Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Manurhin2 sa:
Riktigt tråkigt om all trafik nu kommer åka antingen via Soria eller via Ayacata .
Stor skillnad för cyklister.

Via Soria lär det bli kaos, bussar kommer inte att kunna åka direkt via Ayacata pga dålig bärighet på vägen till Presos de la Ninas. Inte heller Vott lär vara ngn hit, återstår GC210 via La Aldea San Nicholas.

Hur som helst så kommer cyklingen bli lidande ffa nu när trycket på GC ökat sen Turkiet & Nordafrika kör sin religiösa hjärntvätt.
Åker ner i februari för 3 veckors cykling, tror nog att det där kommer att lagas tills dess.

Det är ngt jag missar här. Är diskussionen att vägras på GC500 mellan Taurito och PdM skulle medföra att bussar och annan trafik skulle åka via Ayacata/Soria? Går det inte att köra GC-1?

Senast ändrad:
GoranS sa:
Det är ngt jag missar här. Är diskussionen att vägras på GC500 mellan Taurito och PdM skulle medföra att bussar och annan trafik skulle åka via Ayacata/Soria? Går det inte att köra GC-1?
Lokalbussen tänkte jag på först, sen blev det hjärnsläpp :)

De kan väl till nöds åka bort till nästa avtag/påfart österut och snurra runt där. Är ju ingen jättesträcka.

Kollat Googlemap o tycker det ser ut som bussar o bilar fr Tauritio kan ansluta GC1 utan större omväg. Om min iakttagelse stämmer så lär reparationen dra ut på tiidén.
Man låter ju t.ex. den fantastiska västra kustvägen upp till Agaete förfalla (rasrisken för stor) nu när man bygger nytt på den kanten med mängder m tunnlar.
PldI - Agaete fram o åter blev 200km o massor m höjdmeter. Han köra den två gånger innan den stängdes.
Testbacken grymt välskött som vanligt men ner mot Soria finns mer att önska. Även utför från Ayacata mot San Bartolome är en minst lika skakande upplevelse som tidigare.

RideOn sa:
Fast gc1 har väl ingen påfart västerut från taurito? För lokalbussen tänker jag.
Men de kanske fixat nåt tillfälligt.
Du hade bättre koll än mig. Nu när jag kollar kartan igen ser jag att från Taurito finns varken på eller avfart åt Moganhållet bara österut. Dessutom låååång tunnel västerut som talar emot att avsätta en fil för cyklister o mopedister men för cykelturismen vore det bättre än som det är nu.

Fast GC-1:an gör i alla fall att bilar och bussar kan ta sig mellan PdM och Taurito utan att behöva upp via Soira eller Ayacata vilket är bra för cyklister.

Luzen sa:
Paul D sa:
ÄNTLIGEN !!!
Vägen San Bartolome till Ayacata stängd idag o i morgon pga asfaltering. Mycket välbehövligt.
Hur är GC 60 från San Bartolome och söderut? Den var riktigt dålig när jag var där för ett par år sedan.
GC 60 PdIng Fataga San Bartolome körde jag idag uppför o hat gjort så i många år utan att ha upplevt den som dålig.........jo kanske sista biten före SB men inte nu. MEN ska sägas att jag inte kan minnas när jag körde den utför senast. Kör ALLTID ner via St Lucia o Doctoral. Mindre brant o helt fantastiska kurvor. Spar på fälgarna o så kan man hoppas på medvind sista två milen till Maspalomas. Blir 20km längre över St Lucia. BONUS. Idag 35 grader som varmast (Garmin)

Manurhin2 sa:
Paul D sa:
ÄNTLIGEN !!!
Vägen San Bartolome till Ayacata stängd idag o i morgon pga asfaltering. Mycket välbehövligt.

Mkt välbehövligt .
Tyvärr lär dom inte hinna speciellt långt i spanskt tempo på 2 dagar .
Åkte San Bartolome (SB) - Ayacata igår igen. Ny asfalt bara på den bit som var absolut sämst. Fin asfalt så nu såg man restaurangen/supermarketen även när man körde utför. Tidigare skallrade ögongloberna som i en marackas. Sista biten ner mot SB orörd. Fungerar som fartdämpande åtgärd före samhället.
Noterat att de vägar som var fina för 10 år sedan nu är i behov av restaurering på grund av "solsting" o de vägar som var riktigt risiga då (ex sista biten till Pico de la Nieves) är i riktigt fint skick nu. Inte säker men tror att man varit snabb att fixa brandskadade avsnitt.

Någon som nyligen cyklat GC 605 från Ayacata och vidare på GC505 till Las Filipinas och kan berätta om underlag mm.?

Luzen sa:
Någon som nyligen cyklat GC 605 från Ayacata och vidare på GC505 till Las Filipinas och kan berätta om underlag mm.?

Inte sedan i påskas då GC 605 var uppgrävd och avstängd. Men det har du kanske koll på?
Då gick det att ta sig förbi avspärrningen på helgen när ingen jobbade där.

GC505 är grusväg.

Det är inte så att Luzen tänker sig att fortsätta en bit till på GC605 och sen ta vägen som väl är cykelförbud på ner till Baranquillo Andrés och där ansluta till GC505? Biten från GC605 ner till BA var rätt risig för fem år sen och har väl inte gjorts något åt sen dess om jag fattat det rätt. Efter BA ner till Las Filipinas var den kanon då, men om den inte fixats sen dess borde den vara i halvgott skick nu, fem år senare.

GoranS sa:
Det är inte så att Luzen tänker sig att fortsätta en bit till på GC605 och sen ta vägen som väl är cykelförbud på ner till Baranquillo Andrés och där ansluta till GC505? Biten från GC605 ner till BA var rätt risig för fem år sen och har väl inte gjorts något åt sen dess om jag fattat det rätt. Efter BA ner till Las Filipinas var den kanon då, men om den inte fixats sen dess borde den vara i halvgott skick nu, fem år senare.
Jag funderar på denna rundan framöver med GC60 upp och ner västerut.
https://ridewithgps.com/routes/26305838

Nu rättad länk.

Senast ändrad:
Tobbe A sa:
Manurhin2 sa:
Hade planerat Vott idag men hade inte ens ben till att trycka lite i testbacken.
Får boka boende närmare och odla mer hår på bröstet till nästa gång ?

?????????

Nu Jävlar ?
Har boende i Arguineguin och har lurat med min cykel-pt, i värsta fall får han väl gå ner på lilla klingan och skjuva mig upp ?

Lite jobbigt dock att vi sannolikt måste åka via Soria

IMG_1688.JPG
Åkte med det här gänget idag ifrån Natural Biking i Meloneras kl 8:30. (Söndagar 8:30). Fart efter kamrat.
Natural Biking vägbeskrivning: Under norra brofästet till gångbron väster om polisstationen. Lennart From fr Ludvika är ofta sedd i denna klunga vintertid liksom Giermo som driver butiken. Idag var vi 6 st svenskar o en norsktalande o resten spanska tyska engelska. Ett mycket trevligt avbrott i ensamcyklingen. Kan vara något för dig som åker ner solo. Körde mest GC500 men även Soriadalen GC505 som jag upplevde som skakig längst söderut på returen. Annars mycket fin. Vi butiksfikade på supermarketen söder om Filipa. Stolar o bord utanför. Helt i min smak.

Idag testat motorväg för första gången. Tydligen lagligt att cykla på GC1 från Las Palmas till flygplatsen. Från Maspalomas Telde Maspalomas blir på det viset riktigt platt för att vara GC. Tidiga söndagsmorgnar med lite trafik är att föredra. Man behöver ju inte ligga i omkörningsfilen hela tiden. ?
Avfarterna är det otäckaste

Blev nyligen glatt överraskad. På väg till VOTT. GC200 ner mot Base Camp Aldea de San Nicolas nylagd i stort sett hela vägen ner. Den utförsåkningen har varit dålig länge men nu i klass med Testbacken.
Maspalomas, Soria (Mogan) San Nicolas = 65km o drygt 1500 höm.
Får se hur VOTT funkar efter den uppvärmningen.

Bilagor

• IMG_1704.JPG
    IMG_1704.JPG
    333.4 KB · Besök: 119
Helt utmattad har jag tagit mig till Ayacata. 37grader. Körde som vanligt mycket defensivt som en sann "toffel" (satte aldrig ner foten". Men 3150höm på 93km tar hårt på en gammal man. VOTT är sig likt senaste åren. Sitter nu här inomhus o vätskar upp mig. Hade hoppats orka upp til Pico åxå idag men troligen klokast att spara "Kungaettapen" till våren med fler färska höjdmeter i benen. I våras körde jag både VOTT o Pico samma dag 170 km men då utan Soria o ingen kramp. Idag både Soria o kramp. Bilder?? Andra har redan lagt upp grymma bilder på denna tråd. Mitt stilleben försöker personifiera min trötthet?

Bilagor

• IMG_1705.JPG
    IMG_1705.JPG
    227.1 KB · Besök: 122
nisseson sa:
Tumme upp. VOTT är ett kraftprov.
Tack Nisseson för visad förståelse. Ett tag började jag fundera på att flytta fram sadeln för att framdäcken skulle behålla kontakt med underlaget.
Efter att ha druckit över en liter vatten i Ayacata o slickat i mig en tesked bordssalt tog jag mig ner via St Lucia. Krampen helt borta i medvinden. Kadens 100 o 55,5km/h efter kustvägen.
Just ja ...Garmin hjälpte mig mäta längden på nyasfalterade biten före SanBartolome. 1min 20sec med 44,4 km/h ?
När man inte orkar med Pico så blir denna tur bara drygt 150 km och 3670 höm. Med Pico får man lägga till drygt 20 km och närmare 700höm om jag räknat rätt men det får bli en annan gång när det inte är så varmt. Hur skoj som helst?

Hatten av, minns värmen +30 på VOTT. Makalöst torr i munnen t.o.m svårt att prata, satte ner bägge fötterna i minst 1.5 km.
Det var trots allt positivare än första gången nerför i regn, nära vurpa flera ggr.

2018 blir det 3 veckor igen, 17/2 - 10/3 om allt klaffar.

Senast ändrad:
Paul D sa:
nisseson sa:
Tack Nisseson för visad förståelse. Ett tag började jag fundera på att flytta fram sadeln för att framdäcken skulle behålla kontakt med underlaget.
Efter att ha druckit över en liter vatten i Ayacata o slickat i mig en tesked bordssalt tog jag mig ner via St Lucia. Krampen helt borta i medvinden. Kadens 100 o 55,5km/h efter kustvägen.
Just ja ...Garmin hjälpte mig mäta längden på nyasfalterade biten före SanBartolome. 1min 20sec med 44,4 km/h ?
När man inte orkar med Pico så blir denna tur bara drygt 150 km och 3670 höm. Med Pico får man lägga till drygt 20 km och närmare 700höm om jag räknat rätt men det får bli en annan gång när det inte är så varmt. Hur skoj som helst?

Jag är egentligen för gammal för att ha en idol men om du cyklat vott utan att sätta i fötterna och samtidigt justerat sadeln så hade det varit du ;-)

Luzen sa:
Paul D sa:
ÄNTLIGEN !!!
Hur är GC 60 från San Bartolome och söderut? Den var riktigt dålig när jag var där för ett par år sedan.
Luzen man kan tro att vägverket på ön läst ditt omdöme av GC60 söder San B. Idag var det nylagt ända fr St Lucia korset o flera km ner. RIKTIGT fint!

Manurhin2 sa:
Paul D sa:
nisseson sa:

Jag är egentligen för gammal för att ha en idol men om du cyklat vott utan att sätta i fötterna och samtidigt justerat sadeln så hade det varit du ;-)
Ha ha. Även jag måste välja. Antingen VOTT utan foten i backen eller justera sadeln. De där med sadeln var bara en sjuk solstingstanke för att beskriva hur brant det är. Noterade att partierna med 8% funkade som återhämtning. Vill snart dit igen.

Ingen som hört något om reparation av den rasade delen? Vore ju trevligt att slippa SSoria och den kassa förbjudna delen om frugan skall med. Klar överkurs för henne och sen skall hon tillbaka också. Var GC-1 tillåten för cykel eller ser de mellan fingrarna när GC-500 inte funkar?

Paul D sa:
Manurhin2 sa:
Paul D sa:
nisseson sa:

Ha ha. Även jag måste välja. Antingen VOTT utan foten i backen eller justera sadeln. De där med sadeln var bara en sjuk solstingstanke för att beskriva hur brant det är. Noterade att partierna med 8% funkade som återhämtning. Vill snart dit igen.

Jag kan nog få sadelskämtet nerstoppat i halsen om en månad , det ger sig :-)

Hasse#7 sa:
Ingen som hört något om reparation av den rasade delen? Vore ju trevligt att slippa SSoria och den kassa förbjudna delen om frugan skall med. Klar överkurs för henne och sen skall hon tillbaka också. Var GC-1 tillåten för cykel eller ser de mellan fingrarna när GC-500 inte funkar?

Tyvärr är det en tunnel hela vägen till PdM så att chansa verkar onödigt farligt .
Vi får hoppas att dom skyltar upp en cykelväg tillfälligt .

Pratade med en tysk gentleman som i samband med regn tagit bussen hem. Cykeln åkte med gratis i bagageutrymmet under bussen. Om jag förstod rätt så hade han även tagit bussen fr Tauritio (där det är avspärrat) över till PdM. Bussen kör då GC1. Dock inte så skoj att lägga cykeln löst i lastutrymmet. Dyrsidan upp naturligtvis men jag skulle nog vilja skydda styrlinda, sadelkant o övriga tänkbara stödpunkter på billiga sidan. Liten rulle eltejp o resten fritt för egen fantasi o välvillig lokalbefolkning.
Jag har försökt väcka tanken hos FreeMotion att starta transfer morgon o em på bestämda tider. Utrustningen har de ju. Kanske mer intressant för dem när det blir högsäsong. Nu är det lugnt här. Gör nog ett nytt försök att sälja in trannsfertanken senare om man då har en säkrare prognos på när vägen är fixad.
Hur tänker ni canariefåglar om transfer??
Om ni fick välja en tid på morgonen och en tid på kvällen vilka klockslag skulle ni välja??
Vad skulle det få kosta?
För FrMo är det troligen smidigast med uppsamling i butikerna i Arguineguin och PdM.
Eller tycker ni det vore helt onödig tjänst??
Ha ha ha. Ser framför mig hur busslast med cyklister försöker vara först till San Nicola för att få bra position in i VOOT. Dubbel häftande tejp under skorna för att kunna visa att man inte satt ner foten. (hmmmm fortfarande solsting?).
Köpte föresten en riktigt fin Cannondale Super Six av dem förra veckan. Ramen ser helt ny ut o slitdelarna helt nya inkl vevlager o styrlager. Har BARA gott att säga om Otto som jag gjorde upp affären med.

Tillbaka
Topp