Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Freemotion har guidade köpeturer om du inte får hugg på sällskap här.
Det finns även ett gratis alternativ från denna killen.
Izz kör ön runt varje söndag på vintern.

Visa bilaga 779975
Perfekt, tack hörni! Kombinerar man detta så går det att få ihop ett gäng gruppturer under vistelsen. Ett varv runt ön vore ju toppen.

Sådärja, då var man på plats .....
Visa bilaga 315334

Ursäkta OT men vafaan

Bor i Lindas ( som cyklade ifrån Ola till toppen) & Jimmys lgh i Madrid nu och det verkar som att x-rated klubbar förföljer mig 🫣

4m från porten:

20250803_171804.webp

Som jämförelse kan man slänga in några andra (ö)kända klättringar som förekommit i stora/hyggligt stora proffslopp:

Monte Zoncolan
1756754417340.webp

Mortirolo från Tovo di Sant'Agata
1756754498743.webp

Mortirolo från Mazzo di Valtellina
1756754552007.webp

Punta Veleno från Castello di Brenzone
1756754743628.webp

Vilken av dessa "värstingklättringar" som är tuffast går förstås att debattera. Alla kräver dock en viss insats att ta sig uppför och om man spränger sig på fel ställe är det nog svårt att lyckas återhämta sig.

I mars var det lika oasfalterat som det har varit sedan typ 2009. De har förbättrat vägen en hel del de senaste åren, men det verkar snarast handla om att laga skador efter skyfall och platta till så den blir farbar för fyrhjuliga fordon. Har detta någonsin planerats? Det vore väldigt synd om de skulle asfaltera den fina tallskogsklättringen upp till Chira skulle jag säga.

Som jämförelse kan man slänga in några andra (ö)kända klättringar som förekommit i stora/hyggligt stora proffslopp:

Monte Zoncolan
Visa bilaga 791134

Mortirolo från Tovo di Sant'Agata
Visa bilaga 791135

Mortirolo från Mazzo di Valtellina
Visa bilaga 791136

Punta Veleno från Castello di Brenzone
Visa bilaga 791138

Vilken av dessa "värstingklättringar" som är tuffast går förstås att debattera. Alla kräver dock en viss insats att ta sig uppför och om man spränger sig på fel ställe är det nog svårt att lyckas återhämta sig.
Jag blir trött bara av titta på profilerna. Ska se om jag lyckas få till en RR där Col du Jandri ingår.

Jag som trodde alla tyckte att cykeln och asfalten är Guds bästa gåvor till mänskligheten!
Lera är väl cyklistens bästa vän?
IMG_4660.webp

(bild från i våras när vi cyklade den östra vägen upp till Chira, det hade regnat en hel del och vi fick gå med cyklarna ca 5km på grund av den tjocka stenfyllda leran som satte igen däcken helt och hållet, då hade lite asfalt inte varit så dumt)

I mars var det lika oasfalterat som det har varit sedan typ 2009. De har förbättrat vägen en hel del de senaste åren, men det verkar snarast handla om att laga skador efter skyfall och platta till så den blir farbar för fyrhjuliga fordon. Har detta någonsin planerats? Det vore väldigt synd om de skulle asfaltera den fina tallskogsklättringen upp till Chira skulle jag säga.
Ja GC grus är jättefint så länge det inte är sönderregnat, som händer oftare nu för tiden
På min första GCresa, tror det var 1996, pratade jag med Henrik på restaurang Henriks kajuta som nämnde att det inte hade regnat en endtoppe på 7 år.

Ja GC grus är jättefint så länge det inte är sönderregnat, som händer oftare nu för tiden
På min första GCresa, tror det var 1996, pratade jag med Henrik på restaurang Henriks kajuta som nämnde att det inte hade regnat en endtoppe på 7 år.
Har varit på GC sedan 2009, och aldrig varit med om något liknande (varken där eller någon annanstans i världen). Leran där uppe var otroligt tjock och seg, och man kom några meter sedan tog det tvärstopp då däcken var helt fullpackade med leran. Det gick inte att cykla, och cykeln blev otroligt tung av leran. Helt sinnesjukt faktiskt.

Och ja @DT, det är precis så jag vill att det ska vara på Ådravägen.

Södertörn har Ådravägen.
Nordvästförort har Dalkarlsbacken.
Vad har övriga delar i Stockholm att bjuda på för skräckupplevelser för icke ont anande cyklister?

Smuts och skit och gyttja, hela cykeln (och säkert halva kroppen) dränkt i lera. Men ni ger er inte, när det inte går att cykla längre ska ni gå (halka, klafsa) omkring i gyttjan med era cyklar. Och det räcker inte med det, hela GC och Södertörn vill ni ska vara sådant. Inget fint, inget rent, inget fast, bara ett enda stort träsk. Allt fast ska förflyktigas. Sjuka människor! 😟

De lär sig väl av icke-övningskörare som inte heller blinkar.

Ja. Likaså lär de sig att ligga i mittenfilen på en trefilig motorväg trots att de kör i 70 km/h. Trafikskolorna har ju så klart ett egenintresse, men ibland känns det som att en viss del borde kanaliseras dit för att slippa sånt.

Tillbaka
Topp