Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

GoranS sa:
En väg jag tyckte var fin i de där trakterna var GC-132 mellan El Pedregal och Los Arenales/Lomo Magullo (väster om Telde). Ser ut som rutten ovan snarare går GC-41. Dock tror jag inte riktigt att GC-132 kommer till sin rätt med medurs riktning då man i så fall får huvuddelen av den vägen utför och med tanke på beskaffenhet och bredd är den nog lämpligare att ta uppför.
Litar på att Gunter (med tyskt y) har koll. Han är en riktig finsmakare när det gäller vägval. Det enda jag tillfört hans kunnande så är det butiken i väggen bakom skolan i San Bartolome. Den var ny för honom när hans Ane behövde akut nödfika i våras. Vi pekade på baguette o ost o vips hade expediten fixat värsta mackan. Avnjöts på parkbänk med utsikt över St Lucia?

Provade en ny led idag. Svårcyklad upp , rolig ner.

Bilagor

• 45C7620E-62B1-41E8-8B72-63138E516A02.jpeg
    45C7620E-62B1-41E8-8B72-63138E516A02.jpeg
    773.9 KB · Besök: 96
Hur är det föresten med "allemansrätt" på kanarieöarna? Jag löpte några gånger när jag var där och såg någon skylt om att man inte fick vara där men jag var inte ensam om att löpa runt i naturen.

Jag bor i San Agustin nära affärscentret så jag startar alltid här ifrån. Jag brukar leta på Google Maps efter gamla grusvägar som finns kvar från att det var tomatodlingar. Ibland fortsätter vägarna i leder. Om det är någon som vill följa med på en tur så säg till. Jag är här länge.

görveln sa:
Hur är det föresten med "allemansrätt" på kanarieöarna? Jag löpte några gånger när jag var där och såg någon skylt om att man inte fick vara där men jag var inte ensam om att löpa runt i naturen.
Det finns ingen allemansrätt. Free-Motion fick förra vintern sluta med många av de mtb-turer som går utanför grusvägarna.

Paul D sa:
Paul D sa:
Vindjacka o värmare kan vara bra.
Mesta klättringen avklarad till sen lunch.
Startar rondellen över GC500 nära Shell i PdI vägen mot Fataga. Meddela gärna så vi vet.
Togs just beslut att starta 08:00 för att hinna runt.
Vi var tre som lämnade PdI kl 8. Kompiskörning på lite dryga 200w. Ingen riktig värme. 11grader i Fatagadalen. Inte mycket varmare i Ayacata. Vi hoppades att solen skulle värma på men lågt hängande moln med enstaka regndroppar gjorde att vi ändrade rutt efter en spagetti bolognese i Tejeda. Restaurangen i Tejeda sägs vara byggd i Mockfjärd o skeppad hit. Ägs av mannen i Sällskapsresan som hävdade ”havsutsikt” med hjälp av en ”backspegel”.
Vi vände kylslagna tillbaka riktning Ayacata. 10grader. Här körde vi hårt i stigningen för att få upp värmen. Mötte som avtalat våra tyska mindre fikasugna kompisar som startat en timme senare. Letade oss söderut via Presa la Ninia och Soriadalen. Bedrövligt underlag blandat med nylagd asfalt. Butiksfika i Filipinas där vi träffade ngn mer Svensk. Körde sedan ett skojigt lagtempo på 5 ner till GC500. Varmare här nere men tror inte solbadarna kan ha varit helt nöjda idag. Glömde smörja näsan men riskfritt idag. Med ett par egna extra mil i Ayagaures dalen fick jag ihop 140km och 2800höm. Med mer kläder hade ursprungsplanen 160km o 3200 höm varit genomförbar. Får bli en annan gång.

Lite kylslaget låter det, men tack för en härlig RR ändå!
Här ute på El Hierro hade vi skapligt varmt på förmiddagen, 16-17 grader, det blev sedvanlig förmiddagsfika nere i La Caleta mellan hamnen och flygplatsen, sedan lunch med frun i Valverde centrum efter klättring ca 600m upp, totalt ca 35km allt som allt. På eftermiddagen kom sedan regnet......

Mvh Ulf S.

Söndag 8:30 träffar jag kompisarna som startar vid Natural Bike för en gemensam tur inkl fika. Väder o vind avgör vart vi åker. Brukar vara till Soria eller till Telde. Till Telde ovanligt platt då man följer kusten till efter flygplatsen. Åldersspannet på deltagarna 40 - 75. Fart efter kamrat. Man väntar in. Försöker beskriva hur man hittar butiken. Stora rondellen över GC500 är den som norrut leder till Fataga. Till höger (öster) ses två busshållplatser och en gångbro över GC500. Butiken ligger under gångbrons norra del. Kommer man från Las Palmas är det bara att svänga in. Jag som kommer från väster tar norrut i rondellen riktning Fataga och första höger Calle Alcalde Marcia Franko. Här passerar man Fastighetsbyråns ena kontor på ön. Vid nästa rondell ta höger mot GC500 o smyg försiktigt via trottoaren österut mot trafiken till gångbron. På fotot är det ett orange streck här. Brukar gå bra söndagsmorgnar.
D8F4DBC6-9D55-4B80-AF3E-A848DFC7188D.png

Det skulle vara roligt att komma över till GC och träffas och cykla lite, här på El Hierro är det lite ensamt, om än väldigt vackert. Faktiskt så är en liten tripp planerad till nästa helg, men det har förutspåtts mig av den som har planerat resan (min fru.....) att tiden kommer huvudsakligen att spenderas på köpcentren runt Las Palmas.... Nåja, det blir väl flera tillfällen.....

Mvh Ulf S.

Paul D sa:
Söndag 8:30 träffar jag kompisarna som startar vid Natural Bike för en gemensam tur inkl fika. Väder o vind avgör vart vi åker. Brukar vara till Soria eller till Telde. Till Telde ovanligt platt då man följer kusten till efter flygplatsen. Åldersspannet på deltagarna 40 - 75. Fart efter kamrat. Man väntar in. Försöker beskriva hur man hittar butiken. Stora rondellen över GC500 är den som norrut leder till Fataga. Till höger (öster) ses två busshållplatser och en gångbro över GC500. Butiken ligger under gångbrons norra del. Kommer man från Las Palmas är det bara att svänga in. Jag som kommer från väster tar norrut i rondellen riktning Fataga och första höger Calle Alcalde Marcia Franko. Här passerar man Fastighetsbyråns ena kontor på ön. Vid nästa rondell ta höger mot GC500 o smyg försiktigt via trottoaren österut mot trafiken till gångbron. På fotot är det ett orange streck här. Brukar gå bra söndagsmorgnar.
Så här planerar Guillermo söndagens tur.
RUTA PARA EL PROXIMO DOMINGO, SALIDA A LAS 8:30 DESDE NATURAL BIKE EN PLAYA DEL INGLES DIRECCION SAN AGUSTIN, TARAJALILLO, JUAN GRANDE, DOCTORAL, A LA DERECHA DIRECCION C.C. ATLANTICO, BALOS, CRUCE DE ARINAGA, LAS ROSAS, CARRIZAL, OJOS DE GARZA, SUBIDA AL GORO, (REAGRUPAMIENTO) SEGUIMOS DIRECCION A LA BARRANQUERA, PLAZA DE SAN GREGORIO EN TELDE (CAFE Y REFRIGERIO) LA VUELTA POR EL MISMO RECORRIDO DE LA IDA.?
Själv tveksam pga förkylningssymtom

GoranS sa:
Skrikiga typer de där spanjorerna. ;-)
Ser ditt smile....
Jag kan inte spanska men känner igen orterna och tror att han planerar återsamling efter 3km-backen norr om flygplatsen. Fika i Telde?före hemfärd.
? De är inte skrikigare än mig när jag blir ivrig och vill få Vätternklungan hemma att fungera optimalt.?
?Tror bara du är sugen att vara med?
Själv måste jag avstå pga hastigt påkommen ”mördarhosta” o halsont. Bra att boostra immunförsvaret inför vårens viktigare aktiviteter men huuuuu så tråkigt.
Planerade turen är nog något av det plattaste på 80-100km man kan hitta här om man inte kör 5km varvbana i Maspalomas.

Tänkte på att texten var med (skrikande) versaler. Och spanskan var inte värre än att jag klarade av att begripa den på sedan länge daterade skolkunskaper. Sen skulle jag onekligen inte säga nej till lite varmare väder. Dock känner jag inte att det där är rundan jag skulle valt om jag var där. Alldeles för dåligt utnyttjande av backarna på ön för min smak.

GoranS sa:
Tänkte på att texten var med (skrikande) versaler. Och spanskan var inte värre än att jag klarade av att begripa den på sedan länge daterade skolkunskaper. Sen skulle jag onekligen inte säga nej till lite varmare väder. Dock känner jag inte att det där är rundan jag skulle valt om jag var där. Alldeles för dåligt utnyttjande av backarna på ön för min smak.
Absolut Göran!! Backarna är ju grejen m GC. Är man här >2v gillar dock jag och benen att blanda höjdmeter m platt social cykling.
Kommer du hit under våren kanske du skulle vilja göra mig sällskap Maspalomas - Fataga- Pico två ggr på raken.
Skulle bli ca 19 mil o runt 5000 höjdmeter. Aldrig gjort det men skulle behöva testa inför en EVENTUELL Thor de MB. 330km 8000 höm.
Varför inte Pico x 3 samma dag?? Nej jag tror det kräver för lång återhämtning.

Jo, jag inser att det kan bli så att man kanske vill ha plattcykling om det blir väldigt mycket berg. Det längsta jag varit borta är 3,5 veckor och det räckte dock inte för att jag skulle få något plattcyklingssug. I ärlighetens namn hade jag dock varit tvungen att köra en del plattcykling vissa dagar så jag kanske inte hade uppnått tillräcklig överdosering av bergscykling för att börja längta efter platturer!? Om jag tycker uppförscykling någon gång är lite segt rent mentalt (fysiskt kan det ju ofta vara segt uppför) så brukar jag tänka på hur det ser ut hemma med den tråkiga avsaknaden av riktiga backar och då brukar det direkt kännas mycket mer som en ynnest att få tillfälle att cykla uppför.

Jag har förvisso inte färdigställt cykelplanerna för 2019, men jag tror inte det kommer att bli någon GC-tur till våren. Ligger en del annat i planeringsstadiet och semesterkontot är inte obegränsat. En dubbeltopptur låter som en utmaning. Sen är ju jag typen som gillar omväxling så jag hade nog snarare i så fall funderat på att köra Maspalomas-Fataga-Pico-Telde-Carrizal/kusten-La Pasadilla-Pico-Fataga-Maspalomas om jag skulle göra en dubbelbestigning. Kan ju dessutom vara kul att få den branta biten mellan La Pasadilla och Cazadores när man har ett antal mil och runt 3000 höjdmeter i benen. ;-)

Tour de MB - ouch! Har inte kört den och är nog för vek och långsam för att det ska vara meningsfullt att försöka. Banprofilen säger dock att den är tuff på riktigt.

Detta är väl tråden att diskutera Teneriffa också! Är det bra LVG på Teneriffa, och var skall man då åka? Jag gillar uppförsbackar :) Alternativet är en guidad MTB-tur.

Vi skall om en vecka bo på ngt all-inclusive i Playa Paraiso, ngn mil norr om Los Christianos. Förra gången vi var där åkte jag med dig-sport men var inte helt nöjd... Är det enklast att fixa cykel genom tyska konsum (FreeMotion) och vet vad man får eller finns det bättre alternativ?

/A

katten sa:
Detta är väl tråden att diskutera Teneriffa också! Är det bra LVG på Teneriffa, och var skall man då åka? Jag gillar uppförsbackar :)
Cyklar du upp och ner för Teide några gånger få du ihop några höjdmeter. Funkar väl för Sky ... :)

kroem sa:
Cyklar du upp och ner för Teide några gånger få du ihop några höjdmeter. Funkar väl för Sky ... :)

Det var ju det som lockar men jag vet varken vilken väg eller hur jag skall få tag på cykel. Kan man ansöka om medlemsskap i Sky så är det bonus ;)! Jag har antagligen bara en cykeldag så det är inte aktuellt att ta med egen cykel.

/A

Går absolut att cykla lvg på Teneriffa. Finns backar upp längs västsidan av ön mot mindre byar som Taucho, Tijoco Alto, Vera de Erques, ... En del av dessa har rätt branta partier.

Problemet som jag ser det är att det är en del trafik både på kustvägen och vägen förbi Guía de Isora vilka är rätt naturliga som transportvägar. Jag tycker dock att det på kartan ser ut som man skulle kunna komma undan med transportcykling till Playa San Juan och sedan kunna anvånda mindre vägar uppåt/inåt ön.

Om du kör så rekommenderar jag en tur till Mascadalen - se https://happyride.se/forum/read.php/1/2086719/2087168#msg-2087168 och så lär du ju cykla upp till Las Cañadas (området på 2000+ möh som omger toppen). Har du bara möjlighet till en så är kanske en topptur trots allt att föredra.

Senast ändrad:
katten sa:
Detta är väl tråden att diskutera Teneriffa också! Är det bra LVG på Teneriffa, och var skall man då åka? Jag gillar uppförsbackar :) Alternativet är en guidad MTB-tur.

Vi skall om en vecka bo på ngt all-inclusive i Playa Paraiso, ngn mil norr om Los Christianos. Förra gången vi var där åkte jag med dig-sport men var inte helt nöjd... Är det enklast att fixa cykel genom tyska konsum (FreeMotion) och vet vad man får eller finns det bättre alternativ?

/A

I Los Christiania finns ju Free Motion, därifrån går ju också en av 2 vägar till topplatån .
Ser ut som på kartan att det är lättcyklat från där du bor .

Manurhin2 sa:
Dåligt med bilder fn .
Om ni inte skärper er så lägger jag upp en gammal ?
Ok då ?
Jag och frugan kom till Gran Canaria igår, bor hos hennes brorsa i Bahia Feliz.
Imorse så drog vi till Freemotion i San Agustín och hämtade ut varsin cykel.
Av diverse anledningar (besparar er alla ursäkter) så är formen uslare än nånsin.
Drog upp mot Ayagaures och stannade för en cortado, som för övrigt smakade rätt illa. Men fint var det. Rullade sen ner igen och kände att vi ville cykla lite till. Så vi styrde vidare västerut och vek sedan upp mot Cercado de Espinos. Där blev det en lättare lunch innan vi rullade hem igen. Avslutade med en inhemsk variant av Radler?
Och min Garmin tyckte att det var en tuff runda för mig som tjockis ?
Ja, just lite bilder också:

Bilagor

• 9EF1025C-37B5-4E18-81F1-640A209384A6.jpeg
    9EF1025C-37B5-4E18-81F1-640A209384A6.jpeg
    414.5 KB · Besök: 81
  • ED62FD47-514C-4CC6-97E1-5287EAD04852.jpeg
    ED62FD47-514C-4CC6-97E1-5287EAD04852.jpeg
    243.9 KB · Besök: 86
  • D972E2C7-0E73-425E-97F9-53279CF00A81.jpeg
    D972E2C7-0E73-425E-97F9-53279CF00A81.jpeg
    427.3 KB · Besök: 64
  • 82A64C5F-E0AE-4A68-91F3-2012E547DEAE.jpeg
    82A64C5F-E0AE-4A68-91F3-2012E547DEAE.jpeg
    318.7 KB · Besök: 78
  • 102BB6D1-1A04-4BD7-BC94-2065A60F682F.jpeg
    102BB6D1-1A04-4BD7-BC94-2065A60F682F.jpeg
    334.6 KB · Besök: 81
  • 4C650EC6-08D4-437B-9F70-D22B8B3879B4.jpeg
    4C650EC6-08D4-437B-9F70-D22B8B3879B4.jpeg
    393.6 KB · Besök: 76
  • 7817ED63-B84F-4096-B06F-65DB2E7EB544.jpeg
    7817ED63-B84F-4096-B06F-65DB2E7EB544.jpeg
    294.7 KB · Besök: 67
  • 80DD147F-11FC-4D28-9064-77FC859E2826.jpeg
    80DD147F-11FC-4D28-9064-77FC859E2826.jpeg
    199.7 KB · Besök: 74
  • 009B419F-B937-4A07-9210-7ACA248D524F.jpeg
    009B419F-B937-4A07-9210-7ACA248D524F.jpeg
    163.8 KB · Besök: 72
Pratar vi Teneriffa i Gran Canaria-tråden så kan jag dels rekommendera stigningen från Vilaflor upp till kraterkanten längs med TF-21, dels säga att det var något på gnället att jag hann Sta Ursula-Teide-San Juan-Teide-Sta Ursula under tiden solen var uppe min första riktiga cykelresa. Att klättra 2300m * 2 var lite överambitiöst.

GoranS sa:
Går absolut att cykla lvg på Teneriffa. Finns backar upp längs västsidan av ön mot mindre byar som Taucho, Tijoco Alto, Vera de Erques, ... En del av dessa har rätt branta partier.

Problemet som jag ser det är att det är en del trafik både på kustvägen och vägen förbi Guía de Isora vilka är rätt naturliga som transportvägar. Jag tycker dock att det på kartan ser ut som man skulle kunna komma undan med transportcykling till Playa San Juan och sedan kunna anvånda mindre vägar uppåt/inåt ön.

Om du kör så rekommenderar jag en tur till Mascadalen - se https://happyride.se/forum/read.php/1/2086719/2087168#msg-2087168 och så lär du ju cykla upp till Las Cañadas (området på 2000+ möh som omger toppen). Har du bara möjlighet till en så är kanske en topptur trots allt att föredra.

Det är fortfarande en del trafik på vägarna som GoranS nämner, men det har minskat betydligt sedan motorvägarna mot Santiago del Teide och Playa san Juan öppnades fullt ut, nu skulle jag säga att det är helt acceptabelt. Om du letar dig upp till TF-47 så kan du ju välja antingen att ta åt Playa san Juan eller Adeje. Om du väljer Playa san Juan kan jag rekommendera TF-463 som går upp mot Guia de Isora, en trevlig och vacker väg som slingrar sig upp mellan odlingar och små trädgårdar (i alla fall efter en liten bit, första knappa kilometern så passerar man mellan stora växthus i tältmaterial vilket kanske inte verkar så roligt....), lämplig uppvärmning för vidare klättring upp mot el Teide.

Mvh Ulf S.

MTB Yes . Orådet runt Playa del Cabrón måste jag försöka utforska mer.

Bilagor

• 07BBB0E2-3A6C-4F52-87F1-5C857C0640C2.jpeg
    07BBB0E2-3A6C-4F52-87F1-5C857C0640C2.jpeg
    462.5 KB · Besök: 82
Helt sjuk lera kom fram med regnet . Trodde till slut att nått skulle rasa men allt fungerar efter högtryckstvätt!

Bilagor

• E2BA889B-20AA-4AE5-8CBB-4AD5EA781106.jpeg
    E2BA889B-20AA-4AE5-8CBB-4AD5EA781106.jpeg
    399.9 KB · Besök: 69
Klippt och klistrat från fb :

PUBLISERT 21. NOVEMBER 2018
Nå skal det bygges tunnel forbi et rassted som har ført til stengt vei mellom Taurito og Puerto de Mogan siden 11. juli i fjor.
Nå skal det bygges tunnel forbi et rassted som har ført til stengt vei mellom Taurito og Puerto de Mogan siden 11. juli i fjor.
Skal bygge veitunnel forbi rassted mellom Puerto de Mogan og Taurito
Av Hugo Ryvik <hugo.ryvik@canariajournalen.no> Del på Facebook Skriv ut
Kystvei GC-500 har vært stengt mellom Puerto de Mogán og Taurito sørvest på Gran Canaria siden det gikk to steinras på samme sted,det siste i september 2017 . Nå skal regionsregjeringen på Kanariøyene bygge en tunnel der hvor det raste.

ANNONSE
Hold deg oppdatert!
Skal bygge veitunnel forbi rassted mellom Puerto de Mogan og Taurito
Følg Canariajournalen på Facebook.

Foto av rasstedet på GC-500. Taurito i bakgrunnen. Foto: Cabildo de Gran Canaria.

Departementet for offentlige arbeider og transport har startet utformingen av et anbud for arbeidet med å prosjektere en 250 meter lang tunnel. Budsjettet for prosjekteringen er på drøyt 211.000 euro.

Tunnelbygging ble vedtatt etter at øyrådet på Gran Canaria leverte en rapport som sier at risikoen for ras på strekningen er svært høy. Mogán kommune har deltatt i beslutningsprosessen.

Tunnelen skal ha to kjørebaner som blir tre og en halv meter brede, en veiskulder på en og en halv meter og fortau.

Siden veien ble stengt har all trafikk på den korte strekningen mellom de to turiststedene gått via motorvei GC-1. Det innebærer at en 3,5 kilometer lang strekning ble 14 kilometer lang.

Mopeder, mopedbiler, sykler og andre saktegående kjøretøy kan ikke ferdes på motorvei, og har derfor ikke kunnet ferdes mellom de to stedene.

Legat däckad en o en halv vecka med dräparsnuva. Ngt som går här nere nu. Feberfri några dagar och rullat lätt för att ta ngn bild åt Manhurin2 ?
Fyllde dikena med upphostningar men vad gör man inte för en färsk bild. Passade även på att vinka av Natura Bike klungan som idag bestod av 5 tappra varav 3 förkylda. Bilden tagen vid strandpromenaden vid Faro de Maspalomas (Fyren i Maspalomas) Härifrån kan man rulla försiktigt västerut tidig söndag morgon riktning Playa Meloneras. Bedårande utsikt. Typ 1,5 km. Ngt skakig stenläggning men här måste man ändå köra sakta av hänsyn till fotgängarna. Lågvatten idag.

Bilagor

• 28106230-BCF7-46D9-B834-479B7DFA256A.jpeg
    28106230-BCF7-46D9-B834-479B7DFA256A.jpeg
    358.3 KB · Besök: 60
Manhurin 2 här kommer dagens bild i syfte att lindra den Svenska misären o få dig att glömma sjukskrivningen för en stund. Frågade artigt om jag fick ta en bild på denna välutrustade MTB. Han aldrig fota värsta kompislappen bak. Ägaren bofast på ön. Bara Spanska så jag vet inte mycket mer. Vem vet, det kanske är en gammal pendlarhoj. Blir ju tidigt mörkt året om här.

Perfekt väder idag. Körde Barranco de Fataga upp och sedan Barranco de los Vicentillos ner.

Bilagor

• F717E3AE-870A-4917-81D9-5DEA055E318F.jpeg
    F717E3AE-870A-4917-81D9-5DEA055E318F.jpeg
    395.2 KB · Besök: 63
Kommande vecka körs dessa lopp.
Sugen att testa Titanica redan i morgon. ”Feg-VOTT”?. 100km + hemtransport. Minst 150km. Förkylningen släpper sakta sitt grepp Ska bli skapligt väder. Typ 14 grader i Artenara.

Bilagor

• 386425AD-037B-4662-80B2-9B50A743177D.jpeg
    386425AD-037B-4662-80B2-9B50A743177D.jpeg
    315.3 KB · Besök: 65
Det som rubriceras som Gran Tour, går den motorvägen förbi raset på sydkusten? Och hur är det med vägen på västkusten? Är det någon tunnel som körs igenom? Har för mig att jag läste att den spektakulära vägen högt ovanför kusten där numera är avstängd.

Tillbaka
Topp