Cykla Mallorca

Mange.

Aktiv medlem
Cykla Mallorca
Spontanbokade en resa till Mallis i April v17. fanns riktigt billiga resor genom ving.
Ser på vings sida att det bjussas på PCR test inför resa till GC men inget om Mallorca.
Någon som vet något mer?
Någon annan som ska dit samma vecka och vill cykla lite?

Senast ändrad:
Cykla Mallorca
Med tanke på hur snabbt läget förändras så finns det ingen som vet vad som kommer att gälla v17. Se t ex på de gränsstängningar som skett senaste veckan. Spanien har ju varit ett av de länder som stängt ned snabbt och hårt.

Cykla Mallorca
Spricker GC-resan i mars bokar jag Mallis i minst 2 veckor så fort det går att komma ner och cykla.
Frågan blir vilka hotell som har öppet i Puerto Pollensa. Det är svårt att boka/avboka när det är så osäkert.

Cykla Mallorca
Lånar tråden.

Vi ska till Alcudia för lite cykling i april. 3 vuxna, en treåring och två cyklar i väskor (+ varsin resväska). Vad är det bästa alternativet för transfer från Palma Airport till hotellet i Alcudia?

Cykla Mallorca
Lånar tråden.

Vi ska till Alcudia för lite cykling i april. 3 vuxna, en treåring och två cyklar i väskor (+ varsin resväska). Vad är det bästa alternativet för transfer från Palma Airport till hotellet i Alcudia
Vi har kört taxi alla gånger utom en
Då jag provade buss det är billigt och inga större problem förutom restiden, det blir det väldigt många stopp c:a 1 timme extra restid.

Cykla Mallorca
Det är supersmidigt att åka buss på Mallis. Ta flygbussen till Placa d'Espanya därifrån går alla busslinjer. Till Alcudia är det 302.

Här kan du se om det finns nån hållplats nära hotellet.

Cykla Mallorca
Det är supersmidigt att åka buss på Mallis. Ta flygbussen till Placa d'Espanya därifrån går alla busslinjer. Till Alcudia är det 302.

Här kan du se om det finns nån hållplats nära hotellet.
Håller med, men med cykelväskor, vanlig packning och treåring är nog inte taxi så dumt i alla fall om man ska så långt bort som Pollensa.

Cykla Mallorca
Men nu kommer vi bo i Selva. Nån som har tips på bra cykeluthyrning däromkring? Tacksam för tips!
En snabb googling gav detta:
Skärmklipp.GIF

Jag har ingen erfarenhet från någon av dem. Har bara hyrt i Alcudia när jag bott där.

Cykla Mallorca
Om en vecka ska vi till Mallis, första gången där så tänker att ni får komma med alla bra tips.
Om ni fått välja, vilken cykel packar ni med, gravel eller lvg?
Vilka fina cykelvägar får jag inte missa?

Cykla Mallorca
Finns garanterat en del inspiration i Mallis-RR-trådarna i detta inlägg.

För lvg är väl Sa Calobra och Formentor två saker som många försöker få med. Randa, Sant Salvador, Piggen, ... är andra stigningar. Vill du testa lite brantare backe kan du ta vägen från Ma1041 upp till Es Verger. Ingen aning om skick dock. Var inte kanonbra då jag var där för runt 15 år sen.

Cykla Mallorca
Nån som har aktuellt cykeluthyrartips?
Kommer bara ha en cykeldag på nästa besök på ön så behöver en hoj för en dag :)

Bor strax utanför Palma i Portixol (åt flygplatsenhållet).

Cykla Mallorca
Om en vecka ska vi till Mallis, första gången där så tänker att ni får komma med alla bra tips.
Om ni fått välja, vilken cykel packar ni med, gravel eller lvg?
Vilka fina cykelvägar får jag inte missa?
1. Hur lång vistelse? Vart skall du bo? Är det ok med cykeln på rummet? Om inte, har hotellet vettig cykelparkering? Finns där golvpump & mekutrymme?
2. Hur långt/länge vill/orkar du cykla?

Tips: Första gången på ön, cykla i grupp/med guide alternativt se till att ha vettiga rutter nedtankade för navigering från styret. Ta med powerbank/laddarsladd :-). Ha lite kontanter för de ställen som ev. inte tar kort. Kolla upp lunchrestauranger i förväg, finns en massa gömda pärlor som man inte vill missa. Hyr cykel istället för att åbäka dig med att släpa med, mtp att de flesta konkurrerar med kvalité på hojarna snarare än lågt pris, i stort sett alla nivåer på hoj finns att hyra. Ta med egen sadel & ev. pedaler.

Cykla Mallorca
1. Hur lång vistelse? Vart skall du bo? Är det ok med cykeln på rummet? Om inte, har hotellet vettig cykelparkering? Finns där golvpump & mekutrymme?

Tips: Första gången på ön, cykla i grupp/med guide alternativt se till att ha vettiga rutter nedtankade för navigering från styret. Ta med powerbank/laddarsladd :-). Ha lite kontanter för de ställen som ev. inte tar kort. Kolla upp lunchrestauranger i förväg, finns en massa gömda pärlor som man inte vill missa. Hyr cykel istället för att åbäka dig med att släpa med, mtp att de flesta konkurrerar med kvalité på hojarna snarare än lågt pris, i stort sett alla nivåer på hoj finns att hyra. Ta med egen sadel & ev. pedaler.
Några saker att beakta vid val av hyra kontra ta med:

Om man har en "ovanlig kroppskonstitution" eller väldigt specifika önskemål kring cykeln kan det vara marigare att hitta passande hyrcykel.

Bortavarons längd. Ju längre man är borta, desto dyrare att hyra medan egen

Var man kommer att bo in. Hyra gynnas av om man bor inom rimligt avstånd från uthyraren. Visst, vissa levererar till hotell, men om det är ngt som strular underlättar det att bara kunna knalla över och snacka med dem, ffa om man inte har egen bil.

Cykla Mallorca

1 vecka i Alcúdia, cykel på rummet ska jag kolla upp, verktyg pump tar jag med.
2. Jag tänker mig ca6 tim om/när det behövs. Jag ska hinna med poolen med barnen oxå.

Gör jag fel i att kränga på semislicks på graveln och köra dom ni tipsar om mest klassiska bergen, sen om jag kör fel o hamnar på grus så löser det sig?

Cykla Mallorca
Nån som har aktuellt cykeluthyrartips?
Kommer bara ha en cykeldag på nästa besök på ön så behöver en hoj för en dag :)

Bor strax utanför Palma i Portixol (åt flygplatsenhållet).
Jag hyrde på Bikehead, centralt i Palma, några gånger när jag bodde i El Molinar (typ granne med Portixol). Svenskar som hade det stället. Mycket trevliga, seriösa och kunniga. Numera brukar jag bo mer norrut på ön och har med egen hoj.

Cykla Mallorca
1 vecka i Alcúdia, cykel på rummet ska jag kolla upp, verktyg pump tar jag med.
2. Jag tänker mig ca6 tim om/när det behövs. Jag ska hinna med poolen med barnen oxå.

Gör jag fel i att kränga på semislicks på graveln och köra dom ni tipsar om mest klassiska bergen, sen om jag kör fel o hamnar på grus så löser det sig?
Alcudia, då skulle jag välja att hyra hoj hos Huerzeler, några dagar lvg & några dagar gravel.

Cykla Mallorca
Haha! Ursäkta spammen. Men här sitter jag på jobbet och inser plötsligt att jag har min Bikehead-tisha på mig. Var säkert ett par år sedan jag hade den sist. Så sitter jag dessutom och gör reklam för Bikehead......jag kan knappt räknas som trovärdig va?:ROFLMAO:
Bikehead.jpg

Cykla Mallorca
Haha! Ursäkta spammen. Men här sitter jag på jobbet och inser plötsligt att jag har min Bikehead-tisha på mig. Var säkert ett par år sedan jag hade den sist. Så sitter jag dessutom och gör reklam för Bikehead......jag kan knappt räknas som trovärdig va?:ROFLMAO:
Visa bilaga 650185

Tänkte på Bikehead men enligt google är det stängt
Screenshot_2023-08-30-12-40-50-155_com.android.chrome.jpg

Berganti kan vara ett alternativ, har hyrt på Nano bicycles förr men då har vi bott mitt i Palma. Lite fult att de vill ha 2 € till för att byta från 11-28 till 11-32 kassett.

Cykla Mallorca
Tänkte på Bikehead men enligt google är det stängt
Visa bilaga 650188

Berganti kan vara ett alternativ, har hyrt på Nano bicycles förr men då har vi bott mitt i Palma. Lite fult att de vill ha 2 € till för att byta från 11-28 till 11-32 kassett.
Jo. Så var det nog. Därför hyrde jag här sista gången jag bodde i El Molinar: https://www.mallorcacyclingcenter.com/ Bra hojar och trevliga att ha att göra med. Kommer ihåg att dom var sjukt petiga vid återlämningen av våra hojar. Var nåt litet futtigt märke i ramen som det gnälldes lite väl mkt om. Men jag skulle absolut hyra där igen. Duktiga och seriösa.

Cykla Mallorca
Min kompis hyrde på Sport bequi i Alcudia i våras. Han var nöjd med cykeln (Wilier Gtr Team Disc Rival Etap 12). Var lite lång väntetid, men å andra sidan var det Mallorca312-veckan så det får väl räknas som högsäsong.

Cykla Mallorca
Finns garanterat en del inspiration i Mallis-RR-trådarna i detta inlägg.

För lvg är väl Sa Calobra och Formentor två saker som många försöker få med. Randa, Sant Salvador, Piggen, ... är andra stigningar. Vill du testa lite brantare backe kan du ta vägen från Ma1041 upp till Es Verger. Ingen aning om skick dock. Var inte kanonbra då jag var där för runt 15 år sen.
Hade du hellre valt racern än gravel med semislicks?

Cykla Mallorca
Hade du hellre valt racern än gravel med semislicks?
Jag tror det finns de som är bättre lämpade att svara på den frågan än jag. Dels är det många år sen jag var på Mallis så jag har ingen koll på beläggningen. Dessutom cyklade jag racer och nästan bara asfalt (blev någon grusvägsbit), men det gör att jag inte har någon uppfattning om hur grusvägsnätet ser ut och vad man ”vinner” med en gravel.

Sen beror det ju på hur viktigt det är att det går så lätt som möjligt på asfalten. Du får ju säkert betala en gnutta där med gravel. Om det är viktigt är det nog bara du som kan säga.

Personligen hade jag nog tagit graveln, och med ordentliga däck, för att kunna utforska lite mer terräng. Men då är mitt mål med cykelresor ”cykelturistande” (d.v.s. att se landskapet mha cykel), inte träning (den kommer som en bonus). Dessutom färgas det valet av att jag cyklat en del av vägarna på ön och då det är kul med nya vägar skulle en gravel kunna vidga möjligheterna.

Jag har dock svårt att tänka mig att du skulle ha svårt att hitta roliga vägar att cykla, oavsett vilken cykel du tar.

Senast ändrad:
Cykla Mallorca
Funderar på att ta en restresa till Mallis med Ving.
Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att få med cykelväska på Vings transfer till Alcudia?
Det står på hemsidan att det går ”i mån av plats” och tillkommer en liten avgift.
Är ju lite trist om det inte går när flyget ankommer sent på kvällen. Åker själv så taxi blir lite väl dyrt och reguljära bussar går nog inte så sent.

Cykla Mallorca
Fick inte plats på buss i våras (högsäsong, flygplats->hotell), så fick ta en taxi. Men vi fick tillbaka taxiutlägget från Ving.
Hotell till flygplats strulade med. 1 av 3 kom med på bussen direkt. 2 blev hämtade av en annan buss.
I din situation hade jag försökt ringa Ving (gärna på plats om det går) för att kolla hur mycket folk det är på bussarna nu.

Cykla Mallorca
Funderar på att ta en restresa till Mallis med Ving.
Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att få med cykelväska på Vings transfer till Alcudia?
Det står på hemsidan att det går ”i mån av plats” och tillkommer en liten avgift.
Är ju lite trist om det inte går när flyget ankommer sent på kvällen. Åker själv så taxi blir lite väl dyrt och reguljära bussar går nog inte så sent.
Funkade fint för mig.
Dock så går det inte att boka i förväg. När du möter upp personalen från Ving på flygplatsen så kollar dom om det finns plats i den transfer du ska med.
Om det finns så betalar du enkelt med kort direkt där och då (tror det var ca 40€), och även garanteras plats för den på tillbakavägen.
Om det inte finns plats får man lösa det själv....

Tillbaka
Topp