Cykla i Orsa

EST

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Hallå ska förmodligen till Orsa Björnpark i sommar så tipps på vandringsleder att cykla på eller nån som vill visa runt lite skulle vara kul?

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Gärna mera specifika tips få jag inte kommer vara där länge. Små stigar inget grus å traktorspår tack?

Foss

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Jag var där nyss, tror det finns en cykelkarta utlagd på hemsidan. Annars kunde man köpa en för en tjuga i cykel/skiduthyrningen

Klucken

Medlem
Cykla i Orsa
Alltså.. terrängen uppe i Grönklitt är väl föga inspirerande för Mtb-åkning.. Finns några slingor men dom är inte speciellt bra tycker jag.

Som Rompa nämnde så kan jag också rekommendera Orsabajkn´s bana.
Börjar i Skattungbyn och slutar i Orsa, Kan dock med fördel köras åt båda hållen och blir då ganska exakt 50km.
Borde inte vara så svårt att få en gps-fil på den så du hittar..

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Oki den där banan är det från en tävling eller? Jag har ju ingen dator på styret så följa gpx ruttet suger för min del. Men markerade vandringsleder är lätt att följa måste ju finnas nåt kul finns ju massa skogar där?

CM650

Medlem
Cykla i Orsa
Hittade du någon stig? Kan den rekommenderas för en glad amatör?

Jag ska antagligen till Våmhus om någon vecka och letar korta stigar att köra. Gärna nära någon fiskepöl.

EST

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Nja jo jag hittade en. Man kunde köra bakom fjället till förbi nån gammal fäbod å upp på en utsiktsplats där man mest fick putta cykeln. Det var faktiskt rätt kassa stigar för att cykla. Så testa nåt annat jag hade vara lite tid på kvällen så jag chansade istället för att åka dit ska tipsade...

MEL F.AT

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
CM650 sa:
Hittade du någon stig? Kan den rekommenderas för en glad amatör?

Jag ska antagligen till Våmhus om någon vecka och letar korta stigar att köra. Gärna nära någon fiskepöl.
Starta cyklingen vid Våmevi IP finns sandiga stigar bakom fotbollsplanen, håll kursen söder ut. Finns en topptur med lite stökig stig och klättring upp till toppen av Grönsberg. För en lite längre tur tar man sig till Östnors IP finns spårkarta där. Floviga stigar mellan Österdalälven och riksväg 70. Allt finns på moraauotdoor.se
Ett flertal kärnar och småsjöar finns i området.

Konkret

Ny medlem
Cykla i Orsa
Glömmer aldrig när jag och polaren körde med långfärdscyklarna i Orsa backarna och en långtradare inte kom om. Han fick ligga och köra i 12-13kmh bakom oss.

RemA

Ny medlem
Cykla i Orsa
Hej,
Återupptar tråden. Någon som cyklat i Orsa på senaste?
Kanske blir ett besök med familjen i Björnparken i sommar. Vill kombinera det med lite stigcykling.
De har ju satsat lite på Orsa Grönklitt och gjort en karta med lite leder. Är det något att ha? Bra stigcykling?
/Andreas

BuTTuS

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Bump!
Ska nog dit över midsommar, söker grusrundor eller überfina stigar som funkar med cykelvagn med treåring i?

mecke

Ny medlem
Cykla i Orsa
Är där nu men tyvärr... finns en kortare maskinbyggd "flow trail", passar bra till barnen. Kört runt berget på någon röd led men fortfarande inte sett tillstymmelse till stigcykling, ska leta vidare imorgon. Sökte info på forumet men hittade bara denna tråd.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Några nya tips ska dit imorgon😊
Det går att köra vandringsleden från Grönklitt till Fryksås och vidare ned till Hansjö. Men annars är det inte mycket till stigcyling. Finns Siljansleden men den är mycket rötter och sten där. Det går något spår nedför slalombacken på nordsidan som jag prövade i måndags, körde med Gravel biken för att skarva mellan två grusvägar. Grus rundorna är lite märkliga för den som jag skarvade till slutade i en myr. Fick ta en stig som var väldigt lovande i början av stigningen mot Hällbergs fäbod. Men när det började bli nedför så blev det för mycket sten och ett surhål dessutom. Det går säkert att köra med en heldämpad MTB.

p3tre

Medlem
Cykla i Orsa
Bakom ishallen i orsa finns ett blåmarkerat 5km spår. Rätt tråkigt i början men sen när man kommer upp bakom ishallen igen blir det lite hopp, dropp och branta upp och nerförsbackar. Där finns också orsa cykelpark med byggda hopp, kurvor, dropp, balansleder och en liten pumptrack.

EST

Aktiv medlem
Cykla i Orsa
Körde lite på Siljaleden den var riktigt bra idag å biking dalarnas röda slingor. De hade lite mycket grus men var okej. Skulle köra längre på leden men bil växel hade fått en riktig smäll igår så ville inte komma för långt bort då den dummade sig rätt bra. Så får nog byta den var ju ändå 3 veckor...
IMG_20200716_213438_359.jpg
IMG_20200716_213438_350.jpg
IMG_20200716_213438_351.jpg

Calcifer

Medlem
Cykla i Orsa
Körde lite på Siljaleden den var riktigt bra idag å biking dalarnas röda slingor. De hade lite mycket grus men var okej. Skulle köra längre på leden men bil växel hade fått en riktig smäll igår så ville inte komma för långt bort då den dummade sig rätt bra. Så får nog byta den var ju ändå 3 veckor...Visa bilaga 429984Visa bilaga 429985Visa bilaga 429987
Sista bilden ser ut att vara från Fryksås?
Fanns det några roliga slingor där? Har ju stuga där så man kanske ska släpa med sig hojen dit.

SörenV

Ny medlem
Cykla i Orsa
Cyklade upp väster om Unnan i Orsa för nåt år sen o tillbaka mellan Unnan o Svegvägen. Där och nordväst om Oreälven är det sandhed med ganska mycket stigar. Ladda hem nån karta tex. Backwater o sen är det bara ut och trampa. Lite stökigare väster om Unnan om jag minns rätt

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer