Cykla i fjällen med 9-åring

mtb_rookie

Ny medlem
Jag håller på att planera semestern och har funderat på om man skulle kunna cykla i fjällen med en 9-åring. Har kollat på Jämtlandstriangeln, men det känns för långt mellan stugorna, jag tror max 10 km/dag är lagom. Hemma cyklar han 20 km på platt väg utan problem, men är det svår terräng där man får gå mycket så kan det räcka med 5 km. Med lunchpaus borde som sagt 10 km gå bra. Vi är båda nybörjare som gillar att trampa runt i skogen, men är inte jätteduktiga. Ni som bor i Stockholm kanske varit i Nick-spåret, där cyklar vi en del, men får gå en del med. Vet inte om det säger något om vår "kompetens".

Har kollat på Säfsen med, det är ju nära dit, men samtidigt är ju riktiga fjäll lite extra. Kan tänka mig att bo på ett ställe och göra dagsturer också. Jag är inte i behov av någon extrem cykling, men vill vistas i fina miljöer. Kalfjäll är att föredra, jag gillar inte mygg.

Någon som gjort något liknande och kan tipsa?

Det är en del spång runt Jämtlandstriangeln, ibland ganska långa där det är knepigt att gå med cykel då spången är hög och myr/videsnår med blöta hål på sidorna, även om 9-åringen kan balansera spång så skulle jag inte vilja riskera att ett barn skadar sig mitt uppe på fjället. Mycket sten är det också, stora vassa. Jag tror att ni skulle klara det men frågan är om en 9-åring skulle tycka att det är kul. Jag skulle åka upp till exempelvis Storulvån, ta med cyklar, ta med tält, slå läger i närheten av stationen, cykla en lagom dagstur, vandra lite, tälta. I min RR kan du se lite av underlaget, värsta bäckravinerna är inte med på bild då jag hade fullt upp med att putta/lyfta cykel. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2520619/page=1

Har du någon fjällvana? Jag vill inte avskräcka er från en fantastisk semester i en så fantastisk miljö som jämtlandstriangeln men ni måste vara förberedda. Vissa sträckor kan ta rätt lång tid och man får inte glömma att det är en del höjdmeter som ska avverkas på stigarna. Vädret kan slå om på några minuter. Att cykla MTB i fjällen kräver en del av utrustningen eftersom den måste vara skapligt lätt. Jag skulle ta med ett extra ombyte, värmejacka, regnkläder, minsta, lättaste gasköket, ett par påsar frystorkat, nöter/russin, saltblanding och några snickers. Ta inte med för mycket och inte för litet. Mat kan du köpa i stugorna. Man måste också ha lite verktyg, pump och däck/slang så man klarar en punka. Jag min duma idiot körde en långtur med tält utan extra däck. Rev upp däcksidan och fick släpa cykeln några kilometer. En hjälpsam stugvärd hade en 20 år gammal tub med liquisol. Med den räddade jag däcket och slapp släpa cykeln dom sista milen. Att göra dagsturer blir bekvämare men jag tycker ni ska förbereda er väl, bo i stugorna och genomföra jämtlandstriangeln. Det blir ett oförglömligt äventyr.
Jag är rätt säker på att ditt barn klarar turen. Min son har varit med på fjällvandringar sen han var 2 år.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är en del spång runt Jämtlandstriangeln,
> ibland ganska långa där det är knepigt att gå
> med cykel då spången är hög och myr/videsnår
> med blöta hål på sidorna, även om 9-åringen
> kan balansera spång så skulle jag inte vilja
> riskera att ett barn skadar sig mitt uppe på
> fjället. Mycket sten är det också, stora vassa.
> Jag tror att ni skulle klara det men frågan är
> om en 9-åring skulle tycka att det är kul. Jag
> skulle åka upp till exempelvis Storulvån, ta med
> cyklar, ta med tält, slå läger i närheten av
> stationen, cykla en lagom dagstur, vandra lite,
> tälta. I min RR kan du se lite av underlaget,
> värsta bäckravinerna är inte med på bild då
> jag hade fullt upp med att putta/lyfta cykel.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2520619/page=
> 1

Ja men tar man det försiktigt och kliver av cykeln där det blir knepigt så ska det inte bli några problem tycker jag. Men man måste vara införstådd att det tar lite tid att avverka dom ca 20 kilometrarna mellan stugorna.

Mja, man behöver inte så hiskeligt mkt mer prylar för en tur i fjällen ön för en vanlig långtur hemma. Om jag ska vara ute en heldag brukar jag ha med mig samma verktyg och lagningsgrejer som hemma, 1a hjälpen(har jag också med hemma) en lätt vind/regnjacka och käk. Det är snarare terrängen som tar mer tid. Stigarna är oftast stökigare och med mer höjdmeter.

Jag skulle göra som federico föreslog. Campa vid ulvån och köra dagsturer.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
>
> Ja men tar man det försiktigt och kliver av
> cykeln där det blir knepigt så ska det inte bli
> några problem tycker jag. Men man måste vara
> införstådd att det tar lite tid att avverka dom
> ca 20 kilometrarna mellan stugorna.

Det är ett par ställen där man inte kan gå bredvid spången, inte heller rulla cykeln bredvid (djupa vattenhål), man måste alltså gå på en planka och rulla cykeln på den andra eller ha cykeln mellan benen eller bära den. Självklart kan man lösa det, hjälpa till om barnet tycker att det är svårt och de flesta spångpartierna kan man gå bredvid utan problem.

Jag vill inte heller avskräcka, hoppas ni får en fin fjällupplevelse.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Fan vad tråkiga ni är. Tur att ni inte är mina
> föräldrar.

Vaddå, man kan väl inte vara ute och gå med barnen i fjällen när det finns folk som bryter mot könsneutralitet på internet?

Jag har bara gått till Sylarna och en bit mot Blåhammaren och tycker att terrängen är väldigt lättgången. Lite osäker hur jobbigt det skulle vara för en 9-åring dock men med gott om tid och möjlighet att stanna för natten innan station så tror jag det bara är att köra. Vi bröt faktiskt och gick tillbaka samma väg i september 2009 när det oväntat blåste upp till storm i byarna en bit upp mot Blåhammaren (vi låg i tältet men jag sov inte en sekund, trodde tältet skulle blåsa iväg med exet och hunden när jag var ute i absiden och pinkade i en kåsa ståendes på knä :) ). Militären hade övning i Tarfala samtidigt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12021719.ab

Jag tycker att jämtlandstriangeln är alldeles för stökig för att cykla. Även jag slår ett slag för rörbäcksnäs, kanske kombinerat med lite downhill i varierad svårighetsgrad i sälen. Bor gör ni både bra och billigt i Lindvallen så här års. Både olearys och Gustavs (heter det va?) har öppet. Är vädret risigt någon dag kan ni alltid bowla eller bada/surfa i äventyrsbadet. Om min som vore nio år äldre hade jag inte tvekat.

Rörbäcksnäs är flowigt, mycket flowigare än NICK och ingen lera eller hällcykling. Underbar väldränerad Tallmo.

Vill ni ha mer fjäll så åk till Bruksvallarna/Funäs-fjällen. Där finns en massa leder i varierande svårighetsgrad.

Tack för svar. Misstänker också att Jämtlandstriangeln är för mastig. Har vandrat där, men då hade jag inte en tanke på om det var cykelbart eller ej. Hade en dröm om att cykla mellan stugor, känslan att vara på väg någonstans är fin, men eftersom stugorna ligger med för långt avstånd för oss så blir det inte genomförbart.

Vandrade med samma barn i Grövelsjön när han var i femårsåldern. Eftersom vi gick korta turer så kändes det som vi gick samma tur varje dag (startsträckan innan alla turer grenade sig var ungefär vad som orkades med). Skulle vilja undvika det med cyklingen, dvs hoppas att vi kommer någonstans.

Jag är ny med cykling, men Rörbäcksnäs låter onekligen toppen. Det blir nog en tur dit. Om jag inte blir övertalad till en solsemester istället. Har aldrig haft punka (jag kör tubeless) så jag ska väl öva på att byta däck (och slang för 9-åringen) innan jag ger mig iväg.

En reflektion kring vandring, går det inte att ha dom i en sån där bärryggsäck i den åldern eller är dom för stora då? Tänkte man kunde bära delar å låta hen tölta på själv andra delar.

Vid 5 år är man för stor för bärryggsäck. En glad 5-åring vandrar utan problem 10 km på en dag. Problemet är att när det väl tar stopp så tar det stopp. Har man tält så kan man pusha det så långt det går och sen slå läger. Men vi gick utan tält och jag hade en idé om att jag alltid skulle orka bära hela vägen hem om det gick åt skogen. Det gjorde att vi kanske gick max 5 km/dag och utgick från STFs fjällstation.

Samma gäller nu med cyklingen. Jag vill alltid känna att vi kan ta oss "hem" vid ev. psykbryt :). Att göra saker med barn måste vara kul och inte en utmaning. Att utmana sig fysiskt känns som ett vuxet påfund.

Foss skrev:
> Jag tycker att jämtlandstriangeln är alldeles
> för stökig för att cykla. Även jag slår ett
> slag för rörbäcksnäs, kanske kombinerat med
> lite downhill i varierad svårighetsgrad i sälen.
> Bor gör ni både bra och billigt i Lindvallen så
> här års. Både olearys och Gustavs (heter det
> va?) har öppet. Är vädret risigt någon dag kan
> ni alltid bowla eller bada/surfa i äventyrsbadet.
> Om min som vore nio år äldre hade jag inte
> tvekat.
>
> Rörbäcksnäs är flowigt, mycket flowigare än
> NICK och ingen lera eller hällcykling. Underbar
> väldränerad Tallmo.
>
> Vill ni ha mer fjäll så åk till
> Bruksvallarna/Funäs-fjällen. Där finns en massa
> leder i varierande svårighetsgrad.

FöR en nioåring är det nog lite för köttigt, men annars är det väldigt fint att cykla i triangeln. Nedfärden från Blåhammaren till Storulvån är helt magiskt rolig.

image.jpg
image.jpg

Vet inte om någon bryr sig, men jag gillar att återkoppla i forum när jag fått bra svar. Det blev inga fjäll alls utan en tur till Öland. Här ser ni bilder från Stora Alvaret-leden. Fint att cykla, men inte så utmanande.

Var sak har sin tid. Tror du gjorde ett klokt val. Ta med hen upp på vandring nästa år istället. Inte riktigt lika jobbigt, framförallt tror jag det är lättare mentalt.

Öland såg fint ut och vädret likaså. Jag tog en liten tältningstur med barnen vid Storulvån. Vi fick lite regn på oss första dagen och efter det en hel dag med sol, sista kvällen läste jag väderrapporten och såg att rikliga mängder regn och åska var på väg in. Gick upp tidigt, noll grader och frost på marken men otroligt vackert när jokkens vatten ångade i den kalla luften. Rev tält, packade och vandrade ner till bilen. Efter tio minuter kom regnet och på väg ner från fjället slog en blixt ner bara ett par hundra meter från bilen. Här kommer några bilder.

Bilagor

• storulv.jpg
    storulv.jpg
    133.1 KB · Besök: 32
Tillbaka
Topp