Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ja tänker nog ett par timmar till halvdag. Har inget mål alls. Vill bara snurra runt lite om möjlighet ges. Såg att det fanns free motion här men man måste nog hyra tre dagar? Och alla deras guidade rutter verkar gå från Playa Del Ingles.
Du kan hyra en dag från Free Motion vågar jag lova, och från Arguineguin så kör du enkelt landsväg upp mot Soria på GC-505. Platt i början, fin klättring andra halvan. Avundsjuk! ?

Om du vill ha sällskap och lite mer "ombonat" kan det förstås vara värt att åka någon guidad tur. Jag skulle dock säga att det är tämligen lättnavigerat. Om du som @nisseson säger kör upp till Soria har du en fin kortare tur. Vill du åka lite längre kan du fortsätta "förbjudna vägen", d.v.s. ta vänster här vid infarten till Baranquillo Andres:
1711367056559.png

Du kommer efter lite klättrande + en mer lättåkt bit ut på GC-605. Antingen åker du neråt till vänster och sedan tillbaka uppför samma väg (Serenity climb/testbacken; fin) eller höger och fortsätter upp till Ayacata. Där kan du antingen vända tillbaka ner, fortsätta upp till toppen eller åka tillbaka via San Bartolomé, Fataga och Playa del Inglés. Hur lång tid de olika alternativen tar beror rätt mkt på hur stark du är och var du ligger på turist-träningscyklingsskalan.

Trampa österut längs kusten till Maspalomas/Playa del Inglés och sen trampa runt Ayagaures-rundan är ett annat alternativ. Borde vara två timmar:ish.

Håller med om att upp Soria, med option på förbjuda vägen (dålig "asfalt", men cykelbar) och serenity climb ner och upp om du vill ha klättringar. går ju även att ta båt från P Mogan till Puerto Rico (tror jag) , om familjen tar båt till P Mogan kan ni mötas upp och ta båten hem tillsammans
Alternativt köra GC-500 öster eller väster om du vill ha "Canaria flat" dvs kuperat.

Deta gäller lvg. Mtb har jag tyvärr inte testat på GC.

Är här nere med familjen under veckan, ingen cykling planerad utan det är fokus på annat. Men utan någon planering så packade jag i alla fall ner skor, hjälm och kläder för att kanske kunna få ihop något. Väderprognosen är sådär och familjens önskan får gå först, men det hade varit jäkligt nice att komma iväg på något litet cykelrelaterat i veckan. Har cyklat två gånger utomlands förr, båda gångerna på hyrcykel med guide. Några tips på en väldigt öppen fråga?
Har skickat PM med kontaktuppgifter. Fhloston, Manhurin2, Pepposi, Bottecchia, Gallan, Luzen, Hasse#7 och många fler har jag cyklat med här. Nu är det du och GöranS kvar :)

Håller med dig om att vädret inte är på topp.
Igår blev vi blöta när vi cyklade i kraftig motvind från Doctoral mot Bahia Feliz. Händer INTE ofta. I morgon väntas regn igen.
Idag var det däremot helt perfekt att cykla upp vägen mot Soria. Den väg som Fhloston och GöranS beskriver.
Inte för varmt. Vindjacka satt fint ner mot Mogan där vi fikade vid Spar. OBS ...... planerar man att köra mot centrum i Mogan för att leta rätt på Spar så lägg på fegklingan och det största du har bak för att ta dig upp. Det är RIKTIGT brant .....och kort.

Vi var idag tre Svenskar som lämnade Playa de Ingles 9:00 med målet att ta oss upp till Förbjudna vägen och ev skarva till Mogan. På vägen upp i Soriadalen blev vi passerade av en Svensk mästartröja samt ett par Alnö Race Team loggor. Vi hängde på. De var 5 st som siktade på VOTT. Plötsligt var vi alltså 8 svenskar i klungan upp i dalen. Riktigt trevlig. Mästaren var visst från Göteborg.
35D95BDC-C1A0-4F7A-8D0E-E487D3DED2A4.jpeg

Senast ändrad:
Har skickat PM med kontaktuppgifter. Fhloston, Manhurin2, Pepposi, Bottecchia, Gallan, Luzen, Hasse#7 och många fler har jag cyklat med här. Nu är det du och GöranS kvar :)

Håller med dig om att vädret inte är på topp.
Igår blev vi blöta när vi cyklade i kraftig motvind från Doctoral mot Bahia Feliz. Händer INTE ofta. I morgon väntas regn igen.
Idag var det däremot helt perfekt att cykla upp vägen mot Soria. Den väg som Fhloston och GöranS beskriver.
Inte för varmt. Vindjacka satt fint ner mot Mogan där vi fikade vid Spar. OBS ...... planerar man att köra mot centrum i Mogan för att leta rätt på Spar så lägg på fegklingan och det största du har bak för att ta dig upp. Det är RIKTIGT brant .....och kort.

Vi var idag tre Svenskar som lämnade Playa de Ingles 9:00 med målet att ta oss upp till Förbjudna vägen och ev skarva till Mogan. På vägen upp i Soriadalen blev vi passerade av en Svensk mästartröja samt ett par Alnö Race Team loggor. Vi hängde på. De var 5 st som siktade på VOTT. Plötsligt var vi alltså 8 svenskar i klungan upp i dalen. Riktigt trevlig. Mästaren var visst från Göteborg.Visa bilaga 688375
2st "många fler" här, @kroem & @morslilleolle .
Och 2 farbröder.

6BEEB38D-2F87-452D-82A9-4E0234729C32.jpeg.jpg

1711485974066.png

Siktar på denna tur i morgon. Vi är 8 eller 9 st fr start. Som mest tre ev Svenskar. Samlas i El Pajar rondellen 7:30 = rondellen i botten på Soriadalen där det brukar säljas lotter. Första stopp är aviserat i Aldea de San Nicolas. Minimalt med motorväg. Kanske ingen motorväg alls. I norr är det många backar där bilarna kommer ha svårt passera oss.
Ska inte gå fort. Gissar på en medelålder av strax under 70 om vi räknar bort pigen fra Norge ??. Kompenseras med tidig start och korta stopp.

Visa bilaga 688634
Siktar på denna tur i morgon. Vi är 8 eller 9 st fr start. Som mest tre ev Svenskar. Samlas i El Pajar rondellen 7:30 = rondellen i botten på Soriadalen där det brukar säljas lotter. Första stopp är aviserat i Aldea de San Nicolas. Minimalt med motorväg. Kanske ingen motorväg alls. I norr är det många backar där bilarna kommer ha svårt passera oss.
Ska inte gå fort. Gissar på en medelålder av strax under 70 om vi räknar bort pigen fra Norge ??. Kompenseras med tidig start och korta stopp.
Alltså, från att försynt ha ställt några frågor om ev cykling så tar du med @moros på en dödstur runt ön?.
Är det rätt uppfattat?
Ingen kommer att våga fråga i tråden igen?

Alltså, från att försynt ha ställt några frågor om ev cykling så tar du med @moros på en dödstur runt ön?.
Är det rätt uppfattat?
Ingen kommer att våga fråga i tråden igen?
Eftersom jag är högst jävig låter vi moro själv beskriva gårdagens och dagens äventyr ……… när han återhämtat sig ….. inom ett par veckor eller så. ??
Jag vet att Izz fått tillbaka cykeln i alla fall?. Jag är hos Izz nu och hämtar grejer som moro lånade av mig idag.

Här kommer en kort rapport från en högst levande men trött grancanariaförstagångscyklist. Men nej, Paul drog mig inte runt hela ön. Jag hade önskat att hoppa av efter en stund. Så första klättringen upp, förbjudna vägen sen "testbacken" (?) ner. Där lämnade gruppen mig till mitt öde.

Jag klättrade tillbaks upp igen, utförsåkning ner och sen motvind men ändå skönt flyt tillbaks till Arguineguin. Tog ett kort lunchstopp med familjen för att sen ta GC-500 till Playa del Ingles. Snurrade runt lite pga vilse men sen så tog jag en bit upp på Fataga för att slå ihjäl lite tid innan Izz öppnade. Men nej. Jag var rätt mosig och det mulnade på. Vände ner igen efter ett tag och kom tillbaks lagom till öppning. Trött men nöjd och fan va fint att komma till återhämtning i form av solstol, pool, 21 grader och kall öl. Annat än att sitta hemma i soffan det.

Fantasisk cykling, framförallt för en som egentligen inte cyklar landsväg och bara någon enstaka gång upplevt denna typ av cykling.

En stor eloge och tack till Paul D för ett oerhört engagemang och fixande. Allt från att rodda med hyra och tips råd längs vägen. Tack Paul. Hoppas det inte var sista gången

1000015282.jpg

1000015287.jpg

1000015316.jpg

Här kommer en kort rapport från en högst levande men trött grancanariaförstagångscyklist. Men nej, Paul drog mig inte runt hela ön. Jag hade önskat att hoppa av efter en stund. Så första klättringen upp, förbjudna vägen sen "testbacken" (?) ner. Där lämnade gruppen mig till mitt öde.

Jag klättrade tillbaks upp igen, utförsåkning ner och sen motvind men ändå skönt flyt tillbaks till Arguineguin. Tog ett kort lunchstopp med familjen för att sen ta GC-500 till Playa del Ingles. Snurrade runt lite pga vilse men sen så tog jag en bit upp på Fataga för att slå ihjäl lite tid innan Izz öppnade. Men nej. Jag var rätt mosig och det mulnade på. Vände ner igen efter ett tag och kom tillbaks lagom till öppning. Trött men nöjd och fan va fint att komma till återhämtning i form av solstol, pool, 21 grader och kall öl. Annat än att sitta hemma i soffan det.

Fantasisk cykling, framförallt för en som egentligen inte cyklar landsväg och bara någon enstaka gång upplevt denna typ av cykling.

En stor eloge och tack till Paul D för ett oerhört engagemang och fixande. Allt från att rodda med hyra och tips råd längs vägen. Tack Paul. Hoppas det inte var sista gången

Visa bilaga 688791
Visa bilaga 688792
Visa bilaga 688793

Härligt!

Ja, @Paul D är verkligen en klippa ?

Visa bilaga 688791
Visa bilaga 688792
Visa bilaga 688793
Inte dåligt att få med både testbacken( klart trevligast på ön) och Soria på debuten?

Visa bilaga 688791
Visa bilaga 688792
Visa bilaga 688793
Tack moros för att du lade tid på fin RR ?

Jag försöker i den mån jag kan att underlätta ”integrationen” för de nyanlända/flyktingar(klimatflykting i detta fall)/invandrare jag stöter på. Du lät dig smidigt integreras i det lokala cykelsamhället (klungan) bara du erbjöds möjligheterna som krävdes. 1) cykel 2) vattenflaskor 3) pump. Jag blir så glad att se sådant.
När min ”nyanlända” kompis Yonas fr Eritrea efter mycket tragglande med svenska språket och hundratals timmar av umgänge lyckades få fast jobb var jag typ lika glad och stolt som när våra barn fick sina första jobb.
Möjligt jag fick denna ”defekt” via navelsträngen. Min farfar tog enligt pappa emot judiska flyktingar på bondgården. Min mormor var med i Stocka (Hälsingekusten) och tog emot en båtlast judiska flyktingar. De fick bo i frikyrkolokalen och fick äta i FolketsHus.
När vi för en tid sedan besökte ön där mamma växte upp så pekade mamma på ett hus och sa med beundran
”Här bodde Henning. När svenska polisen kom o letade efter en jude så gömde Gustav juden i botten på ekan och lade nät över honom och rodde ut ur båthuset och fiskade tills polisen gav upp sökandet”.

OT???? Ja kanske? Men är väll ok att vara ute o cykla fullständigt ibland? ?

Gårdagens örunda blev riktigt lyckad.
En ny tunnel har öppnats senaste veckorna på västsidan. Den vackra äldre delen av GC200 som man MISSAR när man kör nya tunneln är fortfarande öppen och åkbar.

Svalt och skönt på morgonen när moros och vi övriga 9 träffades i El Pajar. Rondellen där Soria dalen börjar.
Garmin visade 11 grader i 7 tiden.
Har tydligen blivit ett missförstånd om vart och vilken tid vi ska träffas så det beslutas att vänta 5-10 minuter med avfärd. Jag förslår då att den svenska trion ska få rulla i förväg eftersom moros ödmjukt har deklarerat sin ovana att klättra i berg. Vår önskan beviljas vilket visar sig vara bra. Det är ju moros första tur på hyrcykeln och han känner snart att sadeln behöver flyttas fram några mm. Vi stannar vid butiken och justerar sadeln. Är klara lagom tills de övriga kommer ifatt. Bara att hänga på. Svenskarna hävdar sig bra och går utan problem med upp även förbjudna vägen. En Holländare däremot blir efter så jag stöttar med handpåläggning där beläggningen och vägsträckningen så tillåter. Bra intervallträning att lägga på några watt extra då och då. Han frustar och är tacksam för stödet. Har kört med honom tidigare och vet att platten är hans styrka.
Jag njuter av att höra moros förtjusning över hur fantastiskt vacker Testbacken är.

Alla samlas när vi nått ner till GC 200. Ger moros några tipps innan han vänder hem till sin familj. De övriga hinner få lite försprång på mig. Holländaren sladdar åter nu när det stiger riktning Mirador Aldea. Jag försöker ta vind åt honom men han kroknar redan vid 150watt och släpper kontakten. Hmmmmm hur gör man nu?? 150km och typ 2500höm kvar. Jag kommer inte att palla med att knuffa upp karln i alla backar.
Jag säger och pekar på klungan vi ser längre bort
- ” Dom presterar 190watt vi här presterar 150watt.
Han frågar: Vad finns det för alternativ?
Svar: Kör samma väg tillbaka i eget tempo
ELLER åk ner till Puerto de Mogan och tag färjan till Puerto Rico eller Arguineguin.

Inte färja svarar han.
Jag kollar att han har vatten o energi för hemresan. Jodå, han klarar sig och vänder.
Hörde sedan att han ändå tog båten.

Den som har Strava (jag har inte) och vill se vägvalet i norr kan söka på Ane Evjent eller Leif Arild Kvalevåg.

Kan säga att det är många korsningar, rondeller och små byar man ska passera när man minskar på andelen motorväg. Määäängder med klättringar och snabba utförslöpor i bebyggelse blandat med odlingar.
Jag skulle själv inte hitta utan noggranna kartstudier. Vi svängde runt katedralen i Arucas och gjorde ett stopp där vid parkeringen.
Motvind från Doctoral. I övrigt tur med vindarna och temperaturen under dagen. Aldrig över 24 grader de gånger jag kollade.

Gårdagens örunda blev riktigt lyckad.
En ny tunnel har öppnats senaste veckorna på västsidan. Den vackra äldre delen av GC200 som man MISSAR när man kör nya tunneln är fortfarande öppen och åkbar.

Svalt och skönt på morgonen när moros och vi övriga 9 träffades i El Pajar. Rondellen där Soria dalen börjar.
Garmin visade 11 grader i 7 tiden.
Har tydligen blivit ett missförstånd om vart och vilken tid vi ska träffas så det beslutas att vänta 5-10 minuter med avfärd. Jag förslår då att den svenska trion ska få rulla i förväg eftersom moros ödmjukt har deklarerat sin ovana att klättra i berg. Vår önskan beviljas vilket visar sig vara bra. Det är ju moros första tur på hyrcykeln och han känner snart att sadeln behöver flyttas fram några mm. Vi stannar vid butiken och justerar sadeln. Är klara lagom tills de övriga kommer ifatt. Bara att hänga på. Svenskarna hävdar sig bra och går utan problem med upp även förbjudna vägen. En Holländare däremot blir efter så jag stöttar med handpåläggning där beläggningen och vägsträckningen så tillåter. Bra intervallträning att lägga på några watt extra då och då. Han frustar och är tacksam för stödet. Har kört med honom tidigare och vet att platten är hans styrka.
Jag njuter av att höra moros förtjusning över hur fantastiskt vacker Testbacken är.

Alla samlas när vi nått ner till GC 200. Ger moros några tipps innan han vänder hem till sin familj. De övriga hinner få lite försprång på mig. Holländaren sladdar åter nu när det stiger riktning Mirador Aldea. Jag försöker ta vind åt honom men han kroknar redan vid 150watt och släpper kontakten. Hmmmmm hur gör man nu?? 150km och typ 2500höm kvar. Jag kommer inte att palla med att knuffa upp karln i alla backar.
Jag säger och pekar på klungan vi ser längre bort
- ” Dom presterar 190watt vi här presterar 150watt.
Han frågar: Vad finns det för alternativ?
Svar: Kör samma väg tillbaka i eget tempo
ELLER åk ner till Puerto de Mogan och tag färjan till Puerto Rico eller Arguineguin.

Inte färja svarar han.
Jag kollar att han har vatten o energi för hemresan. Jodå, han klarar sig och vänder.
Hörde sedan att han ändå tog båten.

Den som har Strava (jag har inte) och vill se vägvalet i norr kan söka på Ane Evjent eller Leif Arild Kvalevåg.

Kan säga att det är många korsningar, rondeller och små byar man ska passera när man minskar på andelen motorväg. Määäängder med klättringar och snabba utförslöpor i bebyggelse blandat med odlingar.
Jag skulle själv inte hitta utan noggranna kartstudier. Vi svängde runt katedralen i Arucas och gjorde ett stopp där vid parkeringen.
Motvind från Doctoral. I övrigt tur med vindarna och temperaturen under dagen. Aldrig över 24 grader de gånger jag kollade.

Oh vad jag längtar till november när jag kan åka dit igen ?

Det låter mycket bättre med rondeller och klättringar än motorvägen på nord- och östsidan den sträckan var inte så kul. Jag ska sno Anes rutt ?

Oh vad jag längtar till november när jag kan åka dit igen ?

Det låter mycket bättre med rondeller och klättringar än motorvägen på nord- och östsidan den sträckan var inte så kul. Jag ska sno Anes rutt ?
BRA om du snor Anes rutt så får du vara vägvisare när vi träffas i november. ? Den rutten innehåller motorväg första biten från Agaete men sedan bara mindre vägar. Man svänger av där det är skyltat Banaderos.
2A3A777D-1A05-4EBA-9435-C08B30CBA184.jpeg

2-12nov har jag besök av barnbarnen du träffade senast så då är heldagsturer mindre lämpliga för mig.

Det var mycket länge sedan jag körde VOTT. I morgon söndag önskar en kompis göra ett försök. Jag är lättlurad och hänger med.
Planen är att träffas vid Cepsa vid GC500 i västra Maspalomas kl 07:30 med belysning. I morgon är det mörkt till nästan 8. Vi ansluter till ett större gäng i El Pajar 08:00 som ska runt ön IGEN. Denna gång kör de motorväg där det är lagligt.
Vi lämnar örundan i Aldea där vi fyller flaskor o laddar med kolhydrater. Väntas inte bli så varmt.
Izz kör eget upplägg. Han hatar motvind och tar vara på den just nu rådande medvinden upp till Las Palmas. I norr tar han GC75 söderut via Moya och Fontanales.

Idag var den ovanliga motvinden från Doctoral till San Agustin påtaglig. Wind Surfare i vikar där man sällan ser sådana annars.
Gick inte fort hem sista biten på fikaturen från Telde. Men varmt o skönt och ingen stress. Bara njuta.

Siktar på att sätta ner fötterna i morgon efter första serporna på 20% för att försöka få några bilder på asfalten uppifrån just där.

Kan vara minst två år sedan jag var där senast. 28mm däck fram denna gång. Hoppas det ska vara bekvämare än 23 och 25 mm som jag haft tidigare.

Är väl onödigt att sätta ner fötterna? Ställ cykeln vinkelrätt mot färdriktningen, gör en snygg trackstand, knäpp en bild (eller två) och rulla iväg. Det skulle säkert imponera på sällskapet! ?

Idag Pico via Fataga Ayacata.
Hem via GC130 och Telde. Drabbades av tät kall dimma när vi kom ner några hundra meter. Även regn som ett tag gränsade till hjulsprut. Handskar/vantar och stadiga vindjackor satt inte i vägen. Benen kändes förvånansvärt bra så de kunde bidra till att få upp värmen i de korta backarna mot Ingenio.
I morgon Guaydeque

Guaydeque ända upp idag. Ingen rast ingen vila. Bara jobba. Konstant stigning i närmare 9km. Börjar snällt med 6% som inte syns annat än på GPSen. Benen känner av stigningen men dalen lutar också så man blir lurad. Närmare ”toppen” bjuds det på omväxlande 14 o 13 % innan 17% upp till restaurangen.
NYHET
Har funnits en skakig grusväg ifrån Ingenio ner i början på Baranco Guaydeque. Jag har aldrig cyklat där pga gruset. Den vägen är nu helt fördärvad. Nytt silverblänkande staket OCH helt PERFEKT asfalt. ?
8361DC34-55B9-40BA-A3DB-D97206E274C8.jpeg

Fattar jag vägen rätt och det är den här?
1712086706255.png

I så fall ser den i streetviewen ut att ha varit asfalterad hösten 2022 och asfalten ser inte ut att ha varit ny ut då. Har de tagit bort asfalten mellan det och haft den som grusväg och nu lagt på asfalt?

Fattar jag vägen rätt och det är den här?
Visa bilaga 690008

I så fall ser den i streetviewen ut att ha varit asfalterad hösten 2022 och asfalten ser inte ut att ha varit ny ut då. Har de tagit bort asfalten mellan det och haft den som grusväg och nu lagt på asfalt?
Vet faktiskt inte.
Har aldrig cyklat där.
Har förutsatt att det var grus utifrån vad jag sett i norra änden av vägen.
När jag första gången letade mig upp från Ingenio via GC 120 mot Pico såg jag en tjej ta sig ner mot Guayadecue dalen på en gravel den vägen. Att jag idag observerade det jag trodde var nygjort berodde på att vägräcket glänste som nypolerat silver upp där. Åkte in en liten bit upp mot Ingenio för att se om de lagt ny asfalt. Den asfalt jag då såg längre ner än där du internettcyklat var i bättre skick än det du postat. Inga sprickor. Det är en betongbro närmare korsningen men före och efter den betongbron var asfalten helt perfekt. Tog mig inte tid att cykla ända upp till Ingenio eftersom jag ville hinna ikapp kompisarna innan de var ända uppe i dalen. Räcket glänste så fint så långt upp man kunde se nere ifrån dalen så jag förutsatte att det var nylagt ända upp.
Förstår nu att det var ett stort misstag.

Vet faktiskt inte.
Har aldrig cyklat där.
Har förutsatt att det var grus utifrån vad jag sett i norra änden av vägen.
När jag första gången letade mig upp från Ingenio via GC 120 mot Pico såg jag en tjej ta sig ner mot Guayadecue dalen på en gravel den vägen. Att jag idag observerade det jag trodde var nygjort berodde på att vägräcket glänste som nypolerat silver upp där. Åkte in en liten bit upp mot Ingenio för att se om de lagt ny asfalt. Den asfalt jag då såg längre ner än där du internettcyklat var i bättre skick än det du postat. Inga sprickor. Det är en betongbro närmare korsningen men före och efter den betongbron var asfalten helt perfekt. Tog mig inte tid att cykla ända upp till Ingenio eftersom jag ville hinna ikapp kompisarna innan de var ända uppe i dalen. Räcket glänste så fint så långt upp man kunde se nere ifrån dalen så jag förutsatte att det var nylagt ända upp.
Förstår nu att det var ett stort misstag.
BB51280C-FF5E-4B7F-B167-39FA634E5E37.jpeg
DD8F9F1A-0BF8-4BE4-9BC8-F9BF901CBD0B.jpeg

Övre bilden beskriver nya asfalten ned mot GC103
Övre bilden står fotografen på ungefär samma ställe och fotar upp mot Ingenio.

Tips för er som hyr via Freemotion och vill cykla från Mogan och den fina klättringen Tauro pass.
Hyr cykeln från deras center i Mogan och lämna tillbaka i Maspalomas. Ta bussen iklädd full mundering och en påse i handen med flaskor, hjälm mm.
Ta en kaffe i Mogan vid stranden och häng på låset när Freemotion öppnar kl 9.
På detta sätt slipper du krångel med att ta cykeln på bussen och du spar tid iom att du kommer igång kl 9.
Gjort så vid två tillfällen och klättrat upp till Ayacata - ren njutning hela vägen, fantastiska vyer!

Igår följde en ung STARK Gotlänning mig upp till Pico. Ville köra upp GC130. Var en grym motvind till Telde. Kompisen tog all vind. Grymma kastvindar under klättringen från Telde. Som tur var mestadels medvind.
Små små svarta maskar kröp på asfalten. Typ svärmning. Är ca 25km från Telde till Pico via GC 130. Kompisen som var betydligt piggare än mig var god till att hitta ett hål i väggen i Cazadores där vi valde att proviantera istället för att stödköpa av Toppenkillen. Vi ville inte stå och bli kalla i stormen på toppen. (Kuling).
Visade sig att det var ett mycket klokt beslut enär Toppenkillen inte var på plats när vi kom upp. Troligen för blåsigt??
Valde GC130 och GC120 ner till Ingenio.
Kan inte minnas att jag cyklat i så starka vindar tidigare. Rädd att blåsa ner i diket.
När vi kom ner till ”jägar-rondellen” (eller om det är en soldat) i Ingenio smög vi ner till Baranco Guaydeque på den helt felfria nya asfalten. Se bild. (Den vägen jag felaktigt trodde var grusväg innan asfalteringen).
6F6BA05B-68CA-4155-8818-E6C38185154A.jpeg

Nere till vänster kan man skymta början på den klassiska Guaydeque klättringen. Vi tog den vägen ner till Agüimes.
De hårda vindarna gjorde att de porösa bergväggarna på GC 551 efter Agüimes släppte ifrån sig en del stenar och ibland piskade grus mot nakna kroppsdelar. Inte bara sand.
Kadens >120 efter Doctoral …… det är sedan gammalt om man bara har 50/11.
140km och ganska exakt 3000meter.

Nu några dagars Calima även här. Inte bara i Sälen.

Igår följde en ung STARK Gotlänning mig upp till Pico. Ville köra upp GC130. Var en grym motvind till Telde. Kompisen tog all vind. Grymma kastvindar under klättringen från Telde. Som tur var mestadels medvind.
Små små svarta maskar kröp på asfalten. Typ svärmning. Är ca 25km från Telde till Pico via GC 130. Kompisen som var betydligt piggare än mig var god till att hitta ett hål i väggen i Cazadores där vi valde att proviantera istället för att stödköpa av Toppenkillen. Vi ville inte stå och bli kalla i stormen på toppen. (Kuling).
Visade sig att det var ett mycket klokt beslut enär Toppenkillen inte var på plats när vi kom upp. Troligen för blåsigt??
Valde GC130 och GC120 ner till Ingenio.
Kan inte minnas att jag cyklat i så starka vindar tidigare. Rädd att blåsa ner i diket.
När vi kom ner till ”jägar-rondellen” (eller om det är en soldat) i Ingenio smög vi ner till Baranco Guaydeque på den helt felfria nya asfalten. Se bild. (Den vägen jag felaktigt trodde var grusväg innan asfalteringen).
Visa bilaga 691626
Nere till vänster kan man skymta början på den klassiska Guaydeque klättringen. Vi tog den vägen ner till Agüimes.
De hårda vindarna gjorde att de porösa bergväggarna på GC 551 efter Agüimes släppte ifrån sig en del stenar och ibland piskade grus mot nakna kroppsdelar. Inte bara sand.
Kadens >120 efter Doctoral …… det är sedan gammalt om man bara har 50/11.
140km och ganska exakt 3000meter.

Nu några dagars Calima även här. Inte bara i Sälen.
Kan du dela rutten eller en skärmdump av kartan?

Kan du dela rutten eller en skärmdump av kartan?
Gör gärna ett försök.
Utelämnar kustvägen GC500 från Maspalomas till Doctoral eftersom den är så lätt att hitta.
6E502DEA-A7A4-46F7-A9FB-4A1667300940.jpeg

Vid rondellen efter viadukt, busshållplats och bensinmack i Doctoral tog vi andra höger in på Avenida Atlantico för att inte få för många höjdmeter. Sedan GC191 och GC195. Man följer alltså parallellt m GC1 till efter flygplatsen. T- korset inringat med rött och en etta där tar man vänster.
B88EE5D8-6BF6-4630-AB6D-270298F56366.jpeg

Tar man istället höger i T-korset når man GC1 och varifrån det är lagligt att cykla motorväg/motortrafikled ända till Agaete.
Mellan de blå markeringarna avnjuts en härlig stigning på närmare 4km och man passerar El Goro.
I Telde kan GC130 var lite klurig att hitta. Inte tydligt skyltat vad jag sett. Inringat o tvåa. Kommer man fram till rondellen med cykelbutik och Spar har man åkt lite för långt.
GC130 är sedan bara att följa. Var bara observant på avtaget till vänster i Cazadores där man ska ner mot Ingenio på GC120 på hemvägen. Lätt att missa när man kommer med hög fart uppifrån. För oss kändes det helt rätt att besöka hålet i väggen som luktade sophink i Cazadores.
Tanten bakom disken blev alldeles till sig när hon skulle expiera oss. Provianten kostade 5,5€. Kompisen lade fram 20€ sedel. Hon betalade tillbaka 19,50€. Kompisen försökte förklara att det blev aningen för billigt. Hon var vist urusel på gotländska och helt betagen av våra vackra svettiga kroppar och trodde vist att han ansåg sig fått för lite tillbaka. Då försökte hon pedagiskt förklara med största miniräknaren att han vist fått tillräckligt. Jag tog då 5€ sedeln och gav tillbaka den och sa ”Es para ti” och såg henne i ögonen. ”Es demasiado barato ”. (Det är på tok för billigt) DÅ ramlade poletten ner. Väl värt 5€ att få se en äldre dam så lycklig och tacksam
Klättringen från Telde till Pico tog oss ca 2:39 inkl hålet i väggen så det är ingen dum idé att stanna till där. Finns liten bänk utanför hålet. Fantastisk utsikt.
Pico är skyltat de två (eller tre) avtag som krävs.
På vägen ner via Pasadilla behövs bra bromsar. Har ringat in rondellen med beväpnad hundförare i utkanten av Ingenio där man kan ta sig ner mot Guaydeque. Första gången jag kört på den vägen.
E59BD39C-36F0-4D35-87BF-DCF39A21D90C.jpeg

Ursäkta låååång svar på enkel fråga.
Calima idag så jag har tid att sväva ut lite ?

Senast ändrad:
3B5CAA46-AEC9-4839-AF43-D1B5286669EC.png

Närmaste mätstation för luftkvalitet har sin mätare på sjukhustaket i San Agustin.
Jag undviker att cykla när det är för dåligt.
Calima ❤️ värme = väldigt ofta SANT. Hoppas kunna ut i morgon då prognosen antyder något mindre Calima.
Mina zon2 kompisar däremot planerade trotts prognosen att köra runt ön med begränsad tid på motorväg. Se tidigare karta.
De planerade innerkurva MEN kom bara till 4km före Mirador de Aldea. (GC200). Där var vägen avstängd på grund av asfaltering. 38grader varmt. De hade fått passera om de var villiga att bära cyklarna 4 km. Kanske för att inte orsaka hjulspår i den mjuka nya asfalten. Asfalteringen beräknas avslutas på måndag.

AACD8B4A-3768-4DDB-B49A-41926ACDDC99.jpeg

Ni som suttit och fikat och beundrat utsikten ner mot fyren och havet från vår terrass förstår nog varför jag inte cyklar idag.
CALIMA !!!
Har dragit in snabbt nu på morgonen.
Tar en till bild bara minuter efter första bilden.
46545148-72AB-4F49-B911-60D5B0D8B846.jpeg

Som jämförelse en bild utan Calima från grannens terrass (där ingen av er fikat?)

1713078370716.jpeg

Edit: Var betydligt kallare i morse än tidigare morgnar. Kan ha varit påtagligt inslag av dimma som nu har lättat. Man ser nu ända ner till fyren igen men ej horisonten vilket kan stämma med Calima rapporten som visar värden <100.

Senast ändrad:
Andra gången jag ser överkörd Kalifornisk Kungssnok. Inte heller den bar hjälm.

Har snokat lite. (Ormsurfat)

Svenska Naturvårdsverket kallar den för Kedje Kungssnok.
Finns med tre olika färgsättningar här på ön
Albino
Brun och just tvärrandig
Mörk med gul rand enligt bilden.

Invasiv
Käkar upp de Loka ödlorna.
Fångas i tusental för att rädda ödlorna.
Ofarlig för människa.
65CFD3A8-DFC5-4D46-90EB-DD3946F7A69E.jpeg

Tillbaka
Topp