Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Några synpunkter på om Michelins karta brukar stämma?
1763801242392.webp

@Falk1n
Tänker du dig att åka turen direkt från cykeluthyraren i Puerto Mogán och även avsluta turen där i slutet av dagen och lämna tillbaka cykeln?

I så fall, om du ska få till en rundtur är nog turen jag slängde upp i inlägg #5556 + båt förbi vägraset (om du inte vill ut och klättra som nämns i inlägg #5569) kortaste möjligheten.
Yes, så hade jag tänkt det.

Taxi nämns ofta som alternativ, är det mer regel än undantag att man kan få med sig en hoj vid behov?

Och uppe i korsningen Serenity / förbjudna ser det ut så här. Men de jag pratade med sa att det går att cykla förbi. Och alltså ta sig till Ayacata.

20251122_121431.webp

Vägen rakt söderut är alltså förbjudna till Soria, västerut ner till Mogan och norr till Ayacata.
Screenshot_20251122-151015~2.webp

Wohoo åker på söndag för en kort rekogniseringstur. Nån som har koll på utifall Casa Fernando i Soria har öppet på vardagar? Sist jag var där så var det fre-sön, visst finns bageriet och 2(?̀) små butiker men servering är lite trivsammare.

Är serenity climb den s.k. Testbacken från Mogan?
"Testbacken" kom från en video av "Team UNAAS – People4You – powered by BLIZ on Gran Canaria" januari 2013. Reck nämnde att backen skulle ta 21-22 minuter. När jag och DT testade backen några veckor senare blev det 34 plågsamma minuter. (Videon låg på Vimeo 2013, finns på YT nu).

Lite fundersam till varför de valde att avsluta den innan toppen på backen. Var det för att de ville ha runt 20 minuter? För mig hade det annars känts naturligare att fortsätta hela vägen upp.

Hela vägen upp till Ayacata då eller? Till Pico? Uppförs tar ju aldrig helt slut förrän där. (Eller är det bara gamla jag som upplever uppförskänslan?)
Fin film annars. (Svårt att se var deras mål var f.ö.)

Hela vägen upp till Ayacata då eller? Till Pico? Uppförs tar ju aldrig helt slut förrän där. (Eller är det bara gamla jag som upplever uppförskänslan?)
Fin film annars. (Svårt att se var deras mål var f.ö.)
Nej, det jag menar är att man kör upp till parkeringen här:
1763903162075.webp

Är knappt 10 km upp i riktning mot Ayacata och vägen planar ut rätt tydligt därefter. Så ca 1,3 km längre än till avtaget in på förbjudna vägen.
1763903282806.webp

Alltså även det som var så superdåligt efter campingen mitt för restaurangen där bara färgen till övergångsstället och sidlinjen fläckvis höll ihop det senast jag körde där våren 2024. ??

Yes, finfin asfalt hela vägen 😍

Så vi valde att åka ner samma väg till San Bartolomé och sen Santa Lucia.

Gamla stamfiket har visst slagit igen, vi fikade på första Terazza.

Vad oerhört svårt det är att få en uppfattning om vägarnas status på Gran Canaria! Jag har snart lärt mig spanska via konstiga konton på X och olika interaktiva karttjänster som alla ganska effektivt motsäger både varandra samt sig själva. 😅
Mitt försök på VOTT hänger nog på att jag bara siktar på drömrutten och ser om/hur jag kommer fram. Stay tuned...

Så om man cyklar så här som jag gjorde så bryter man mot lagen? Trodde skylten mer betydde att cykelvägen tog slut. :D
Cyklade denna rutt för ganska exakt ett år sen. Sen tillbaka till Playa del ingles via Valley of Tears.
Visa bilaga 805092

Kanske, det sitter ytterligare en solblekt skylt som jag tolkar som "privat" och "egen risk" massor med cyklister som passerar där och jag har inte hört något om böter. Till skillnad mot motorvägstunneln där det har delats ut böter.

Vad oerhört svårt det är att få en uppfattning om vägarnas status på Gran Canaria! Jag har snart lärt mig spanska via konstiga konton på X och olika interaktiva karttjänster som alla ganska effektivt motsäger både varandra samt sig själva. 😅
Mitt försök på VOTT hänger nog på att jag bara siktar på drömrutten och ser om/hur jag kommer fram. Stay tuned...

Vi är några som siktar på VOTT i övermorgon. Jag återkommer med resultat.

Jag har promenerat VOTT. Klarade första, värsta biten. Sedan kom bonken och satte sig på mina axlar. Bör tilläggas att jag åt en rejäl tallrik kinamat som förtärdes i La Aldea de San Nicolas de Tolentino. Det var nog fel. Restaurangen heter "Chino Hong kong Las Cuevas".

Just här cyklar jag dock.

Bilagor

• DSC00901 (1).webp
    DSC00901 (1).webp
    511.5 KB · Besök: 39
  • Hong kong.webp
    Hong kong.webp
    166.8 KB · Besök: 40
Kanske, det sitter ytterligare en solblekt skylt som jag tolkar som "privat" och "egen risk" massor med cyklister som passerar där och jag har inte hört något om böter. Till skillnad mot motorvägstunneln där det har delats ut böter.
Ja det kändes lite slappt med en så trött skylt om det hade spelat någon roll..

Ha en fin tur! Det var en häftig tur med VOTT! Lite läskigt högt och smalt oxå för nån som mig och är van med att random bro är högsta punkt :D
Glöm/strunta inte i att fylla på vätska San Nicolaus som jag gjorde.. Jag lyckades köpa 1.5 liter vatten av en gammal gumma i vad som troligen varit ett cafe för 10-20 år sen i El Carinzal strax innan en toppen!

Kolla så hyrcyklarna har bra bromsbelägg. Mina var lite väl slitna.

Jag har promenerat VOTT. Klarade första, värsta biten. Sedan kom bonken och satte sig på mina axlar. Bör tilläggas att jag åt en rejäl tallrik kinamat som förtärdes i La Aldea de San Nicolas de Tolentino. Det var nog fel. Restaurangen heter "Chino Hong kong Las Cuevas".

Just här cyklar jag dock.
Surt, hade svårt att vika mig efter att ha fixat "the wall". Nästa kritiska var väl upp höger i vita byn 🥵

Energi och vätska är ena biten.

Andra biten är att ha tillräcklig effekt vid lägsta varvtal som man kan hantera. Och då inte för några enstaka tramptag utan kontinuerligt under den tid det tar att klara av de branta ramperna.

Plus att man om man ligger på gränsen behöver se till att ta det väldigt lugnt mellan ramperna s.a. man återhämtar sig.

Energi och vätska är ena biten.

Andra biten är att ha tillräcklig effekt vid lägsta varvtal som man kan hantera. Och då inte för några enstaka tramptag utan kontinuerligt under den tid det tar att klara av de branta ramperna.

Plus att man om man ligger på gränsen behöver se till att ta det väldigt lugnt mellan ramperna s.a. man återhämtar sig.
Exakt, jag har lagt in ett lågkadenspass/vecka inför @mhenry s vott-debut

Det viktigaste för honom är att ha med fikapengar, förutsätter att han väntar i Ayacata.

Sprintkadens!

När jag körde hade jag 20 minuter mellan dessa punkter:
1764006337810.webp

Om sträckan är rätt är det alltså i snitt 4,5 km/h vilket med 34/28 som utväxling ger en kadens på runt 36 29 varv/minut.

När jag har vintertränat lågkadenscykling inför utlandsresor har jag typiskt legat på 35-40 varv/min i kadens.

Senast ändrad:
Sprintkadens!

Visa bilaga 805125

Om sträckan är rätt är det alltså i snitt 4,5 km/h vilket med 34/28 som utväxling ger en kadens på runt 36 varv/minut.

När jag har vintertränat lågkadenscykling inför utlandsresor har jag typiskt legat på 35-40 varv/min i kadens.
Wtf, tyckte att jag behövde stödhjul i 6 km/h 🫣

Wtf, tyckte att jag behövde stödhjul i 6 km/h 🫣
Sprintkadens!

Visa bilaga 805125

Om sträckan är rätt är det alltså i snitt 4,5 km/h vilket med 34/28 som utväxling ger en kadens på runt 36 varv/minut.

Nej, vänta nu. Det blir ca 29 varv/minut. Stämmer rätt bra med Punta Veleno där jag på den branta delen (ca 4 km) räknade mig fram till 28 varv/minut i kadens och 4,3 km/h i snitt.

Tilläggas bör att jag gör det hela till väldigt stor del stående. Då kan jag nästan vila lite två gånger per varv. Tror det är svårare att hålla så låg kadens sittande då i alla fall jag upplever att man måste hålla jämnare rotationshastighet för att det inte ska slita våldsamt på knän och hälar.

Finns det BRANTA backar på GC? För mig BRANT betyder 15%+
Det kallar jag BRANT backe (Funchal, Madeira).
Cyklade den 2008.Visa bilaga 805136Visa bilaga 805138Visa bilaga 805139
VOTT maxar väl typ 25% och vägen mellan Ingenio och Cazadores 23-24 %. Men det är korta bitar.

Om du vill ha brant kanske klättingen från Val Camonica upp till Pozza San Glisente kan vara något?
1764016140318.webp

Eller Llano de las Animas på La Palma?
1764016344315.webp

Eller Passo della Forcella, strax väster om Monte Zoncolan?
1764016397973.webp

Scanuppia finns ju också men den är förbjuden vägen och det har funnits folk som råkat illa ut när de cyklat upp där.

Tillbaka
Topp