Cykla i Egypten

Alderman

Ny medlem
Cykla i Egypten
Ah! Sol och semester över nyårshelgen! Kommer att åka med familjen två veckor till Egypten, Hurghada för att ta det lite stillsamt. Och jag vill förstås cykla för att inte säcka ihop helt.

Har någon motionscyklat i Egypten? Verkar helt platt och stora avstånd mellan bebyggelsen enligt min snabbkoll på Google Earth. Är det säkert? Blir jag rånad på min cykel och mina brillor ute i öknen? Är det någon som känner någon Egyptier? Är det någon trafik på ökenvägarna kring Hurghada? Hur klarar Vingresor av att hantera min cykeltransport? Som du märker hopar sig frågorna! Hjälp!

Cykla i Egypten
Jag har cyklat i Egypten men inte motioncyklat daer. Har cyklat hela kuststraeckan laengs Roeda Havet och det gaar bra. Det aer bara oestsidan av Sinai som aer kuperad och resten aer platt. Det finns berg vaester om roeda havet dvs vaest om Hurghada och daer borde finnas maanga bra cykelvaegar att ta. Lokalbefolkningen aer trevlig och du kommer inte att bli raanad paa din cykel och brillor men du boer visa lite haensyn till muslimerna daer och inte cykla i shorts naer du vael har laemnat Hurghada.

Om du cyklar soederut saa finns det en stoerre vaeg som korsar bergen och det borde vara ett bra staelle att komma upp i bergen men det funkar inte... Finns en poliskontroll och daer kommer polisen att skicka tillbaka dig mot Hurghada eller saetta dig paa en buss. Baesta saettet att ta sig till bergen aer att bara dra rakt vaesterut fraan staden och undvik polis och millitaer. Ta med dig mycket vatten, lagningskitt foer punkteringar och en fungerande pump. Om du cyklar oekencykling kommer du att faa punkteringar och det pga alla taggiga vaexter som finns daer.

Har du fler fraagor om cykling i Egypten saa aer det bara att skicka mail. Jag har runt 300 mil med cykel i landet... Har inte regelbunden tillgaang till internet men svarar naer jag kan. Oekencyklar i Iran foer tillfaellet...

Ska svara snabbt paa dina fraagor...

> Har någon motionscyklat i Egypten?

Nej
> Verkar helt platt och stora avstånd mellan bebyggelsen enligt min snabbkoll på Google Earth. Är
> det säkert?

Finns aeven tuffa berg men avstaanden aer stora mellan byarna men det finns beduiner oeverallt som har vatten.

> Blir jag rånad på min cykel och mina brillor ute i öknen?

Kanske. Egypten kaenns saekrare aen Stockholm. Blir du raanad i Sverige? Kanske...

> Är det någon som känner någon Egyptier?
Kaenner naagra...

> Är det någon trafik på ökenvägarna kring Hurghada?
Trafik laengs huvudvaegen laengs kusten, 2-5 bilar/h. Vaegarna i bergen har naestan ingen trafik alls, under 5 bilar/vecka

> Hur klarar Vingresor av att hantera min cykeltransport?
Troligtvis bra. Ring och kolla och anmael i foervaeg att du har en cykel med dig.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Cykla i Egypten
Stellan verkar ju veta vad han talar om, och om man är äventyrligt lagd går det säkert bra att cykla i Egypten. Men efter att jag och min sambo var där i vintras kan jag väl inte direkt påstå att cykling är det jag förknippar Egypten med. Visst, det är klart det går. Frågan är hur njutbart det är. Vägarna är rätt dåliga, det är en helt annan kultur du befinner dig i (vilket säkert är spännande om det är äventyr du är ute efter) och öken, öken och ännu mer öken är väl knappast omväxlande eller vackert att titta på.

Cykel kan dock vara bra att ha i Hurgadha, du lär kunna cykla ifrån alla de som vill pracka på dig cigarretter, riktigt feta läderskärp, papyrusrullar och annat livsnödvändigt du inte visste att du behövde.

Förresten Alderman, var i Hurgadha kommer ni att bo?

Cykla i Egypten
hmm... har varit på semeste i Hurgarda! Du har väll koll på att området runt hotellen är ganska begränsat, inhängnat och vaktas av beväpnad militär!!!

Reglerna är ganska strikta hur man får röra sig där. Så jag är tveksam på om du kan cykla alls i det området utan att hyra två militärjeepar som följebilar!!!

Cykla i Egypten
Turister kan röra sig ganska fritt så länge man har lite hum om hur det funkar.
visst beror det ju på vart och vilket hotell man bor på.

att föredra e ju helt klart att bo inne i stan =)

Cykla i Egypten
Hur i helvete kan man cykla i Cairo!!? Det är ju den sjukaste trafiken som existerar på jorden!! Jag såg iofs en kille i rullstol som tolkade efter en bil när jag var där. Respekt!

Cykla i Egypten
kentkreitler skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur i helvete kan man cykla i Cairo!!? Det är ju
> den sjukaste trafiken som existerar på jorden!!

Cairo aer helt OK att cykla genom. Jag korsade staden i vaaras och var foervaanad hur enkelt det var att cykla daer. Visst aer det ordentligt med bilar men inga trafikregler att foelja. Det aer bara att cykla som man vill och bilisterna visar bra haensyn daer tycker jag. Vill du testa riktigt tuff stadscykling saa boer du aaka till Moskva. Hoeg hastighet paa trafiken och garanterat fler onyktra personer aen i Cairo.

Aeven maanga storstaeder i det svarta Afrika har betydligt vaerre trafik aen Cairo.

"frisk"; Det gaar helt utmaerkt att laemna hotellomraadena. Militaeren aer daer foer att skydda mot sjaelvmordsbombare och bryr sig inte saa mycket om du laemnar hotellet. Om du aer utanfoer saa aer det inte deras problem om det haender dig naagot. Hotellen vill naturligtvis att du stannar innanfoer staketet och spenderar alla dina pengar daer...

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Cykla i Egypten
Hahaha nä inga trafikregler att följa där är ju sant... Men som sagt cykla i den trafiken var inte det första som poppade upp i mitt huvud. Men det är säkert sant att de visar respekt för en i trafiken. Väldigt spännande att läsa på din hemsida. Jag är djupt imponerad över "turerna"!

Cykla i Egypten
Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> "frisk"; Det gaar helt utmaerkt att laemna
> hotellomraadena. Militaeren aer daer foer att
> skydda mot sjaelvmordsbombare och bryr sig inte
> saa mycket om du laemnar hotellet. Om du aer
> utanfoer saa aer det inte deras problem om det
> haender dig naagot. Hotellen vill naturligtvis att
> du stannar innanfoer staketet och spenderar alla
> dina pengar daer...

Tydligen en del som cyklat där så... Själv skulle jag garanterat fegat ur! :-|