Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ett varv runt ön utan motorväg blir ganska precis en 200.

Snygg runda men svara nu ärligt.. hur skitnödig var du på GC-200 i nordvästra hörnet? Min erfarenhet är att det är rätt brant, blinda kurvor, tveksam väggren och ibland så kommer det bussar också. Det är en ball väg att köra men ingen jag rekar andra att köra.

Snabbskissade på en rutt.
Start/mål     Meloneras
Stämpling 1   San Nicolas
Stämpling 2   Artenara
Stämpling 3   Utsiktspunkten vid toppen
Stämpling 4   Telde
Stämpling 5   San Bartolomé alt. Fataga

1613548773815.png

Skulle nog bli rätt tuff ...

Snygg runda men svara nu ärligt.. hur skitnödig var du på GC-200 i nordvästra hörnet? Min erfarenhet är att det är rätt brant, blinda kurvor, tveksam väggren och ibland så kommer det bussar också. Det är en ball väg att köra men ingen jag rekar andra att köra.

Det är klart den sämsta biten på rutten även om jag inte tyckte den var mycket värre än en del som regelbundet cyklas här på hemmaplan. Men det går helt säkert att göra rundan trevligare genom att ta en annan väg förbi just de 7-8km.

Väl på GC kan det vara trevligt att just inte göra en topptur ibland ?

[galen och inte helt seriös idé]
Man kanske skulle kunna ha en GC-Hell week. Fyra 20-milare men med ökande antal höjdmeter. Man kör första loppet något i stil med det Grimpeur beskrev ovan. Borde inte bli så farligt många höjdmeter. Och sedan bygger man på så att sista loppet är en "klättringsorgie"!
[/galen och inte helt seriös idé]

Snabbskissade på en rutt.
Start/mål     Meloneras
Stämpling 1   San Nicolas
Stämpling 2   Artenara
Stämpling 3   Utsiktspunkten vid toppen
Stämpling 4   Telde
Stämpling 5   San Bartolomé alt. Fataga

Visa bilaga 470287

Skulle nog bli rätt tuff ...
Väl tuff, jag tror att om man verkligen vill att någon cyklar den istf beundrar den på pappret så behöver man plocka bort kanske 1/3 av höjdmetrarna. Eller vad blir maxtiden för denna? Det normala 13.5h ger ju redan en garanti för att den långsammare (läs tyngre) cyklisten behöver antingen starta eller avsluta i mörker. Med 5800hm blir det ganska många timmar.

@GoranS

En lite mer sansad "dubbeltopptur". Tuff men görbar. Lunch vid Cruz de Tejeda. Kan köras vänster eller högervarv, troligen mer flyt nedför om man kör högervarv tror jag.

Visa bilaga 470289

Tycker vägen genom Cercado de Espino (GC-505) och sedan GC-605 mot toppen är underskattad. Asfalten är dålig på sina ställen och det är smalt och slingrigt men det brukar inte vara mycket bilar alls och utsikten är fin. Om man har en bekväm sadel och bra däck kan man mata sig uppför där i godan ro, sedan är det värsta över nästan.

Har nästan kört den rutten på XC MTB och då finns det betyligt mer grusvägar att välja på uppe på toppen och vägen ner. Jag vet inte hur många det är som kör gravelbike på GC nuförtiden men det borde egentligen vara perfekt att pröva, finns rätt många "fire roads" där lätt xc hoj eller gravelbike räcker men racer blir för tufft.
Tanken med mitt förslag var kul 20-milare med mkt backar men inte VOTT-tokigt. Jag tror att mitt förslag skulle gå att klara av, men man bör nog ha start i gryningen, eller kanske ännu hellre någon timme dessförinnan, och naturligtvis ha lampor på cykeln.

Tanken med mitt förslag var kul 20-milare med mkt backar men inte VOTT-tokigt. Jag tror att mitt förslag skulle gå att klara av, men man bör nog ha start i gryningen, eller kanske ännu hellre någon timme dessförinnan, och naturligtvis ha lampor på cykeln.

Förlåt, missade det. Alla ni landsvägscyklister är så intresserade av antal trampade mil. Jag som till 99% bara kör MTB räknar bara timmar och höjdmeter. Jag ska dra mig tillbaka så får ni diskutera era 20-milsrutter ifred. Någon borde dock dra med sig eller hyra en bra gravelbike på GC, tror det finns stor potential där.

Förlåt, missade det. Alla ni landsvägscyklister är så intresserade av antal trampade mil. Jag som till 99% bara kör MTB räknar bara timmar och höjdmeter. Jag ska dra mig tillbaka så får ni diskutera era 20-milsrutter ifred. Någon borde dock dra med sig eller hyra en bra gravelbike på GC, tror det finns stor potential där.
Det var inte primärt intresset för trampade mil utan mer att få till ett brevetlopp (se t.ex. http://milslukaren.se/?page_id=33) och då är kortaste distansen 20 mil. Man kan förvisso lägga en populaire med kortare sträcka men då är det inget som man registrerar som ett officiellt brevet.

Hur är det med platser man vill se och hur ofta depåa? Jag tänker att den "svenska" strategin kring 60-100km behöver ändras ngt. Är det 50km uppför så kan man behöva fylla på åtminstone vätska.
För mig så är Cruz Antonio-Ayacata, San Bartolomé-Lucia-GC550 fina bitar med gott om utsikt och depåmöjligheter.
Ayacata f.ö är ju ganska stängt om vädret är uselt, hur är det med andra "högbyar" som Artenara t.ex?

Ingen egen erfarenhet av Artenara i dåligt väder - var soligt och fint enda gången jag passerat där. Finns ju dock en mack där med ngn form av cafeteria. Kanske inte är så väderberoende i sitt öppethållande!?

Ingen egen erfarenhet av Artenara i dåligt väder - var soligt och fint enda gången jag passerat där. Finns ju dock en mack där med ngn form av cafeteria. Kanske inte är så väderberoende i sitt öppethållande!?
Min erfarenhet av berg och dåligt väder är att man brukar hitta matställen i bergen. Svårigheten brukar vara kombon mat + ögonkontakt med cykeln. Dvs de ställena som är öppna har stängd dörr och små fönster. Brukar ha med lite tjockare vajerlås (typ det man får av uthyrningen) men behöver bli bra hungrig för att nyttja låset.

Senast ändrad:
Tack emilh!!
Pico d l N kan man ju ta en annan dag.
Det är den nordliga passagen österut som blir ny för mig. Varit till Agaete i NV flera ggr och till Telde i Ö ännu flera ggr så det hittar jag.
Hur gjorde du för att hitta?
Guide?
Rutt i GPSen??

Vi drog en rutt dagen innan och körde efter GPS. Biten på GC-2 tog vi efter några bekanta kört tidigare och jag hade som sagt gjort annorlunda nu.
Det är inte motorväg på sträckan, men vän fyrfiligt med en del trafik.
Den här dragningen är nog att föredra:
Screenshot 2021-02-20 at 10.03.31.png

Har en Garmin 810 Edge.
Går det att lägga in en rutt på den?
Någon som i så fall (utan allt för mycket besvär) kan länka mig till beskrivning??
Vore bra att ha den för mig nya sträckan på skärmen.
och
OM OM jag eventuellt ger mig på att testa Tour du Mont Blanc med start i Frankrike så skulle jag vilja ha rutten i GPSen. Åka ner ett par veckor före och ”besikta” banan bit för bit. Främst utförskörningarna där jag behöver kunna hålla fart för att senare klara reptiderna.

Har en Garmin 810 Edge.
Går det att lägga in en rutt på den?
Någon som i så fall (utan allt för mycket besvär) kan länka mig till beskrivning??
Vore bra att ha den för mig nya sträckan på skärmen.
och
OM OM jag eventuellt ger mig på att testa Tour du Mont Blanc med start i Frankrike så skulle jag vilja ha rutten i GPSen. Åka ner ett par veckor före och ”besikta” banan bit för bit. Främst utförskörningarna där jag behöver kunna hålla fart för att senare klara reptiderna.
810:an är väl bara att via PC lägga in gpx-filen i New Files och starta om? Alternativ formatera ett SD-kort i Garminen och på kortet lägga in filen i mappen New Files som borde ha skapats där vid formateringen. Du behöver ju naturligtvis även en kartfil över området och den fixar du här https://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html

Det var inte primärt intresset för trampade mil utan mer att få till ett brevetlopp (se t.ex. http://milslukaren.se/?page_id=33) och då är kortaste distansen 20 mil. Man kan förvisso lägga en populaire med kortare sträcka men då är det inget som man registrerar som ett officiellt brevet.

Håller med, stor skillnad på 20 mil i motvind, kantvind och medvind.

Håller med, stor skillnad på 20 mil i motvind, kantvind och medvind.
Hu ja, motvind på GC500 kan vara hiskelig bara mellan El Doctoral och PdI. Jag förmodar att det kan se likadant ut överallt längs kusten?
Det var nån på free-motion som sa att blåser det mer än 72 km/h (20m/s) så kan det vara tufft i bergen. Beror ju på varifrån det kommer men jag har upplevt flygande regn från norrsidan trots klarblå himmel då det blåste runt 100kph nordlig.

Vet inte om det går att använda lokalbussar som "cykel-lift" men det vore ju häftigt. Den som går uppför GC200 till San Bartolome kanske?
Jag har åkt lokalbuss med racer.
Har de bara plats i lastutrymmet så har jag fått info att det är ok.
Kommer förälder med barnvagn så kanske man blir tvungen att stiga av och cykla (hemska tanke ?).
Har nog beskrivit min bussresa i samband med vägarbete GC500 sen em väster om Doctoral. Hittade papper i papperskorg att skydda billiga sidans styrlinda och pedal.
Osäker om MTB styre går in utan att demontera framhjul. Bäst att vara ensam cyklist för att få plats.
Hoppas kunna ta lokalbuss med frugan för att vandra på något fint ställe. OT? JA ?

Inga båtar från Puerto Rico till Puerto Mogan längre. Vände och tappade sugen på att solo-cykla via Soria. Ska testa med bussen nån dag.

Vägen tillbaka är rätt seg efter en lunch i PdM. I alla fall om man inte är bergstränad innan.
Jo men jag var bara intresserad av att åka åtminstone till Ayacata, benen känns otroligt bra. Sen cyklade jag Soriabacken med vändor uppåner igår utan fart med låg kadens. Jag har som mål att cykla tungt men långsamt här och med sällskap blir det trevligare så.

Tyvärr upptäckte jag idag att stora klingan är halvslut och rappar över när man vill stå och trycka. Inte finns det någon att få tag i här heller vad jag vet om jag inte byter hela rubbet. Cykeln är ju ett par år gammal och jag har slarvat med byten av drivlinan och efter 49.500 km så verkar det inte lira så bra?

Senast ändrad:
Jo men jag var bara intresserad av att åka åtminstone till Ayacata, benen känns otroligt bra. Sen cyklade jag Soriabacken med vändor uppåner igår utan fart med låg kadens. Jag har som mål att cykla tungt men långsamt här och med sällskap blir det trevligare så.

Tyvärr upptäckte jag idag att stora klingan är halvslut och rappar över när man vill stå och trycka. Inte finns det någon att få tag i här heller vad jag vet om jag inte byter hela rubbet. Cykeln är ju ett par år gammal och jag har slarvat med byten av drivlinan och efter 49.500 km så verkar det inte lira så bra?
Paul D:s polare, snubben som har cykelbutiken vid rondellen i Arguineguin verkar sansad. Fråga honom om han kan fixa ett vevparti. Du och cykeln är värda lite rejäl mjölksyra.

Flyger ner lörda med cykel. Förstått är maskkrav typ hela tiden. Men får man cykla utan. Kan ju bli tungt flåsa uppför bergen med mask ?

Paul D:s polare, snubben som har cykelbutiken vid rondellen i Arguineguin verkar sansad. Fråga honom om han kan fixa ett vevparti. Du och cykeln är värda lite rejäl mjölksyra.
Hasse tänker på Ruben. Liten verkstad typ motsatt sida Free Motion. Har förresten sett honom cykla MTB med havsutsikt södra sidan GC 500. Frågar man snällt så visar han säkert. Söndagar säkrast.
Finns ju normalt mängder med cykelbutiker runt om i Maspalomas om man behöver ett framdrev.
Carbonpasta kan till nöds ersättas med tandkräm. Slipmedlet gör krämen lite lätt ”sandig”.
Väldigt skoj att se era bilder och läsa om era förlustelser. Fortsätt så!!! Här hemma är man glad åt plusgrader så pass att drivornas smältvatten inte är fryskallt.

20210317_104832.jpg

Tänkte toppa upp med Nieves idag. Kom till Barranquilla de Andrés men där är vägen till Ayacata stängd d.v.s den "förbjudna" biten. Avstängningen gäller till nästa vecka då den öppnar igen. Casa Fernando är stängt i veckorna, öppnar 10:00 fredag. Bagerier är öppet ta med cash, kort är alltid en dålig idé i bergen.

Visa bilaga 476053
Tänkte toppa upp med Nieves idag. Kom till Barranquilla de Andrés men där är vägen till Ayacata stängd d.v.s den "förbjudna" biten. Avstängningen gäller till nästa vecka då den öppnar igen. Casa Fernando är stängt i veckorna, öppnar 10:00 fredag. Bagerier är öppet ta med cash, kort är alltid en dålig idé i bergen.
Bara vända om och köra upp till toppen via lngenio dåra. Lätt som en plätt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp