Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ifrån dagens runda till Pájara, Fuerteventura.

Bilagor

• 54F90CEE-CA43-4C6C-9ABE-35771B44E899.jpeg
    54F90CEE-CA43-4C6C-9ABE-35771B44E899.jpeg
    433.5 KB · Besök: 113
nisseson sa:
Pfaff sa:
Frippe.A sa:
Ifrån dagens runda till Pájara, Fuerteventura.

Spännande! Har dom byggd en bro från Gran Canaria nu? :-)

Kul med input från andra kanarieöar än GC. :-) @Pfaff tråden är i praktiken en samlingstråd för kanarieöarna, även om det mesta kretsar runt GC.

El Hierro och Teneriffa förekommer frekvent. Liten fråga ungefär på temat. Det står önamn bakom framhjulen på en del hyrbilar här, andra öar tex El Hierro, betyder det att bilarna hör hemma på andra öar eller är det bara allmän ö-reklam?

Jag har fått för mig att man ser hemvist på reg-skylten. Bilar från GC har reg-skyltar med GC först, bilar från Teneriffa har TF först etc.

GoranS sa:
Jag har fått för mig att man ser hemvist på reg-skylten. Bilar från GC har reg-skyltar med GC först, bilar från Teneriffa har TF först etc.

Så var det tidigare men inte längre, sedan början på 2000 talet någon gång så är det systemet ersatt med ett lika anonymt system som det svenska fast med 4 siffror följt av 3 bokstäver. Angående hyrbilarna och namnen så är det nog mest ö-reklam, det kan mycket väl hända att man får en hyrbil märkt med La Gomera på Lanzarote o.s.v., och jag har svårt att tänka mig att alla dessa har hamnat fel, t.o.m. med den spanska administrationen. Förvillande.

Mvh Ulf S.

GoranS sa:
Ah, där ser man. Får "skylla på" att de flesta av mina kanarievistelser inträffat före denna omläggning.
Ingen orsak GoranS, ett förtydligande dock, det gamma systemet lever kvar till skillnad från i Sverige så på äldre bilar kan man fortfarande se var de hör hemma, "GC", "TF" o.s.v.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
GoranS sa:
Ah, där ser man. Får "skylla på" att de flesta av mina kanarievistelser inträffat före denna omläggning.
Ingen orsak GoranS, ett förtydligande dock, det gamma systemet lever kvar till skillnad från i Sverige så på äldre bilar kan man fortfarande se var de hör hemma, "GC", "TF" o.s.v.

Mvh Ulf S.

Tack för info. Jag som har noll koll på eventuell färjetrafik mellan öarna började bygga upp en väldigt komplex bild av båttrafik, hyrbilar och ötillö-turistande. Har träffat cyklister som rest så men det är ju en helt annan sak.

Bör kanske tilläggas att det inte går direktfärjor mellan alla par av öar. Tror t.ex. att man bara kommer direkt till El Hierro från La Gomera och/eller Teneriffa - us930 har förmodligen bättre koll på det.

Nåtts av beskedet att dom börjat mura upp väggar på var sida om raset .
Bra ( och dåligt ) i så fall .
Betydligt jobbigare att komma till testbacken till ev tunnel är färdig .

Går det att få detta bekräftat Hasse#7 ?

M

manslennstrand sa:
Vilken backe är testbacken? Den har jag inte heller förstått var den ligger. Sorry för alla dumma frågor, men ska ner snart så jag vill vara lite förberedd :)

Om du backar lite i tråden så finns det länkat segment och beskrivning mer än en gång :)

manslennstrand sa:
Vilken backe är testbacken? Den har jag inte heller förstått var den ligger. Sorry för alla dumma frågor, men ska ner snart så jag vill vara lite förberedd :)

Jag är tyvärr inte i form för längre utflykter i år pga knät. Cyklar nära Maspalomas och ofta med min fru. Ingen info kring raset. Testbacken är den väg som leder från Mogan i riktning Ayacata. På mitten ligger Preza de las Ninas (ursäkta den kassa spanskan) där man kan ta av och komma ned mot Soria och Arguineguin. Om man jämför GC-500 med nämnd omväg så har det blivit betydligt jobbigare nu, särskilt om man skall fram och tillbaka. Testbacken är dock ett måste för varje förstagångscyklist här. Mycket fin.

Jag vet att jag googlade ett annat ras förut här och fick upp en artikel från nån lokal entusiasttidning för boende här och på svenska. Kanske kan man fråga där om de vet något mer långsiktigt?

Som ett tips till förstagångsåkare här. Är man inte själv och bor typ i Maspalomas/Arguineguin då kan det nog vara en fin tur att ta GC-500, båt förbi raset. Se sig om i Puerto de Mogan, cykla till kaktusjuicestället i Mogan, äta och fylla vatten, besegra testbacken och skitvägen ned till Soria. Juice i Soria och sedan hem. En jobbig dag men vacker och utan omöjligheter för den som inte är helt van.

GoranS sa:
Bör kanske tilläggas att det inte går direktfärjor mellan alla par av öar. Tror t.ex. att man bara kommer direkt till El Hierro från La Gomera och/eller Teneriffa - us930 har förmodligen bättre koll på det.

Det är en hel del bil/båttrafik mellan öarna men det är riktigt som GoranS skriver, ibland måste man åka via någon annan ö för att nå sitt mål. I fallet El Hierro så kommer man med båt nu bara dit från Teneriffa, tidigare så gjorde vissa turer ett stopp på La Gomera också, men inte längre. Detta förändras dock ständigt, man får helt enkelt kolla aktuell information, båt åker man med Naviera Armas eller Fred Olsen, flyger gör man med Binter eller Canary Fly.

EDIT. : Värt att notera är också att Teneriffa har två flygplatser och två färjehamnar, och det är 6-7mil emellan dem, om man har tid och lust så kan man cykla mellan dem, TF-28 heter den gamla vägen som bitvis är mycket trevlig, annars får man åka buss.

Mvh Ulf S.

Senast ändrad:
Tack för info us930.

Idag samma klättring som igår men mycket snabbare både upp och ner. Inga bilder men hejade på tyskar, schweizare, danskar, holländare, italienare och bulgarer. En av bulgarerna var ensam och slet betänkligt uppför berget. Jag saktade ner och frågade om det var bra och han sa ja. Fortsatte upp och högst upp stod kamraten och stirrade oroligt nedåt. Jag stannade till och frågade var han kom ifrån. Jag sa att kompisen skulle dyka upp inom fem minuter. Han tackade. Bra att hålla reda på varann så gott det går. Mona öste på både dit och hem på den nedre vägen.

us930 sa:
GoranS sa:

Det är en hel del bil/båttrafik mellan öarna men det är riktigt som GoranS skriver, ibland måste man åka via någon annan ö för att nå sitt mål. I fallet El Hierro så kommer man med båt nu bara dit från Teneriffa, tidigare så gjorde vissa turer ett stopp på La Gomera också, men inte längre. Detta förändras dock ständigt, man får helt enkelt kolla aktuell information, båt åker man med Naviera Armas eller Fred Olsen, flyger gör man med Binter eller Canary Fly.

EDIT. : Värt att notera är också att Teneriffa har två flygplatser och två färjehamnar, och det är 6-7mil emellan dem, om man har tid och lust så kan man cykla mellan dem, TF-28 heter den gamla vägen som bitvis är mycket trevlig, annars får man åka buss.

Mvh Ulf S.
Alt. TF-51, 21 och 24!

Att tänka på om man tar TF-28 är att det ofta är vindar fr. NO, vilket gör det rätt troligt att man får motvind om man ska från södra till norra.

GoranS sa:
us930 sa:
GoranS sa:

Mvh Ulf S.
Alt. TF-51, 21 och 24!

Att tänka på om man tar TF-28 är att det ofta är vindar fr. NO, vilket gör det rätt troligt att man får motvind om man ska från södra till norra.

Absolut, det är kanske t.o.m. ett bättre alternativ, jag har själv aldrig cyklat TF-24, men jag ser att den går i princip rakt på norra flygplatsen vilket gör att man slipper leta sig igenom myllret av vägar och gator i utkanten av Santa Cruz som man får göra om man väljer TF-28. Och så får man ju en ganska saftig klättring upp till lite drygt 2000 meter på köpet så att säga....

Mvh Ulf S.

Jag vet att cykling i tunneln har diskuterats men hur var det med förbud eller inte? Får cykla i tunneln på GC-1 ovanför Puerto Mogan. Den är ju trots allt bara dryga kilometern lång, så det är ju överstökat på kort tid om det "bara" är en säkerhetsfråga. Eller misstar jag mig?

Bilagor

• GC-1 Mogan.PNG
    GC-1 Mogan.PNG
    24.1 KB · Besök: 114
Är ganska säker på att det inte är tillåtet att cykla i motorvägstunneln. Dessutom är på- och avfarten sådana att du bara kan ta av om du kommer österifrån eller åka på om du ska österut så den hjälper inte.

Bra att de löser det permanent, även om det i praktiken inte har varit några problem hittills mer än att man har fått stanna och lyfta cykeln över ett räcke och sedan cykla lugnt ett par hundra meter.
Hoppas bara att tunneln går relativt snabbt att bygga. Men det verkar ju inte vara någon St Gotthardstunnel direkt om de har en budget på 162 000 €, så det kanske inte tar så lång tid. :-)

DT sa:
Bra att de löser det permanent, även om det i praktiken inte har varit några problem hittills mer än att man har fått stanna och lyfta cykeln över ett räcke och sedan cykla lugnt ett par hundra meter.
Hoppas bara att tunneln går relativt snabbt att bygga. Men det verkar ju inte vara någon St Gotthardstunnel direkt om de har en budget på 162 000 €, så det kanske inte tar så lång tid. :-)

Jag hoppas de gör en tunnel som inte försvagar berget. Jobbigt om hela sidan faller ned i havet.

DT sa:

Njaa, när jag gjorde så för några år sedan ( satt o sov vid styret..) fick jag en del ljudliga åthutningar från en del bilister :-)

Kan ”tunnelbygget” möjligen vara ett solitt skärmtak i betong så som man ofta ser i alperna? Borde ju vara billigare än att spränga sig fram i berget.

Hasse#7 sa:
DT sa:

Jag hoppas de gör en tunnel som inte försvagar berget. Jobbigt om hela sidan faller ned i havet.

Eller i höve .

Sista bilderna från denna rehab/försommar/ljusterapisemester. 50 långsamma cykelmil på två veckor.... Plus 6-7 mil långpromenader.

IMG_20190222_104346.jpg

IMG_20190222_104451.jpg

IMG_20190222_104549.jpg

Enbart ljusterapin gör redan värd ändå.
Men 50 mil är ju inte så illa trots allt!

Sök upp en ortoped så kan denne ganska enkelt känna och dra lite i benet för att konstatera ev korsbandsskada.
Må gott!

Luzen sa:

Sök upp en ortoped så kan denne ganska enkelt känna och dra lite i benet för att konstatera ev korsbandsskada.
Må gott!

Tack Luzen. Milen var ovanligt kostsamma i år. Var aldrig högre än Soria. Kanske blir misärtråden nu för min del?

Hasse#7 sa:
Luzen sa:

Må gott!

Tack Luzen. Milen var ovanligt kostsamma i år. Var aldrig högre än Soria. Kanske blir misärtråden nu för min del?
Vi kan ha en återsamlingsträff där i misärtråden!

Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Luzen sa:

Må gott!

Vi kan ha en återsamlingsträff där i misärtråden!

Faktiskt tänkte jag också på det innan jag läste här. Men nästa år då.......

Vilken grym tråd, har spenderat hela förmiddagen att läsa vid poolen idag på hotellet här på Mas Palomas!

Jag tänkte hyra en LVG en dag och Freemotion har nämnts många gånger, men det skrivs inte så mycket om deras guidade turer. Funderar att hänga med på torsdag (första dagen med moln enligt prognosen ?) för att undvika cykla solo, någon som har erfarenhet? För en hyfsat van cyklist (3-4 rundor/vecka), är deras sporttempo hållbart eller är det elitnivå? Jag gillar backar men med tanke på att jag är från Skåne så är det ju inte riktigt samma sak, även om jag är stolt över mitt KOM i Häckeberga ;-) Någon med erfarenhet?

Tack!

mklmtb sa:
Vilken grym tråd, har spenderat hela förmiddagen att läsa vid poolen idag på hotellet här på Mas Palomas!

Jag tänkte hyra en LVG en dag och Freemotion har nämnts många gånger, men det skrivs inte så mycket om deras guidade turer. Funderar att hänga med på torsdag (första dagen med moln enligt prognosen ?) för att undvika cykla solo, någon som har erfarenhet? För en hyfsat van cyklist (3-4 rundor/vecka), är deras sporttempo hållbart eller är det elitnivå? Jag gillar backar men med tanke på att jag är från Skåne så är det ju inte riktigt samma sak, även om jag är stolt över mitt KOM i Häckeberga ;-) Någon med erfarenhet?

Tack!

Ta en promenad ned mot fyren. När du kommer till vägen med bussfiler/avbärare går du över den tomma 'kanalen" och fortsätter bortåt med ett parkeringsgarage på höger hand. Efter det kommer du upp vid busstationen. Freemotion ligger snett över gatan. Det är bara att gå in och prata med dem. Antar att du saknar "allt" hemifrån om det är en spontan ingivelse. Du får kolla hjälm, skor osv. Lycka till.

Tillbaka
Topp