cykla inte i Älvsjöskogen!

Bonf

Aktiv medlem
Hej, jag vet att detta kan vara en het potatis men jag känner mig lite gnällig idag så det får ni tåla!

I förmiddags så gjorde vi en liten utflykt med barnen till Älvsjöskogen. Sonen somnade i barnvagnen tämligen direkt och dottern (4 är ) sprang omkring som barn i denna ålder gör. Vi gick längst elljusslingan och hade det ganska gott.

Från ingenstans kommer det då en medelålders man med en dyr cykel (heldämpad) och bränner förbi oss på spåret så att det dammar om det. Det gick så fort att jag inte hann bli förbannad innan han var borta. Därför kommer här min reaktion till er som hojar i skogen:

Jag tycker att MTB inte hör hemma i Älvsjöskogen, men om ni tvunget vill rasta hojen, håll er borta från elljusspåret!

Det var allt. Ha en bra dag!

Edit: hoppar=hojar

Senast ändrad:
Som alltid gäller;
1: Följ reglerna
2: Visa hänsyn

Cyklisten misslyckades uppenbarligen med punkt 2.

Om det inte råder ett officiellt cykelförbud på platsen, så är det olämpligt att uppmana en användargrupp att lämna platsen.

Lika olämpligt som om cyklisten hade stannat och bett er lämna platsen för att ni hade barnvagn.

Tröttsamt mentalitet att man inte ska kunna samsas i skogarna, oavsett vad lagarna säger. "Jag tycker jag ska få vara helt själv i skogen" suck....

Bonf sa:
Älvsjöskogen ligger i Stockholm kommun, där är det förbud att cykla i terräng generellt. Det borde de flesta pålästa mtb cyklister i Sthlm veta.

Dessutom har det nu blivit naturreservat i Älvsjöskogen, det finns därför även särskilda föreskrifter, läs och begrunda.

http://www.stockholm.se/KulturFriti...Stockholms-stad1/Alvsjoskogens-naturreservat/

Från din länk:

"Det är således tillåtet att ta sig fram till fots, cykla, åka skidor och i övrigt tillfälligt vistas i naturen."

Och sen står det att man bara får cykla på anvisad cykelväg.

Senast ändrad:
Nu har mitt adrenalinpåslag går ner en smula och jag skall därför nyansera mig lite och be om ursäkt till alla som känner sig påhoppade och kränkta.

Min huvudpoäng är inte att jag vill hindra folk från att ha roligt i skogen. Jag tycker rent av att det generella förbud som råder i Sthlm är djupt olyckligt och jag blundar själv för ibland (inte minst vid tisdagsrajderna som jag brukar hänga med på när jag har tid).

Det handlar som någon varit inne på om respekt och hänsyn. Det gäller alla oavsett om man har cykel, barnvagn eller ingetdera. Anpassa framförandet efter förutsättningarna som råder för tillfället. Folk och fä skall inte behöva bli skrämda eller riskera att bli skadade då har man brustit i hänsyn.

Ang cykling i Älvsjöskogen så tyckte jag att det är olämpligt för att den är så liten att konflikter av ovanstående karaktär lätt uppkommer. Personligen så skulle jag tycka det vore fint om man kunde tillåta cykling på trailslingorna. Det lär ändå vara dessa som är mest intressanta är hoja på.

Det är tillåtet att cykla på den del av spåret som går bredvid järnvägen mellan Älvsjö Gamla IP och bort emot Stuvsta men det är inte tillåtet att cykla på de inre delarna av motionsspåret.

skogsmulle101 sa:
Förbjud motorer då. Lite värre skada på folk å natur. Tar din bil i beslag.

Kan inte annat än att hålla med. Och vad säger statistiken? Hur många dör varje år efter att ha blivit påkörda av motorfordon respektive cykel?

Vill man vara själv i skogen så är det fullt lagligt att flytta till Norrlands inland. Där får man vara för sej själv för en stund förutom första måndagen i september och ett par veckor framåt.

" Jag tycker rent av att det generella förbud som råder i Sthlm är djupt olyckligt och jag blundar själv för ibland (inte minst vid tisdagsrajderna som jag brukar hänga med på när jag har tid"

Du tycker alltså - som så många andra verkar det som- att det är jätteviktigt att alla andra följer reglerna. Men när det gäller dig själv är det inte lika viktigt. Suck...

knight22 sa:
" Jag tycker rent av att det generella förbud som råder i Sthlm är djupt olyckligt och jag blundar själv för ibland (inte minst vid tisdagsrajderna som jag brukar hänga med på när jag har tid"

Du tycker alltså - som så många andra verkar det som- att det är jätteviktigt att alla andra följer reglerna. Men när det gäller dig själv är det inte lika viktigt. Suck...

Ja, jag leder inte cykeln till kommungränsen och cyklar i Nackareservatet på stigar som jag tolkar som annat än " anlagd väg och stig". Jag har även cyklat i Årstaskogen trots att jag vet att det är helt åt helsike förbjudet. Men jag har så här långt undvikit att spruta grus på 4 åringar som går på elljusspår. Det tycker jag att alla andra också borde göra. Inte för att det är förbudet, utan för att det skrämmer och riskerar att skada.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Så om en idiot när i 100 km/h på 40-väg genom stan borde vi förbjuda bilar på den gatan... Eller bör de förbjudas på gator generellt i den stan?

Såg du fler cyklister? Är du generellt så att cyklister kör som idioter?

Men GRABBAR?!

Bromsa när ni ser barn och folk i skogen. Svårare än så är det väl inte för i böveln.

Framförallt om ni ser barn. Ska ni sitta och gnälla på barnet om ni pajar en liten 4-åring bara för att ni inte kan visa hänsyn? Visst, vi kan gå ut i gatan på övergångsställen och bli överkörda av bilar som inte visar hänsyn till gående. Men det är lite trist att bli helförlamad även om det var den andres fel.

Var rädd om andra och er själva!

TS vill väl bara vädja till folk att ta det lite lugnt. Att förbjuda leder väl ingenvart. Men alla som har eller haft barn bör förstå poängen. Förbjud idioter säger jag. Oavsett hur de tar sig fram. Men går det att förbjuda idioter? NÄ!

H. sa:
Cyklisten gjorde fel, ja. Bör man sluta cykla i skogen, nej.

+1 på den.
För övrigt så har jag själv stannat en kille i Älvsjöskogen som åkte fram och tillbaka med sin MTB, fort.
Tredje gången han kom farande så hejdade jag honom och sa vad jag tyckte, någorlunda vänligt. Vi var inte överens (han hojtade också om frånvaron av förbudsskyltar) men han åkte därifrån i alla fall.
Som TS skriver är det mycket folk, mycket barn och många som joggar med musik i öronen. Dessutom så är ju spåren väldigt enkla, vad är vitsen med att fara fram där? Det är joggingspår.

Jag själv är dock och då ute på skogsstigarna (ej anlagda) i Älvsjöskogen med hojen, det känns ok (tycker jag :-) ). Inga barnvagnar, sällan folk över huvudtaget och så går det per automatik inte så fort. Som de tuffare partierna i Nackareservatet i miniatyr.

Edit:
Jag hade missat att Älvsjöskogen blivit naturreservat.
Då ska jag nog skippa skogsstigarna där också, det finns ju så oerhört mycket annat i närheten, typ hela Huddinge och Botkyrka....

Senast ändrad:
Bonf sa:
knight22 sa:

Ja, jag leder inte cykeln till kommungränsen och cyklar i Nackareservatet på stigar som jag tolkar som annat än " anlagd väg och stig". Jag har även cyklat i Årstaskogen trots att jag vet att det är helt åt helsike förbjudet. Men jag har så här långt undvikit att spruta grus på 4 åringar som går på elljusspår. Det tycker jag att alla andra också borde göra. Inte för att det är förbudet, utan för att det skrämmer och riskerar att skada.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Är du också emot all användning av våld men prylar upp alla som inte håller med dig?
Ta fram ordboken och slå upp ordet "hycklare". Om man själv skiter i reglerna har man ingen rätt att klaga på andra som också skiter i dem.

Bonf sa:
Älvsjöskogen ligger i Stockholm kommun, där är det förbud att cykla i terräng generellt. Det borde de flesta pålästa mtb cyklister i Sthlm veta.

Dessutom har det nu blivit naturreservat i Älvsjöskogen, det finns därför även särskilda föreskrifter, läs och begrunda.

http://www.stockholm.se/KulturFriti...Stockholms-stad1/Alvsjoskogens-naturreservat/

så generellt i stockholm är det väl bara att använda sig av allemansrätten där det inte är naturreservat eller finns lokala föreskrifter för tex joggingspår, att använda sig av terrängkörningslagen i detta dokument ser i mina ögon ut som okunskap, skapa förbud men gör det på rätt sätt. att cykling är förbjuden gäller väll endast att man inte får cykla på gångbanor etc.. sånt som inte är uppmärkt med cykling tillåten skylt typ eller är jag ute o cyklar???

CITAT från länsstyrelsens hemsida
Vad är ett motorfordon? enligt terrängkörningslagen
Ett motordrivet fordon är ett fordon som är försett med en motor till exempel bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, motorredskap, terrängskotrar och terrängvagnar.
Eldriven rullstol eller cykel med eldriven motor räknas inte som motordrivet fordon och är alltså undantagna från terrängkörningslagen.

Senast ändrad:
lankan sa:
Vi kan väl citera vidare från "Föreskrifter för allmänheten" för aktuellt naturreservat:

Beslut för Älvsjöskogens naturreservat sa:
Lokala trafikföreskrifter för Stockholm
Stadens lokala trafikföreskrifter innebär följande:

- I terräng är all fordonstrafik förbjuden om inte annat anges
genom trafikföreskrift eller vägmärke. Fordon i samband
med varutransporter till kiosk eller dylikt eller fordon i
väghållningsarbete eller liknande får dock om så erfordras
framföras på parkväg. Som fordon betraktas även cyklar.

- Cykling är endast tillåtet där så anges med särskilt
påbudsskylt. Det finns en cykelväg längs med banvallen
och en som passerar intill Långsjön.

jag vet vad som gäller i ett naturreservat, men ett generellt cykla i terräng förbud i stockholms kommun det är det som fick mig att dra öronen åt, som trådskaparen skrev högre upp.

Eveningstar sa:
lankan sa:
Vi kan väl citera vidare från "Föreskrifter för allmänheten" för aktuellt naturreservat:

Beslut för Älvsjöskogens naturreservat sa:
Lokala trafikföreskrifter för Stockholm
Stadens lokala trafikföreskrifter innebär följande:

- I terräng är all fordonstrafik förbjuden om inte annat anges
genom trafikföreskrift eller vägmärke. Fordon i samband
med varutransporter till kiosk eller dylikt eller fordon i
väghållningsarbete eller liknande får dock om så erfordras
framföras på parkväg. Som fordon betraktas även cyklar.

- Cykling är endast tillåtet där så anges med särskilt
påbudsskylt. Det finns en cykelväg längs med banvallen
och en som passerar intill Långsjön.

Hittade denna tråd, då jag måste undersöka detta i ett ärende och pratade med Älvsjö Stadsdelsförvaltning för att reda ut detta.
Det är alltså enbart tillåtet att cykla på cykelvägen som går mellan Huddinge och Älvsjö längs spåret som PeterÄlvsjö skrev.
Det är inte heller tillåtet att ha hund lös i området.

Skakar liv i den tråden: tog en promenad i Älvsjöskogen idag och möttes av dom här skyltarna:

Bilagor

• IMG_9606.webp
    IMG_9606.webp
    617 KB · Besök: 555
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp