Banankontakt
Medlem
Cykla jorden runt i Sverige
I Blekinge finns ju "Norje" - med lite kreativ stavning så.... ;-)Blekinge och Halland är fortfarande 100% svensk. Det blir ingen jordenruntresa där :(
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I Blekinge finns ju "Norje" - med lite kreativ stavning så.... ;-)Blekinge och Halland är fortfarande 100% svensk. Det blir ingen jordenruntresa där :(
finns iaf utritad på google maps, så helt inofficiellt är inte namnet. det står förresten inga skyltar med vasastan heller??Tyvärr finns det nog ingen skylt med Sibirien i Vasastan.
Den här skylten finns i alla fall. God soppa!Tyvärr finns det nog ingen skylt med Sibirien i Vasastan.
Jag har för mig att det finns en i Ängelholm. Bonus med UFO-monumentet i närheten.Tyvärr finns det nog ingen skylt med Sibirien i Vasastan.
Tack för varningen!Tyvärr finns det nog ingen skylt med Sibirien i Vasastan.
I Blekinge finns ju "Norje" - med lite kreativ stavning så.... ;-)
Burmavägen hittar du lite överallt. Det finns t ex en skogsväg, Burmavägen, på Mösseberg i Falköping.
Om jag börjar med alla -backe, -gatan, -väg etc då är det ingen slut på listan, så det är tyvärr ingen idé :(Kul projekt!!!
I Göteborg finns en klassisk mördarbacke upp till Kortedala som heter "Burmabacken".
![]()
Tideräkningsgatan – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Fuska på, bara! :)Om jag börjar med alla -backe, -gatan, -väg etc då är det ingen slut på listan, så det är tyvärr ingen idé :(
Ibland vill jag gärna fuska, t.ex Dovern istf Dover, eller Bering i stället för Bering sjö/hav men det är inte okej.
Men .... den där mördarbacken Burmabacken är ju kul att ha på listan, så kanske jag ska ändå fuska lite?
Om ni hittar några fel i listan då får ni gärna berätta!
Tack Havet! För vackra bilder och din snälla välkommen-i-östergötland! ? Hoppas vi ses i Tahiti :)Tahiti utanför Linköping går det bara att ta sig till när isen ligger, eller med båt.
Visa bilaga 621015
Den innebos av de mest fantastiska öockuperarna, havskråkorna, som liksom skapar nya ekosystem där de slår sig ner.
Visa bilaga 621016
Visa bilaga 621017
Väldigt fint att det fortfarande finns platser nära bebyggelsen där djuren får ta över.
Visa bilaga 621019
PS. Om du villar runt i nordöstra Östergötland och blir sugen på bastu/knäppt sällskap är det bara att du hör av dig.
Sibirien verkar vara populärt, tänkte tipsa om Ängelholm också. Tror där ska finnas en skylt någonstans. Mitt tips är Alberta utanför Malmö.Jag har för mig att det finns en i Ängelholm. Bonus med UFO-monumentet i närheten.
Vad kul att läsa, nu är det ännu roligare att cykla till Afrika, tack!Sibirien finns på några platser i Skåne, på väg till Café Annorlunda (Stenshuvud) finns vägskylt. Ulf Lundell bor där exempelvis. Hittade även Sibirien här: https://www.hembygd.se/shf/plats/185223 .
Afrika finns mycket riktigt i Skåne, mellan Hörby och Höör tar man Fädriftsvägen upp i skogen (om man kommer från Hörby är det höger), finns dock ingen skylt annat än på en transformator (kanske kan gälla :-) ). Transformatorn står vid vägkanten på mark som tillhörde sommarstuga som min familj hade fram till och med 1972. Finns några rediga backar på denna väg, men du kommer belönas med en fin natur. Men håll dig på vägen för det är väldigt vattensjukt i skogen.
Några parenteser: Det finns två teorier om Fädriftsvägen, ena var att det var fångar som byggde den (fä på skånska kan betyda opålitlig person), den andra (mer trolig enligt mig) är att vägen byggdes för att få upp fä (det vill säga kreatur på skånska) för bete i skogen. Skogen ägdes av bonden Månsson och en av grundarna till Per Kemiska i Malmö.
Månsson gick det inte så bra för, han fick konkurrens om fruns gunst av en inneboende, när Månsson och inneboende var ute och fiskade på Ringsjön, så ramlade Månsson i och drunknade. Inneboende flyttade strax in till den sörjande hustrun. Värt att påpeka att kroppen efter Månsson hittades aldrig och ingen är varken dömd eller misstänkt (vad jag känner till) för detta!
Det där med stridsplanen är ju mycket intressant!En annan intressant detalj, kopplat till mitt inlägg precis, är att det lär finnas ett tyskt stridsflygplan i skogen. Där sommarstugorna slutar (förr fanns det en vägbom här, men det har börjat att byggas uppe i skogen) till höger upp i skogen cirka 2-3 km skall planet finnas. Jag hittade lite information om detta på Internet, men tyvärr kan jag inte hitta det mer. Jag har gjort ett försök att hitta planet, men det är väldigt vattensjukt och mycket sly där, så jag gav upp Många blandar ihop detta plan med ett tyskt bombplan som störtade 2 km mot Höör och tände eld på en av ladorna som tillhörde en gård. Men det är inte samma plan! Denna händelse är väldokumenterad! Vad jag kommer ihåg från sidan, så skulle planet vara ganska intakt men ligga i ett kärr!
Även om det, så att säga ligger mitt i Skåne, så är det ganska otillgängligt och kanske därför som området fick namnet Afrika! :-)
Blekinge har nu Falkön, Nordpolen, Tivoli och Ryssssssberget!I Blekinge finns ju "Norje" - med lite kreativ stavning så.... ;-)
Du har skrivit Sölvesborg under Skåne, det är inte helt rätt, men det var kanske platser för Afrika som åsyftades där.Om jag börjar med alla -backe, -gatan, -väg etc då är det ingen slut på listan, så det är tyvärr ingen idé :(
Ibland vill jag gärna fuska, t.ex Dovern istf Dover, eller Bering i stället för Bering sjö/hav men det är inte okej.
Men .... den där mördarbacken Burmabacken är ju kul att ha på listan, så kanske jag ska ändå fuska lite?
Om ni hittar några fel i listan då får ni gärna berätta!
Elskåpskylt är ju en skylt! Tack!Du har skrivit Sölvesborg under Skåne, det är inte helt rätt, men det var kanske platser för Afrika som åsyftades där.
Jag var och kollade in skylten på ovan nämnda elskåp. Ingen annan skylt stod att finna. Fina omgivningar så här års, men jag skulle inte vilja påstå att de liknar något jag sett från Afrika.
Finns några till. Vd Färgelanda, Katrineholm, Nyköping, Säffle, UppvidingeSalem i Stockholms län.
Var finns den?Columbus
Sibirien eller AFrika eller båda? Jag börjar se lite dubbelt nu ..och i stockholm..
Vad kul, en lilla Japan! Den får visst vara med :)Japan var redan med på listan men funkar även den lilla varianten? Skåne
Har du inte lagt in Frankrike?Vad kul, en lilla Japan! Den får visst vara med :)
Finns också Jupiter, Mars, Pluto, Venus, Saturnus och Uranus i Sverige. Får dem vara med eller inte? ?
Nu har vi också Lilla Japan, Breda, Jordan, Korsika, Kongsberg, Köpenhamn, Nyland, Narvik, Riga, Syrien, Tromsö, Vasa, Viborg och Åbo. ?
Om du stod framför transformatorn, tittar snett till höger så finns där ett sommarhus med vita väggar, det var vårt hus! Det kan jag nog hålla med om, kanske exempel på skånsk humor! Cyklade du längre upp i skogen? Lite intresserad om det fanns vägbom, eller inte. Cyklar du 500 - 600 meter längre upp i skogen, så kan du ta av på en skogsväg till vänster. När denna slutar, få du bära cykeln kanske 150 - 200 meter rakt igenom skogen, då kommer du till en större grusväg och ett dammsystem. Stora vägen är ganska nära, bör väl vara Södra Rörums vägen. Fädriftsvägen går längre upp i skogen och slutar vid ett spår i skogen. Hur det står till med detta spår har jag ingen aning om! Var 1973 som jag var där sist!Du har skrivit Sölvesborg under Skåne, det är inte helt rätt, men det var kanske platser för Afrika som åsyftades där.
Jag var och kollade in skylten på ovan nämnda elskåp. Ingen annan skylt stod att finna. Fina omgivningar så här års, men jag skulle inte vilja påstå att de liknar något jag sett från Afrika.
Det var detta jag menade (skrev tyskt men det var det engelska jag menade) förväxlades med det det tyska planet. Engelska planet är väldokumenterat!Vad kul att läsa, nu är det ännu roligare att cykla till Afrika, tack!
Det där med stridsplanen är ju mycket intressant!
Hittade just nu lite info om ett bombplan som störtade i Sövröd utanför Höör. Den var brittisk så det är inte samma plan var du pratade om?
På Sövröds gård skulle mor i huset ge ett glas vatten till sin son Matthias och hade därför tänt en karbidlampa när planet störtade i ett område som kallas Klosterskogen endast 1 km från gården. Smällen var så stark att lampans låga blåstes ut och ett starkt orange sken syntes i fönstret. Fadern, Gunnar Nilsson, larmade omedelbart brandkåren och hemvärnet och gav sig endast iklädd nattskjorta tillsammans med sin arrendator upp mot nerslagsplatsen. När de kom dit förstod de att det inte gick att göra något eftersom allt var ett enda eldhav. Hemvärnet och brandkåren var snabbt på plats och släckte den uppkomna branden. Efter störtningen fanns en grop kvar i marken med hopknycklade metallbitar. En del av ena vingen var det enda som var någorlunda helt. Om allt detta vittnar Matthias Nilsson som ännu kommer ihåg och kan berätta om det inträffade och kommer också ihåg att Gunnar kom hem och hade rivit sina bara ben blodiga på björnbärssnåren.
Det var det brittiska bombplanet Avro, en Lancaster MK1 som flög från England över norra Tyskland. Besättningen var sju man, åldern endast lite över 20 år.
Allt gick bra tills piloten Watts rapporterade ett tysk tvåmotorigt plan på höger sida och en kraftig duns. De tappade höjd men piloten beslöt, trots svårigheterna, att hålla stadig kurs mot bombmålet och därefter att om nödvändigt, på låg höjd återvända till basen. Efter att ha flugit i ca 5 min ökade vibrationerna och de förlorade bränsle. Piloten gav då order om att släppa bomberna, vilket gjordes över havet. När det stod klart att det inte gick att nå basen bad piloten om kursen direkt mot Sverige. När planet var över svensk mark gav Watts order om att fallskärmshoppa. Under tiden de hoppade tappade planet snabbt höjt. Piloten sade att han med autopiloten trimmat planet i östlig riktning. Mekanikern Douglas lämnade planet strax innan Watts. Efteråt sa Douglas att hans fallskärm precis hade fällts ut när han såg en brand på marken, vilket senare visade sig vara planet. Tiden mellan hans hoppning och när han såg elden var så kort att han trodde Watts blivit kvar ombord. Sex av besättningsmännen hade framgångsrikt hoppat och förutom att tre av dem hade sträckt vristen hade de inga skador. Besättningen landade i närheten av Höör och blev tagna av svensk polis.
Piloten Watts återfanns dagen efter strax väster om Bjävröd. Han halvsatt död vid ett träd inlindad i sina fallskärmslinor. Han hade hunnit hoppa innan planet slog i marken men landat i oländig skogsterräng.
![]()
När jag var liten pratades det om att ett. Bombplan störtade i Sövröd utanför Höör. Av Carl-Gustav Olofsson - PDF Free Download
Det brittiska bombplanet Avro Lancaster Bombplan störtade i Sövröd utanför Höör Av Carl-Gustav Olofsson När jag var liten pratades det om att ett flygplan hade störtat i skogarna utanför Sövröd. Nyfiknadocplayer.se
Kom och tänka igen på namnet, kan det ha varit kärren (träskmark) och myggen, eller knott som min farmor brukade säga! Men det är väl två olika insekter, eller? :-) Min farmor var alltid lite sur på min farfar, för myggorna rörde aldrig honom, eller så var det kanske så att han aldrig reagerade!Om du stod framför transformatorn, tittar snett till höger så finns där ett sommarhus med vita väggar, det var vårt hus! Det kan jag nog hålla med om, kanske exempel på skånsk humor! Cyklade du längre upp i skogen? Lite intresserad om det fanns vägbom, eller inte. Cyklar du 500 - 600 meter längre upp i skogen, så kan du ta av på en skogsväg till vänster. När denna slutar, få du bära cykeln kanske 150 - 200 meter rakt igenom skogen, då kommer du till en större grusväg och ett dammsystem. Stora vägen är ganska nära, bör väl vara Södra Rörums vägen. Fädriftsvägen går längre upp i skogen och slutar vid ett spår i skogen. Hur det står till med detta spår har jag ingen aning om! Var 1973 som jag var där sist!
Har du inte lagt in Frankrike?
Kan du cykla förbi när du cyklar genom Tivoli.![]()
Passa även på att ta en tur förbi Skagen?
Visa bilaga 622065![]()
Du är fantastiskt, tack!
Hoppas ni hittar nåt, du får gärna berätta :)Det var detta jag menade (skrev tyskt men det var det engelska jag menade) förväxlades med det det tyska planet. Engelska planet är väldokumenterat!Visa bilaga 622078
Röda cirkeln är det engelska planet, den gula cirkeln är där jag tror att det tyska planet hamnade. Jag och en bekant hade lite planer förra hösten att försöka reda ut detta!
Hittade 8 Köpenhamn! Hade ingen aning att det finns så många länder, kontinenter och utländska städer i Sverige. Riktigt kul tycker jag.Köpenhamn finns i både norra och södra Sverige.
Finns också Jupiter, Mars, Pluto, Venus, Saturnus och Uranus i Sverige.