Cykla i Leksand

weldion

Aktiv medlem
Visar gärna stigar för fler hugade cyklister runt Tällberg/Plintsberg. Kommer även att anordnas en litet mer organiserad tur här i området i närtid.

andreas_nas

Medlem
Jag har stuga i Kråkbodarna av alla ställen :) Är det Tällberg/Plintsberg som är stället man skall dra om man gillar lite mer utförsåka?

weldion

Aktiv medlem
andreas_nas sa:
Jag har stuga i Kråkbodarna av alla ställen :) Är det Tällberg/Plintsberg som är stället man skall dra om man gillar lite mer utförsåka?
Njae, det är väl inget paradis som utmärker sig över andra ställen. Själv så tycker jag att området har något för alla. Åsledsberget erbjuder väl en del utförsåka.

bluetail

Aktiv medlem

tobgren

Medlem
Det finns en hel del bra kring Asaklitt och bort mot Rälta. Även Åsledsberget har en hel del bra, Granberget som Bluetail tipsar om. Vill man ha riktigt långa utförsåk så är området kring Ljusbodarna, Sången och Skinnaråsen det bästa (enligt mig)... Plintsberget är mer the shit om man gillar teknisk stigcykling :)

andreas_nas

Medlem
Jag har snurrat lite på Granberget och Asaklitt. Det är ju nära Molnbyggen.
Fick väl lite feeling på några av sträckorna :)
Åsledsberget, Ljusbodarna, Sången och Skinnaråsen får bli sommarens plan.
Tack för tipsen!

EdvinJ

Medlem
Mycket bra tips här nu! Jag kommer nog också tillbringa en drös dagar i leksand i sommar så det här va bra läsning. Blir nog att kolla runt granberget för mig i första hand då det är där ikring jag kommer bo. Kanske kollar om nån är sugen på att guida en "utböling" några timmar när det är dags??

tobgren

Medlem
EdvinJ sa:
Mycket bra tips här nu! Jag kommer nog också tillbringa en drös dagar i leksand i sommar så det här va bra läsning. Blir nog att kolla runt granberget för mig i första hand då det är där ikring jag kommer bo. Kanske kollar om nån är sugen på att guida en "utböling" några timmar när det är dags??
Bara att skriva här i tråden så är det säkert någon med lokalkännedom som vill ut och trampa! :)

weldion

Aktiv medlem
Om jag får göra lite reklam för mig själv, så cyklar jag gladeligen och visar stigar i Tällberg/Plintsberg.
Behöver så många ursäkter som möjligt att ge mig ut och trampa!

LasseB

Ny medlem
Yes! Kommer självklart göras när man är i krokarna. Finns det några planer på organiserad cykling framöver? Behöver nya stigar!

bluetail

Aktiv medlem
Håller på och röjer igenom några förråd denna vecka men sen är jag på.

Några turer jag är sugen på:

Nya lederna i Siljansnäs har jag ju kört men inte officiellt...

Tällberg är ett oskrivet blad. Insjön likaså. Skulle gärna testa dem någon gång i sommar.

Skulle också vilja testa Siljansleden åt östra Leksand om de är cykelvänliga.

Riktigt sugen på att cykla Sångenstigar också eller varför inte Tobgrens endurosväng vid Ljusbodarna?

LasseB

Ny medlem
Heja heja, jag är med på allt så länge tid finns. Förresten, var hittar man bäst butik med smådelar i lager i närområdet? Skulle behöva nya bussningar till bakdämpare. Standarddel, men finns troligen inte på Allans...

LasseB

Ny medlem
Grymt, är det någon som är på med en tisdagsrajd? Tänker att det är lagom framförhållning. Skulle också vara nyfiken på siljansleden öster om leksand, så kanske tobgren har lust att hänga på?
Vad gäller Utesport är det mer välsorterat på verkstan i Siljansnäs än i Rättvik? Har känslan av att Rättvik inte skulle ha det i lådorna...

bluetail

Aktiv medlem
Ja Siljansnäs kan ha mer på lager än Rättvik. Annars är nog Cykelcentrum i Borlänge säkraste kortet. Eller nån av butikerna i Falun. Kul med tisdagsrajd. Fått förhinder första halvan på veckan dock. Släktbesök...

EdvinJ

Medlem
Åker upp till Almo under morgondagen som det ser ut. MTBn åker med (ja å resterande familj också för den delen) så om nån har planerat nån cykeltur dom närmaste dagarna hänger jag gärna på om nån vill guida.

LasseB

Ny medlem
Kommer befinna mig i Siljansnäs imorgon eftermiddag. Måste ta mig hem till häradsbygden. Tänker mig att bege mig på en runda som ned över mot styrsjöbo. Någon som är sugen på en sväng?

LasseB

Ny medlem
Tja, ned över almo och det som bluetail kallar sågen runt upp mot baksidan av Granberget, upp till toppen sedan nedför mot styrsjöbo, lederåsen och sen hemåt över Heden kanske? Om det inte finns en väg runt sydsidan av granberget?

EdvinJ

Medlem
Okej. Jag är inte härifrån så att fråga mig om alternativa vägar vore dumt? Men sågen runt och upp på granberget är jag med på(Om jag orkar upp). Sen från toppen av berget och ner mot "leksandsdörren" och styrsjön är jag sugen på att testa. Sen tar jag nog cykelvägen tillbaka isåfall.
Vilken tid siktar du på?

LasseB

Ny medlem
Verkar som att jag kan komma loss från Siljansnäs 15. 10min till almo. Säg en mötesplats. Sen över berget. Tempo är nog övre medel typ enduro.

egh01

Ny medlem
Nyss hemkommen efter att ha spenderat några dagar i Leksand med familjen. Fick till lite cykling i Siljansnäs här om dagen. Provade Hallberget och Långa Björkberget. Trevliga rundor, den första klart roligast, blev ordentligt flåsig.

bluetail

Aktiv medlem
LasseB sa:
Verkar som att jag kan komma loss från Siljansnäs 15. 10min till almo. Säg en mötesplats. Sen över berget. Tempo är nog övre medel typ enduro.
Gaaah!!! Hade gärna hängt på om jag inte varit upptagen. Kul tur hur som helst! Lycka till på färden!!!

weldion

Aktiv medlem
Karta tycker man borde finnas på Biking Dalarna. PDF i A4-format med karta samt med höjdprofil för varje runda.
Vore även fint med GPX att ladda ned till sin GPS. Borde vara standard för Biking Dalarna.

LasseB

Ny medlem
Tack för kartan @egh01, har nog kört korta Björkberget några gånger. Ska testa Hallberget nästa gång.
@EdvinJ, det blir bra vid stången ca 15.15 Kan komma att PMa dig med tidsuppdatering. Ser ut att bli spännande väder.

HåkanC

Aktiv medlem
weldion sa:
Vore även fint med GPX att ladda ned till sin GPS. Borde vara standard för Biking Dalarna.
'
Vid Jarlstugan (Rättvik) står det på infotavlan för BikingDalarna att man kan få GPX-filer om man kontaktar dem.
Men de spår jag har cyklat i år är så pass bra skyltade att det ännu inte har behövts.

/Håkan

tobgren

Medlem
LasseB sa:
Under varje ledsamling här på sidan finns (ibland) länkar till spåren i PDF, men det är långt ifrån alla.
https://www.visitdalarna.se/biking/dalarna/crosscountry

Funderar att ta mig på en tur från Gimmen och in mot insjön imorgon. Någon som har tips på bra leder öster om Gagnef? Verkar ju finnas ett nätverk där.
Har dålig koll på de trakterna. Djurmo klack är däremot fantastiskt för enduroåkning! Finns lite stigar där på trailforks.

dalaride

Ny medlem
Kul att ni har hittat till Siljansnäs, hör av er om något är tokigt, saknar skyltar ev. hinder eller annat som behövs fixas till!!

Jag har dom (ledkartor) på PDF, skicka pm så kan jag maila

//Andreas

weldion

Aktiv medlem
dalaride sa:
Kul att ni har hittat till Siljansnäs, hör av er om något är tokigt, saknar skyltar ev. hinder eller annat som behövs fixas till!!

//Andreas
Lägg gärna upp på Trailforks. Alternativt att ni har GPS-spår, så kan t.ex. jag lägga upp stigarna där på TF.
Börjar med att ta PDF-kartorna så man får en hum om området.

tobgren

Medlem
weldion sa:
dalaride sa:

//Andreas
Lägg gärna upp på Trailforks. Alternativt att ni har GPS-spår, så kan t.ex. jag lägga upp stigarna där på TF.
Vore grymt at få med stigarna i trailforks!

dalaride

Ny medlem
tobgren sa:
weldion sa:
dalaride sa:

//Andreas
Låter som weldionn ev. fixar det, själv har jag knäckt ett revben så jag har svårt attt ge mig ut på hojjen just för tillfället, tyvärr...

weldion

Aktiv medlem
dalaride sa:
tobgren sa:
weldion sa:
dalaride sa:

//Andreas
Låter som weldionn ev. fixar det, själv har jag knäckt ett revben så jag har svårt attt ge mig ut på hojjen just för tillfället, tyvärr...
Tobgren och jag var ut och trampade två av rundorna. Ligger nu på Trailforks.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer