Cykla i Marbella

Cykla i Marbella
Är det någon som har några tips angående cykel rutter runt Marbella, jag är ute efter att både cykla platt och i bergen. (linjecykel)
Tacksam för tips

Med vänlig hälsning Christian

Cykla i Marbella
Generellt sett för Costa del Sol gäller väl att man ska försöka röra sig bort från kusten då själva kustremsan är rätt stökig trafikmässigt. Har tyvärr inga mer specifika tips att komma med.

Cykla i Marbella
Sökte nyss info kring samma frågeställning. Hittade lite rutter via länken nedan:

Cykla i Marbella
På Wikiloc finns många förslag till cykelturer kring Marbella.

Cykla i Marbella
Ronda känns som ett måste. Siktar man på El Chorro så finns det många sjukt fina vägar. Platt känns som det mest är nere vid kusten.

Cykla i Marbella
Undvik? ;)

Skämt åsido, om jag var där skulle jag satsa på antennerna ovanför Mijas. Inte cyklat upp där själv men sett bilder och det verkar vara rätt fin utsikt och en kul backe.
Jo, den här jag koll på.
Ska dock vara där 10 dagar i slutet av April och peta navelludd, dricka rödvin, sola och cykla så behöver mer tips än dom rutter som finns på cykeluthyrningssidorna.
Heatmap ger en bild av mycket vägar, problemet är väl att hitta guldkornen på 6-7 cykeldagar kanske..

Cykla i Marbella
Längre norrut finns ju Camino de Reyes och de hade väl målgång på Vueltan med någon klättring i närheten av södra änden på den.

Ut från Malaga kan du köra dubbelkorkskruven upp mot Puerto del Leon.

Landskapet uppe vid El Torcal är lite spännande. Oklart hur långt det bli om man ska köra upp dit och det är kanske risk att det blir fram och tillbaka (minns inte riktigt hur långt det är om man ska åka runt).

Cykla i Marbella
Va i Malaga för ett tag sen och hyrde bil. Körde från Malaga till Ronda och därifrån till Marbella. Hela den sträckan efter att man kommit bort en bit från Malaga är grymt fin.

Cykla i Marbella
Jag körde bil från san pedro mot ronda väg A-397 och sen vänster väg MA-7306 mot Juzcar. Om jag kommer dit igen skulle jag nog ställa bilen vid avtaget mot pujerra MA-527, och sy ihop en rundbana via Juzcar, MA-7306 och MA-7304 förbi Iqualeja. Dessa vägar vara smala krokiga sceniska och folktomma. Medans A-397 från san pedro var stor, rätt hårt trafikerad, och inte särskilt cykelvänlig, även om man såg några cyklister på den vägen också.

Senast ändrad:
Cykla i Marbella
Jo, den här jag koll på.
Ska dock vara där 10 dagar i slutet av April och peta navelludd, dricka rödvin, sola och cykla så behöver mer tips än dom rutter som finns på cykeluthyrningssidorna.
Heatmap ger en bild av mycket vägar, problemet är väl att hitta guldkornen på 6-7 cykeldagar kanske..
Beror ju lite på hur långt du vill cykla varje gång. Från Funkan finns det ju bara ett par vägar ut ur stan. Gillar du klättringscykling så finns det ju som sagt många toppar att cykla upp till, typ masterna, (mirador Antenna Benalmadena), finns ju fler såna runt Mijas, tex Mirador del Lobo osv. Men då är det ju roligare på en mtb och dundra sram-testtrack och andra spår ner. Annars lite olika loopar runt Mijas-berget med avstickare på baksidan upp mot Ardales eller el Burgo och liknande. Hojta när du är här så kan vi styra upp ngt.

Cykla i Marbella
Blev jagad av en stor hund, tror att det var norr om Álora, en pulshöjare som hette duga. Kan vara bra att vara på sin vakt mot lösa hundar.

Cykla i Marbella
Hej! Precis varit nere i Marbella (puerto Banus) och cyklat, plattcykling blir svårt om man vill undvika motorvägen A-7, Men väl över A-7 så finns Ronda stigningen som nämnts, en fin stigning är upp till Istán och inte att glömma Ojén fantastisk stigning genom Orén och upppåt, en lättare stigning är upp till Banhávis. Lycka till mkt uppför kommer det att bli :)

Cykla i Marbella
Har vandrat lite i de där trakterna och mitt intryck är att det finns en hel del grusvägar utanför bebyggelsen och att man absolut skulle kunna vidga sina jaktmarker med en grushoj.

Cykla i Marbella
Finns massor av fina grusvägar! Så definitivt ett bra val av cykel, man kommer bort från de trafikerade vägarna och kan hitta fina rundor.

Cykla i Marbella
Var i trakterna med grushoj för några år sedan. Ångrade det inte. Såg många locals på xc-hojar vilket nog hade funkat ännu bättre

Cykla i Marbella
En xc-hoj är ju också ett alternativ, alla locals och många svenskar här nere kör hardtail och mkt grus. Vill man däremot köra utför (enduro/dh) och inte betala dyrt för shuttle så är ju hyra av en e-mtb det bästa alternativet. Dryga höjdmeter för att komma åt bra spår.

Cykla i Marbella
Cykla i Marbella
Hur är cykelvägarna som inte går upp i bergen i Benalmadena? Lite sugen på att hyra en cykel där när jag semestrar i Málaga i februari.

Tillbaka
Topp