Cykla landsväg/gravel i Åre

Hej!
Hur är LVG/Gravel-intresset i Åre? Äre flatout trail/DH som gäller här eller finns det något cykelgöng eller klubb här som cyklar kontinuerligt? :)

//Årecyklist

Klart det finns dom som cyklar grus/väg i Åre, säkert fler bland de som bor där än turisterna.

Wallner nöter ju en del grus har jag sett

Vi har inte så mycket asfalt runt Åre men det finns massor med riktigt fin och ganska utmanande grusväg och gravel. Jag håller på och sätter ihop en karta med bra turer som kommer finnas på aresweden.com lite längre fram. Tills den är klar kan ni kika på den här med några turer som jag kört och gillar: Google Map Jag kan speciellt rekommendera området kring Håckren, det är fantastiskt fina vägar där ute.

Ta också en titt på Grusvägskartan, det finns mycket i Åretrakten att utforska.

Vi har inte så mycket asfalt runt Åre men det finns massor med riktigt fin och ganska utmanande grusväg och gravel. Jag håller på och sätter ihop en karta med bra turer som kommer finnas på aresweden.com lite längre fram. Tills den är klar kan ni kika på den här med några turer som jag kört och gillar: Google Map Jag kan speciellt rekommendera området kring Håckren, det är fantastiskt fina vägar där ute.

vilka grymma turer! Identifierade precis Håckren runt som en lagom runda, men du har ju ett gäng till! Kan man också ladda ner dem ohc använda som navigation i Garmin? Hur då?

Det finns ett gäng som kallar sig Åre Gravel Club som brukar köra happyrides på onsdagar. De har en klubb på strava och en instagram.

För länge sen cyklade jag St Olavsleden över gränsen till Norge och länsvägen tillbaka, riktigt fin! Jag vet dock inte hur delen från Åre till gränsen är.

Ska upp om ngn vecka, funderar på rätt cykel. Gravel med 40mm grusdäck, eller komfortracer med 32mm gp 4 seasons. Ngn som har en känsla för grusvägarna runt Kallsjön och Håckren? Kommer utgå från edsåsdalen.

Ska upp om ngn vecka, funderar på rätt cykel. Gravel med 40mm grusdäck, eller komfortracer med 32mm gp 4 seasons. Ngn som har en känsla för grusvägarna runt Kallsjön och Håckren? Kommer utgå från edsåsdalen.
Underlaget är ganska mixat. Många sektioner är relativt släta och fina men det finns en hel del potthål och partier med grövre grus, eller lösare jord som underlag. Jag hade nog helst valt bredare däck för att kunna utforska fullt ut men bägge funkar.

Underlaget är ganska mixat. Många sektioner är relativt släta och fina men det finns en hel del potthål och partier med grövre grus, eller lösare jord som underlag. Jag hade nog helst valt bredare däck för att kunna utforska fullt ut men bägge funkar.
Har provat Helgesjön och Håckren med start i Edsåsdalen. Mtp asfaltstransport ångrar jag inte släta 32or, och det mesta av grusvägen var ju normal "bilgrusväg", men några km var lite väl sketchy. Är man inte beredd på att köra hårt och på helspänn är nog graveldäck att föredra.

Bilagor

• PXL_20240729_160305699.jpg
    PXL_20240729_160305699.jpg
    853.9 KB · Besök: 52
  • PXL_20240730_113613642.jpg
    PXL_20240730_113613642.jpg
    1.4 MB · Besök: 63
  • PXL_20240730_111347992.MP.jpg
    PXL_20240730_111347992.MP.jpg
    1.1 MB · Besök: 45
Tillbaka
Topp