Cykla i "regnbyxor"

Cykla i "regnbyxor"
Jag kör Regnbyxor av den kalibern och tycker det funkar bra med skydd & värme, för mtb cykling.
Förtydling: jag tycker de är mer värt att de är för varmt hellre än att de är skitigt/blött/kallt.

Senast ändrad:
Cykla i "regnbyxor"
om det är pendling är rainlegs finfina. även bra som kompletterande vindskydd vintertid.

för skog och landsväg i regnigt väder har jag varit nöjd med lidls träningstajts. finns med membran framtill, alltså där det behövs, och resten kan andas. 149 välplacerade kronot, köp två:) en modell där regnskyddet slutar ovan knät, en vintrigare med lite tjockare tyg där det slutar nedom knät. baktill tyvärr inget extra skydd, så använd t ex en ass-saver.

Cykla i "regnbyxor"
Pendlar med ett par Craft Siberian Wind byxor, byte till vanliga byxor på jobbet. Grymt sköna från 6-7+ och neråt i både kyla, regn, hård vind och snö utan extra långkallingar under. Kostade 500 i höstas.

Cykla i "regnbyxor"
Jag vill använda till pendling, men främst till MTB när det är blött och kallt. Speciellt om man ska ut på en längre tur med stopp, annars kör jag i dagsläget med långkalsonger i ull och shorts över. Inte så snyggt och inte så bra mot väta (inte alls)

Cykla i "regnbyxor"
Jag kör gärna med överdragsbyxor från Tenson nylon-regnset som jag köpte på outleten Igor Sport jättebilligt. Under det mina vanliga shorts, knäskydd och basic höftskydd.

Men jag är också hellre lite för varm än optimerad så att man måste hålla igång för att hålla värmen, det är nog en smaksak.

Cykla i "regnbyxor"
Testpendlade i XXLs diadora byxor som ska klara hela 5000mm/vp. Pendlingsvägen är knappt 9km. Funkade finfint till detta. Det var igår. Härligt Göteborgsväder där det regnade och blåste snett underifrån på Älvsborgsbron. Lizardskinstrumpor och blöjkalsong var det som bars under dessa.

I skogen är dom tillräckligt täta för att jag ska överhetta och tillräckligt tunna för att en slö sked ska kunna göra hål i dem.

Cykla i "regnbyxor"
Helt täta regnbyxor skulle jag säga är dåligt. Visst - varmt en stund men sen blir det kallt pga fukten. Hellre ”halvtäta” byxor som släpper igenom lite svett eller byxor täta framåt men inte bakåt.

Cykla i "regnbyxor"
I skogen skulle jag också satsa på nåt halvtätt. Men det är rätt individuellt det där, jag har inga problem att pendla med heltäckande regnställ utan att bli svettig. Men då är ansträngningen en helt annan.

Cykla i "regnbyxor"
Astraboy sa:
Haha, Maakus det kommer bli min pendlingsväg också. Älvsborgsbron känns inte så lockande

Tycker inte bron är så farlig. Jag cyklar ju mot Volvo PV, och den långa sega backen längs med leden är så jävla tråkig. Cyklar iofs just nu på en 27,5+ cykel... Så jag brukar försöka cykla så mycket i skogen som möjligt.

Du kanske ska åt något annat håll.

Senast ändrad:
Cykla i "regnbyxor"
Cyklar numera oftast med ”regnshorts”, eller snarare 3/4 långa regnbyxor. Har Vaude och Pearl Izumi.
Och så valfri långbyxa/tights under (gärna lite regntåliga de med, men inte så täta alls).
Känns luftigare men ändå bra skydd mot väta där det behövs som mest.

Cykla i "regnbyxor"
Enduras Superlight-shorts kanske kan va ett alternativ:
https://www.chainreactioncycles.com...superlite-waterproof-shorts-2017/rp-prod19369
https://m.bikester.se/endura-superlite-cykelbyxor-herr-waterproof-overshorts-svart-333288.html

07740C75-FF44-437C-A93C-25145862C817.jpeg

Då är man vattentät om lår och rumpa, samtidigt som det inte blir FÖR tätt och svettigt. Jag körde med såna tidigare när jag cykelpendlade, och det funkar helt okej sett till vad de kostar.

Tillbaka
Topp