Cykla HT i Hellasgården?

dennis123

Ny medlem
Cykla HT i Hellasgården?
Hej!

Inte cyklat på många år men har nu köpt en HT för några månader sedan, karbon ram och genomgående XTR.
Jag kommer cykla mestadels i hellasgården.
Min fråga är då måste man vara duktig för att klara av en HT i hellas eller borde jag köpt mig en FS?

Mvh Dennis

Cykla HT i Hellasgården?
Du skriver många år så jag antar att du är över 30? Det var då jag började få ont i korsryggen, när jag hojjade 3 timmar med polare på heldämpat i hellas, på stökiga stigar, jag på HT vilket gav mig ont i korsryggen, för mycket stryk i bakdelen helt enkelt. Försökte med en Thud Buster men det blev en FS sen, har inte ångrat mig en sekund.

Nu vet jag inte hur du cyklar, om det är stök eller slätt, hellas är mest stök, men du lär märka om du får ont i korsryggen.

Hoppas det går bra.

Cykla HT i Hellasgården?
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Du skriver många år så jag antar att du är
> över 30? Det var då jag började få ont i
> korsryggen, när jag hojjade 3 timmar med polare
> på heldämpat i hellas, på stökiga stigar, jag
> på HT vilket gav mig ont i korsryggen, för
> mycket stryk i bakdelen helt enkelt. Försökte
> med en Thud Buster men det blev en FS sen, har
> inte ångrat mig en sekund.
>
> Nu vet jag inte hur du cyklar, om det är stök
> eller slätt, hellas är mest stök, men du lär
> märka om du får ont i korsryggen.
>
> Hoppas det går bra.

Nyss fyllda 30år hehe.
Vet inte själv hur mycket eller tuff cykling det kommer hinnas med om jag ska vara helt ärlig.
Hur tycker du att Thud Buster fungerade? Såg ett youtube klipp och kändes som den gungade mest hela tiden, kanske går att ställa hårdhet på den?

Mvh

Cykla HT i Hellasgården?
Luthman Photography skrev:
> Det handlar väl bara om att stå upp mer, inte
> så meckigt.

Precis så. Lite jobbigare, mycket roligare. Som gubbe hinner man ändå inte cykla några heldagsepics så roligare och jobbigare passar bra.

Cykla HT i Hellasgården?
jomper skrev:
>
> Som
> gubbe hinner man ändå inte cykla några
> heldagsepics

You ain't gubbe enough om du inte har tid!

Cykla HT i Hellasgården?
jomper skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det handlar väl bara om att stå upp mer, inte
> > så meckigt.
>
> Precis så. Lite jobbigare, mycket roligare. Som
> gubbe hinner man ändå inte cykla några
> heldagsepics så roligare och jobbigare passar
> bra.

Mja, roligare är nog en definitionsfråga. Båda är skojigt, men på olika sätt.

Cykla HT i Hellasgården?
Jag tycker det är roligare att behöva lägga lite energi på spårval jämfört med att kunna mosa rakt fram över det mesta. Och eftersom jag är lat är det vad jag gör om jag kan, dvs när jag kör heldämpat.

Cykla HT i Hellasgården?
jomper skrev:
> Jag tycker det är roligare att behöva lägga
> lite energi på spårval jämfört med att kunna
> mosa rakt fram över det mesta. Och eftersom jag
> är lat är det vad jag gör om jag kan, dvs när
> jag kör heldämpat.

Jo, visserligen. Men för mig beror det på vem jag cyklar med, eller nej, nu för tiden har jag så dålig kondis att det inte spelar någon roll. Jag måste trampa som fasiken och bara mosa över allt för att ha en chans att hänga med. Med en HT hade jag blivit lämnad i skogen.

Cykla HT i Hellasgården?
Klart det fungerar, men "roligt", hmm...
Sätt på riktiga däck och ha inte "cykelvasa-körställning" på hojjen.
Och prova ALDRIG någons heldämpade i sådan terräng utan att bra kreditvärdighet eller fett på sparkontot!

Cykla HT i Hellasgården?
Ähhh, det är ju inte jättemånga år sedan som jättemånga hojade på helstela singlespeeds i Hellas och det var ju sjukt kul. En annan cykling såklart men har man inte bråttom (och varför ska man ha det om man inte tävlar) så går det ju att hoja med nästan vad som helst och speciellt med en HT.

Sen att en FS kanske är bekvämare etc är ju en helt annan sak. Men kul kan man ju verkligen ha på en HT och säkert vara sjukt snabb med om man nu tycker att det är viktigt.

Cykla HT i Hellasgården?
Luthman Photography skrev:
> Roligt! Cykling ska inte vara roligt! Det ska
> göra ont och vara kränkande!!!!

Då är ju en långsam HT toppen ju. Man blir ifrånåkt av alla endurogubbar och så gör det ont över alla rötter!!

Cykla HT i Hellasgården?
Haha ja det här blev ju inte lätt.

Min uppfattning, HT fungerar men FS att föredra.

Ni som förespråkar FS kör ni XC hoj typ scott spark med lite mindre slaglängd eller lite mer som tex scott genius?

Mvh Dennis

Cykla HT i Hellasgården?
dennis123 skrev:
> Haha ja det här blev ju inte lätt.
>
> Min uppfattning, HT fungerar men FS att föredra.

Jag håller inte med. FS är att föredra om man som jag är gammal och har lätt att få ont i ryggen. Men med en HT tvingas du oftast till en mer aktiv cykling, vilket många tycker är roligare. Vad som du föredrar kan ju bara du svara på.

Men bara för att jag inte håller med betyder ju inte att jag har rätt.

Cykla HT i Hellasgården?
Johan A skrev:
> dennis123 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha ja det här blev ju inte lätt.
> >
> > Min uppfattning, HT fungerar men FS att
> föredra.
>
> Jag håller inte med. FS är att föredra om man
> som jag är gammal och har lätt att få ont i
> ryggen. Men med en HT tvingas du oftast till en
> mer aktiv cykling, vilket många tycker är
> roligare. Vad som du föredrar kan ju bara du
> svara på.
>
> Men bara för att jag inte håller med betyder ju
> inte att jag har rätt.

För min del handlar det om hur fort det behöver gå. Om jag är ute själv då kör jag oftast på min HT, mest för att den kräver mindre underhåll och den har mer av en slit och släng-cykel så jag behöver inte tvätta och ta hand om den så mkt, men också för att det blir en annan typ av cykling. Lite knepigare och lite mer tvång på bra linjeval. Samt att det känns som om det går fortare.

Min heldämpade kör jag oftast om jag tävlar eller om jag cyklar med andra som är snabbare än mig (vilket innefattar i stort sett alla jag cyklar med), då vill jag inte bli så sjukligt avhängd som jag skulle bli med en hardtail.

Med det sagt så gillar jag att köra heldämpat också, cykeln äter mer ås man kan köra oförsiktigare och välja tuffare linjer. Kör man mkt utför är det tryggare och mer avslappnat också.

Cykla HT i Hellasgården?
jofahjalm skrev:
> Ont i ryggen av ht är en typisk happymyt.

Fan. Jag misstänkte att jag var ute och cyklade där. Då berodde det på något annat.

Nåväl, den är bättre nu med en FS iaf och det räcker för mig, ryggen alltså. Men det var fortfarande superskoj att hoja helstel SS.

Cykla HT i Hellasgården?
Cyklar inte i hellas men ändå!

Alla mina vänner kör fs, jag kör ht. Vi brukar köra hyffsat brötigt men inge dh liksom. Det skiljer en hel del på körstil. Jag har testat deras hojjar och visst det är jävligt härligt att sitta och fisa på sadeln över stock och rötter och geomentrin är mer anpassad för att köra nedför men jag har inte alls lika kul som jag har på min ht.

Dock är jag sugen på en ht, gärna stål med en geometri som är byggd för AM. Jag har en grand canyon idag och den är lite väl rejsig i vissa branter.

Cykla HT i Hellasgården?
Myt? Nä, jag fick ont precis av ht och inget annat. Beviset var att det försvann med en thudbuster, men det orsakade andra saker. Men visst, jag är en "sittig" cyklist, även på landsväg.

Cykla HT i Hellasgården?
Ja HT fungerar säkert men tror FS är lite "roligare" och lättare att kötta när det är brötigt.

Funderar på att köpa en Kina carbon ram FM036 och slänga över det som går från min :D

Cykla HT i Hellasgården?
Geometri är som vanligt viktigare än slaglängd. Är cykeln byggd för bus kommer den vara kul att busa på, är cykeln byggd för grusvägsrally kommer den kännas otäck(are) i stöket. Oavsett var och hur mycket gung den har.

Jag tycker HT är skitskoj, speciellt när man inte ska någonstans fort. Sadeln i botten bara, så blir man stark också

Cykla HT i Hellasgården?
Ht passar nog bra i Hellas som i resten av Stockholm för övrigt eftersom det kan vara brötig men det finns inte så många höjdmeter. Fs blir visst mer komfortabelt och ska tillåta att köra fortare, det beror på vad man är efter! Ht är enklare än Fs och kräver därmed mindre underhåll, om man inte kör sönder bakhjulet hela tiden! ☺

Cykla HT i Hellasgården?
jofahjalm skrev:
> Kolfiberht med full xtr och en thudbuster...
> Magiskt!

Ja, nästan i klass med att köra bikepark-cykel på stig;-)

------

Mer seriöst: I stort sett alla jag cyklar med (och det är rätt många numera) i Hellas har gått från HT till FS. Man börjar med en HT för att det är billigt och sen inser man att det är roligare med FS. Och så blir det dyrare i slutändan ändå.

HT är också kul, men det blir som andra sagt rätt jobbigt att hänga på när övriga kör FS, förutsatt att man ligger på ungefär samma nivå. Ska man ändå ha en HT så skulle jag säga att det är vettigt att välja en som är lite slackare än en ren XC-cykel, för Hellas.

Tillbaka
Topp