Igår följde en ung STARK Gotlänning mig upp till Pico. Ville köra upp GC130. Var en grym motvind till Telde. Kompisen tog all vind. Grymma kastvindar under klättringen från Telde. Som tur var mestadels medvind.
Små små svarta maskar kröp på asfalten. Typ svärmning. Är ca 25km från Telde till Pico via GC 130. Kompisen som var betydligt piggare än mig var god till att hitta ett hål i väggen i Cazadores där vi valde att proviantera istället för att stödköpa av Toppenkillen. Vi ville inte stå och bli kalla i stormen på toppen. (Kuling).
Visade sig att det var ett mycket klokt beslut enär Toppenkillen inte var på plats när vi kom upp. Troligen för blåsigt??
Valde GC130 och GC120 ner till Ingenio.
Kan inte minnas att jag cyklat i så starka vindar tidigare. Rädd att blåsa ner i diket.
När vi kom ner till ”jägar-rondellen” (eller om det är en soldat) i Ingenio smög vi ner till Baranco Guaydeque på den helt felfria nya asfalten. Se bild. (Den vägen jag felaktigt trodde var grusväg innan asfalteringen).
Visa bilaga 691626
Nere till vänster kan man skymta början på den klassiska Guaydeque klättringen. Vi tog den vägen ner till Agüimes.
De hårda vindarna gjorde att de porösa bergväggarna på GC 551 efter Agüimes släppte ifrån sig en del stenar och ibland piskade grus mot nakna kroppsdelar. Inte bara sand.
Kadens >120 efter Doctoral …… det är sedan gammalt om man bara har 50/11.
140km och ganska exakt 3000meter.
Nu några dagars Calima även här. Inte bara i Sälen.