cykla inte i Älvsjöskogen!

Det borde egentligen finnas flera olika slags naturreservat. Ett där man vill skydda särskild biologi/geologi. Och ett där man vill förhindra nybyggnation och möjliggöra friluftsliv. Det blir ibland lite tokigt när folk har så olika förväntningar på hur ett område ska fungera bara för att det heter naturreservat.
Jag arrenderar en fastighet i ett naturreservat. Det är... intressant. Jag får knappt klippa gräset. Det blev liv när lite stockar hade flyttats för att bygga ett MTB-hopp. Året efter skövlades halva skogen runtomkring och allt sly lämnades kvar, det såg ut som ett krigslandskap och är än idag oframkomlig. Samtidigt sattes det upp arga skyltar och tipstelefon för att de hittat spår från fyrhjulingar, parallellt med meterdjupa spår från skogsmaskiner. Min slutsats är att de generellt skiter i skadorna som sådana, utan vem som orsakat dem.

Det här känns som klassisk myndighetsaktivism utan kunskap. Ja, om man går på en stig så skapas ett slitage, ingen förnekar det. Betyder det att arttätheten går ner eller upp är dock den mer intressanta frågan.

Utan uppluckring av mark och "skador" minskar generellt artrikedomen eftersom dessa gränsmiljöer har sin egna flora och fauna. Den intressanta frågan (som dessa aktivister skyr som pesten) är hur stora skador som egentligen ger nytta. En stig kommer inte utrota lavarna i naturreservatet, en asfalterad väg eller anlagd löparslinga med grusad stig kan dock absolut vara negativ eftersom den låser in och isolerar miljöer där t.ex larver svårare kan passera mellan "öarna". Skall man kalla sig ekolog bör man minst ha grundläggande kompetens och inte enbart slänga sig med argument som "känns bra". Jag är rätt trött på att finansiera dessa med mina skatter (för de finns även i min kommun)
Jag ska fråga mina ekologkollegor om det där stämmer i hällskogarna vi har i Sthlm. I betesmarker västländer och andra biotoper där vi har mycket ett och tvååriga arter är det så men i områden av den här typen tvekar jag på om så är fallet.

Frågan för mig handlar om att hitta balans för samhällsnytta. Hur maximerar vi rekreationsvärden samtidigt som ekologiska värden inte tar för stor skada (eller till viss del gynnas)?

anlagd löparslinga med grusad stig kan dock absolut vara negativ eftersom den låser in och isolerar miljöer där t.ex larver svårare kan passera mellan "öarna".
Ett tecken på att jag bör hålla mig borta från trådar likt denna och respektera när ni naturexperter diskuterar (bättre att jag läser och begrundar).

Naturen kanske är känsligare än vad jag tidigare förstått. Från och med nu riskerar jag se på elljusspår och grusvägar som naturdödande och få dåligt samvete. :cry: Varje steg jag tar när jag springer stampar ihjäl larver och bidrar till att isolera naturen, ju fler som trampar ju värre blir det, till slut skapas isolerade öar ute i naturen, huva. :cry:

Sh*t, Karin ❤️ har haft rätt hela tiden.

Senast ändrad:
Om vi inte får vara i naturen kommer vi inte heller värdesätta den. Jag tror den där kommunekologen är helt fel ute faktiskt.
Man skulle kunna kunna skapa ett schrödingers naturreservat. Man hägnar in ett område och förbjuder alla att beträda det. Sen så gräver man (eller inte) en tunnel in dit och bygger tex en serverhall. Då kommer det finnas både ett naturreservat och en serverhall. Både bevararna och exploatörer får sitt. Eller inte, det vet man inte.

Det borde egentligen finnas flera olika slags naturreservat. Ett där man vill skydda särskild biologi/geologi. Och ett där man vill förhindra nybyggnation och möjliggöra friluftsliv. Det blir ibland lite tokigt när folk har så olika förväntningar på hur ett område ska fungera bara för att det heter naturreservat.
Natura 2000?

Det finns ju redan möjlighet för kommun/länsstyrelse att skriva in det i syftet med naturreservatet. Så har de gjort i Saxtorp (söder om Landskrona), bara en helt vanlig skogsplätt som kommunen köpte upp och gjorde naturreservat av 2020.

Helsingborgs kommun har valt att göra tvärtom, så när de uppdaterat reservatsföreskrifter senaste 15 åren i stadsnära skogar har de skrivit in att mtb är förbjudet. Jag tror inte det har nåt med naturvärden att göra utan att det hänger på vad det är för tjänsteman som håller i stämpeln.

Screenshot_20260108_183954_Chrome.webp
Screenshot_20260108_184154_Chrome.webp

Stockholm stad köpte på 30-talet mark i kranskommunerna för att säkerställa tillgången för friluftsliv. Delar av detta har sedan sålts av. Mycket finns kvar i Huddinge, Nacka och kring vattentäkten Bornsjön. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kritik-nar-stockholm-saljer-ut-skogen

Om nu ekologiska värden stod högst på agendan skulle man kunna tänka att Stockholm köper mar runt om i landet där det är mer glesbefolkat och förvalta för att maximera ekologiska värden.

Man skulle då kunna förvalta stadsnära skogar för att maximera rekreationsvärden. Med det menar jag inte att spår och stigar skulle anläggas kors och tvärs. För i alla fall jag vill cykla och promenera i vackra skogar.

Att köpa och förvalta mark utanför kommunen känns som ett upplägg för trassel på flera olika sätt. Så jag tror att kommuner gör klokast i att undvika det.
Håller nog med om det som princip men om Stockholm (eller annan köpare) vill köpa skog som annars skulle huggas med konventionellt trakthyggesbruk och omvandla till naturreservat så skulle jag vara ok med det.

Här hemma finns ett friluftsområde som "alltid" funnits, det roliga är att de allra flesta tror det är ett naturreservat. Används friskt för att vara ute i naturen både av orienterare, löpare, cyklister och flanörer.

Jag tror att alla kan vara överens om att själva uppmärkningen på träden inte är tillåtna. Men då borde ju en proaktiv åtgärd vara att se ett behov och märka upp en "officiell" stig genom skogen istället.

Lite som golfbanor gör med skidåkningen. Istället för att folk åker kors och tvärs ser de till att spåra för att styra besökarna (som trots allt ändå kommer) till rätt ställen.

Man vet det är illa när man kallar en dunge omgärdad av 4km löparspår en skog.

Förövrigt är inte stigarna särskilt lämpliga för att cykla då det är brant och trångt. Skulle rekommendera att åka till Paradiset, Flottsbro då jag antar gömmarskogen är off limits också som annars kanske är närmare.

Senast ändrad:
Slippery slope.

Blir svårt att motivera varför man själv ska få ”störa och förstöra” och samtidigt inte rättfärdiga det för andra grupper.

Respektera lokala regler eller acceptera att ingen annan behöver göra det.
Nä, störa och förstöra tycker jag inte man bör göra. Bara ta sig ut och sporta i naturen.

Det bor 50.000 pers i om rådet nu, planeras att ökas till det dubbla eller tredubbla inom några år. Mässområdet ska bebyggas bl.a, med tusentals nya lägenheter. Lilla älvsjöskogen kommer bli tillplattad. Minera skogen samt taggtråd runt den - NU! Typ.Visa bilaga 811603
"Undersöka möjligheten att anlägga en led".

Och när dom utrett klart i 7 år så tar dom in en billig entrepenör som bygger en grusad motorväg och i förbifarten råkar skicka halva skogen till sågverket.

Jag arrenderar en fastighet i ett naturreservat. Det är... intressant. Jag får knappt klippa gräset. Det blev liv när lite stockar hade flyttats för att bygga ett MTB-hopp. Året efter skövlades halva skogen runtomkring och allt sly lämnades kvar, det såg ut som ett krigslandskap och är än idag oframkomlig. Samtidigt sattes det upp arga skyltar och tipstelefon för att de hittat spår från fyrhjulingar, parallellt med meterdjupa spår från skogsmaskiner. Min slutsats är att de generellt skiter i skadorna som sådana, utan vem som orsakat dem.

Att använda skogsmaskiner i skogen är ju helt ok.

En klassik exempel, som skrevs om här för några år sen, och som är trist i flera avsikter var Hellasgården. Hellasgården, som också hyr ut mountainbikes, klagade att mtb-åkare hade skapat dubbla spår i skogen, för att köra om varandra. Tittade man på bilden på deras websidan då såg man ett skogsmaskinsspår som blev mtb-stig (eller kanske redan var mtb-stig innan) där både hjulspår användes på nan bit.

Det är alltid cyklisternas fel. Eller nej, här är det löparnas ;)

Det bor 50.000 pers i om rådet nu, planeras att ökas till det dubbla eller tredubbla inom några år. Mässområdet ska bebyggas bl.a, med tusentals nya lägenheter. Lilla älvsjöskogen kommer bli tillplattad. Minera skogen samt taggtråd runt den - NU! Typ.Visa bilaga 811603
Det där är ju helt fantastiskt. Det är idrottslärarna på de kommunala skolorna och de lokala idrottsföreningarna som märker ut var barnen ska när de är ute i skogen. Tex med orienteringsskärmar. Allt för att lära sig något lite om naturen och lära sig orientera.

Jag vet med 100% säkerhet att de kommunala skolorna i området använder skogen på sina idrottslektioner.

Är det en kommunal aktivist som ska sätta stopp för det nu? Eller är det hela påhittat av en knäpp privatperson?

Cykla får man som sagt göra längs med järnvägen för att det inte finns några andra bra cykelvägar mellan Älvsjö och Stuvsta. Hela skogen är naturreservat så man får naturligtvis inte cykla i skogen.

När jag bodde i Göteborg runt senaste milenniskiftet så var det en insändare i tidningen där en gubbe (det är alltid gubbar) klagade på löparna i runt Skatås som både sprang för fort och luktade illa. Det är alltid löparnas fel..
Det var inte jag! Jag springer inte för fort 😬.

Men jag har i Skatås cyklat ikapp tanter som går med stavarna i 45 grader ut från kroppen 2-3 i bredd, och därför tar hela vägen (för er som inte känner till det är det mer grusväg än stig). Legat bakom någon minut för att de inte ser, för att sedan när det går försiktigt cykla om i skogen bredvid vägen. Bara för att höra ett demonstrativt suckande bakom mig och kommentarer om vilka dårar cyklisterna är.
Så det är nog alltid cyklisternas fel.

Det där är ju helt fantastiskt. Det är idrottslärarna på de kommunala skolorna och de lokala idrottsföreningarna som märker ut var barnen ska när de är ute i skogen. Tex med orienteringsskärmar. Allt för att lära sig något lite om naturen och lära sig orientera.

Jag vet med 100% säkerhet att de kommunala skolorna i området använder skogen på sina idrottslektioner.

Är det en kommunal aktivist som ska sätta stopp för det nu? Eller är det hela påhittat av en knäpp privatperson?

Cykla får man som sagt göra längs med järnvägen för att det inte finns några andra bra cykelvägar mellan Älvsjö och Stuvsta. Hela skogen är naturreservat så man får naturligtvis inte cykla i skogen.
Lite osäker på vad som menas med uppmärkning. Vet att det finns några olika leder t.ex röd blå och gul. Vet också att det finns reflexleder uppsatta efter dessa. Vilken av dessa uppmärkningar som anses vara fel eller kanske båda är jag osäker på?

Orienteringsklubben där i skogsbrynet får väl lägga ner så inte barnen trampar sönder tallarna och bergknallarna. Finns ju ändå gps nu för tiden.

Orienteringsklubben där i skogsbrynet får väl lägga ner så inte barnen trampar sönder tallarna och bergknallarna. Finns ju ändå gps nu för tiden.
Är det på samma ställe som majbrasan brukar vara och det är väl orienteringsklubben som arrangerar, för jag tänker att när tusen pers samlas där å alla knallar runt på ängen och i skogen när det är blött å fint ( i våras iallafall) så lär det förstöra bra mycket mer än cyklister, vandrare , joggare å hundägare tillsammans.

Ett exempel på den ökande polariseringen i samhället. Kommunekologen har radikaliserats. ;)
Står säkert i hens arbetsbeskrivning att skötselplanen skall efterlevas. De gör nog inte skötselplaner bara för att det är roligt. Om hen inte gör sitt jobb kan det innebära sparken eller dåliga vitsord.

Tillbaka
Topp