Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Trevligt alteranativ.

1760964795278.webp

Finns det plan för det eller är det en för riskabel sträcka?

Hur hojar man nu?

Planen är en ny tunnel, det finns något miljögodkännande, men vet inte när de beräknas vara klara. Lokalreporter @Paul D kanske vet

Alternativ väg är den "förbjudna vägen" dvs den väg som förbinder Soria och Epic klättringarna. 505 och 605.

Jättefin extra klättring med jättedålig asfalt om de inte asfalterat, där cykling är förbjuden, men många cyklar.

Screenshot_20251020-151035.webp

Planen är en ny tunnel, det finns något miljögodkännande, men vet inte när de beräknas vara klara. Lokalreporter @Paul D kanske vet
Har ingen ny info om tunnelbygget som ”Myndigheten För Bergens Bevarande” godkänt.
Saknas nog pengar.
Hört att Norsk firma har borrutrustning för jobbet men varit upptagen på annat håll.

Våren 2024 borrades det flitigt på västra sidan ön. Alltså GC 200 söder om Agaete. Misstänker att asfalten längs de ofarliga delarna av häftiga kvarvarande delarna av GC 200 inte kommer att skötas när nya motorvägen med tunnlar ersätter ”kulturarvet”.
Möjligt att cykeluthyrarna vet mer om avstängningen före PdM.

Calle Einstein i 200 blås mot trafiken (enkelriktat), Öppet 8-23, söndagar 9-23.
🤣 Rekommenderar tvärgata över ifrån Einstein till Calle Doctor Agustin Millares Carlo som är enkelriktad åt andra hållet 🤣
MEN se UPP du måste lämna företräde till de som kommer ifrån vänster nere i backen. Även gatan fr vänster har ett alldeles för långt namn inkl ” Ibanez” osv ……..

🤣 Rekommenderar tvärgata över ifrån Einstein till Calle Doctor Agustin Millares Carlo som är enkelriktad åt andra hållet 🤣
MEN se UPP du måste lämna företräde till de som kommer ifrån vänster nere i backen. Även gatan fr vänster har ett alldeles för långt namn inkl ” Ibanez” osv ……..
Jag har varit lite för het där i min ungdom, nu går det långsamt även utför🤣 Rekogniseringsresa (av formen) bokad så nu firas både första och andra advent på GC. Bara 1 vecka där jag hittade ett hål i schemat så socialt tråkigt all-inklusivehotell och hyrcykel i 5 dagar.

Men 2026 blir det 4 veckor mars/april, bor 2-3 veckor i San Fernando och sista veckan/orna (solo) någon annanstans.
Funderar på en vecka i Mogán (inte playan) eller kanske rentav närmare aeropurto. Kanske Ingenio eller Vecendario, tips tas gärna emot.

Senast ändrad:
Brådis att anmäla sig till Epic Gran Canaria 7-8 februari OM man vill få cykeltröjan på köpet.
Min upplevelse av alla år jag kört är att man får mycket mer för pengarna jämfört VätternRundan om man ändå råkar vara på GC. Visserligen några passager med riktigt dålig beläggning men har varit hanterbart.

Gött, en vecka bokat i december. Vart ska jag hyra hoj i PDI? Jag orkar inte ta med egen för en vecka. Hade varit kul med nån skoj hoj...

Brådis att anmäla sig till Epic Gran Canaria 7-8 februari OM man vill få cykeltröjan på köpet.
Min upplevelse av alla år jag kört är att man får mycket mer för pengarna jämfört VätternRundan om man ändå råkar vara på GC. Visserligen några passager med riktigt dålig beläggning men har varit hanterbart.
Det skulle man prova 🚴‍♂️

Gött, en vecka bokat i december. Vart ska jag hyra hoj i PDI? Jag orkar inte ta med egen för en vecka. Hade varit kul med nån skoj hoj...

Jag brukar hyra av Izz på bike 10 mil även så nu när jag åker ner i slutet av november

Okända, men som jag tycker, bra cyklar och mycket trevlig och service minded ägare.

Smaken är olika. Det beror naturligtvis på hyrpriser, men personligen tar jag hellre hyrcykel om det går att få något som är hyggligt rimligt (=inget gammalt vrak) och priset blir ungefär samma (eller lägre) som att släpa med egen cykel. I allmänna fallet beror det även lite på hur kommunikationer från flygplats till hotell och vice versa funkar med resp. utan cykelväska. Ju struligare desto mindre intresse av att släpa med cykelväska.

Men det är jag och jag är inte superkänslig för exakt vad det är för cykel. Rimlig geometri och inte alltför tung utväxling så har jag typiskt klarat mig. Några gånger har jag fått cykla med "pansarvagnar", d.v.s. tunga cyklar med mer robusthet än cykelglädje, men är det fina vyer, skapligt väder och roliga backar brukar jag bli nöjd ändå.

Smaken är olika. Det beror naturligtvis på hyrpriser, men personligen tar jag hellre hyrcykel om det går att få något som är hyggligt rimligt (=inget gammalt vrak) och priset blir ungefär samma (eller lägre) som att släpa med egen cykel. I allmänna fallet beror det även lite på hur kommunikationer från flygplats till hotell och vice versa funkar med resp. utan cykelväska. Ju struligare desto mindre intresse av att släpa med cykelväska.

Men det är jag och jag är inte superkänslig för exakt vad det är för cykel. Rimlig geometri och inte alltför tung utväxling så har jag typiskt klarat mig. Några gånger har jag fått cykla med "pansarvagnar", d.v.s. tunga cyklar med mer robusthet än cykelglädje, men är det fina vyer, skapligt väder och roliga backar brukar jag bli nöjd ändå.
Risken är att man blir för bekväm. Vi reste mycket med egen cykel för 20 år sedan sedan blev vi bekväma. Nu har vi precis börjat försöka flyga med egna cyklar igen. Detta för att enklare kunna toura lite dit man kommer vilket är lurigare med hyrcyklar. Hittills har det gått bra även om det krävs planering och pannben. Vi har cyklat på GranCan sedan 2007 men i år blir första gången med egna cyklar och hoppas då att göra lite längre utflykter.

Just på GC är ju cykelhyra enkelt. Det kan ju annars vara en aspekt när man ska välja mellan att ta med och hyra. Vissa ställen erbjuder inte så mkt vad gäller cykeluthyrning, även om jag får intrycket att det blivit vanligare än det var för säg 10-15 år sen.

Sen beror det ju på hur avancerad touring man tänker sig. Om det är mer modell kreditkortstouring borde det väl funka rätt ok med hyrcykel. Har t.ex. med hyrcykel trampat runt 11 dagar på Cypern mellan olika boenden med bara en ryggsäck.

Hurt FM innan och det funkar. Cyklat med Izz runt ön, så skulle absolut kunna hyra av han.

Men vill ju helst ha en stålhoj med Campa...
Det var inte små krav du har i dagens Shimano elektriska, disk pimpade carbonramars tidsålder.
Möjligen du kan hitta om du gör dig besväret att söka på GCs ”Blocket” och köpa en beg.
Eller kontakta Kamikaze ….. sista cykelaffären på väg mot Fataga. Han har hjälpt mig några gånger med reservdelar till manuell Campa + diverse lager och handtagsgummin. Dock tveksamt om han har stålram.

Risken är att man blir för bekväm. Vi reste mycket med egen cykel för 20 år sedan sedan blev vi bekväma. Nu har vi precis börjat försöka flyga med egna cyklar igen. Detta för att enklare kunna toura lite dit man kommer vilket är lurigare med hyrcyklar. Hittills har det gått bra även om det krävs planering och pannben. Vi har cyklat på GranCan sedan 2007 men i år blir första gången med egna cyklar och hoppas då att göra lite längre utflykter.
Första gången på GC med egen hoj!!!!?
Då kan det vara värt att nämna att det finns två bagageband för specialbagage. I alla fall när jag haft cykel med. (10 år sedan). Jag väntade ALLTID vid fel band 🤪

Någon som vet om denna mack fortfarande har kvar tvättbåsen där man kan spola av cykeln?
Såg din fråga och har inte haft en aning förutom att jag sett några tvättbås för bilar på Cepsa tiden. Var därför nyss förbi och kollade. Finns tre bås.
IMG_0219.webpIMG_0218.webp
Bild på tvättprogrammen så du hinner läsa på 🤪. Var in och djupintervjuade killen i kassan. Han svarade svävande på de flesta frågor.
# Går det att tvätta cykeln här - Hmmmm det borde funka
# Vad kostar det. - 1€. (Ganska övertygad)
# Hur länge för 1€. - Hmmmm 3 minuter tror jag.
# Öppettider? -24h/dygn. Bergis 😇
Tag med mynt.
Cykla på dagarna och tvätta på nätterna.

Upptäckte matstället vägg i vägg som andra nämnt med dreglande mungipor. Har aldrig ätit där.

Däremot har jag tidigare nämnt om problem att få köpa diesel i petflaska på Cepsatiden. Skulle ha för kedjetvätt. Minns jag rätt så var jag tvungen att köpa riktig röd 5 litersdunk och fylla bakom huset utanför övervakningskamerornas täckning.

IMG_0220.webp
Undrar vart han hyr cykel och vart han tvättar den??
Väntas 70 mm regn här på ön på torsdag. Har hört det är olagligt att befinna sig i bergen när det är sådant väder. Man är skyldig att hålla sig uppdaterad.
IMG_0221.webp
Tog bilderna vid GC500 rondellen mellan sjukhuset och Mercadona i Meloneras.
STORT bygge på G nära Mercadona. Såg ut som bostäder.

IMG_0228.webp

Börjat blåsa här under dagen.
Har själv aldrig sett någon större mängd vatten i de förstärkta ”flodbäddarna” som leder ner genom Maspalomas. Sett pölar och hört grodor i Ayagaures dalgången vid enstaka tillfällen. Nu kanske det blir bättre sprutt. TROR det bor någon i tunneln nära cykeltvättsmacken.

Passar på att nämna (skryta) att jag cyklat i regn här på ön i samma klunga som Shipollini och vi båda hade nummerlapp. Han bröt, jag fullföljde 💪

Visa bilaga 803394

Börjat blåsa här under dagen.
Har själv aldrig sett någon större mängd vatten i de förstärkta ”flodbäddarna” som leder ner genom Maspalomas. Sett pölar och hört grodor i Ayagaures dalgången vid enstaka tillfällen. Nu kanske det blir bättre sprutt. TROR det bor någon i tunneln nära cykeltvättsmacken.

Passar på att nämna (skryta) att jag cyklat i regn här på ön i samma klunga som Shipollini och vi båda hade nummerlapp. Han bröt, jag fullföljde 💪
Shipollini = Marios skepparbror?

Tillbaka
Topp