Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Någon som har cyklat gc 103 från Aguimes och norrut på senare tid och har koll på underlaget?
Enligt streetview är det asfalt en bit…
Gissar det blir grus så småningom, hur långt är det isf asfalterat?

Någon som har cyklat gc 103 från Aguimes och norrut på senare tid och har koll på underlaget?

Menar du psykbacken? GC103 går väl bara upp till restaurangerna? Efter det är det grus så vitt jag vet, och inte 103. Men upp till restaurangerna var det bra asfalt i november 2023, så inte nyligen men ändå.

Inte direkt på senare tid... Men 2015 var det fin asfalt upp till "Bar-Restaurante Tagoror" en 8-9 km från Aguimes, därefter grovt grus (så vi vände där.) Jag hade inte tvekat om att det är asfalt dit upp idag också, men t.ex. @Paul D vet kanske mer.

Inte direkt på senare tid... Men 2015 var det fin asfalt upp till "Bar-Restaurante Tagoror" en 8-9 km från Aguimes, därefter grovt grus (så vi vände där.) Jag hade inte tvekat om att det är asfalt dit upp idag också, men t.ex. @Paul D vet kanske mer.
Jag var där senast 2019 och då började asfalten bli lite dålig.
Tänkte om det blivit sämre sedan dess.

Tänkte bara lite förbi Giuyadeque.

Ja, då var det fint hela vägen upp till grill la era. Vi brände ner i 60-70, så fin asfalt hela vägen (nov 2023 😊)

Screenshot_20250116-125334.webp

Gc103. Jämn och fin stigning 9 km 7,4% och många tycker att det inte finns några referenser, så man ser inte att det lutar uppåt, men det känns.

Visa bilaga 747959
Vill minnas att jag kört denna med dig Fhloston ❤️.
Håller med de som säger den började bli dålig 2019. När Fhloston och jag körde så var den väldigt fin.
Googlade och hittade höjdkurva på hela dalgången. Agüimes finns markerat drygt 5km från botten.
IMG_9476.webp

OBS att detta är dalgången. Jag vill minnas att vägen brantar på mot slutet upp mot 16%.
Går även att ta sig mellan Ingenio och dalgången. Har nog tidigare beskrivit att den vägen fått ny asfalt efter dalgången.

Håller med de som säger den började bli dålig 2019. När Fhloston och jag körde så var den väldigt fin.
Googlade och hittade höjdkurva på hela dalgången. Agüimes finns markerat drygt 5km från botten.
Visa bilaga 748152
OBS att detta är dalgången. Jag vill minnas att vägen brantar på mot slutet upp mot 16%.
Går även att ta sig mellan Ingenio och dalgången. Har nog tidigare beskrivit att den vägen fått ny asfalt efter dalgången.
3/4 -24 beskrev jag den nya asfalten mellan Ingenio och Guaydeque dalgången med ett par bilder. Den lilla stigningen heter Calle Guayadecue och ansluter till GC120. De flesta som hänger här (inte minst Göran S 👍) vet att om man kör upp på GC120 via Cazadores med dess mördarbacke (en av de brantaste i närområdet) så når man så småningom fantastiska GC 130. Tar man vänster på 130 så går det att nå Pico. Tar man höger når man Telde.

Visa bilaga 748152

Ja, vi körde den tillsammans med tysken som hade blivit förvisad till Guantanamo pga pridefestivalen. 😅

Ja, vi körde den tillsammans med tysken som hade blivit förvisad till Guantanamo pga pridefestivalen. 😅

Tysken och hans fru hade fått byta hotell för att det var överbokat pga pride. Det hamnade ute på en golfbana, vars enda asfalterade infart var via motorvägen. Han hittade en dålig grusväg också så att han inte behövde tigga skjuts av frun till och från våra samlingar. De tyckte att det var ett tråkigt lyxfängelse.

Tysken och hans fru hade fått byta hotell för att det var överbokat pga pride. Det hamnade ute på en golfbana, vars enda asfalterade infart var via motorvägen. Han hittade en dålig grusväg också så att han inte behövde tigga skjuts av frun till och från våra samlingar. De tyckte att det var ett tråkigt lyxfängelse.
Tysk & Pride🤔
Say no more 🫣

Körde bil(med cykel i) upp och käkade på grottresturangen idag påväg till flyget, jävligt bra asfalt👍

Körde bil(med cykel i) upp och käkade på grottresturangen idag påväg till flyget, jävligt bra asfalt👍
103an är osedvanligt rak med tanke på lutningen. Lätt hänt att det går onödigt fort när man ska ner/hem. Har flera gånger mötts av kraftiga kastvindar och blivit rädd att blåsa av asfalten. Kan även vara folk o hund som korsar vägen vid restaurang och grottbostäder (turistattraktion) längre ner i dalen.

103an är osedvanligt rak med tanke på lutningen. Lätt hänt att det går onödigt fort när man ska ner/hem. Har flera gånger mötts av kraftiga kastvindar och blivit rädd att blåsa av asfalten. Kan även vara folk o hund som korsar vägen vid restaurang och grottbostäder (turistattraktion) längre ner i dalen.
Om du har tur så hittar du mina slipade cykelglasögon som flög av hjälmen nedför 2014, perfekt om du har samma synfel👍

En påminnelse om att det inte är riskfritt med cykling. Rimligen minskar marginalerna också med farten så ffa utför kan det kanske vara värt att fundera på om man ska släppa av lite. Det är ju dock en balansgång mellan riskminskning och att behöva tråkbromsa sig ner för varenda backe. Sen tycker jag av det som skrivs i artikeln att det låter som en "otursolycka" mer än en galen satsning som gick åt pepparn.

Efter att ha läst VK så vetifan om man ens törs cykla mer än upp till BK vid rondellen San Fernando för en burgare och en kaffe! :/

Tillbaka
Topp