Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Teneriffa har några cyklat på, verkar inte riktigt nå upp till GC nivå? Men övriga öar då, t.ex Lanzarote? Något att funta på?
Jag tycker att Teneriffa är väl så bra cykelmässigt, det är tillgängligheten till bra cykling som jag tycker skiljer.
Gc-500 tar dig dit du vill på GC, på Teneriffa är det lite krångligare.

Ok. Sista lilla storyn då. Även denna var på väg från Soriastigningen och ut mot Arguineguin.

Aktuella uppgifter om denna väg var att den var avgrävd på ett ställe ungefär halvvägs tror jag. Där var det trafikljus och omledning på grus en kort bit. Detta var lagat sista dagarna jag cyklade och endast en diagonal betonglagning vittnar om arbetet. Asfalten är även usel en bit bortom bananodlingen i riktning Soria. Detta påverkar inte på väg in då farten är lägre. Men på väg tillbaka mot havet i hög fart skakar cykeln så man nästan blir bedövad i händerna.

Det var när jag saktade ner inför skakbiten jag såg två cyklister stå i vägkanten. Jag hade inte bråttom, jag saktade ner och frågade om de behövde hjälp.

Den ena cyklisten var en äldre man med en gnutta jultomtefeeling och en äldre racercykel, den andra var också äldre men såg mer deffad ut. Han utmärkte sig med att ha en äldre tempocykel med dischjul bak, och mycket märkliga glasögon.

De behövde ingen hjälp, pausade bara och var pratglada. De första de sa efter det, var att en bekant hade brutit fingret på grund av vägskadorna. Efteråt funderade jag på hur det kan ha gått till. Kan ju knappast ha varit en vurpa för det hade blivit mycket värre.

De hade tagit bilen från Puerto Rico till El Horno för att kunna träna sträckan vi var på med tempocykeln. Den är inte direkt förstahandsvalet på Gran Canaria.

Männen drog sen igång snacket med att peka på min Brookssadel och säga att den var ett ovanligt men bra val på en racer. Jultomten sa nånting i stil med att ont i rumpan pga sadel var för självplågare. Sen pratade vi mest om dem.

Det visade sig att jultomten var dansk och var på "träningsläger" med sin kollega. Han berättade att han var 79 år och såg fram emot att komma med i nån slags exklusiv förening för globala cyklister 80 år och äldre. Jag kan ha fel men tyckte han sa att det globalt var omkring 2000 medlemmar. Kanske var det tävlande 80+? Han sa dock att han var chanslös mot sin kollega som var mycket snabbare. Tyvärr har jag inte säkra namn på någon av dem.

Den andre var tysk. Han berättade att han tävlade aktivt i time trial. Han var inne i en hård träningsperiod eftersom han snart skulle in i ny åldersgrupp och bli yngst igen. Har är nu 84 och satsar hårt för att slå sig in i världseliten 85-90 år. Han visade sina skumma glasögon. De var ett slags prismor, han hade alltså två triangelformade glasbitar i ansiktet. Han förklarade att med dem kunde han ha huvudet lågt, titta rakt ner men ändå se framåt. Han berättade också att han kört Speedway i yngre dar och han kände Michanek. När han hörde att jag var från Sverige pratade vi lite isracing också.

Båda gubbarna var sjukt trevliga och verkade njuta av livet. Jag önskade dem lycka till med deras mål och cyklade vidare.

När jag blir stor hoppas jag att jag kan få vara lite som de här snubbarna. Har tyvärr inga bilder, men ni får måla upp något framför er.

Nu och nu men en värmande bild kan man väl hitta (samma mc till höger och till vänster i bilden):

IMG_3209.webp

Nu när snålblåsten viner från norr här hemma, ja då längtar man tillbaka till GC. Ingen annan som är nere nu och kan skicka en värmande bild?
Kom precis hem igår efter 6 veckor. Funderar på hur man skall få till något liknande igen innan den riktiga pensionen.
Vi får nog vänta… och suga i sig den kalla nordostliga vinden.

Kom precis hem igår efter 6 veckor. Funderar på hur man skall få till något liknande igen innan den riktiga pensionen.
Vi får nog vänta… och suga i sig den kalla nordostliga vinden.
Jo jag försöker redan förhandla om 4 veckor 2026, åker ogärna kortare än 15 dagar. Första gången blev 1 vecka, hemsk längtan tillbaka redan i taxin till flygplatsen.

Flyger ner på tisdag och ämnar att hyra hoj en vecka, antar att det är Free Motion som gäller? Någon mer från happy som är nere samtidigt?

Inte säker på hur uthyrningsläget är f.n. men jag hade nog försökt att se till att ha cykel bokad innan resan. Trist att behöva bränna tid på att jaga runt efter en hyrcykel på plats.

Andra uthyrare än FM figurerar i tråden.

Flyger ner på tisdag och ämnar att hyra hoj en vecka, antar att det är Free Motion som gäller? Någon mer från happy som är nere samtidigt?

Jag brukar hyra av Izz. Kan rekommenderas om man kan tänka sig annat än Spez och liknande.
Izz är väldigt trevlig och hjälpsam.

Ser dock att han har stängt nästa vecka...

Screenshot_20250327-143817~2.webp

Hittade denna på free motions FB. Med lite god vilja tolkar jag den som att det är stängt vardagar 7-17. Som sagt så var det förra sommaren när de asfalterade om uppe vid Ayacata.
IMG_4517.webp

IMG_4563.webp

Var uppe igår och då var det öppet för bilar, idag körde jag upp mot Soria och där står denna skylt. Kan meddela att km2-km3 är nyasfalterad. Där var det värsta tvättbrädan innan. Började sen spöregna i klättringen då jag vände ner till kusten igen.

Jag brukar hyra av Izz. Kan rekommenderas om man kan tänka sig annat än Spez och liknande.
Izz är väldigt trevlig och hjälpsam.

Ser dock att han har stängt nästa vecka...

Visa bilaga 759353

Izz brukar ta ledigt när det är karneval. Har tydligen varit karneval denna helg men vi har inte hört något av trummorna och musiken. Kanske blåser åt annat håll. Annars brukar det vara musik i alla fall fram till 22:00.
fekstrand1 nämnde om regnskur idag på väg mot Filipinas/Soria. Det regnet blötte vår tvätt i Maspalomas. Havet syntes knappt när det öste på som mest. Inte ofta det kommer sådana skurar.

... Den ena cyklisten var en äldre man med en gnutta jultomtefeeling och en äldre racercykel, den andra var också äldre men såg mer deffad ut. Han utmärkte sig med att ha en äldre tempocykel med dischjul bak, och mycket märkliga glasögon....
Den andre var tysk. Han berättade att han tävlade aktivt i time trial. Han var inne i en hård träningsperiod eftersom han snart skulle in i ny åldersgrupp och bli yngst igen. Har är nu 84 och satsar hårt för att slå sig in i världseliten 85-90 år. Han visade sina skumma glasögon. De var ett slags prismor, han hade alltså två triangelformade glasbitar i ansiktet. Han förklarade att med dem kunde han ha huvudet lågt, titta rakt ner men ändå se framåt.
Det var kanske ett par säkringsglasögon?
Användas mycket inom utomhusklättring för att säkrare ska slippa få ont i nacken men ändå se klättraren på långa/branta leder. Finns i ett flertal olika varianter, med plast eller metallskalmar.

Senast ändrad:
Det var kanske ett par säkringsglasögon?
Användas mycket inom utomhusklättring för att säkrare ska slippa få ont i nacken men ändå se klättraren på långa/branta leder. Finns i ett flertal olika varianter, med plast eller metallskalmar.
Ja, de där påminner en hel del om de han hade.

Är det någon som cyklat mtb på Gran Canaria på senaste och som kan ge lite tips om tex hyra av cykel samt guide- och eller shuttle-verksamhet?

Har hyrt gravel 2 dagar av Izz nästa månadsskifte, är det nån som har koll på annat än turen paralellt med gc60 ?
Här beskrivs några turer men finns inga gpx.

Annars har Gravel Bike Sweden på FB en del info om GC.

Här beskrivs några turer men finns inga gpx.

Annars har Gravel Bike Sweden på FB en del info om GC.
Just Gravel Bike Sweden kommer jag aldrig besöka igen, skulle nog inte ens bli insläppt i gruppen😅

Ajdå. Men det ser ut som en öppen grupp. Dock verkar den modereras lite ”knepigt ”.

Det är avhandlat "lite" här , om @olivejeah eller liknande är kvar så är det 2agubben i GBS, sektledaren figurerar här under eget namn.

Nu är det nog ett år sedan jag hade kontakt med Izz senast MEN då tog han inte betalt när han guidade turister på asfalt runt ön söndagar. Han menade då att tar han betalt så ökar hans ansvar för den betalande turisten.
I veckorna hade han då siesta som han utnyttjade till att cykla. Någon period justerade han öppettiderna så han kunde starta i mörker före jobbet.
Innan man hyr MTB eller Gravel av honom så tror jag man kan fråga honom om han ämnar köra grus under siestan första dagarna av er vistelse och om det då är ok att haka på?? OBS att Izz är typ heltidscyklist och ibland kör rätt hårt så skapliga ben är att föredra eller så har man lärt sig hitta hem själv med GPSen. Som andra nämnt så borde han annars kunna beskriva lämpliga turer. KANSKE t.o.m. maila över GPX turer (om det är möjligt. Har själv aldrig använt GPX annat än direkt från datorn när jag läste på och lärde mig Tour du Mont Blanch banan.).
Om möjligt så kör i vilket fall inte helt ensam. Är rätt vanligt med krascher här. Samma gäller asfalt. 2018 när jag var ensam och landade 3 meter ner bakom ett vägräcke ner ifrån Soria var det snälla Norrmän som hörde mitt get 🐐 liknande kvidande och larmade. Kompis bröt nyckelbenet här i februari och han uppskattar nog att han inte var ensam då.

Är det någon som cyklat mtb på Gran Canaria på senaste och som kan ge lite tips om tex hyra av cykel samt guide- och eller shuttle-verksamhet?
Om jag ville få skjuts upp i bergen för att cykla och man bara är två personer så skulle jag testa lokalbuss som startar vid Busstationen vid fyren i Maspalomas. ”Faro Maspalomas”. Ligger mitt emot Free Motions butik i Meloneras. Bagageutrymmet är oftast tomt där bussen startar. Bus nr 18 tror jag kan vara lämplig men har själv bara transporterat racer i samband med vägarbete då buss var bästa alternativet.
Är kostnaden inget problem så är det dock tryggare att boka transport och guidning hos Free Motion. Dessutom lär man ju då känna nya människor med samma intresse.

Nu är det nog ett år sedan jag hade kontakt med Izz senast MEN då tog han inte betalt när han guidade turister på asfalt runt ön söndagar. Han menade då att tar han betalt så ökar hans ansvar för den betalande turisten.
I veckorna hade han då siesta som han utnyttjade till att cykla. Någon period justerade han öppettiderna så han kunde starta i mörker före jobbet.
Innan man hyr MTB eller Gravel av honom så tror jag man kan fråga honom om han ämnar köra grus under siestan första dagarna av er vistelse och om det då är ok att haka på?? OBS att Izz är typ heltidscyklist och ibland kör rätt hårt så skapliga ben är att föredra eller så har man lärt sig hitta hem själv med GPSen. Som andra nämnt så borde han annars kunna beskriva lämpliga turer. KANSKE t.o.m. maila över GPX turer (om det är möjligt. Har själv aldrig använt GPX annat än direkt från datorn när jag läste på och lärde mig Tour du Mont Blanch banan.).
Om möjligt så kör i vilket fall inte helt ensam. Är rätt vanligt med krascher här. Samma gäller asfalt. 2018 när jag var ensam och landade 3 meter ner bakom ett vägräcke ner ifrån Soria var det snälla Norrmän som hörde mitt get 🐐 liknande kvidande och larmade. Kompis bröt nyckelbenet här i februari och han uppskattar nog att han inte var ensam då.
Izz är väl hemma i Marocko? såvitt jag vet. Men jag vet inte om det innebär att butiken är stängd eller ej.

Finns det sportbar eller liknande i Maspalomas som kan tänkas visa Paris-Roubaix i helgen?
Inte för att jag har svar på din fråga, men fy fasen vad avundsjuk jag blev nu. Tänk att bara dra upp i bergen på en härlig runda i sommarvärme några timmar på förmiddagen, sedan komma tillbaka, duscha & byta om och sedan glida ned till en bar med storbilds-tv, beställa in en hamburguesa & öl, sedan ta en snus och luta sig tillbaka och kolla på Paris-Roubaix. Gaah! :-)

Tillbaka
Topp