Jag har cyklat i Egypten men inte motioncyklat daer. Har cyklat hela kuststraeckan laengs Roeda Havet och det gaar bra. Det aer bara oestsidan av Sinai som aer kuperad och resten aer platt. Det finns berg vaester om roeda havet dvs vaest om Hurghada och daer borde finnas maanga bra cykelvaegar att ta. Lokalbefolkningen aer trevlig och du kommer inte att bli raanad paa din cykel och brillor men du boer visa lite haensyn till muslimerna daer och inte cykla i shorts naer du vael har laemnat Hurghada.
Om du cyklar soederut saa finns det en stoerre vaeg som korsar bergen och det borde vara ett bra staelle att komma upp i bergen men det funkar inte... Finns en poliskontroll och daer kommer polisen att skicka tillbaka dig mot Hurghada eller saetta dig paa en buss. Baesta saettet att ta sig till bergen aer att bara dra rakt vaesterut fraan staden och undvik polis och millitaer. Ta med dig mycket vatten, lagningskitt foer punkteringar och en fungerande pump. Om du cyklar oekencykling kommer du att faa punkteringar och det pga alla taggiga vaexter som finns daer.
Har du fler fraagor om cykling i Egypten saa aer det bara att skicka mail. Jag har runt 300 mil med cykel i landet... Har inte regelbunden tillgaang till internet men svarar naer jag kan. Oekencyklar i Iran foer tillfaellet...
Ska svara snabbt paa dina fraagor...
> Har någon motionscyklat i Egypten?
Nej
> Verkar helt platt och stora avstånd mellan bebyggelsen enligt min snabbkoll på Google Earth. Är
> det säkert?
Finns aeven tuffa berg men avstaanden aer stora mellan byarna men det finns beduiner oeverallt som har vatten.
> Blir jag rånad på min cykel och mina brillor ute i öknen?
Kanske. Egypten kaenns saekrare aen Stockholm. Blir du raanad i Sverige? Kanske...
> Är det någon som känner någon Egyptier?
Kaenner naagra...
> Är det någon trafik på ökenvägarna kring Hurghada?
Trafik laengs huvudvaegen laengs kusten, 2-5 bilar/h. Vaegarna i bergen har naestan ingen trafik alls, under 5 bilar/vecka
> Hur klarar Vingresor av att hantera min cykeltransport?
Troligtvis bra. Ring och kolla och anmael i foervaeg att du har en cykel med dig.
/Stellan
http://www.sandstorm.se