Cykla jorden runt i Sverige

Sen beror det ju på hur obskyra de utländska motsvarigheterna får vara. Finns t.ex. en by Ava mellan strax sydväst om Nordmaling och det finns ett gammalt kungarike med samma namn i Myanmar. Antar dock att sådant är för udda för att tas med.

Aspen är ett inte helt ovanligt sjönamn. Hittar sex stycken:
  1. Direkt väster om Lerum
Osäker på i vilken mån det finns skyltar med namnet på sjön.
Denna finns det iaf stationsskyltar på

1697740351731.png

Aspen är ett inte helt ovanligt sjönamn. Hittar sex stycken:
  1. Direkt väster om Lerum
  2. Rakt norr om Åmål, precis norr om E18 vid Långserud
  3. Ett par mil norr om Katrineholm längs väg 56 och på östra sidan om vägen
  4. E4:an korsar Aspen efter Salem om man åker in mot Stockholm
  5. Vid Asphyttan, en mil söder om Filipstad
  6. Ute i skogen, en halvmil väster om Storå
Osäker på i vilken mån det finns skyltar med namnet på sjön.
Nummer 3 har en rastplats intill sig med skylt:
1697740805921.png

Paris finns också i Uppland, ca 1 mil väster om Uppsala. Turkiet likaså, som en by-del och teknisk järnvägsstation (driftsplats) nära Skutskär.

GIS-nörden tipsar om att du också kan söka i den fria kartan Open Streetmap. Till exempel med verktyget Overpass. Denna länk går till ett sökuttryck för "London" i Sverige, bara byt ut mot andra önskade namn:

Osäker om detta faller inom ramarna för tråden.

Genom att Östersjön finns med antar jag att vatten är OK och då skulle man kunna ta med Lena. Finns t.ex. Lena kyrka nära Vattholma, norr om Uppsala. Tyvärr ser det ut som att det mest skyltmässiga med namnet är detta (åtminstone tror jag att det står Lena):
1697776879718.png

Nordost om Alingsås finns en namne och där har de i alla fall fått upp en namnskylt.
1697777042898.png

Paris finns också i Uppland, ca 1 mil väster om Uppsala. Turkiet likaså, som en by-del och teknisk järnvägsstation (driftsplats) nära Skutskär.

GIS-nörden tipsar om att du också kan söka i den fria kartan Open Streetmap. Till exempel med verktyget Overpass. Denna länk går till ett sökuttryck för "London" i Sverige, bara byt ut mot andra önskade namn:
Verkar inte helt buggfritt. Funkade med en massa namn, men när jag testade Kreta fick jag tillbaka:
1697778370388.png

Testade sen Kret och Kreti och båda funkar även om de inte ger några matchningar.

Vilken underbar idé!

Vill bara inflika att om du önskar så går det att få datorn att göra jobbet. Om du som exempel avgränsar det internationella urvalet till länder, regioner samt städer med mer än 1M invånare så finns detta att ladda ned via olika databaser. Sen kan datorn matcha denna lista mot Svenska ortsnamnsdatabasen. Skulle detta kännas väl tekniskt att göra själv är jag övertygad om att det finns Happyiter som gärna hjälper till.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp