[RR] HK-leden på 2 dagar, nu komplett med dag 1 och 2

marran

Aktiv medlem
Efter att ha sneglat, funderat och drömt ett tag bestämde Jag, oJsan och Niklas den oreggade oss till slut för att Höga Kustenleden skulle köras i sin helhet över en helg. Den startar vid Höga Kustenbrons norra fäste och går upp till Övik, enligt kartan ska detta vara drygt 12 mil.
Enligt kartan är ungefär en fjärdedel väg. Genomförbart med andra ord, om stigarna bara är cyklingsbara.

Vi körde ner till Övik och därifrån ner till bron fick vi skjuts av Jonny efter att vi tiggt lite i övik-tråden, tusen tack!

Prylarna precis utlastade utanför Kvantum i Övik, vi sörplar lite kaffe och väntar på att Jonny ska dyka upp

P1010004.JPG

Äntligen cykling, eller hur det nu var. En stig, en bäck, uppförsbacke.

P1010010.JPG

Pojkarna börjar se lite trötta ut efter en timme eller två av regn och såphala stigar. Just den här hällen var bland det halaste jag varit med om, till och med läskig att gå på med 5-10 skor

P1010015.JPG

När man väl släpat sig upp på en höjd får man i alla fall surfa hällarna ner, värt

P1010027.JPG

När hällarna tar slut övergår det visst i bred flowig stig, då kan det till och med bjudas på ett leende eller två

P1010028.JPG

Här går visst stigen över ett stenröse, märklig upplevelse att cykla på, man får inte bestämma så mycket själv om riktning och spårval

P1010036.JPG

viss koncentration krävs visst också

P1010041.JPG

Här var stenarna större, och halare. Oklart vad som är stig, notera de två oranga punkterna mitt i stenskravlet, tydligen går leden där

P1010051.JPG

Mer lätt fuktig stig

P1010053.JPG

Nu var vi visst uppe på en höjd, profeten förbereder sig på skrattfest.

P1010056.JPG

Mitt i nerförsbacken var vi tvungna att stanna och fundera på vem som flyttat stenbumlingen, notera hur skavd björken är

P1010063.JPG

Upp på nästa berg, och äntligen lite fikapaus. Niklas chillar...

P1010073.JPG

...jag göttar mig...

P1010074.JPG

...till den här utsikten. Dimman var vacker idag, om än lite fuktig.

P1010075.JPG

Ibland bjöds det grusvägstransport, så här glad blir jag av det

P1010081.JPG

Nu börjar det även kännas i uppförsbackarna att vi varit igång ett tag

P1010083.JPG

Mer transport, Niklas njuter av att det är lättrullat

P1010088.JPG

medan jag njuter av utsikten och försöker se lite emo ut, svårt i en orange tröja dock

P1010090.JPG

Ibland gick det faktiskt att cykla

P1010093.JPG

och när man tagit sig upp till ännu en topp väntar en ny stök-och-skrattfest

P1010096.JPG

Nu börjar det bli sent, klockan närmar sig 9 på kvällen och vi är på väg upp för sista backen till övernattnignsstugan, Erikskojan precis söder om Ullånger. Låga moln ger grymt mysig känsla i skogen, ett och annat lite trött ansikte kan skönjas också efter snart 11 timmars cykling + pushbike

P1010101.JPG

P1010102.JPG

P1010103.JPG

P1010106.JPG

Det togs inga bilder från kojan på kojan, men det slutade i alla fall med att jag högg upp en gammal krokväxt tjärstubbe för att vi skulle ha något att elda, sen käkade vi och slocknade relativt omgående.

För att summera dagen så blev vi genomblöta och väldigt trötta. Vi fick cykla stigar i världsklass, men även släpa oss genom obanad terräng, gyttjehål, grusväg och bäckar. Denna dag åt jag 500 g korv (Möllers Sremska coh Choritzo), 3/4 limpa grovt bröd med leverpastej och ett par snickers. Klockan stannade på 11 timmars cykling.

Jag lärde mig att Gravitydropper är the shit, att man ska ha regnöverdrag till ryggsäcken och sin sovsäck i en drybag. Sealskins vattentäta strumpor är också en humörhöjare helt i klass med kaffe och snickers.

Tack för sällskapet grabbar, bilder från söndagen kommer senare.

Senast ändrad:

Obed

Aktiv medlem
Ser ut som en galen tur det där. Nästan som att färdas till domedagsklyftan eller nått.

sjodell

Aktiv medlem
Stigarna såg grymt fina ut! Upplevelsen kanske hade varit ännu bättre med annan väderlek och bättre grepp dock.

Tack för en bra RR, ser fram emot andra delen.

/Sebastian

marran

Aktiv medlem
Tack alla.

Ringen är nog kvar, så vi får köra en repris om några veckor. Antagligen över tre dagar istället så det blir lite kortare dagar, då har man lite mer ork att njuta av stigarna. Nu var det lite halvstressigt hela tiden, att hinna fram till dit vi skulle sova osv.

ang mekstopp så klarade vi oss helt utan punkor, men Niklas cykel bjöd på en del med. Framförallt bromsarna gillade inte fukten alls, och diverse kreativa lösningar fick tillämpas. En bakväxelwire + hölje fick sig också en törn, men så är det ju om man kör shimano. Jag tror Jonas bakdämpare blev lite trött också på söndagen, och min gaffel var en orgie i glapp och top-out.

42Hz

Aktiv medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> En bakväxelwire + hölje fick sig också en
> törn, men så är det ju om man kör shimano. Jag
> tror Jonas bakdämpare blev lite trött också på
> söndagen, och min gaffel var en orgie i glapp och
> top-out.

Har du redan fått din Bos-gaffel?! ;)

erik h

Aktiv medlem
Härligt, det blir alltid mer minnesvärt när det är dåligt väder.

Och den där Monoc-hojen hade ju så många rätt, kul att se ett komplett tidstypiskt kit!

marran

Aktiv medlem
Tack igen för alla props.

42Hz: du ser väl att det är en gammfox på bilderna :)
Den kan snart göra tjänst som hoppstylta istället.

erik h: Monocen är köpt här på happy för några år sen, jag gissar att den har allt som var hetast i cykelcitykatalogen anno 1999 inklusive Hope BigUn-nav, Marzocchi z1 med 20mm axel och Hope O2-bromsar (som verkligen börjar ha gjort sitt)

För övrigt kan jag verkligen rekommendera vattentät kamera. Det blev >140 bilder tagna under helgen, hade jag haft en vanlig kamera liggande i en vattentät påse/fodral hade jag kanske kunnat ta 3. Sjukt värt att bara kunna slita upp kameran ur fickan och knäppa en bild, utan att behöva fippla.

quid

Aktiv medlem
Trevligt! Att surväder kan se så vackert ut på bild.
Ser fram emot fortsättningen, kan tänka mig en del vyer av det episka slaget från Skuleskogen?

oJsan

Aktiv medlem
Måste bara få bidra med en bild från kameran som inte vara så vattentät och därför inte användes så mycket...
Tystnaden och lugnet tillsammans med dimman vid den här rastplatsen var helt magiskt. Väntade bara på att The Black Pearl skulle glida in där runt udden. :)
IMG_2020.jpg

42Hz

Aktiv medlem
Pelle S skrev:
> Ser grymt ut!
> Smart att ni hade med en haklapp, det är ju
> aldrig fel ;)

Perfekt när man är lite trött och missar med skeden, man vill ju inte tappa maten på backen!

s

Aktiv medlem
Magiskt!

Jag blev lite sugen efter de första fem bilderna. Men sen gick det över...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört en del av den södra biten, fast åt andra hållet. Det var rätt mycket släpa och skräpstigar, men det är en hel del som är riktigt bra också precis som ni upptäckt!

marran

Aktiv medlem
Morgonen kom och vid 8 var vi hoppackade och susade ner från berget. Det blev färre foton denna dag trots mer cykling, jag var orolig för hur mycket batterier som var kvar i kameran. I vilket fall, ungefär halvvägs ner till Ullånger stötte vi på den här rotvältan, som även tagit med sig en del av stigen.

P1010121.JPG

En andra frukost och bromsmek på macken i Ullånger, i sann randonneur-anda

P1010123.JPG

När vi pushade uppför berget norr om Ullånger tittade äntligen solen fram! Cyklingen här var riktigt bra, först stenigt, och sen flowigt! Synd bara att det var grusväg sista biten, antagligen är det finast här om man kör söderut. Övernattnignsstugan på toppen är inte heller dålig, med långbord och bäddsoffor. Jag fotograferade lite flow i alla fall

P1010126.JPG

Till och med grusväg känns lite bättre om solen lyser på en

P1010128.JPG

Efter att ha kört upp och ner för ett berg till hamnade vi på asfalt en bit och tog rygg på den här killen. Gibraltar-Nordkap stod det på hans tröja, men med tanke på att hans knän fladddrade vilt är jag osäker på om de skulle ta sig ens till Docksta. Kanske någon vänsternorrlandshappyit med knäproblem?

P1010129.JPG

Efter lunchen i Docksta kom vi fram till Skuleberget där somliga av oss åt glass, jag som tänker på figuren nöjde mig med en kaffe. Bara för att man är ute och cyklar några timmar kan man ju inte svulla hejdlöst, det har jag läst på Happy.

P1010131.JPG

En bit innan vi kom fram till Skuleskogen var det en lång sträcka som var sönderkörd av skogsmaskin, lerigt och lite halvtrist. Pojkarna börjar visst bli trötta igen tror jag

P1010132.JPG

Efter detta blev det sjukt fin stig, klart värt att återvända till även om det inte var en jättelång bit. Nu har vi även pressat i oss lite snickers, så orken har visst återvänt litegrann

P1010135.JPG

Full koncentration

P1010136.JPG

Dåligt med bilder från Skuleskogen, jag ville spara lite på batterierna i kameran, och eftersom man följer vattnet bjuds det inga vyer. Stigarna är riktigt fina dock, rätt flowiga med en och annan sten och rotmatta. Nu har vi nästan tagit oss genom Skuleskogen, klockan är ungefär 3 och Niklas börjar se lite krokig ut.

P1010137.JPG

Folk som är ute och trippar utanför komfortzonen är tacksamma att fotografera. Dels rör de sig inte så fort, dels bjuds det på ocensurerat lidande. Asfalststransport gör ju iaf att man kan rulla fram i vettig takt, det är fortfarande en bra bit kvar till Övik.

P1010139.JPG

Ett sista berg som ska besegras, sen är det bara att rulla in och ta emot massornas jubel. Fruktansvärt fin stig igen, vissa njuter nog mer än andra

P1010140.JPG

Fin flowig stig, på platten för en gångs skull

P1010141.JPG

Sista utförsbacken var utmanande, men barnsligt rolig om man gillar teknisk brant cykling. Ibland var det flackt och stenigt

P1010142.JPG

Ibland var det lite smalt

P1010143.JPG

Och ibland var det bara sådär underbart skoj att man börjar skratta för sig själv när man kör

P1010144.JPG

Väl nere så rullar vi ut på vägen, och eftersom det börjar bli sent och vi är slitna så hoppar vi över det sista berget på leden och rullar asfalt in till Övik och Burger King. Vi kommer fram ungefär kl 8, och träffar ScottMarcus på BK. Vi svullar burgare, jag lyckas göra en sjö med min camelbak, Niklas återfår livslusten och äventyret är över. Bara att sätta sig i bilen och rulla hem till verkligheten igen.

P1010146.JPG

Totalt blev det ungefär 23 timmars cykling inklusive fika och mekstopp, fördelat på två dagar. Inga punkor otroligt nog, men Niklas gamla Hope-bromsar kompenserade genom att vara ensastående tjuriga och i behov av allsköns fulmek.

Nästa gång ska jag nog köra leden på tre eller fyra dagar, så har man tid och orka att njuta av alla superstigar, nu var det hela tiden lite småstressigt att vi skulle hinna. Vidare ska jag ha ett par knävärmare med mig, så jag slipper få stora skavsår på knäskålarna från knäskydden.

Edit: Den sista bilden verkar dyka upp utan att jag lägger in den, bugg?

Senast ändrad:

sjodell

Aktiv medlem
Strålande, redan uppdaterat med dag 2. Bilden med stigen upp på rotvältan är riktigt kul! Skogsmaskinsspåren såg dock svårforcerade ut.

/Sebastian

Stewe

Aktiv medlem
Härliga bilder, fantastiska ansiktsuttryck på en del, typ: "please somebody, shoot me" :-)

oJsan

Aktiv medlem
Vi mötte ett äldre par på lördagen.. det förstod nog inte riktigt vad vi höll på med och sa någonting om ambulanshelikopter... Lite senare på dagen mötte vi tre locals som såg ut att vara på en kortare tur. Under söndagens passage genom skuleskogens nationalpark mötte vi mer människor, en handfull vandrare ungefär, bland annat ett äldre par från Holland.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Vackert! Finns det något GPS-spår? Det ser ut som ni är ruskigt nära sommarstugan vid ett tillfälle. Måste ut och undersöka mer däruppe - har mest kört grusvägsrace och lättåtkomliga stigar däruppe, förutom Rotsidans platta stenar som är helt magiska att cykla omkring på.

marran

Aktiv medlem
cyklariskogen: Inga gps-spår, vi hade helt enkelt ingen gps med tillräcklig batteritid, och jag vågade inte använda mobilen, det är ju rätt bra att ha lite batteri om något skulle gå åt skogen. Men det finns kartor att hitta om man googlar lite, dock är de inte så detaljerade. Jag tror oJsan köpte på turistbyron för ett par tjugor.

42Hz

Aktiv medlem
marran skrev:
> Edit: Den sista bilden verkar dyka upp utan att
> jag lägger in den, bugg?

Har du bifogat en bild men inte använt den dyker den/de upp sist i inlägget, verkar vara en feature, fixas lätt genom att radera den icke önskade bilden från listan med bifogade bilder. :)

Fortfarande ramponerad av era prestationer! :)

paxel

Medlem
Man blir onekligen sugen, ansiktsuttrycken till trots.
Schysst av skogen att fixa en wallride åt er:-)

NNNN

marran

Aktiv medlem
Harri: Jag använde ju bilden, nr 9 ovanifrån. Fast jag har kanske bifogat den dubbelt, ska kika sen.

Vettig funktion annars, om man lite snabbt och smidigt bara vill slaska in ett gäng bilder i ett inlägg, bra att veta!

Topp