Så.... på grund av anledning blev det en kortsemester på Gran Canaria.... så vad göra.... jo cykla naturligtvis! Trots att jag vistats mycket på de Kanariska öarna så har det faktiskt inte blivit någon cykling på just GC, men nu var stunden kommen!
Hade bokat rum på Danshotellet Playa del Sol i Playa del Ingles, ett ställe som visserligen lever men känns lika "vintage" som min cykel..... Helt ok rum dock, och bra läge för cykeluttflykter.
Efter att ha läst lite i tråden så bestämde jag mig för att ta GC-60 uppåt bergen och se vad det blev av turen, lite för att det var i princip bara rakt norrut från hotellet.
Första kilometrarna var lite av en besvikelse, inte speciellt vackert kargt ökenlandskap, och stadig men halvflack klättring uppåt, men det blev snart bättre...
Efter en miradorplats bar det plötsligt av nerför igen och snart blev landskapet grönare och mer omväxlande, och jag började förstå varför så många åker till GC för att cykla.... Det var så vackert att jag beslutade mig för att ta frukost på fiket vid macken i Fataga, två Croissanter och en Barraquito blev det där.....
När jag sitter där så kommer det en cyklande ryss förbi på någon kolfiberraket i skrikgul cykeldress. Hur vet jag att han är ryss? Det vet jag egentligen inte, men det är mest ryssar och engelsmän här nu och han såg ut precis som gangsterryssarna i James Bond filmerna, så hädanefter så är han "ryssen" för mig... ; )
Jag sveper det sista av Barraquiton och beslutar mig för att försöka cykla ikapp "ryssen"....
Det går ganska bra. Jag knappar in ganska mycket i stigningen upp från Fataga, jag ser honom där uppe som en gul prick ett par nivåer ovanför mig och sakta men säkert tar jag in avståndet.....
Men plötsligt så är han borta.
När "ryssen" ändå är borta så stannar jag till och knäpper en bild för det är så vackert....
Knappt hinner jag upp på cykeln igen förrän jag möter "ryssen" på väg ner igen, så det var därför han försvann...
Klättringen knallar vidare upp mot San Bortolome, här var plan A att vika av nerför igen mot Santa Lucia men jag får lite av känslan... Va! Redan här?!
Benen känns fräscha så det får bli en bit till uppåt.....
Nu är målet Ayacata för att eventuellt vika av åt Testbacken, vägen som nyligen diskuterats här. Klättringen går vidare men asfalten blir klart sämre efter San Bartolome, så det blir lite kryssande mellan hål och stenar.
Så småningom planar det ut och går till och med aningen utför, glädjen av detta förtas dock av den dåliga asfalten som gör det omöjligt att rulla på som man vill. Helt plötsligt så dyker dock skylten för Ayacata upp och jag beslutar mig för att att ta lunch och en stärkande juice/smothie med ett namn som "Power drink" eller något sådant på ett ställe i samhället.
Under lunchen smids nya planer..... Det är ju inte SÅ långt upp till toppen, så varför inte....? Vädret är fantastiskt, någon annan kanske skulle säga att det är för varmt, men jag gillar det.... Får nästan lite Mallorca vibbar.
Sagt och gjort, efter att ha intagit en måttligt intressant, men förhoppningsvis energigivande Spaghetti Bolognes så rullar jag ut ur Ayacata och tar av GC-600 upp mot toppen.
Underlaget är mycket blandat efter Ayacata och samtidigt brantar det på ganska rejält och lite smått funderar jag på vad jag gett mig in på.... Den gamla DBS Daccordin får tugga sina lägsta växlar nu, men lunchen har ändå fyllt på viss energi så efter någon kvart så känner jag att jag kan öka på lite igen.
I går var det Dia de Canario här och nästan alla var lediga, men det är många som tagit ledigt även denna fredag och på vägen upp passerar jag många friluftsområden där familjer tältar och grillar tillsammans. På avstånd ser jag nu "kulan" vid toppen, någon militär antenn eller något tror jag, men vägen ringlar på uppåt, nu mestadels genom dungar av tallskog och jag passerar en restaurang med namnet "El Cumbre" (Toppen) vilket ju känns lovande....
Ännu verkar det dock vara en bit kvar för vägskyltar visar nya avtag.... och nya....
Benen är nu ganska mosiga och silen värmer på rejält och jag ställer mig upp och trampar så fort det brantar på, men ge upp nu...? Nä! Nu ska det banne mig cyklas upp till toppen!
Bilar som jag möter ger tummen upp vilket stärker psyket lite och plötsligt så ser jag byggnader skymta genom skogen och så.... Vändplanen vid toppen och "Toppenkillens" vita skåpbil, full med dricka och godis! Jag är uppe!
Utsikten är bedårande, det känns härligt att ha fått cykla hela vägen upp här..
Köper två Coca Cola som jag klämmer direkt och en Snickers för senare bruk, även en flaska vatten.
Börjar nerfärden. Asfalten är värre än jag trodde att cykla nerför på och jag försöker kryssa mellan ojämnheterna. Kommer ner till Ayacata igen utan missöden, men börjar känna mig smått yr av energibrist och gassande eftermiddagssolen. Vid ett tillfälle när vägen passerar genom en klippformation så är jag helt säker på att jag är på väg åt fel håll... Stannar och kollar kartan på telefonen, 2ggr, men nej.... den säger GC-60 och då måste jag alltså ha passerat här på vägen upp....
Rullar på nerför igen men Asfalten är så dålig att det känns som både jag och cykeln ska skaka sönder.
Visa bilaga 381484
Det känns som en punktering snart är ofrånkomlig och mycket riktigt... några kilometer ovanför San Bartolome är det dags... framhjulspunka! Det kunde ha blivit riktigt otäckt men som tur är inte farten ner jättehög p.g.a. underlaget, dock är 45-50 tillräckligt när däcket töms på några sekunder.
Några minuters stopp för slangbyte. Ironiskt nog, upptäcker jag sedan, så inträffade detta med några hundra meter kvar till en sträcka med ny asfalt... Nåja, vad är en slang....
I San Bartolome så följer jag den ursprungliga plan A och viker av GC-65 mot Santa Lucia, en trevlig och småknixig väg ner, med mestadels bra asfalt. Det är roligt att kasta sig in i de tighta kurvorna utefter bergssidan men solgasset gör att koncentrationen inte är på topp och några gånger är jag farligt nära vägräcket. Dricker lite vatten, men när jag ska sätta tillbaka handen på styret så missar jag på något sätt och är på vippen att vurpa. Efter det så lugnar jag mig lite och glider lite sakta ner mot Vecindario.
Villar bort mig lite och får köra runt nästan hela stan men hittar så småningom GC-500 och vägen tillbaka till Playa del Ingles.
När jag rullar ut på slättlandet söder om Vecindario så får jag helt plötsligt lite vibbar av Österlen i Skåne...!? Vet inte varför, det känns bekant på något sätt....kanske också för det blåser lätt motvind...
Krafterna är på upphällningen nu och över den lilla knixen mellan Bahia Feliz och San Augustin så får jag återigen kämpa mig upp på de lägsta växlarna men målet är i sikte och snart rullar jag mellan de de första stora hotelken i P.d.I.
Rullar förbi Free Motions butik och köper en slang, sedan hem till hotellet, upp med cykeln på rummet, badbyxor på och avslutar med en kall Tropical i poolbaren....!
En skön och lyckad GC premiär!
Mvh Ulf S.