Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

8240.webp

Burgare å bärs, 7.60€. Casa Fernando i Soria var smockat idag så jag vände efter en snabb juice.
8236.webp

Har sökt med inte funnit, visst cyklade någon mot Vott från Aldea i närtid men fick fortsätta hem via Artenara för att Vott var avstängd? (eller kan jag ha sett det på FB)
Frågan är egentligen: är asfalten bättre från Artenarahållet mot väggen än från Aldea?
Funderar på gc60 och moturs från Ayacata till start väggen för att (ev) slippa misärväg.

Har sökt med inte funnit, visst cyklade någon mot Vott från Aldea i närtid men fick fortsätta hem via Artenara för att Vott var avstängd? (eller kan jag ha sett det på FB)
Frågan är egentligen: är asfalten bättre från Artenarahållet mot väggen än från Aldea?
Funderar på gc60 och moturs från Ayacata till start väggen för att (ev) slippa misärväg.

Ganska mycket av asfalten från Aldea till väggen är ny. Det som är kvar av den gamla är väl acceptabel.
Mellan väggen och Artenara var den, som jag minns det bra.

8303.webp

8304.webp

8306.webp

Cykelfritt idag, snoret rinner som ett vattenfall i Soria. Tröstlunch och 20k promenad till Meloneras t.o.r istället.
Blir väl plattcykling till Ayaguares resten av veckan om inte förkylningen släpper.
60% regnchans på Nieves på tis/ons. Hoppas på en topptur på torsdagen men det återstår att se.

8313.webp

Senast ändrad:
Verkar vara problematiskt att ta sig till serenity och VOTT. Idag var siktet iställt på VOTT trots risk för regn men tänkte ta serenity istället fall jag mötte regnet. Strax innan Puerto Mogan var GC500 avstängd. Vände och cyklade till Soria istället men mötte regnet 1km innan toppen så jag vände hemåt igen efter toppen. Igår var planen att cykla hem via Mogan men redan efter Ayacta var vägen mot Mogan avstängd så jag fick cykla hem samma väg som jag kom via Maspalomas istället. Går det att ta sig till serenity via Soria fortfarande? Någon som vet?

Det gick sist jag kollade, fast det är egentligen före Soria du ska svänga upp till vänster. Kommer du den vägen är det ju nerförsbacke till Mogán.

Senast ändrad:
Yes, har kört den vägen flera ggr förut men har hört att den också varit avstängd, därav frågan. Det får bli att testa helt enkelt 😄
Det som var avstängt var i höjd med dammen Presa de las Niñas mot Ayacata.
Ta båten/ taxi antingen från pto Rico eller Taurito. Från Pdi kostade det runt 45€ till Mogán vilket egentligen är onödigt, det räcker ju bara att stanna där GC1 tar slut.

PS min info är daterad, tacksam för alla som uppdaterar läget så ofta det går.

Yes, har kört den vägen flera ggr förut men har hört att den också varit avstängd, därav frågan. Det får bli att testa helt enkelt 😄

Med reservation för att mina uppgifter är från november...

Vägen mellan "Soriaklättringen" och serenity den så kallade "förbjudna vägen" var stängd, men öppnades i slutet av november. Om den sen har stängts igen vet jag inte.

Vi är nere på Gran Canaria med Lucky Sport Cycling Team och kör en öppen coffee ride för den som är sugen på att rulla tillsammans med laget nu på torsdag.

📍 Samling vid Life on 2 Wheels, Maspalomas
🕥 Tid: 10:30
📅 Datum: 22 januari

Det blir ett lugnt och socialt pass – inget hetsigt tempo, bara en trevlig runda tillsammans. Perfekt om du vill snacka cykel, ställa frågor till cyklister eller ledare, eller bara få en känsla för hur ett proffslag tränar i vardagen. Både cyklister och teamledning är med. Lagets mediateam kommer också vara på plats för innehåll till våra sociala medier.

Adress:
Life on 2 Wheels
Calle Teowaldo Power s/n
CC Sonnenland, Local S-112
35100 Maspalomas

Hoppas vi ses där 👋🚴‍♂️

Bilagor

• Rubrik.webp
    Rubrik.webp
    217.6 KB · Besök: 37
Vi är nere på Gran Canaria med Lucky Sport Cycling Team och kör en öppen coffee ride för den som är sugen på att rulla tillsammans med laget nu på torsdag.

📍 Samling vid Life on 2 Wheels, Maspalomas
🕥 Tid: 10:30
📅 Datum: 22 januari

Det blir ett lugnt och socialt pass – inget hetsigt tempo, bara en trevlig runda tillsammans. Perfekt om du vill snacka cykel, ställa frågor till cyklister eller ledare, eller bara få en känsla för hur ett proffslag tränar i vardagen. Både cyklister och teamledning är med. Lagets mediateam kommer också vara på plats för innehåll till våra sociala medier.

Adress:
Life on 2 Wheels
Calle Teowaldo Power s/n
CC Sonnenland, Local S-112
35100 Maspalomas

Hoppas vi ses där 👋🚴‍♂️
Kul initiativ 👍

Nytt försök med att cykla på Gran Canaria planen är att hyra cykel på Free Motion (PI) och följa med på två eller tre av deras turer åker ner 25/2 (1 vecka på plats)

Men vilka av deras turer rekommenderar ni och vilken nivå ska man välja?
Jag är mest van att cykla relativt platt men gillar backar uppför vilket känns givet på GC :-). Min FTP ligger just nu på ca 3.1 watt/kg (220 watt 69kg)

Väljer mellan:
Cappuccino Level (bäst match)
Hobby Level (troligen alldeles för tufft)

Jag har bara cyklat en riktig säsong så nybörjare men cyklat en del rundor i klunga (double pace line mestadels). Lite nervös fortfarande när det går fort nerför och hålla hjul ;-)

Kommer inte att ge mig ut själv men är någon erfaren där som vill ha sällskap så är jag också intresserad

Att ge sig ut själv på GC är plättlätt, ta den lättaste turen först och omvärdera ditt beslut. Beroende på var du bor så kan jag och många andra tipsa dig om korta (30km-ish̀) eller långa sträckor som är suveräna även på egen hand.

Red. Jag blev själv sugen på Moya-turen men cyklar förmodligen upp själv i mars/april.

Senast ändrad:
Så länge man håller sig till de av cyklister hyggligt frekventerade vägarna och cyklar på dagtid skulle jag inte vara alltför orolig för en solotur. Är typiskt en hel del cyklister ute på vägarna så det är inte helt otroligt att du skulle kunna slå spontanfölje med några ute längs vägarna om du så skulle önska.

Med det sagt, det kan säkert vara trevligt att rulla med en FM-grupp också. Min erfarenhet av gruppcykling kontra solo är att om man gillar turistaspekten och möjligheten att vika av någonstans om man ser något kul är mkt större vid solocykling. Gruppcykling kan vara trevligt men det blir på ledarens villkor på ett annat sätt, både vad gäller rutt och fart.

Är du ovan vid berg så skulle jag börja med cappuccino. Det känns tryggare att ta det lugnare första turen på okänd mark. Det brukar även var betydligt trevligare att inte ligga på gränsen utan kunna känna sig lite avslappnad och kunna prata lite och njuta av utsikten. Tror även att man kan få lite mer tips av ledaren i en lugnare grupp. Skulle det visa sig lätt så kan du alltid välja en tuffare grupp senare. När det gäller tur så skulle jag valt den första så du tidigt vänjer dig vid bergen och förstår hur du skall bemästra dem.

Ja nerförsbackarna nedför bergen är inte att leka med här, jag är livrädd hela tiden 😅
Jag har alltid undrat över detta med tanke på den mycket populära cykelturismen till vackra bergsområden runt om i världen. Har ej varit iväg själv ännu. Men nu får jag väl äntligen svar:

Själv kan jag intuitivt reagera så här:
Förstår att det är fint med jättehöga berg, vackert, bra klimat etc på alla sätt och vis men samtidigt har jag alltid undrar över hur folk hanterar cyklingen nerför dessa enorma berg ofta på hyrda cyklar? Kan ju inte vara helt ofarligt. LoL Bromsar man sig ner eller det är fullt blås nerför mellan ca 70-90 km/h i snitt som gäller med en dödlighet på ca 3,9%? :unsure: (ja, jag är feg)

Senast ändrad:
Jag har alltid undrat över detta med tanke på den mycket populära cykelturismen till vackra bergsområden runt om i världen. Har ej varit iväg själv ännu. Men nu får jag väl äntligen svar:

Förstår att det är fint med jättehöga berg, vackert, bra klimat etc på alla sätt och vis men samtidigt har jag alltid undrar över hur folk hanterar cyklingen nerför dessa enorma berg ofta på hyrda cyklar? Kan ju inte vara helt ofarligt. LoL Bromsar man sig ner eller det är fullt blås nerför mellan ca 70-90 km/h i snitt som gäller med en dödlighet på ca 3,9%? :unsure:
Har också alltid undrat samma sak. Körde bil i bergen på Mallorca en gång och på vägen ner blev jag ifrånåkt av cyklister. Jag är inte bang på att cykla fort i cykelparker eller på MC men då har man ju lite bättre skydd i alla fall.

Jag skulle säga att det precis som vid all annan cykling finns en väldig variation i hur utförskörning hanteras. Allt från folk som är rätt skraja och "bromsar sig ner" till de som verkligen laddar på.

Om det är fin asfalt och man ser till att inte hålla på med dumheter som att skära genom blinda kurvor och inte ligger helt på gränsen tycker jag det kan det vara lite kul att köra på lite utför. Dock gör man klokt i att försöka ha skapliga säkerhetsmarginaler.

Med skivbromsar antar jag att det kanske inte är lika problematiskt med mycket bromsande som med fälgbromsar där de uppvärmda fälgarna ge upphov till problem, t.ex. i form av punkteringar.

Det är en vanesak med utförskörning. Första gången på Mallis var jag livrädd och fick kramp i händerna av allt kramande på bromsarna. Sedan sitter det och man lär sig hur man ska ta kurvorna och när och hur man ska bromsa. Om det är någorlunda knixiga utförslöpor så cyklar man normalt sett betydligt snabbare än bilarna.

Dock får man se upp när det är dålig asfalt.

Utförsåkningen är ju det härliga med att klämma berg. Om man gillar fart, vilket inte alla gör.
Men det gäller att hålla sig på rätt sida av vägen i skymda kurvor. Och det är bra när man kan se flera kurvor framåt på en bergssluttning så att man vet om det kommer någon mötande trafik.
Jag började med mtb på mina första GC-resor och det känns betydligt stabilare med ett bredare styre och feta däck, jämfört med smala styren o tunna hårdpumpade däck.

Eller så kan man göra som vi gjorde med sambons cykel när hon inte kunde köra mer utför pga kramp i händerna. Vi skruvade in bromsarna så de låg på hela tiden, då får man inte upp så mycket fart att det blir obehagligt 😂

Det är en vanesak med utförskörning. Första gången på Mallis var jag livrädd och fick kramp i händerna av allt kramande på bromsarna. Sedan sitter det och man lär sig hur man ska ta kurvorna och när och hur man ska bromsa. Om det är någorlunda knixiga utförslöpor så cyklar man normalt sett betydligt snabbare än bilarna.

Dock får man se upp när det är dålig asfalt.
Addera höjdrädsla så blir det snäppet jobbigare nedför.
Oftast lätt uppför dock😎

Förstår att det är fint med jättehöga berg, vackert, bra klimat etc på alla sätt och vis men samtidigt har jag alltid undrar över hur folk hanterar cyklingen nerför dessa enorma berg ofta på hyrda cyklar? Kan ju inte vara helt ofarligt. LoL Bromsar man sig ner eller det är fullt blås nerför mellan ca 70-90 km/h i snitt som gäller med en dödlighet på ca 3,9%? :unsure: (ja, jag är feg)
Jag är inte van med denna lutning och hårnålskurvor så jag bromsar mig ner i ca 50 max 60. Ser en del som kör på och grenar i kurvorna men det är inget för mig för rätt som det är får man möte av nån bil/lastbil eller mc som man inte såg innan. Idag blev det lite klättring uppför till toppen av pick delas nieves
20260128_145216.webp

Gena i kurvor kan man väl möjligen göra om man har helt fri sikt. Annars gör man i min värld bäst i att hålla sig på sin halva av vägen.
En kompis var iväg med ett sällskap och cyklade på Mallorca. En i sällskapet genade i en kurva och fick möte med en bil som hade rutan nervevad. Blev inte bättre än att cyklisten fick in en bit av överkroppen genom fönsteröppningen och drog ena axeln rakt in i bilens B-stolpe.
Kostade ett brutet nyckelben.

En kompis var iväg med ett sällskap och cyklade på Mallorca. En i sällskapet genade i en kurva och fick möte med en bil som hade rutan nervevad. Blev inte bättre än att cyklisten fick in en bit av överkroppen genom fönsteröppningen och drog ena axeln rakt in i bilens B-stolpe.
Kostade ett brutet nyckelben.
Jävla cyklister!

Jag är inte van med denna lutning och hårnålskurvor så jag bromsar mig ner i ca 50 max 60. Ser en del som kör på och grenar i kurvorna men det är inget för mig för rätt som det är får man möte av nån bil/lastbil eller mc som man inte såg innan. Idag blev det lite klättring uppför till toppen av pick delas nieves
Visa bilaga 813664
Överskattat med GC!

Tillbaka
Topp