Cykla med hund?

Dinmorsa

Medlem
Cykla med hund?
köpt värsta superkamphunden.

funderar på att cykla ivår? vet att hunden endast skall trava, men hur långt?

vill bygga muskler också,finns det kosttillskott till djur?

det blir terränghoja också då ska jycken med.

har du några tips ideér samt bra spår i sthlm omr,,

,

Bilagor

• grrrr.jpg
    grrrr.jpg
    33.4 KB · Besök: 2,844
Cykla med hund?
Jäklar vilken biff! Se till att ha koll på jycken, välj stigar med lite pensionärer och andra vandrare och pröva dig fram till ett lagom tempo. Jag har haft tre schäfrar och de kunde stå på ganska bra och länge. Tror knappast den där bodybuildern hänger med varken särtskilt långt eller kutar särskilt snabbt. Vill du ha en löp eller cykelkompis i skogen är rasen förmodligen inte optimal. Allt beroende på ditt eget tempo självklart.

Cykla med hund?
Tror inte att kamphundar med tung kropp och sprintermuskler lämpar sig för att åka med på en xc-svettotur, men en Vorsteh är mer än lämplig:

Välj en ras som är mer långdistansinriktad. Vorsteh ses ofta sida vid sida med Siberian Husky och andra draghundar.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla med hund?
Vilket töntigt skall den där Vorsteh har. Fast springa kan han ju!

@Dinmorsa
Köp en sele om du skall cykla med jycken. Det behöver inte vara en dragsele utan en vanlig. Skulle vovven tvärstanna så är skaderisken mindre.
Fast å andra sidan skulle väl en sådan fettonacke palla för ett ryck...

Cykla med hund?
Min erfarenhet är att det inte är konditionen som tar stopp, utan koncentrationen. Det är oerhört krävande för hunden att koncentrera sig på uppgiften helt enkelt. Börja lugnt.
Kan du ha den lös blir det en helt annan sak, kräver inte alls samma koncentration.

Strunta i den klumpiga fula prylen "springer" och skaffa antingen ett midjebälte med svikt, som är användbart i hundra andra sammanhang*, eller bind kopplet i ramen. Blir ni oense om riktning eller hastighet kommer rycket antingen på dig, dämpas av svikten i bältet, eller i ramen, båda parerar man lätt. Jag brukar sätta det runt styrlagerröret längst fram och vara noga med att inte ha nån lös ände fladdrande, ganska kort, ca 70cm. Håll aldrig i kopplet med handen på styret.

*Nåja. Användbart när man ska träna gå lös innan hunden kan gå lös, dvs med långlina som man inte håller i. När man ska spåra. När man tolkar efter skidor. När man har mycket att bära, eller vill ha händerna fria.

Cykla med hund?
En hund som inte får gallopera?

Vår Flat Coated Retriver börjar gallopera i jogging-hastighet ungefär, men man kanske inte ska cykla snabbare än så..

Cykla med hund?
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man fråga varför du vill bygga muskler på
> hunden?

För att den har liten kuk?

Cykla med hund?
lleberg skrev:
> En hund som inte får gallopera?
>
> Vår Flat Coated Retriver börjar gallopera i
> jogging-hastighet ungefär, men man kanske inte
> ska cykla snabbare än så..

klart den får,,, men man bör trava med hunden den orkar mer och får bättre flås tror jag samt att man spar på leder och annat travet ät ju mjukare rörelser

.

Cykla med hund?
Atlas skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man fråga varför du vill bygga muskler
> på
> > hunden?
>
> För att den har liten kuk?

ja. tiken jag har, har ingen kuk,, och jag vill att hon ska få bra former både för att tåla lite tuffare miljöer, ingen allé valhallavägen hund detta samt att hon kan hålla sig friskare och inte åka på skador,
men jag vill " bygga" på rätt sätt och önskade bra tips:)

det snackas om troll och grejer vad fan kom igen,

ni tar ju upp så sjuka mongo ämnen här och hunden
är ju fan mer normalt att med sig på turen

.

Cykla med hund?
Dinmorsa skrev:
> att hon ska få bra former både för att tåla
> lite tuffare miljöer, ingen allé valhallavägen
> hund detta samt att hon kan hålla sig friskare
> och inte åka på skador,

BS

Vad skulle det vara för "tuff miljö" som en normalt tränad och frisk hund inte klarar av?
Isåfall ska du nog inte utsätta hunden för dom miljöerna....

Cykla med hund?
En hundägare vi känner övertygade mig om att jag skulle ta med deras ganska (allt är ju relativt, inget i stil med hunden överst i tråden) grova hund på ett löppass, de ansåg vidare att hunden hade bra kondition. I och för sig verkade hunden tycka att det hela var kul men efter det tror jag inte grova hundar gör sig bra för löpning ens utan cykel iallafall inte om man själv vill ha någon träningseffekt....

Cykla med hund?
Om du köpt en kamphund för att ha med på cykling så är det ganska phail. T.om. en dvärg collie skulle passa bättre.

Fast jag tror du nog är mest ute för å provocera. Lägg gärna upp en bild på något som bevisar din hund och att det är din hund.

Cykla med hund?
Jag har skaffat en son, vad tror ni, när kan man anmäla honom till MMA?
Faan, det vore coolt att ha en unge som kan spöa skiten ur vem som helst... ;-)

finns det några sjysta roids man kan ge honom?

Cykla med hund?
Stewe skrev:
> Jag har skaffat en son, vad tror ni, när kan man
> anmäla honom till MMA?
> Faan, det vore coolt att ha en unge som kan spöa
> skiten ur vem som helst... ;-)
>
> finns det några sjysta roids man kan ge honom?

Skaffa ett sånt koppel du fäster i styrröret som ratatosk nämner och sen anmäler du dig och sonen till Oetzin i helgen.

Cykla med hund?
Min tik gillar att kuta och älskar att galoppera och att dra. Tuffare miljöer? som galopp?

Fäst jycken i lökremmen på camelbacken och använd en sele med dragpunkt relativt långt fram då draget kommer mer uppifrån när man cyklar.

Har en kompis som cyklat mycket med amstaff, se till att köra korta vändor tills du lär dig hur mycket hunden orkar. Damphundar som amstaff eller det mesta med terrier i har lätt att kuta tills de går sönder.

Det är riktigt kul att cykla i skogen med jycke men se till att ha koll på hoj och tik hela tiden. Andra ska inte behöva tänka på din tik.

Lycka till

/Kalle

Cykla med hund?
frankfurt skrev:
Damphundar som amstaff eller
> det mesta med terrier i har lätt att kuta tills
> de går sönder.

>
> /Kalle

Det är naturligtvis individuellt men min damphund, en Wheaten terrier (fluffig omanlig sak), fixar ungefär en mil innan hon ledsnar och tycker att springa är tråkigt. Hon stannar helt sonika och går inte en meter till kopplad eller ej så tro inte att alla springer tills benen ramlar av.

Min jycke är 7 år gammal och jag har gått i skogen med henne i alla år, även cyklat och skidat med henne och det bestående intrycket är att hon, som en terrier, har för korta ben för att verkligen funka som konditions träningspartner. Bor sedan en tid i Oslo och skidar en del vintertid, 95% av hundarna man möter i skidspåren, och det är mycket jyckar ute, är fågelhundar eller andra typer av högbenta jaktraser. Aldrig har jag sett en amstaff eller liknande, inga Wheaten terriers heller förutom min egen dam.

Men nån ska ju vara först.
Ett tips, träna hunden att vara okopplad och jävligt bra på inkallning så blir turerna mer av en njutning, har sett flera jyckar plötsligt gira hårt vänster med följd att matte eller husse halvt om halvt bryter benen av sig när de välter i skidspåret....

Cykla med hund?
Jag har en tvättäkta byracka (Tänker inte rekommendera något nytt superkamphundsoffer). Som unghund drog den sex mil, sommartid! Vintertid cyklade jag två mil, och han smet vidare....
Nu är den tio år, och följde med på cykelsemester förra sommaren. Se upp för värmeslag. Det skall vara fortsatt kul.
Skall du ha en löparkompis? Välj någon som inte är tyngdlyftare.
Daglig aktivitet och omtanke om hunden, ger bättre hälsa. Man behöver inte se ut som en broiler för det. (Vare sig hund eller förare)

Cykla med hund?
Såna kampfhundar brukar ju hängas upp i träd med bit-rep tills de släpper greppet efter några timmar. Cykel är nog rätt trist efter det. Bita sönder bildäck är ju kul träning också. Sen kan man ha hunden vid besök hos "polare" som har "glömt" att de har en pokerskuld etc...

Cykla med hund?
AxelSthlm skrev:

> Det är naturligtvis individuellt men min
> damphund, en Wheaten terrier (fluffig omanlig
> sak), fixar ungefär en mil innan hon ledsnar och
> tycker att springa är tråkigt. Hon stannar helt
> sonika och går inte en meter till kopplad eller
> ej så tro inte att alla springer tills benen
> ramlar av.

Sorry att jag generaliserade terriers lite väl mycket, det finns själklart odampiga terriers. vet inte exakt vad wheaten terrier är men med de egenskaper du beskriver skulle jag gissa på att det är mer en spårhund än en med bra grytanlag.

Kan tänka mig att norrmännen kör mycket med vorsteh och pointer till skiddrag

Cykla med hund?
Jag vet att det inte är din vovve på bilden men vad har du köpt? En Tax? Eller nån sån där lite Paris Hilton hund? Båda dom alternativen bör passa din personlighet ypperligt.

Cykla med hund?
Rock skrev:
> Jag vet att det inte är din vovve på bilden men
> vad har du köpt? En Tax? Eller nån sån där
> lite Paris Hilton hund? Båda dom alternativen
> bör passa din personlighet ypperligt.

Taxar har inslag av terriers och en riktigt avlad strävhårig tax
är nog bland det tuffaste/envisaste du kan ha. Den perfekta hunden som
söks här är ju en parsons jack rusell dock behöver den mycket
lydnadsträning för att kunna vara lös i skogen.

Cykla med hund?
Rock skrev:
> Jag vet att det inte är din vovve på bilden men
> vad har du köpt? En Tax? Eller nån sån där
> lite Paris Hilton hund? Båda dom alternativen
> bör passa din personlighet ypperligt.

tufft!!

.

Tillbaka
Topp