Cykla höga kusten-leden

Cykla höga kusten-leden
Hej, jag har spanat på att cykla en längre sträcka med övernattning i skogen, alltså mountainbike-cykling.
Min fråga är om man får cykla höga kusten-leden, och om någon har några bra tips på cykelväskor eller andra former av väskor som är lämpliga att cykla med.

Cykla höga kusten-leden
Har inte cyklat i området, men på ledens webbsida står att cykling ej är tillåtet i skuleskogens nationalpark. Det står inget om cykling i övrigt vilket betyder att det är tillåtet, vilket det iof alltid är på en vandringsled enligt allemansrätten:
Vandringsleder kan ju ofta ha mycket rötter och stenar vilket kan bli rätt tekniskt att cykla, speciellt med väskor på cykeln.

Finns en RR från området, men verkar inte vara själva höga kusten-leden, naturtyperna kanske är liknande?

Ang. väskor så finns det ju speciella bike-packing väskor för ditt användningsområde, jag har haft Ortliebs. Bra kvalitet men lite krångliga att montera av och på cykeln så passade inte min mer stadsnära cykel-touring:

Cykla höga kusten-leden
I nationalparken är cyklar hänvisade till vandringsleden som följer kusten.
I övrigt är cykling tillåtet på Höga Kusten-leden om jag inte är missinformerad.

Leden är inte helt enkel att cykla, speciellt inte om man har packning med sig. Den är bitvis ganska rotig och stenig med många branta backar, vilket blir slitigt med packning. Men det finns även mer lättcyklade bitar, så det kan vara värt att ha det i tankarna när man planerar hur långa etapper man ska cykla.

Det kan även vara sjukt mycket vandrare i nationalparken under sommaren, så man får räkna med att ta det lugnt och visa mer hänsyn än vad som känns lagom.

Själv har jag bara cyklat dagsturer med lätt packning på korta bitar per gång.
Allt norr om Docksta / Skuleberget har jag cyklat flera gånger, men söder om Docksta har jag bara testat korta snuttar.

Leden rekommenderas, men kör inte för långt och hårt per dag. Ta det lugnt och njut av havet, bergen och skogen.

Cykla höga kusten-leden
marran gjorde en RR för 10 år sedan. Jag rekommenderar att köra kortare etapper än det gjordes på den turen Dessutom hoppade dom över slutet med tex Småtjärnarna som jag gillar.

Cykla höga kusten-leden
Jag har vandrat några bitar längs kusten som är jättevackra, men tungt och bitvis tekniskt, som flera har redan sagt.

Här är en tråd från förra året om samma ämne:

Tillbaka
Topp