Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Visa bilaga 476053
Tänkte toppa upp med Nieves idag. Kom till Barranquilla de Andrés men där är vägen till Ayacata stängd d.v.s den "förbjudna" biten. Avstängningen gäller till nästa vecka då den öppnar igen. Casa Fernando är stängt i veckorna, öppnar 10:00 fredag. Bagerier är öppet ta med cash, kort är alltid en dålig idé i bergen.
Kan det vara så väl att dom gör i ordning crossbanan(vägen)?

Så är det, ytbeläggningen avskrapad så långt jag kunde se. Mötte ett tio-tal lastbilar av äldre snitt på väg ner. Vägrapport kommer nästa vecka.
Frågade nu mina kompisar på ön vad de viste om vägarbetet.
De planerar att köra den vägen till VOTT i morgon och lovade rapportera när de kommer tillbaka.

Frågade nu mina kompisar på ön vad de viste om vägarbetet.
De planerar att köra den vägen till VOTT i morgon och lovade rapportera när de kommer tillbaka.
Kanske, kanske men jag gissar på att det blir till att vända. Det är inte bara skyltat, det står en fysisk person i t-korsningen och det åker tunga fordon uppåner. Kanske kan lokalbor prata sig förbi ett vägbygge, det beror nog mycket på om det gjorts en riskbedömning med arbetet längs vägen.

Jag hade en idé om att lägga cykeln på ryggen och knalla uppför stigen från vattenfallet och på så sätt gena. Men jag har ingen aning om hur den ser ut längre upp och med cykelskor så kändes det dumt.
20210317_112750.jpg
Stigen ansluter strax efter Cruz Antonio där jag en gång avrådde ett par att försöka åka ner med rejser även fast dom tyckte att det såg hyfsat ut första 50m.
Kanske borde man fixa skjuts till endera änden och vandra den, det kan inte vara ngn längre sträcka, fågelvägen max 4-5 km tror jag utan att ha konsulterat en karta.
Kanske har någon happyit provat?

Jag fick förnedra mig och stoppa cykeln i en taxi på Teneriffa när cyklande personal på hotellet, kanske felaktigt, hävdat att det inte gick att cykla mellan boendeorten och Los Christianos.
Allt för att få en alternativ väg upp till Teideplatån.
Taxi till Puerto de Mogan så får du med testbacken på väg till toppen?

Kanske, kanske men jag gissar på att det blir till att vända. Det är inte bara skyltat, det står en fysisk person i t-korsningen och det åker tunga fordon uppåner. Kanske kan lokalbor prata sig förbi ett vägbygge, det beror nog mycket på om det gjorts en riskbedömning med arbetet längs vägen.

Jag hade en idé om att lägga cykeln på ryggen och knalla uppför stigen från vattenfallet och på så sätt gena. Men jag har ingen aning om hur den ser ut längre upp och med cykelskor så kändes det dumt.
Visa bilaga 476346Stigen ansluter strax efter Cruz Antonio där jag en gång avrådde ett par att försöka åka ner med rejser även fast dom tyckte att det såg hyfsat ut första 50m.
Kanske borde man fixa skjuts till endera änden och vandra den, det kan inte vara ngn längre sträcka, fågelvägen max 4-5 km tror jag utan att ha konsulterat en karta.
Kanske har någon happyit provat?
Enligt rykten. Någorlunda bekräftade, så tog sig Lennart förbi så sent som igår.
Intrycket var då att det bara repareras några meter.
Arbetet ska vara avslutat nu.
Får veta mera säkert ikväll förutsatt att de tar sig förbi. Skyndar du dig så kanske du hinner få åka med.
Två män 65+
En kvinna 40+.
Tyska, Norska o Engelska funkar bra. Det var henne Fhloston ”körde ifrån” i VOTT senast han var där ?

Enligt rykten. Någorlunda bekräftade, så tog sig Lennart förbi så sent som igår.
Får veta mera säkert ikväll förutsatt att de tar sig förbi. Skyndar du dig så kanske du hinner få åka med.
Två män 65+
En kvinna 40+.
Tyska, Norska o Engelska funkar bra. Det var henne Fhloston ”körde ifrån” i VOTT senast han var där ?
Lite ändrade planer idag, tack för förslaget ändå. Vi ska hämta upp hyrbilen idag och ytterligare 1 cyklist imorgon. Så det blir kort idag och vila imorgon.

Två män 65+
En kvinna 40+.

”Körde ifrån”, du får det nästan att låta som om det gick fort :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Något att titta på för oss som måste vara hemma. Skapar drömmar om en ljusare framtid. VOTT 15 minuters klipp.
Ja, man får ju tillbaka lite utdaterat självförtroende när man ser att det är bra segt till och med med följebil och Cola tillhands. Synd att man tappat all träningsform man hade då. Men herrejösses vad man längtar tillbaka till GC.

Ja, man får ju tillbaka lite utdaterat självförtroende när man ser att det är bra segt till och med med följebil och Cola tillhands. Synd att man tappat all träningsform man hade då. Men herrejösses vad man längtar tillbaka till GC.
Håller verkligen med om längtan men i första hand inte till vott.
Tveksam till att det är vott på filmen fastän det är likt för han stannar ju flera gånger och det är inte tillåtet ;-)
Eller har dom inte Happy i Tyskland?

Senast ändrad:
Håller verkligen med om längtan men i första hand inte till vott.
Tveksam till att det är vott på filmen fastän det är likt för han stannar ju flera gånger.
Eller har dom inte Happy i Tyskland?
Jo, visst är det Vott. Jag känner igen flera ställen på filmen plus den smala spruckna vägen. Jag tog samma väg ned sen från Ayacata men vek av över mot Soria och hem.

VOTT Without Footprint (VOTTWF) ?
Footprint I singularis ........ alltså inte en enda fotisättning ?
Hmmmm. Fantasin flödar. Håll i er!
För att få diplom på att man klarat VOTTWF och för att samla in pengar till bättre beläggning så betalar man ex minst 5€ på torget i Aldea och förses med sigill runt vardera fot. Sigillet bryts lätt när man klickar ur. Att sigillet är obrutet inspekteras av personalen vid restaurangen i Ayacata som även fotograferar cyklisten. Krävs något stadigt att hålla sig i för att undvika SPD vurpa i samband med både plomberingen och inspektionen.
Cyklisten förväntas sedan sitta till bords och fylla i kontaktuppgifterna i dator på restaurangen och lägga till sitt foto och maila diplomet till sig själv. (Ger restaurangen fler kunder).
MEN när jag tänker efter så har jag ju klarat VOTTWF några gånger och har klarat mig förträffligt utan diplom. Däremot skulle jag gärna bidra till bättre asfalt längs denna häftiga väg.
Med ett pris på 25€/kvadrat skulle det krävas 15 diplom för att asfaltera 1 meter tre meter brett.
Gäller nu bara att få fler nationaliteter att fatta hur oerhört ärofullt det är att klara VOTTWF. Borde gå att göra en ännu bättre film där man tar hjälp av drönare och flera kameror och cyklister. Skadar inte med närbilder på plågade svettiga anletsdrag med infälld kartbild. Filmen behöver samtidigt beskriva vart man får sigillet och vart och hur man stannar på ett säkert sätt för inspektion i Ayacata. Förslagsvis där jag käkade med Fhloston senast samt vid första restaurangen i Ayacata.
Hmmmmm getfarmaren behöver ställa ut ett stadigt räcke att hålla sig i i samband med getsläpp så man inte tvingas klicka ur bara för kreaturen. Ursäkta jag tog er tid ?

VOTT Without Footprint (VOTTWF) ?
Footprint I singularis ........ alltså inte en enda fotisättning ?
Hmmmm. Fantasin flödar. Håll i er!
För att få diplom på att man klarat VOTTWF och för att samla in pengar till bättre beläggning så betalar man ex minst 5€ på torget i Aldea och förses med sigill runt vardera fot. Sigillet bryts lätt när man klickar ur. Att sigillet är obrutet inspekteras av personalen vid restaurangen i Ayacata som även fotograferar cyklisten. Krävs något stadigt att hålla sig i för att undvika SPD vurpa i samband med både plomberingen och inspektionen.
Cyklisten förväntas sedan sitta till bords och fylla i kontaktuppgifterna i dator på restaurangen och lägga till sitt foto och maila diplomet till sig själv. (Ger restaurangen fler kunder).
MEN när jag tänker efter så har jag ju klarat VOTTWF några gånger och har klarat mig förträffligt utan diplom. Däremot skulle jag gärna bidra till bättre asfalt längs denna häftiga väg.
Med ett pris på 25€/kvadrat skulle det krävas 15 diplom för att asfaltera 1 meter tre meter brett.
Gäller nu bara att få fler nationaliteter att fatta hur oerhört ärofullt det är att klara VOTTWF. Borde gå att göra en ännu bättre film där man tar hjälp av drönare och flera kameror och cyklister. Skadar inte med närbilder på plågade svettiga anletsdrag med infälld kartbild. Filmen behöver samtidigt beskriva vart man får sigillet och vart och hur man stannar på ett säkert sätt för inspektion i Ayacata. Förslagsvis där jag käkade med Fhloston senast samt vid första restaurangen i Ayacata.
Hmmmmm getfarmaren behöver ställa ut ett stadigt räcke att hålla sig i i samband med getsläpp så man inte tvingas klicka ur bara för kreaturen. Ursäkta jag tog er tid ?
Jag är nog på nu när jag får 35/36 som lättaste med bergskassetten.
Har ju bara kört fjoll-vott från tunneln?

Men om man vill köra lite enbenstrampande och vill koppla ur det andra benet spräcker man ju sigillet utan att ha satt ner foten.
Du och andra som roar sig med enbenstramp när ni cyklar förbi oss andra har nog inget riktigt behov av ett diplom.
Dristar mig till att göra mig till tolk för alla oss som har fullt upp att hålla styrfart med två ben att rikta ett stort tack för bidraget till ”asfaltsfonden” trotts att ni redan i Aldea planerat att klicka ur utanför bebyggelsen och köra så hela vägen upp.
Hmmmmm. Vill ni ändå gärna ha det ännu mera ärofyllda diplomet VOTTWF&OL (OL= One Leg) så löser vi det med en liten kaka modellera under den sko som ej ska klickas i. Inspektören ser då att Ni verkligen inte satt ner den i vare sig pedalen eller gruset. Kommer dock att kosta minst det dubbla. Vill ni sedan träna andra benet så är det bara att bromsa sig ner till Aldea och göra om det hela.
Skulle gärna vilja få med just ditt enbenstramp på filmen. Hoppas jag är där samtidigt med dig så jag kan åka lite före och filma i alla fall när du passerar mig och försvinner i fjärran.

Senast ändrad:
”Körde ifrån”, du får det nästan att låta som om det gick fort :ROFLMAO:
Jag har lärt känna dig som en riktig gentleman och har själv hört henne berätta att du bad henne om samtycke.
”Samtycke” är A&O när man ”kör ifrån” någon i VOTT.
Hade du inte bett om samtycke borde hon ABSOLUT satt ner foten ?

Du och andra som roar sig med enbenstramp när ni cyklar förbi oss andra har nog inget riktigt behov av ett diplom.
Dristar mig till att göra mig till tolk för alla oss som har fullt upp att hålla styrfart med två ben att rikta ett stort tack för bidraget till ”asfaltsfonden” trotts att ni redan i Aldea planerat att klicka ur utanför bebyggelsen och köra så hela vägen upp.
Hmmmmm. Vill ni ändå gärna ha det ännu mera ärofyllda diplomet VOTTWF&OL (OL= One Leg) så löser vi det med en liten kaka modellera under den sko som ej ska klickas i. Inspektören ser då att Ni verkligen inte satt ner den i vare sig pedalen eller gruset. Kommer dock att kosta minst det dubbla. Vill ni sedan träna andra benet så är det bara att bromsa sig ner till Aldea och göra om det hela.
Skulle gärna vilja få med just ditt enbenstramp på filmen. Hoppas jag är där samtidigt med dig så jag kan åka lite före och filma i alla fall när du passerar mig och och försvinner i fjärran.
Inga problem. Har du förresten adressen till doktor Fuentes?

1616362078290.png

Att man avhjälpte de värsta bristerna upp till Tauropass och var klara i fredags kan bero på att La Titánica skulle passera där i helgen. Gjorde typ lika inför Epic GC för ngt år sedan. Den som vill kan googla o se bansträckningen för helgens lopp. Tror inte de hade någon enbens klass i resultatlistan i år.

IMG-20180707-WA0000.jpg
Innan vi faller..

Några år sedan åkte jag o polarn ner till G.C utan egna cyklar. Hyrde en tung o tråkig Cannondale mtb. En dag cyklade vi till Puerto Rico o svängde in på vägen till Norgeplassen som ligger på t oppen av en bergkam. Många "turande" norrmän ,naturligtvis. Därifrån kan man fortsätta på en väg/stig och komma ner till Pacalavaca. Stigen går länge på en skärning i sluttningen. Tyvärr passade jag på att sätta vänster pedal i stigkanten o voltade nerför sluttningen . Kändes som om jag hamnat i en torktumlare, men jag rullade nog bara ett par varv innan det tog stopp. Hade fått ett par duktiga skärsår på ett knä o axeln. Lappare ihop mig med en plåster, sårtejp mm som jag lyckligtvis hade med mig. Kunde hoja hem till Maspalomas o spenderade kvällen med att försöka rikta bakhjulet som hade duktig"taco".Begränsad framgång med detta .När jag lämnade in cykeln på Free Motion blev killen ganska sur, men som tur är passerade en av mekarna som sa att det skulle han fixa . Var glad att jag slapp betala riktning eller ny fälg.
Så kan det gå.

Senast ändrad:
Visa bilaga 477042Innan vi faller..

Några år sedan åkte jag o polarn ner till G.C utan egna cyklar. Hyrde en tung o tråkig Trek mtb. En dag cyklade vi till Puerto Rico o svängde in på vägen till Norgeplassen som ligger på toppen av en bergkam. Många "turande" norrmän ,naturligtvis. Därifrån kan man fortsätta på en väg/stig och komma ner till Pacalavaca. Stigen går länge på en skärning i sluttningen. Tyvärr passade jag på att sätta vänster pedal i stigkanten o voltade nerför sluttningen . Kändes som om jag hamnat i en torktumlare, men jag rullade nog bara ett par varv innan det tog stopp. Hade fått ett par duktiga skärsår på ett knä o axeln. Lappare ihop mig med en plåster, sårtejp mm som jag lyckligtvis hade med mig. Kunde hoja hem till Maspalomas o spenderade kvällen med att försöka rikta bakhjulet som hade duktig"taco".Begränsad framgång med detta .När jag lämnade in cykeln på Free Motion blev killen ganska sur, men som tur är passerade en av mekarna som sa att det skulle han fixa . Var glad att jag slapp betala riktning eller ny fälg.
Så kan det gå.
Tur ändå när man ändå ska trilla på GC?
Fick du betala ngt på Free motion? Dom har duktiga förbehåll för allt i kontrakten.

Nej. Som jag skrev så räddade den vänlige meken mig.
Jo jag förstod den biten.
När jag hyrt cyklar, kanske 3 ggr, så har alla varit i "nyskick".
Trodde därför att dom i betydlig omfattning bytte om än så lite skrapade delar mot nya och efter en mtb-krasch utför ett "stup" så bör det ändå tillkommit ngn skråla.
Mkt bättre än jag trodde.

Jo jag förstod den biten.
När jag hyrt cyklar, kanske 3 ggr, så har alla varit i "nyskick".
Trodde därför att dom i betydlig omfattning bytte om än så lite skrapade delar mot nya och efter en mtb-krasch utför ett "stup" så bör det ändå tillkommit ngn skråla.
Mkt bättre än jag trodde.
Ja, jag hade nog lite tur. Men å andra sidan kanske man kan jämföra mtb med utförsåkning. Har lämnat in en del hyrskidor med belag o kanter i misshandlat skick, men det betraktas som normalt . Men uthyrare vill säkert hålla nere rep.kostnader så mycket deg går . Hyr man en off-road motorcykel är det ofta inte tillåtet att köra grusväg.

Kan bju på några pics från dagens klättrings runda ?

Bilagor

• 3BBC2ED8-AFFD-405E-AD7E-4B840ADAFBB9.jpeg
    3BBC2ED8-AFFD-405E-AD7E-4B840ADAFBB9.jpeg
    1.2 MB · Besök: 168
  • 550CD151-7C4B-481F-9E2A-0B43E0D6C648.jpeg
    550CD151-7C4B-481F-9E2A-0B43E0D6C648.jpeg
    1.2 MB · Besök: 149
  • C0DA33DD-4E5E-4E60-AA86-3750DFA31F06.jpeg
    C0DA33DD-4E5E-4E60-AA86-3750DFA31F06.jpeg
    967.2 KB · Besök: 171
  • 72B55234-55DB-425D-AF97-E3FDFC6637FC.jpeg
    72B55234-55DB-425D-AF97-E3FDFC6637FC.jpeg
    57.6 KB · Besök: 169
Uppdatering från dagen, ingen nieves till Nieves. Vägen avstängd efter Moganbacken mot Ayacata.
20210323_101855.jpg

Bokad lunch i Lucia inställd/omdirigerad, ingen storklingeförsäljning i Arguengin varken i första eller andra rondellen.
Genade ner till El Horno via "nyfixade" vägen (endast i byn). Körde uppåner hela Arguengin och Databerget och fick 1700hm på långsamma 90k.
20210323_104018.jpg

Åkte på resans andra punka 3km från hemmet trots att jag hivat bort glasmagneterna från Vittoria till 850kr Compassdäck. Denna gång en illvillig tidningsnit/klammer som punkade framdäcket i en kurva.

Tack vare 5bar så blev det bara lite pys och mysig svängradie. Upptäckte till min fasa att jag sänt iväg mitt ventilverktyg så det blev att cykla hem med 1.8 bar i framdäcket efter diverse handkraftsskruvningar och pumpningar.

Nya friska tag på torsdag, imorgon lite lugncykling och bilåka till Roque Nublo för att skaffa lite magisk kraft till torsdagens 4000 hm. Vädret är stabilt och fikat sitter där det ska.
20210323_144311.jpg

Screenshot_20210323-224953_Strava.jpg

Många nya gränder blev det.

Senast ändrad:
Bra med lite spånken så att du törs åka nerför alla Jävlar backar?
Äsch jag rullar sakta, enda gången det blev lite fort var bakom en mc från Soria. Det var en med packväskor så man hann ikapp i alla kurvor och kunde slappna av då man såg när han bromsade för mötande trafik.
Spånken är bra uppför också då man kan garva åt mjölksyran??

Tillbaka
Topp