Cykla i motionsspåret...

bluetail

Aktiv medlem
Cykla i motionsspåret...
Utdrag från enkoping.se:
Fråga: Får jag cykla i motionsspåret?
Svar: ​Nej. Motionsspåren är till för fotgängare. Och för skidåkare på vintern.

Utdrag från leksand.se:
I Leksands kommun finns ett antal motionsspår där du kan cykla. De spår som är mest lämpade för cykelåkning är elljusspåren i Insjön, Källberget och Siljansnäs.

På många andra kommunala webbplatser står det inget alls...

Varför får man cykla i motionsspåret tex i Leksand men inte i Enköping?

Vad är det för regler bakom de kommunala motionsspåren? Gäller inte allemansrätten? Varför måste cyklisten akta sig för fotgängaren under sommaren medan skidåkaren inte behöver akta sig för samma fotgängare när det är vinter?

Hur ser det ut i era kommuner?
Skulle vara kul att få igång en diskussion kring detta... Gärna som kunde leda till friare tyglar för oss cyklister :)

Cykla i motionsspåret...
Nu siar jag lite, men jag tror att detta kommer bli allt annat än en trevlig diskussion.
men till frågan; Det borde väll vara upp till ägaren för motionsspåren att bestämma om man får cykla eller inte i dem, i detta fall antar jag att det är kommunen? Jag är rätt ny i staden där jag bor (Sundsvall) men här finns det i alla fall länkar på kommunens hemsida till två spår specifikt för MTB, hur det funkar i verkligheten vet jag faktiskt inte.

nu när jag tänker efter så har jag inte en enda källa på nåt jag har sagt utom cykellederna, så det borde nog tas som subjektivt.

/P

Cykla i motionsspåret...
I Gävle får vi cykla överallt, i alla motionsspår men fotgängarna har företräde vill jag minnas. På vissa ställen har dom vänt åkriktningen för cyklister för att vi ska mötas istället för att försöka påkalla uppmärksamhet från hörlursprydda barnvagnsförare bakifrån. Jag upplever att det fungerar bra, har nog aldrig hört talas om några incidenter.

Om jag kommer ihåg rätt har Gävle Kommun klassat sina motionsspår på ett sånt vis att man inte kan förbjuda enskilda motionsformer tex cykel. Däremot kan man ju uppmana cyklisterna att kanske inte cykla i dom allra populäraste promenadstråken. Dom är ju dessutom sällan speciellt roliga att cykla i.

Cykla i motionsspåret...
Det här ämnet är ett aber. För hur mycket cyklisterna än vill få det att låta som att det visas / skall visas hänsyn så är det i praktiken en annan bild som målas upp när man själv är ute i motionsspåren promenerandes/löpandes.

Inte så sällan ser man cyklister som uppenbarligen jagar nånting. Troligen en Strava-tid på ett segment. Många av dem tar det allt annat än försiktigt förbi, och det krävs inte mycket för att det skall gå åt helvete.

Just sådana idioter till människor är det som sätter förutsättningarna tyvärr. Så därför är min enkla tes att det behövs separata promenadstigar där ingen cyklist får förekomma.

Cykla i motionsspåret...
I mitt lokala spår i Uppsala (Vilan) ska cyklister lämna företräde för gångare/löpare. Men lika bra att hålla sig på andra stigar för att inte reta folk i onödan, finns ju massor med roligare stigar att cykla på :-)

Cykla i motionsspåret...
Här i Falun finns gott om stigar och stråk i skogarna. Jag har hittills inte stött på några "förbud". Det finns väl uppmaningar på skyltar, websidor mm om att samsas och jag upplever att man generellt är bra på att samsas. Delvis kan det bero på att det finns så mycket att välja på och att cyklister i viss mån vägleds till vissa stigar. I anslutning till Lugnet finns dessutom ridstigar (kompisstigar) som skapar ytterligare utrymme för konflikter. Det förekommer nog en del incidenter och någon gång har man sett någon gnällig insändare också, men på det hela taget så känns det ganska lugnt.

Det "memilska" beteendet som JonasH72 beskriver är beklagligt och inte isolerat till motionsspår. Jag tycker det är bra att ämnet är uppe för diskussion med förhoppning att fler kommer till insikt om att beteendet knappast gynnar någon.

Cykla i motionsspåret...
Varför vill man cykla i ett motionsspår?

(Nu förutsätter jag att det handlar om iordningställda spår med barkflis)

Måste ju vara betydligt roligare att cykla på stigar.

Fast själva namnet motionsspår är ju lite felaktigt. Cykling är ju en form av motion. :)

Cykla i motionsspåret...
mugge sa:
Det "memilska" beteendet som JonasH72 beskriver är beklagligt och inte isolerat till motionsspår. Jag tycker det är bra att ämnet är uppe för diskussion med förhoppning att fler kommer till insikt om att beteendet knappast gynnar någon.
+1

Det gynnar framförallt inte de mammor/pappor/mor-/farföräldrar som är ute och går med barnvagnen, med en liten människa på kanske 3 månader i vagnen och en lite sprallig 2 åring gåendes bredvid, som i vilken tiondelsskund som helst kan hitta på de mest oväntade förflyttningarna utan att den vuxne hinner reagera.....Det kan gå jävligt illa såna saker om man inte har tillräcklg hjärna för att läsa av ett sådant scenario när man jagar nån (i sammanhanget) patetisk Strava-tid eller liknande.

Cykla i motionsspåret...
Frånsett alla konflikter som kan uppstå gäller inga förbud via skyltar, hemsidor mm om förbudet inte finns upptaget i kommunens ordningsstadga/trafikbestämmelser.

Cykla i motionsspåret...
I Örebro är det förbjudet att cykla i anlagda motionsspår. Finns tydlig information om detta på kommunens hemsida om man bemödar sig att leta efter vilka regler som gäller. Bättre för alla om folk håller sig till de regler som finns.

Cykla i motionsspåret...
Lokala trafikföreskrifter kan förbjuda cykling på tex. motionsspår.
Alla dessa ska dock finnas registrerade hos trafikverket tror jag det är. Man kan söka efter det.

Vi hade strul med det i Hörby, när kommunen började sätta upp godtyckliga förbudsskyltar där det inte fanns någon föreskrift bakom. De plockade sen ner skyltarna istället för att göra dem lagliga, knasigt värre.

Cykla i motionsspåret...
Så länge något inte är uttryckligen förbjudet är det tillåtet.

För något år sedan kollade jag upp vad som gäller i Gävle kommun. Som det sägs är det inte allemansrätten utan lokala kommunala föreskrifter som bestämmer vad som gäller för cykling i motionsspår. I Gävle kommuns lokala ordningsstadga tagen i september 2014 (länk nedan) framgår att ett antal områden är offentlig plats, där ingår ett antal angivna motionsspår. Där anges även ett antal namngivna spår där det är förbjudet att rida eller leda häst, samt att gå i anlagda skidspår. Ingenstans nämns något om cykling.

Eftersom det inte framgår något om förbud att cykla är det alltså tillåtet. Man bör så klart göra det med förstånd och försiktighet gentemot medmotionärer mm. Men om någon promenerande stoppar mig och säger att det är förbjudet för mig att cykla där har de fel.

http://www.gavle.se/PageFiles/210790/Ordningsstadga KF 2014-09-29, § 8.pdf

Cykla i motionsspåret...
Just i fallet Enköping finns ju särskilt anlagda mtb-spår i direkt anslutning till motionsspåren. Jag tycker inte att det är fel att man separerar gångare och cyklister, i alla fall inte i det fallet. Det är ganska skönt att som mtb-cyklist kunna stå på och slippa oroa sig för gångare på andra sidan krönet.

Cykla i motionsspåret...
Otroligt intressanta punkter som kommit upp så här långt tycker jag!

Precis som Jeppe_E säger så borde ju cykling ingå i begreppet "motion". Det är åtminstone precis därför jag cyklar i de så kallade motionsspåren. Några av dem i Leksand är f.ö. riktigt trevliga att cykla på.

Bilden nedan är från ett s.k. motionsspår i Leksand.
kllbergsmilen.jpg

Finns dedikerade cykelspår känns det ju mer okej att separera sporterna för att undvika kollisioner (både fysiska och muntliga) men där det inte finns så tycker åtminstone jag att cykling måste få tillåtas i en del motionsspår.

Som flera av er är inne på så är det nog många kommuner som lite godtyckligt bestämmer olika saker utan att faktiskt gå till botten och förankra det i de kommunala trafiklagarna om det är där sånt bestäms...

Tänk om vi kunde använda den här debatten att få kommunerna att få upp ögonen för det här växande problemet och få dem att göra dedikerade cykelstigar :)

Cykla i motionsspåret...
Fast det där ser mer ut som singletrack, än ett motionsspår :)

Motionsspår för mig (ja, jag har en väldigt konstig syn på omvärlden) är ett preparerat spår, gärna då med flis och elljus).

Man behöver nog fastställa vad som avses med "Motionsspår"

Cykla i motionsspåret...
Finns ett ganska enkelt svar på denna fråga. I kungariket Sverige råder cyklistförakt och glorifiering av längdskidåkning. SVT:s bevakning av cykel vs skidor bekräftar detta om inte annat. Rullskidåkarnas framfart på cykelbanor likaså. Nu ska idioterna i Sthlm ansöka om vinter-OS igen trots att vi inte haft nån riktig snö på 100 år typ, och då ska vi få än fler hallar för vintersport och fortfarande ingen velodrom. Att de flesta motionsspår är ok att använda som lekplats för ovan nämnda 2-åringar samt rastplats för hundar utan koppel ska vi väl inte ens prata om.

Senast ändrad:
Cykla i motionsspåret...
rickards sa:
I Örebro är det förbjudet att cykla i anlagda motionsspår. Finns tydlig information om detta på kommunens hemsida om man bemödar sig att leta efter vilka regler som gäller. Bättre för alla om folk håller sig till de regler som finns.

Fast nu är du ute och cyklar. De förbud och skyltar man hänvisar till är som sagt ofta felaktiga. Att förbjuda cykling är en rätt stor inskränkning på allemansrätten och inte något en kommun bara kan göra. Låt gå för att andra regler gäller på anlagda spår, men generellt sett är kommuner väldigt bra på att uttrycka önskemål om ingen cykling som förbud trots att man inte får. De ständiga diskussionerna i Delsjöområdet är ju bara ett av många exempel där.

Cykla i motionsspåret...
26er sa:
Finns ett ganska enkelt svar på denna fråga. I kungariket Sverige råder cyklistförakt och glorifiering av längdskidåkning. SVT:s bevakning av cykel vs skidor bekräftar detta om inte annat. Rullskidåkarnas framfart på cykelbanor likaså. Nu ska idioterna i Sthlm ansöka om vinter-OS igen trots att vi inte haft nån riktig snö på 100 år typ, och då ska vi få än fler hallar för vintersport och fortfarande ingen velodrom. Att de flesta motionsspår är ok att använda som lekplats för ovan nämnda 2-åringar samt rastplats för hundar utan koppel ska vi väl inte ens prata om.
Word!

Cykla i motionsspåret...
Jeppe_E sa:

Motionsspår för mig (ja, jag har en väldigt konstig syn på omvärlden) är ett preparerat spår, gärna då med flis och elljus).

Elljusspår är ju i regel breda och med flis eller barkbeläggning. Bilden ovan kallas hos oss "dagspår" men per definition är det ändå ett motionsspår...

För mig är begreppet motionsspår en stig el liknande som upprättats och sköts av kommunen eller annan utsedd verksamhet som är gjord för att promenera, gå, springa cykla och åka skidor på. Möjligen även rida på snelhest men inte självklart...

Cykla i motionsspåret...
26er sa:

Men du är inte bitter för det...?

Cykla i motionsspåret...
bluetail sa:
Jeppe_E sa:

Elljusspår är ju i regel breda och med flis eller barkbeläggning. Bilden ovan kallas hos oss "dagspår" men per definition är det ändå ett motionsspår...

För mig är begreppet motionsspår en stig el liknande som upprättats och sköts av kommunen eller annan utsedd verksamhet som är gjord för att promenera, gå, springa cykla och åka skidor på. Möjligen även rida på snelhest men inte självklart...

+1

Och hos mig är det delvis kombinerade cykelspår och "motions"spår, men mest skilda. Dock i samma område. Vad jag vet är det inte ok att använda varandras... Hur det ser ut i lag vet jag inte. Men en löpare i mtb-spår känns lika fel som en cyklist i löparspår... Och de kan se likadana ut!

Cykla i motionsspåret...
Edarion sa:
bluetail sa:
Jeppe_E sa:

+1

Och hos mig är det delvis kombinerade cykelspår och "motions"spår, men mest skilda. Dock i samma område. Vad jag vet är det inte ok att använda varandras... Hur det ser ut i lag vet jag inte. Men en löpare i mtb-spår känns lika fel som en cyklist i löparspår... Och de kan se likadana ut!

Exakt, otydlighet är oftast källan till irritation. Det är då som vi människor skapar egna sanningar, som då naturligtvis passar in på ens egna tankesätt. Men trots att det kan vara tydligt, så kan även okunskap leda till viss irritation. Ett exempel är MTB-banan på söderåsen i Skåne. Den är tydligt utmärkt och även nedskriven på karta. Ändå kan man mötas av hundägare som är ute och går i skogen, som frågar om det är tillåtet att cykla här.

Det är ju helt fantastiskt, att man kan mötas i en skog och ens bemöda sig med en sådan kommentar. Ungefär som att jag skulle säga, får ni verkligen gå här med er hund?

Cykla i motionsspåret...
Nu blev mitt inlägg lite fel vinklat inser jag. Jag menar är stigarna är lika breda. Det är däremot välskyltat och jag har aldrig märkt av irritation... Tror dessutom det är ok om Agda 80 år tar cykeln i löpspåret för att komma till svampskogen.

Cykla i motionsspåret...
Edarion sa:
Nu blev mitt inlägg lite fel vinklat inser jag. Jag menar är stigarna är lika breda. Det är däremot välskyltat och jag har aldrig märkt av irritation... Tror dessutom det är ok om Agda 80 år tar cykeln i löpspåret för att komma till svampskogen.

...så länge det inte är en elcykel?

Cykla i motionsspåret...
Ibland är ett elljusspår en bra väg att ta sig från a till b. T ex från älvsjö till stuvsta. Ibland hamnar man en kort bit i ett elljusspår när man är ute på en najs skogsrunda. Det ska inte vara förbjudet att cykla, i elljusspår. Men att cykla på små barn, det får man inte. Tänk själv.

Cykla i motionsspåret...
staine sa:
Ibland är ett elljusspår en bra väg att ta sig från a till b. T ex från älvsjö till stuvsta. Ibland hamnar man en kort bit i ett elljusspår när man är ute på en najs skogsrunda. Det ska inte vara förbjudet att cykla, i elljusspår. Men att cykla på små barn, det får man inte. Tänk själv.

Är det ok att bunnyhoppa på dem ?

Senast ändrad:
Cykla i motionsspåret...
Talade med nyss med vår trafikenhet som bekräftade det som står skrivet i kommunens allmänna lokala ordningsföreskrifter. Okej med cyklar i kommunens alla motionsspår. Snelhestar är dock förbjudna...

Ett tips verkar alltså vara att leta rätt på din kommuns "allmänna lokala ordningsföreskrifter".

Dessa hittas väl enklast genom en sökning på kommunens webbplats alternativt så letar man sig ned till nåt sånt här:
Trafik och infrastruktur/ Torg och allmänna platser/ Tillstånd och regler

Cykla i motionsspåret...
Arnesson sa:
I mitt lokala spår i Uppsala (Vilan) ska cyklister lämna företräde för gångare/löpare. Men lika bra att hålla sig på andra stigar för att inte reta folk i onödan, finns ju massor med roligare stigar att cykla på :-)
Sist jag läste de skyltarna var det helt förbjudet att cykla i spåren, men det kanske har ändrats?

Cykla i motionsspåret...
"I Kiruna kommun finns totalt 63 km motionsspår varav ca 28 km är elljus. Ut och åk skidor vintertid och promenera, jogga och cykla sommartid."

Så står det här. Man får väl tolka det som att det inte är ok att cykla vintertid. Dock tillåts numer skateskidåkning med hund på ALLA spår. Förr fanns det specifika hundspår.

Hade gärna farit ut med hojen ibland på spåren, är det någorlunda hårt tror jag inte fatbiken förstör spåren mer än hundarna. Är själv skidåkare så förstår den synvinkeln också, vill absolut inte ta sönder spåren...

Cykla i motionsspåret...
Vid mitt lokala elljusspår står det en skylt om mopedåkning förbjuden (den liknar i alla fall det), så det skall väl gå bra att cykla på. Tar ibland (sällan) några varv på det bara för motions skull. Sällan man ser någon där ändå.

På ett ställe i närheten finns en "vandringsled" som går runt en sjö och är lite halvstökig på några ställen (=kliva av cykeln). Den kör jag ganska ofta. Man stöter ofta på någon som är ute och går på den om det inte är pissväder. En gång mötte jag en tant som sa något i stil med att "här är det väl inte tänkt att man skall cykla". Eller i alla fall förstod jag på röstläget att hon inte tyckte det var lämpligt. Jag svarade att det går utmärkt och hon sa inget mer. Själv hade hon en lös hund med sig som hon borde haft kopplas vid den tidpunkten på året.
Men i alla andra fall hittills har folk hälsat och ibland också undrat om det verkligen går att ta sig fram på cykel. Då brukar jag stanna till och berätta att nästan hela sträckan (5 km) går att cykla på. Och de brukar ibland se lite tveksamma ut. :)

Cykla i motionsspåret...
Fältprästen sa:
Rholm sa:
Det är ganska skönt att som mtb-cyklist kunna stå på och slippa oroa sig för gångare på andra sidan krönet.
Då är det bara att hoppas på att det inte kommer en/flera cyklister med samma inställning från andra hållet.

Sant. Spåret är (eller var åtminstone, innan jag flyttade) dock skyltat endast åt ett håll och jag mötte aldrig någon som åkte i motsatt riktning på mina år där.

Cykla i motionsspåret...
bluetail sa:

Fast det verkar som att du blandat ihop begreppen lite. Ett motionsspår brukar vara något som är preparerat/anlagt. Det krävs mer än bara några skyltar på träden.

Jag känner inte till någon kommun som har cykelförbud på uppmärkta "vildmarksspår" liknande den du visar på din bild. Jag tvivlar ärligt talat på att det ens är möjligt då enbart skyltarna knappast lär räcka för att få det betraktat som en "anläggning". Undantaget om det råder totalförbud i kommunal- eller naturskyddsföreskrift.

På motionsspår som i den mest använda definitionen är en slinga med preparerat underlag, kan det däremot finnas det goda skäl att begränsa cykling.

Cykla i motionsspåret...
Aron sa:
bluetail sa:

Fast det verkar som att du blandat ihop begreppen lite. Ett motionsspår brukar vara något som är preparerat/anlagt. Det krävs mer än bara några skyltar på träden.

Jag känner inte till någon kommun som har cykelförbud på uppmärkta "vildmarksspår" liknande den du visar på din bild. Jag tvivlar ärligt talat på att det ens är möjligt då enbart skyltarna knappast lär räcka för att få det betraktat som en "anläggning". Undantaget om det råder totalförbud i kommunal- eller naturskyddsföreskrift.

På motionsspår som i den mest använda definitionen är en slinga med preparerat underlag, kan det däremot finnas det goda skäl att begränsa cykling.

Intressant att du utgår från din egen godtycklighet när du sågar någon annans.

Bilden jag visade här ovan är från en av de smalare partierna i en annars varierad 10 km långt markerat (grönt) spår med start och mål vid Källbergets friluftsområde.

För att visa spårvariationen kommer här en bild till från samma spår.
1464581A-3B9ACA00-3-IMG_4035.JPG

Hmm... Kanske enklare att vi först enas om vad de olika stig/led/spårtyperna kallas?

Här kommer mina förslag:

Motionsspår
För mig är ordet motionsspår ett samlingsnamn på stigar gjorda för och/eller av motionärer. Alla nedan utom vandringsleden ingår i denna kategori tycker jag.

Anlagt spår
För mig är det ett spår som det lagts på bark eller annan fyllning i ett speciellt syfte.

Dagspår
Ett spår som ej är belyst eller anlagt (se ovan). Markerat och framtaget för motion/rekreation och har start och mål på samma ställe, gärna i anslutning till ett rekreations/friluftsområde.

Elljusspår
Den här är väl enklast... Finns ju beskriven bra på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elljusspår

Vandringsled (vildmarksspår, friluftsled)
Denna finns också beskriven. Jag tycker nog att skillnaden mellan ett dagspår och en vandringsled först och främst är att en led går från en punkt till en annan och att den är mer ute i vildmarken. Ordet vandringsled är f.ö. i mitt tycke ett dumt ord. Inskränker mer än det borde...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vandringsled

Cykla i motionsspåret...
Det var inte min avsikt att vara dissig. Men eftersom du undrar varför kommunerna uttrycker sig som de gör på sina hemsidor så fick du svar på det. De pratar om anlagda/preparerade spår. Du har också fått svar på var kommun och Länsstyrelse har möjligheter att göra inskränkningar i allemansrätten.

Cykla i motionsspåret...
Blev faktiskt besviken nu, tydligen får man inte cykla på någon av kommunens motionsspår. Det de räknar som motionsspår förvaltas av "kultur och fritid - Anläggningar" och är de belysta och iordningställda slingorna, antingen grusade eller barkade beroende på underlaget. mellan 1.5-3,5km långa, så det är ingen direkt förlust ändå.
Får vara glad att man inte får rida på motionsspåren heller ;)

Det här med att det är förbjudet att cykla i skidspår förstår jag, preparerar man ett längdskidspår så är det ju inte roligt om ett gäng cyklister skulle sabba spåren. och man kan ju inte förbjuda en viss typ av cykel, blir bara förvirring.

Tillbaka
Topp