Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jag är inte van med denna lutning och hårnålskurvor så jag bromsar mig ner i ca 50 max 60. Ser en del som kör på och grenar i kurvorna men det är inget för mig för rätt som det är får man möte av nån bil/lastbil eller mc som man inte såg innan. Idag blev det lite klättring uppför till toppen av pick delas nieves
Visa bilaga 813664
Idag var man på fel sida om molnen😀

Vi mötte en norsk tant som stannat på väg ner. Hon fick panik, fick leda en bit nerför tills det blev lite flackare igen. Hjärnspöken finns, ibland.
IMG_4503.webp

Hit upp var vi också ett par ggr. Lite backträning är aldrig fel, när man ändå är på plats. (Kallar den för Kinesiska muren pga kineserna och muren)
IMG_4455.webp

Senast ändrad:
Har tidigare alltid utgått från Maspalomas. Hur fungerar det att ta sig ut från t.ex Puerto Rico? måste man cykla genom några förbjudna tunnlar eller göra andra dumheter för att komma ut till fina cykelvägar. Tänker på t.ex vägen upp till Soria.

Har tidigare alltid utgått från Maspalomas. Hur fungerar det att ta sig ut från t.ex Puerto Rico? måste man cykla genom några förbjudna tunnlar eller göra andra dumheter för att komma ut till fina cykelvägar. Tänker på t.ex vägen upp till Soria.
Upp till Soria funkar sedan förbjuden. Till puerto Mogan är det båt som gäller. Cykla till Maspalomas funkar dock utmärkt.

Från PR är dom lagliga alternativen färja västerut till Puerto Mogán, taxi via GC1 (motorväg), lokalbuss med cykel i bagageutrymme (tidigt). Annars cykla österut på GC500 som vanligt. Soria nås ju lättast så via Arguenguin men även Fataga/Santa Lucia beroende på hur långt österut du cyklar.

Red. Det kan bli en del transport oavsett om vägen mellan Ayacata och Serenity climb (Presa de las niñas) är avstängd.
Från Soria till samma vägskäl såg öppen ut och kallas lite felaktigt "förbjuden" men trots att beläggningen är skit så är den 100% cyklingsbar.

Senast ändrad:
Från PR är dom lagliga alternativen färja västerut till Puerto Mogán, taxi via GC1 (motorväg), lokalbuss med cykel i bagageutrymme (tidigt). Annars cykla österut på GC500 som vanligt. Soria nås ju lättast så via Arguenguin men även Fataga/Santa Lucia beroende på hur långt österut du cyklar.

Red. Det kan bli en del transport oavsett om vägen mellan Ayacata och Serenity climb (Presa de las niñas) är avstängd.
Från Soria till samma vägskäl såg öppen ut och kallas lite felaktigt "förbjuden" men trots att beläggningen är skit så är den 100% cyklingsbar.
Bokade precis Port Mogan sportlovet med familjen. Får testa lite nya vägar upp därifrån. Ser ut att finnas en del alternativ.

Dottern åkte hem så det blev ett toppförsök. Gick saakta. ALLA körde om. Inte som förr i tiden när man kunde hålla undan lite och bara cykelkompisarna hängde av en. Höll på att ge upp ovanför Ayacata pga utmattning men då hade jag ju redan slagit in på den förtappade vägen. Så då hamnade man ju där uppe lik förbannat för den obligatoriska bilden.
IMG_4534.webp

Tur jag stötte på Anders och Oskar (se bild) från Borlänge däruppe, dom guidade mig ner via Ingenico. Starka som satan var dom. Den ena körde i vanliga fall uteslutande mtb, den andra var inte cyklist öht. Så där lyckades man sladda med en bit. Aja, bra dag blev det!

IMG_4536.webp

Dottern åkte hem så det blev ett toppförsök. Gick saakta. ALLA körde om. Inte som förr i tiden när man kunde hålla undan lite och bara cykelkompisarna hängde av en. Höll på att ge upp ovanför Ayacata pga utmattning men då hade jag ju redan slagit in på den förtappade vägen. Så då hamnade man ju där uppe lik förbannat för den obligatoriska bilden.
Visa bilaga 814045

Tur jag stötte på Anders och Oskar (se bild) från Borlänge däruppe, dom guidade mig ner via Ingenico. Starka som satan var dom. Den ena körde i vanliga fall uteslutande mtb, den andra var inte cyklist öht. Så där lyckades man sladda med en bit. Aja, bra dag blev det!

Visa bilaga 814046
Bra kämpat. Varför har du 300 baklampor? Episk monsterrunda på g??

Är du säker på att den vita var med på vott? DT har du kört vott? (De gånger vi var där förbi tog vi den andra vägen)
Hade själv en nära döden-upplevelse. Upp El Salobre, nästan högst upp, i en brant skarp vänster hårnålskurva möter jag en tant som siktar rakt på mig och tjoar hejvilt. Jo man är ju snygg och så men nån måtta får det väl vara. Det fick bli vänstertrafik. Inga bilar i närheten tack o lov.

9112.webp

Återplacering av reflektorer på barriärer känns lustigt om vägen är avstängd. Iofs bara 700 meter om jag läser km41+800m till km42+500m?
Hoppades först att läsa ngt positivt som att dom lyfter barriären helt och man återigen kan susa fram längs havet.

Visa bilaga 814589
Återplacering av reflektorer på barriärer känns lustigt om vägen är avstängd. Iofs bara 700 meter om jag läser km41+800m till km42+500m?
Hoppades först att läsa ngt positivt som att dom lyfter barriären helt och man återigen kan susa fram längs havet.

Det är på den öppna delen. Det går att cykla till Taurito. Avstängningen börjar ungefär vid km 43, typ.

9114.webp

GC505 i backen till Soria idag ser ut att vara begränsad framkomlighet km 17 till km21 mellan 07:30 och 15:00. Kanske skjuta på papaya-juicen nån dag?

Visa bilaga 814591
GC505 i backen till Soria idag ser ut att vara begränsad framkomlighet km 17 till km21 mellan 07:30 och 15:00. Kanske skjuta på papaya-juicen nån dag?
Det kanske stod några gubbar och en lastbil mellan några temporära rödljus efter avfarten upp till passet. Det var bara att cykla förbi lite försiktigt.

Tillbaka
Topp