Cykla inte på Pyramiderna i Vålådalen!

• Trådstartare Trådstartare mvi
  • Start datum Start datum

mvi

Ny medlem
Fick följande artiklar/notiser i min e-post och blev inte förvånad. Var uppe och cyklade igen kring Åre, Storulvån och Vålådalen förra sommaren och blev djupt besviken av att många fantastiska stigar och ömtålig natur var totalt sönderkörda av oss cyklister. Vi konstaterade då att det inte kommer dröja länge innan det blir totalförbud mot cykling på flera håll i framtiden.

Beträdnadsförbud införs på Pyramidåsen i Vålådalen: http://www.lansstyrelsen.se/Jamtlan...s/betradnadsforbud-infors-pa-Pyramidasen.aspx

Mer på gång som kan påverka möjligheterna till cykling i framtiden.http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/Sv/nyheter/2016/Pages/Projekt-banar-vag-for-moderna-ledsystem-i-fjallen.aspx

Cyklister behöver lära sig att i vissa lägen, hur mesigt och töntigt det än kan kännas, så måste man kliva av cykeln och leda den i respekt för naturen. Å spänger ligger inte alltid bara för att det är blött utan för att marken är ömtålig. Fixar man inte att köra på spången, så kanske man får tänka till en gång extra innan man satsar och försöker köra brevid spången.

Men också bromstekniken påverkar. Bakbroms sliter. I Österrike å Tyskland lär man ut på MTB kurser hur man bromsar effektivt med frambromsen för att just undvika skador på naturen och bevara singel trails i topp skick. Allt för att de förbud som diskuteras inte ska bli verklighet.

Vi cyklister bör föregår som gott exempel när vi kör utanför anlagda banor. Lära varandra att vara aktsamma om den fantastiska natur vi har. Jag vill i alla fall kunna fortsätt njuta av naturen, skog som fjäll, på cykel även i framtiden.

Senast ändrad:
Oerhört tråkig situation.

Tyvärr tror jag att det är oerfarna cyklister som står för majoriteten av slitaget. Har man lite erfarenhet så håller man sig på spängerna och tänker på hur man bromsar.

Oerfarna cyklister och besökare som normalt inte cyklar i skog har nog också svårare att förstå konsekvenserna av den felaktiga cyklingen och det medförda slitaget. Man har inga referenser och kommer troligtvis inte att drabbas särskilt hårt av eventuella konsekvenser.

Instämmer helt i det du skriver Lulle! Så vi som har erfarenhet behöver ta det som en mission och dela med oss av vår kunskap till dessa oavsett när vi möter dom :)

Lulle sa:
Oerhört tråkig situation.

Tyvärr tror jag att det är oerfarna cyklister som står för majoriteten av slitaget. Har man lite erfarenhet så håller man sig på spängerna och tänker på hur man bromsar.

Oerfarna cyklister och besökare som normalt inte cyklar i skog har nog också svårare att förstå konsekvenserna av den felaktiga cyklingen och det medförda slitaget. Man har inga referenser och kommer troligtvis inte att drabbas särskilt hårt av eventuella konsekvenser.

Mja både och skulle jag säga. I just det aktuella området handlar det mycket om att cyklingen och besökarantalet har ökat lavinartat de senaste åren. Det är inte bara cyklingen som gjort att det numera är "besöksförbud" på pyramiderna, även trailrunning och vandring har ökat i området. Men visst det här med att cykla på spänger och inte bredvid har jag tjatat om i åratal och folk brukar mest tycka att man är fånig. Men när det går så här långt ser man ju resultatet.

Det har ju även snackats om nationalpark kring sylarna/helags då kan det området också bli förbjudet för cykling, något jag verkligen hoppas att det inte blir då det är ett fantastiskt område för cykling. Nationalpark får det gärna bli för då slipper man skotrarna på vintern. Men inte cykelförbud.

Pyramidgrejen har väl inget alls med cykling att göra utan med att "pyramiderna" inte bör beträdas över huvud taget?

När jag traskat i fjällen har jag mest konstaterat att det sliter där det går mycket folk, kungsleden är ju en riktig motorväg precis som lederna runt Storulvån. Skor och däck sliter båda två men när jag var där senast (2012 tror jag) så var det inget synligt cykelslitage öht.

Var själv å cyklade förra sommaren kring sylarna/helgas. Vi blev så djupt besvikna och vissa ställen är i så dåligt skick att jag tror ett förbud ligger inom snar framtid.

Ja "fånig" är nog milt sagt. Jag har blivit kallad både det ena och det andra. Men tycker snarare det speglar den som ger kommentaren eller minen och känner mig lite stolt av att vara "fånig" ;)

Tyvärr tror jag att förbudet på pyramiderna bara är början. Även om det också är andra aktiviteter som påverkat just där, så är de största skadorna faktiskt orsakade av oerfarna cyklister. Studier på plats visar tyvärr så. Tyvärr ses detta i hela landet, inte bara i jämtland. Vilket är synd. Det finns tyvärr större tradition och förståelse för vandrare och trailruners än cyklister i naturen.

Jag tycker det är så häftigt att det äntligen blivit trendigt med MTB och cykling. Vill ju att alla ska ut och hitta den där perfekta stigen som kittlar modet och glädjen! Ja vi får se vad som sker framöver och fortsätta vara lite fåniga!

Jag var också upp 2012 och vad som skett åren därefter går inte att beskriva, behöver upplevas. Det är avsevärd skillnad.

mvi sa:
Tyvärr tror jag att förbudet på pyramiderna bara är början. Även om det också är andra aktiviteter som påverkat just där, så är de största skadorna faktiskt orsakade av oerfarna cyklister. Studier på plats visar tyvärr så.

Källa på det för det är inte den versionen jag har hört.

Stalle

jomper sa:
Pyramidgrejen har väl inget alls med cykling att göra utan med att "pyramiderna" inte bör beträdas över huvud taget?

Ja, det har inte specifiserats, vad jag vet, att det är något specifikt färdmedel som gjort åverkan på just pyramiderna. Det verkar ha blivit en stig som genar över/vid foten av pyramiderna istället för leden som går runt. Den nyttjas nog av alla som besöker området. Och jag tror nog att cyklisterna sliter rätt lite just inom förbudsområdet. Det är en stor, brant grushög, inget man med glädje cyklar upp- och nerför.

Luthman Photography sa:
jomper sa:

Ja, det har inte specifiserats, vad jag vet, att det är något specifikt färdmedel som gjort åverkan på just pyramiderna. Det verkar ha blivit en stig som genar över/vid foten av pyramiderna istället för leden som går runt. Den nyttjas nog av alla som besöker området. Och jag tror nog att cyklisterna sliter rätt lite just inom förbudsområdet. Det är en stor, brant grushög, inget man med glädje cyklar upp- och nerför.

Bah, det är säkert såna där ebikers som varit i farten, det vet man ju vilka vandaler de är. Noobs är de också.

Jag kan nog tänka mig att det finns en och annan som sett för mycket på rampage som kan få idéer. Det räcker med några få för att göra synliga skador som sedan kollektivet får sota för.

Vilket bullskit att en oerfaren cyklist som kanske cyklar 5 mil/år sliter mer en än som kör 500mil/år ?

Luthman Photography sa:
jomper sa:

Jag var i krokarna förra sommaren men var aldrig framme vid själva pyramiderna, är stigen som genar över den svartprickade stigen till vänster på den här kartan?

Screenshot_2016-05-30-22-43-34.png

Lulle sa:
Luthman Photography sa:
jomper sa:

Jag var i krokarna förra sommaren men var aldrig framme vid själva pyramiderna, är stigen som genar över den svartprickade stigen till vänster på den här kartan?

Nej, den viker av åt höger ungefär vid renvaktarstugan och drar mot första vadet på leden. Den går genom det ena området som nu fått beträdelseförbud.

Lingon sa:
Luthman Photography sa:
Nationalpark får det gärna bli för då slipper man skotrarna på vintern. Men inte cykelförbud.
Markslitage från skotrar är obefintligt, så jag förstår inte varför du börjar bitcha om dom i tråden.

För att det är kul. Och för att det verkar krävas en polisinsats i storleksorsningen fotbollsderby-i-centrala-sthlm för att få folk att hålla sig på skoterlederna.

Luthman Photography sa:
För att det är kul. Och för att det verkar krävas en polisinsats i storleksorsningen fotbollsderby-i-centrala-sthlm för att få folk att hålla sig på skoterlederna.

Ungefär lika svårt som att få folk att låta bli att cykla på Bogesund. Om folk tycker att en inskränkning är orättfärdig och brottet till synes saknar påföljd så kommer folk cykla/åka skoter där man inte får.

Lingon sa:
Luthman Photography sa:
Nationalpark får det gärna bli för då slipper man skotrarna på vintern. Men inte cykelförbud.
Markslitage från skotrar är obefintligt, så jag förstår inte varför du börjar bitcha om dom i tråden.
Snöskotrarnas bensin och oljor som rinner ner i marken , ner i grunvattnet är ju inget farligt alls... Du tror allt är okej om det inte syns? Dessutom kör rätt många överallt utom på lederna och förstör nyplanterad skog, som finns under snön. Gå å lägg dig.

Senast ändrad:
Av allall jag cyklar med så är det en väldigt liten procent Siim fattat vad spängerna är till för. Speciellt de med tighta kläder som är snabba uppför. Själv tycker jag att det är en självklarhet å en rolig bonus. Men det är ja klart att när det är en massa spår bredvid så tröttnar ju de som tar hand om & bestämmer.
Men trist

JLarsson sa:
Luthman Photography sa:

Ungefär lika svårt som att få folk att låta bli att cykla på Bogesund. Om folk tycker att en inskränkning är orättfärdig och brottet till synes saknar påföljd så kommer folk cykla/åka skoter där man inte får.

Touché.

Fast jag tycker nog att det finns grader i helvetet.

Det är väl (egentligen) inget konstigt med att LST vill kartlägga och förstå hur friluftsliv påverkar naturen i ett Naturreservat, men Jämtlandsfjällen är ju så mycket mer än "bara" Vålådalen så kanske att rubriken är lite missvisande?

I övrigt gäller, som alltid, Allemansrättens paroll - "inte störa, inte förstöra". Klarar man inte av det, eller inte har insikt i vad som förstör, har man inte i skog och mark att göra oavsett om det är nationalpark, naturreservat eller "bara" vanlig natur.

NLC sa:
Det är väl (egentligen) inget konstigt med att LST vill kartlägga och förstå hur friluftsliv påverkar naturen i ett Naturreservat, men Jämtlandsfjällen är ju så mycket mer än "bara" Vålådalen så kanske att rubriken är lite missvisande?

I övrigt gäller, som alltid, Allemansrättens paroll - "inte störa, inte förstöra". Klarar man inte av det, eller inte har insikt i vad som förstör, har man inte i skog och mark att göra oavsett om det är nationalpark, naturreservat eller "bara" vanlig natur.

+1

Jag tror att vi måste rannsaka oss själva som cyklister hur vi kör och de spår vi lämnar efter oss. Inte skylla på erfarenhet eller skrika och peka mot skotrar eller annat som också lämnar spår i naturen. Även om mtb spår genom blöt mark kanske inte är så fasansfullt för naturen så är det inte kul att titta på och det lämnar inte en god reklam efter sig för omedvetna vandrare på krigsstigen mot cyklister.

Håller också med föregående, men problemet är att det inte verkar finnas några reella möjligheter att hindra folk som stör och förstör. Det finns en utbredd "jag gör som jag vill" attityd hos många mountainbike- och skoteråkare.

Nu har jag aldrig varit där eller sett spåren men är inte ett förbud lite kontraproduktivt? Hur många promille av fjällnaturen utgör stigen, även om den skulle vara rätt bred? Om man har fin natur men ingen får se den är det inte lite som: "Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?"

42Hz sa:
Nu har jag aldrig varit där eller sett spåren men är inte ett förbud lite kontraproduktivt? Hur många promille av fjällnaturen utgör stigen, även om den skulle vara rätt bred? Om man har fin natur men ingen får se den är det inte lite som: "Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?"

Det går en jättefin led bredvid pyramiderna, tex där bilden är tagen i inlägget som länkades. Att gå på pyramiderna är liksom ingen riktig poäng. Och där finns en risk att slitage gör att den känsliga marken eroderar, vilket kan få till följd att pyramiderna inte längre är sig lika i framtiden.

Jag ser inga problem med detta förbud. Dessutom är det generellt och mer en fråga om tillträdesförbud.

Kung Stalle sa:
mvi sa:
Tyvärr tror jag att förbudet på pyramiderna bara är början. Även om det också är andra aktiviteter som påverkat just där, så är de största skadorna faktiskt orsakade av oerfarna cyklister. Studier på plats visar tyvärr så.

Källa på det för det är inte den versionen jag har hört.

Stalle

Som Stalle säger så hosta upp en källa på det mvi, påstå att det finns studier utan att referera till dom är ju måttligt seriöst.

skogsmulle101 sa:
Lingon sa:
Luthman Photography sa:
Snöskotrarnas bensin och oljor som rinner ner i marken , ner i grunvattnet är ju inget farligt alls... Du tror allt är okej om det inte syns? Dessutom kör rätt många överallt utom på lederna och förstör nyplanterad skog, som finns under snön. Gå å lägg dig.

Du får det att låta som att det rinner bensin och olja om skotrar. Du kör väl inte bil hoppas jag med det där resonemanget? :)

H. sa:
Det går en jättefin led bredvid pyramiderna, tex där bilden är tagen i inlägget som länkades. Att gå på pyramiderna är liksom ingen riktig poäng. Och där finns en risk att slitage gör att den känsliga marken eroderar, vilket kan få till följd att pyramiderna inte längre är sig lika i framtiden.

Jag ser inga problem med detta förbud. Dessutom är det generellt och mer en fråga om tillträdesförbud.

+1. Det handlar ju om att bevara pyramiderna inför framtiden.

Oskar sa:
H. sa:

+1. Det handlar ju om att bevara pyramiderna inför framtiden.

+1

skogsmulle101 sa:
Lingon sa:
Luthman Photography sa:

Och de väsnas och luktar illa. Inte vad man önskar sig när man är ute på tur med skidor. Men visst är det kul att köra.

Förbjud tvåtaktare, både i fjällen och på sjön.

Min spontana reaktion är att det är bra med tillträdesförbud, så länge de är motiverade, och hyfsat lokala. Lite att jämföra med fågelskyddsområden. Utan att ha varit vid pyramiderna så verkar motiveringen rimlig, då jag sett andra områden rejält slitna. Dock bör inte bara slitage vara en anledning, det måste också finnas något som är "skyddsvärt".

Att använda spänger borde vara en självklarhet, både till fots och på hjul. Bredare spänger underlättar för de ovana, även om de måste leda cykeln på spången.

Jag hörde någonstans att man har börjat lägga ut grus i finsk fjällnatur, i stället för att bygga spänger. Det ska minska slitage, hålla längre osv. Verkar vettigt. Sen om det är estetisk tilltalade är en annan sak.

Det handlar om utbildning. Alla medier bör samarbeta och informera folk hur man kör i naturen. Grejen är att det är mycket lättare att påverka "nybörjarna", än stoked dudes som går foot out-flat out. Lyckligen Fjäll områderna skippar Stravaderos...

fhloston sa:
Och de väsnas och luktar illa. Inte vad man önskar sig när man är ute på tur med skidor. Men visst är det kul att köra.

...samt på väg. Finns det något motorslag som luktar värre, väsnas värre och utför mindre nyttigt transportarbete?

Senast ändrad:
En gång för alla, det här är inget förbud som är riktat mot cykling på Pyramiderna, utan för alla. Det har inte tillkommit för att cyklingen specifikt orsakat större skador än något annat på platsen utan för att den allmänna trafiken på dom ökat och därmed slitaget och risken att dom ska rasa eftersom . Därför går Länsstyrelsen in och gör ett totalt tillträdesförbud under tre år för att växtligheten på Pyramiderna ska kunna återhämta sig och förhindra ytterligare erosion. Sedan får man ta ett nytt beslut. Inga konstigheter tycker någon här i Åre. Dessutom är det fortfarande ok att cykla och vandra i närheten, utom på just själva Pyramiderna. Det handlar om en liten del av ett stort område som vi som cyklister fortfarande har rätt att bruka.

http://www.op.se/jamtland/are/pyram...toppas-cykling-lopning-och-vandring-i-omradet

Som plåster på dom kränkta såren håller Vålådalen på att rusta upp bland annat Blanktjärnsrundan med bättre spång som är anpassad för cykling, plus gör lite andra insatser i området som är riktat direkt mot tvåhjulsbaserad trafik.

13320394_1756279467981418_5722454896483328233_o.jpg

Senast ändrad:
jonja sa:
fhloston sa:

...samt på väg. Finns det något motorslag som luktar värre, väsnas värre och utför mindre nyttigt transportarbete?

Det finns ju tvåtaktsdieslar...

Tillbaka
Topp