Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Nån som cyklat ner till affären till vänster efter VOTT? Funderade en gång när vattnet var slut och det var tokvarmt men benen sa tvärt nej. Hellre törstig än putta cykel...

Och cykla till Mogan från Maspalomashållet går alltså inte utan en "ganska" seg omväg i bergen? Inte lätt att hänga med i alla turer och namn på de famösa klättringarna.

Är vägen mellan Soria och Ayacata öppen dvs sträckan mellan toppen på Serenity Climb och Ayacata?

Ps kul att UAE är här. Hoppas att Pogge också syns till
Från Free Motions FB idag
Screenshot_20251125-155957426 (1).webp

Och cykla till Mogan från Maspalomashållet går alltså inte utan en "ganska" seg omväg i bergen? Inte lätt att hänga med i alla turer och namn på de famösa klättringarna.

Korrekt, det finns tre alternativ. Färja från Puerto Rico, taxi från lämplig ort, eller cykla upp Soria och förbjudna vägen/Tauro pass och sen ner Serenity/testbacken.

Korrekt, det finns tre alternativ. Färja från Puerto Rico, taxi från lämplig ort, eller cykla upp Soria och förbjudna vägen/Tauro pass och sen ner Serenity/testbacken.
Freemotion har/hade 2 visitkort med taxi som tar cyklar till Mogán, fett värt om man är ett par tre cyklister. Jag åkte själv från Pdi till motorvägens slut i pto Mogán tidigt en morgon, det var för ngt år sen minns vagt att jag pröjsade strax under 20 euro. Garanterat dyrare idag men är man 3 som delar är det en spottstyver och man slipper båtturer när man vill cykla.

Freemotion har/hade 2 visitkort med taxi som tar cyklar till Mogán, fett värt om man är ett par tre cyklister. Jag åkte själv från Pdi till motorvägens slut i pto Mogán tidigt en morgon, det var för ngt år sen minns vagt att jag pröjsade strax under 20 euro. Garanterat dyrare idag men är man 3 som delar är det en spottstyver och man slipper båtturer när man vill cykla.
Är man ensam kan man läsa in sig på vart buss nr1 går och lägga cykeln i bagage utrymmet under. Skydda det känsligaste med ngn trasa. Den går vanligtvis var 20 minut. Kan med fördel cykla så nära Taurio som möjligt.
Stiger men på i Las Palmas (dålig idé) så stannar den typ 90 ggr. Ifrån Maspalomas till Tauritio gissar jag på 4€. Stiger man på närmare Tauritio så blir det billigare.

Nån som cyklat ner till affären till vänster efter VOTT? Funderade en gång när vattnet var slut och det var tokvarmt men benen sa tvärt nej. Hellre törstig än putta cykel...
Jag är glad att du frågar.
Jag försökte svara redan 2/3 2020. Du hittar svaret som gällde då på sid58. Bild med telefonnummer om du vill ringa och fråga.

För att klara VOTT ifrån Maspalomas via Tauropas (Soria-Testbacken alias Serenity climb) så håller jag igen. Äter mig mätt i BaseCamp Aldea San Nicolas. Dricker så mycket jag kan. Gärna kall Cola för att det är gott och gör att man får i sig någon dl extra. Kolhydrater i fast form i fickorna. Helst minst 1,5liter VATTEN i flaskorna. Sportdryck och eller Cola om det är 40grader gör mig efter en stund illamående. Har uppladdningen i Alde gott bra brukar jag behöva pissa utanför byn innan det roliga börjar.

Så vitt jag vet är den fortfarande stängd, men vad jag har hört är det möjligt att cykla förbi. Jag har dock inte gjort det.
Vägen fortfarande avstängd. Det går att gå förbi avspärrningarna och vägen är helt okej. Skönt att slippa trafiken då mittsträngen har bäst asfalt. Lite mindre vägarbeten pågår men ingen verkade misstycka.

Ok ok, här kommer lite bilder. Men du läser väl tråden för de intressanta inläggen? 🤔

Idag blev det vilodag, var riktigt trött efter några dagars cykling. I går var det psykbacken/Guayadeque. Intressant profil när man kollar mot tid.

Visa bilaga 805447

Lite blandade bilder

Visa bilaga 805438

Visa bilaga 805439

Visa bilaga 805440

Visa bilaga 805441

Visa bilaga 805442

Visa bilaga 805443

Visa bilaga 805444

Visa bilaga 805445Visa bilaga 805446

Visa bilaga 805448

Visa bilaga 805449

Visa bilaga 805450

Visa bilaga 805451
Du såg inga slipade cykelglasögon i vägkanten? 🙏

I psykbacken? Stirrade mest rakt ner i asfalten 😁
Tycker du det är jobbigt psykiskt kan ett bra knep vara att distrahera sig med något annat s.a. man glömmer bort att det är jobbigt. T.ex. kan man ta fram kameran och fota lite medan man trampar. Eller så kan man plocka med sig några bollar i ryggfickorna och plocka fram dem och jonglera lite.

Mina exempel var snarast ursäkter för att stanna med värdigheten i behåll.
Vott är nåt annat. Tvekar på den, provar den ev. om jag är riktigt jävla utsövd nån dag när jag ändå är i trakterna.

Grejar du att skruva på B-skruven i något av de branta partierna av VOTT utan att kliva av är jag imponerad! För alla vet ju att man ALDRIG kliver av i en tuff backe.
Grejar du att jonglera i något av de branta partierna av VOTT utan att kliva av är jag imponerad! För alla vet ju att man ALDRIG kliver av i en tuff backe.
:giggle:

Grejar du att jonglera i något av de branta partierna av VOTT utan att kliva av är jag imponerad! För alla vet ju att man ALDRIG kliver av i en tuff backe.
:giggle:
Lyckligtvis tycker jag det är roligt att cykla uppför branta backar så jag har inget behov av distraktion. Jag cyklar bara och njuter! 😉

Tur, för jag grejar inte att jonglera med två bollar ens stående med bägge fötterna stadigt på jorden.

Grimpeurerna flyger ner 1 december och hem 8 december. Vi är inte jättesnabba och inte de som drömmer om VOTT. Vi gillar dock att cykla bland vänner och prata om drömmar och underbara cykeläventyr man/vi vill göra. Vi gillar även att berätta om äventyr vi gjort och lyssna till vad andra gjort under året. Vi drömmer om UTU för nästa år och kan berätta om LEL, Monaco di Baviera och lite annat vi pysslat under året. Så finns det vänner på Gran Can när vi är där så cyklar vi gärna en bit med er och lyssnar på era minnen och mål och hinns det med så får ni gärna lyssna på likadeles.

Anledningen till att det inte blev VOTT, är att skylten var tydlig med att de inte vill ha folk där. Går ju att ta sig förbi den men sen vet jag inte hur det det ut, även om jag hört talas om folk som har gjort det.

Hur som helst så har jag inte cyklat chicken förut så det blev bra ändå 😃

Tyvärr kom jag inte ihåg att ta en riktigt bild på den framifrån

Screenshot_20251127-143525.webp

Det där är en saftig dag på hojen, bra jobbat!
Vad innebär chicken-vott? Tunneln istället? Går vägarna ihop längre fram?

Precis, istället för att åka upp för väggen, så åker man rakt fram genom tunneln. Sen fortsätter man 120 hela vägen till den går över i 60. Man passerar korsningen från VOTT typ 300 m innan passet ovanför Ayacata.

Om man zoomar lite ser man både väggen och tunneln här

20251127_145624.webp

Här kommer man från VOTT
20251127_170307.webp

Cyklade samma väg för några dagar sedan och såg att vägen var avstängd efter Vot. Det gick bra att ta bussen med cykeln en station för 1,8 euro så var man på andra sidan tunneln och kunde fortsätta på gc500 vägen längs kusten

Enda gången jag cyklat ( mkt länge sedan, 89?) glömde vi att fylla flaskorna i St Nicholas och efter drygt 2/3 av hela backen var vi nära att törsta ihjäl ( 35° varmt) och såg en liten by nere till vänster och kände oss tvungna att åka ner och sätta oss i ett litet fik o suga i oss ett par liter vatten. Trots att vi tappade många höjdmeter.

Cyklade samma väg för några dagar sedan och såg att vägen var avstängd efter Vot. Det gick bra att ta bussen med cykeln en station för 1,8 euro så var man på andra sidan tunneln och kunde fortsätta på gc500 vägen längs kusten
Tror inte jag hänger med riktigt MEN din beskrivning av buss genom tunneln och kustvägen GC500 kan tyda på att du bussade från Puerto de Mogán.
Vid tunneln vid VOTT går mig veterligen inga bussar. Möjligen skoltaxi morgon och kväll.
I vilket fall en fantastisk tur. Stigningen ifrån Aldea de san Nicolas är riktigt tuff om man kört långt före.

Enda gången jag cyklat ( mkt länge sedan, 89?) glömde vi att fylla flaskorna i St Nicholas och efter drygt 2/3 av hela backen var vi nära att törsta ihjäl ( 35° varmt) och såg en liten by nere till vänster och kände oss tvungna att åka ner och sätta oss i ett litet fik o suga i oss ett par liter vatten. Trots att vi tappade många höjdmeter.
När jag var dit början mars 2020 var det stängt och bara öppet för bokningar MEN jag lyckades få köpa en flaska vatten. Beskrivningen fins kvar här 2/3 2020.

När jag var dit början mars 2020 var det stängt och bara öppet för bokningar MEN jag lyckades få köpa en flaska vatten. Beskrivningen fins kvar här 2/3 2020.
Jag var på det fd fiket november 2024. Såg väldigt stängt ut. Bankade på en dörr och så kom det ut en gammal gumma. Köpte 1,5 liter vatten med hjälp av teckenspråk. Betalade henne 10 EUR som tack för hjälpen.
Skulle inte förlita mig på att detta funkar igen :D

Trist att de avlägset belägna fiken o butikerna har försvunnit. T.ex ett fik o en butik som låg innan Chira, ett aloeverafik i passet före St.Nicolaus.

Precis, istället för att åka upp för väggen, så åker man rakt fram genom tunneln. Sen fortsätter man 120 hela vägen till den går över i 60. Man passerar korsningen från VOTT typ 300 m innan passet ovanför Ayacata.

Om man zoomar lite ser man både väggen och tunneln här

Visa bilaga 805632

Här kommer man från VOTT
Visa bilaga 805633
Kanon, tack för input. Förberedelserna har varit skit men i morgon blir det i alla fall lite jonne på ön. :) Fick tag på Free motion precis innan stängning så har en cykel bokad. Med VOTT-VOTTEN avstängd siktar jag på chicken-varianten och hoppas kunna ta 605:an ner från Ayacata mot Mogan så att jag hinner hem för att käka middag med familjen.
Tack för alla inspel hittills!

Tillbaka
Topp