
Det är fint här. Cyklar i kort-kort. Endast MTB-rundor för min del. Bor uppe i bergen i en by som heter Valsequillo.
Här är första rundan som kördes idag med foton: https://www.strava.com/activities/4508732319

Kom till Gran Canaria igår tisdag. PCR-test krävs och kontrolleras vid flygplatsen i Gran Canaria. Det görs även temperatur-test på pannan. Lite förvånad över att folk går omkring med masker även utomhus. ALLA har mask på sig.
Det är fint här. Cyklar i kort-kort. Endast MTB-rundor för min del. Bor uppe i bergen i en by som heter Valsequillo.
Här är första rundan som kördes idag med foton: https://www.strava.com/activities/4508732319
Kul, cyklade förbi ditt Valsequillo när jag var nere för ett några veckor sen. Gillar den norra sidan som ju är grönare, dock är det mer bebyggt och mer trafik uppåt bergen. Angående mask så var det när jag var nere krav på att masken alltid skulle vara på när man tog sig utanför sitt boende och skulle man bli påkommen av polis utan denna riskerade man böter. Undantag är när man satt sig för att äta/dricka på café eller restaurang och när man tränar. Ganska säker på att detta fortsatt gäller.

Senast ändrad:
Fick idag denna reklam från Norwegian
Nyårs Rea
De frestar med billigt flyg till o från GC i April.
Jag förstår inte riktigt ......
Litar inte riktigt .....
Har de inte sagt upp en massa piloter?
Får vi styra själva?
Kan någon förklara, trösta och ge mig hoppet åter!!!?
Har biljetter mars-april men hinner nog inte få vaccin till dess men vill ändå hoppas o tro.

Nyårs Rea
Litar inte riktigt .....
Får vi styra själva?
Har biljetter mars-april men hinner nog inte få vaccin till dess men vill ändå hoppas o tro.
Håller tummarna. Måste vara svår abstinens för dig som egentligen bor där. Jag tycker det känns deppigt med en vinter utan avbrott med ljus och värme. Skulle sannolikt ändå inte kunna cykla med min fot så det är bara att härda ut.

Nyårs Rea
Litar inte riktigt .....
Får vi styra själva?
Iom att de ligger i rekonstruktion skulle jag vara väldigt försiktig med att boka nåt där. Tror dock att de lyckades med nån uppgörelse strax innan jul, men jag skulle ändå vara försiktig med dem tills vidare.

Låter i mina öron som att deras förhoppning är att resandet ska komma igång på allvar igen under 2021 och att de behöver få in pengar för att hålla sig flytande till dess.

Om det är värt det beror väl på hru man bedömer risker för konkurs, hur mycket rabatt det är, hur mycket strul det blir om flyget ställs in pga konkurs samt hur riskaversiv man är. Sen lär man ju väga in avbokningsmöjligheter för boende innan man sätter igång och bokar resa.

Senast ändrad:
Norwegian aktar jag mig för nuförtiden, jag beställde en resa med dem till GC i november, dock via Travellink. Den blev inställd 2 dgr. innan avresa, än har jag inte sett några pengar, och eftersom den var beställd via Travellink så måste det tydligen gå via dem. Min dotter har rest fram och tillbaka till GC med något som heter Novair tror jag, det har tydligen fungerat.

Mvh Ulf S.

Norwegian aktar jag mig för nuförtiden, jag beställde en resa med dem till GC i november, dock via Travellink. Den blev inställd 2 dgr. innan avresa, än har jag inte sett några pengar, och eftersom den var beställd via Travellink så måste det tydligen gå via dem. Min dotter har rest fram och tillbaka till GC med något som heter Novair tror jag, det har tydligen fungerat.

Mvh Ulf S.
Novair är Apollos flygbolag.

Tillbaka
Topp