Cykla med instabil fotled

Scut

Aktiv medlem
Då happy verkar sakna en befintlig skadetråd, så skapar jag en egen.
Kan tänka mig att byta namn på den om intresset finns att hjälpa varandra med råd och uppmuntrande/glada tillrop till någon typ av heltäckande skadetråd om rehab eller allmänt gnäll om skador.

Jag har iallafall lyckats med konsttycket att få min vänstra fotled ur led (fotledsluxation). Inget brutet bara avslitna ligament och ledbandsskador som "tur" är. Ska vara gipsad i ett par veckor för att sen få någon typ av stöd stövel och börja ägna mig åt sjukgymnastik. Beroende framsteg i träningen så kommer jag nog kunna börja med lätt löpning på slätt underlag till hösten.
Kommer dock att alltid ha en "instabil" fotled enligt farbror doktorn, vilket kommer medföra att jag måste vara extra försiktig på ojämnt underlag, med hårda nedsättningar, snedbelastning m.m.

Detta var ju jävligt kul att höra då det enda som jag tycker är roligt att göra konditionsmässigt är att cykla och springa i terräng.

Frågan är då hur länge måste man vänta innan man är tillbaka på cykeln i skogen igen eller om måste man börja cykla lvg istället?

Om man kan fortsätta cykla i skogen överhuvudtaget eller om man måste börja cykla lvg i stället?

Någon som har erfarenheter från liknande skador? Glada tillrop?

Har ingen lust att kommentera vad du skall göra med din skada. Men jag kan berätta vad jag gör nuförtiden för att undvika liknande. Går barfota om jag kan, använder barfotaskor när jag tränar styrka inne. Går i trappor med bara främre foten på steget. Stretchar hälsenor genom att hänga med hälen stående med framfoten på ett trappsteg. Men framförallt värmer jag upp hela fötterna inklusive vrister genom småhopp tåhäv och snabba fötter innan jag skall göra något mer avancerat, tex löpning, fotboll och innebandy. Cykling tycker jag funkar ok om man sitter fast i pedalerna och har bra inställningar, men det beror nog vad och hur man cyklar. Hursomhelst, lycka till och lyd doktorn eller uppsök en till doktor.

Balansplatta är en bra rehab för att träna upp styrkan i fotleder, vader etc. Tåhäv är också bra. Du klär väl känna själv när du kan cykla, dvs att det inte gör ont vare sig under cyklingen eller efteråt.

Rehabiliterings träning kommer jag hålla på med.
Problemet med cyklingen är när man behöver sätta ned foten och parera. Just i det momentet är risken att man stukar eller trycker den ur led igen.
Man får väl försöka hålla modet uppe och sluta måla fan på väggen. Tack!

Scut skrev:
-------------------------------------------------------
> Rehabiliterings träning kommer jag hålla på
> med.
> Problemet med cyklingen är när man behöver
> sätta ned foten och parera. Just i det momentet
> är risken att man stukar eller trycker den ur led
> igen.
> Man får väl försöka hålla modet uppe och
> sluta måla fan på väggen. Tack!

Det finns ju stukningsskydd som borde funka för dig. Såna som fotbollsspelare och innebandyspelare använder. Förlorar kanske lite känsla och rörlighet men vinner säkerhet. Men annars så det nog rehab plus förebyggande övning/uppvärmning som gäller.

Jag har en "överrörlig" högerfot efter säkert en 10-15 stukningar, tror inte jag har så mycket naturligt stöd kvar i foten.

När jag kör mtb och lvg så känner jag inte av instabiliteten, möjligen dagarna efter stukning så kan det vara lite jobbigt att klicka ur.

Jag springer fortfarande i skogen, dock inte obanad terräng längre. Vid dessa tillfällen så har jag en stödstrumpa/bandage från stromgren. Detta använder jag även vid CX-tävling eller om det är mycket av/på och spring med hojjen.

Alltid vara instabil?
Inte om du gör en Broströmsplastik. Hade samma problem, opererade mig och nu är det bra. Iofs bara två i Sverige som kan utföra operationen vettigt. Korta versionen: Ligamenten i foten kapas och borras fast i nya fästen i sträckt läge. Fotleden blir riktigt tight och fin. Lååång rehab, men om den är instabil kommer du inom 5år att ha artros - ofelbart.

Grejen med rehab är att inte bara bli återställd utan även stärka upp sådant som behövs för att behålla funktionen i framtiden också. Det traditionella med stukade fotleder är balansplatta, tåhävningar etc men sen att fortsätta med det även när besvären (tillfälligt) gått över. Har du bara foten i ett paket med stödskenor kan du nog börja cykla igen ganska snart. Tror jag, utan att vara doktor.

Jag har typ samma problem med min högerfot. Resultatet är väl att jag stukar foten fyra ggr om året i snitt typ. Det handlar mest om hur man vill leva sitt liv har jag kommit fram till. Jag har opererat ryggen också, den var av typ kan man säga. Samma där, det smartaste jag kunde göra är väl att möjligen ägna mig åt simning och i övrigt plugga till professor eller nått.

Men, det är inte så jag vill leva mitt liv. Så jag gjorde lumpen som alla andra och jag cyklar numera mtb som alla andra, fast lite långsammare.

Både foten och ryggen funkar ju som andra kroppsdelar, när de blir överbelastade så gör det ont och då tar man det lite lugnt. Jag vet att jag har väldigt lätt att stuka foten, vilket händer lite då och då. Det har antagligen lett fram till att jag nu har hälsporre, men det är väl det allvarligaste som hänt också på 40 år.

Så jag skulle leva på som vanligt och lyssna på vad kroppen säger, den säger ifrån när den fått nog.

/F

Din fotled är förhoppningsvis inte lika instabil åt alla håll utan kanske risken för stukning ligger mest åt de håll där dina senor och ligament har blivit uttöjda eller skadade. Med lämpliga tejpningar eller stödförband kan man förhindra att leden kommer i de farliga lägena där risken för stukning/skada är stor men kan samtidigt träna leden så den blir starkare.
Har haft ett sådant problem i höger fotled som jag gradvis blev av med genom att använda stödförband vid tuffare träning som hindrade foten från att komma i den position där risk för stukning/sträckning fanns.
Fick också justera med fotinlägg i cykelskon så att min vikt inte bara kom mot fotens/skons utsida.

Hur länge du blir borta från cyklingen kan nog bara du själv, tillsammans med din läkare och sjukgymnast avgöra. Precis som Harryupp säger så går det att tejpa en fotled så den blir oerhört stabil. Eventuellt kan det vara så att du behöver tejpa foten i förebyggande syfte då du ska göra aktiviteter där du riskerar att slå upp skadan. Då fotleden är en tacksam kroppsdel att tejpa, så finns det nog gott hopp för skogscyklingen på sikt! Se om du kan bli instruerad av din sjukgymnast i en lämplig tejpning av din fotled. Och acceptera att läkningen och rehaben måste få ta tid. Lycka till!

Senast ändrad:
Update
8:a månader sen skada. Har äntligen fått tillåtelse att börja springa försiktigt av min läkare. Kämpat med smärta och inflammation under hela rehaben. Min sjukgymnast sa att det bara var att kämpa på med övningar, ingen cykling(jag har cyklat i skogen ändå) och ingen löpning.

Jag blev trött på att inte få någon förbättring. Så jag sket i sjukgymnastens rekommendationer och struntade helt i träningen i en månad och svullnaden och smärtan gick ned. Började cykla mer på min cross och foten blev bättre. Kan nu göra 30st tåhävingar och har sprungit 2km! Enda kvarstående problemet är stelhet men det ger nog med sig med lite våldande!

Inte fot men knä (korsbandsplastik)
Körde intensiv rehab med sjukgymnast i 1,5 år utan att återvinna stabiliteten. Knäskålsenan som blev av med 1/3del inflammerades. Vred till knät igen så det smällde när jag halkade.

På andra året köpte jag mtb och började cykla ganska intensivt i Hellas. På 6 månader var knät på nivån att jag även kunde löpa.

Knät är inte 100 %. Avstår innebandy och gubbfotboll. Löpning, cykling och skidåkning funkar. Man får anpassa sig.

Strecha mycket när du lägger på belastning. Fortsätt köra balansplatta som komplement. Den är grym för fötter.

Scut skrev:
> Update
> 8:a månader sen skada. Har äntligen fått
> tillåtelse att börja springa försiktigt av min
> läkare. Kämpat med smärta och inflammation
> under hela rehaben. Min sjukgymnast sa att det
> bara var att kämpa på med övningar, ingen
> cykling(jag har cyklat i skogen ändå) och ingen
> löpning.
>
> Jag blev trött på att inte få någon
> förbättring. Så jag sket i sjukgymnastens
> rekommendationer och struntade helt i träningen i
> en månad och svullnaden och smärtan gick ned.
> Började cykla mer på min cross och foten blev
> bättre. Kan nu göra 30st tåhävingar och har
> sprungit 2km! Enda kvarstående problemet är
> stelhet men det ger nog med sig med lite
> våldande!

Heja!
Jag har en klen högerfot efter en vurpa för ca 15 år sen. När jag är svag stukar jag foten ofta, om jag är övertränad, tappat i vikt, varit sjuk etc är den ömtålig. Eftersom jag vet om det kan jag ta det lite varligt då. Ett "knep" är att undvika att parera, hellre ramla.
Jag gör lite sjukgymnastikövningar, inget jag tänker på utan bara gör i förbifarten. Tåhävningar, stretch när jag hänger i spd-pedalerna, etc. Men mest tror jag det är min ovilja att använda vägen när jag går med hunden o cyklingen som håller foten i skick.

Kuriosatillägg: För några år sen hade jag en äldre schäfer med höftproblem. Vi hade inte råd med simning, men gick till en sjukgymnast för hund o bad om hjälp vad vi kunde göra utan hundsim. En av övningarna vi fick var att gå i oländig terräng där hon måste lyfta på benen, dvs mjuk mossa, risigt, snö, vada i vatten etc, i intervaller. Eftersom en hund aldrig lyssnar på instruktionen "Kör 10reps 3 set" eller "Ta i allt du kan i 30 sek!" sprang jag med o tjoade o mutade o gjorde det skoj att träna.
Efter en vecka ringde jag min egen sjukgymnast, hade väntat länge på att få hjälp med mitt onda knä, men jyckens sjukgymnastik funkade lika bra på mig.

Spelade gubbfotboll i lördags med en kille som hade stukat fötterna så många gånger att ledbanden knapp fanns längre. Han hade någon linda som fungerade som utanpåliggande ledband. Den funkade tydligen tillräckligt bra för att spela innefotboll. Han hade dock önskat att han tagit sig tiden att operera och rehaba när det började.

Stumpy skrev:
> Spelade gubbfotboll i lördags med en kille som
> hade stukat fötterna så många gånger att
> ledbanden knapp fanns längre. Han hade någon
> linda som fungerade som utanpåliggande ledband.
> Den funkade tydligen tillräckligt bra för att
> spela innefotboll. Han hade dock önskat att han
> tagit sig tiden att operera och rehaba när det
> började.

Låter ju "lite" riskabelt att spela fotboll med en sån skada. :p

Jag som hade trott att pedaler med clips skulle gjort saken värre, men kanske inte...
Idrottstejp borde väl vara en bra idé. En ordentligt tejpad fotled klarar rätt mycket, det är min erfarenhet.
Sen finns det väl olika former av skenor och stöd, men jag vet inte hur smidiga de kan vara att köra med? Kanske bygga nåt eget mha kolfiber som tar upp krafteerna som vill vrida foten ur led (låter väl som ett skoj vinterprojekt)?

En tanke. Grundproblemet kanske inte är att cykling (eller löpning för all del) är slitsamt. Det lär du ju märka genom feedback och korrigera snabbt ändå. Antagligen är det mer nyttigt än dåligt, då det (f f a cykling) är aktiv rehab.

Vad händer i en akut krissituation, låt oss säga en krasch? Slår du upp skadan lättare nästa gång? Blir skadan än mer permanent om den inträffar två gånger? Det är viktigt att ta en funderare på vad risken egentligen är, dels sannolikhet för olyckor (vilket kan ändras) och dels konsekvens vid olyckor (kan också justeras i rätt stor mån).

Med det sagt, cykla lugnt i flera bemärkelser (dels att cykla är bra för rehab men dels för att ny olycka riskerar att bli än värre). Aldrig har väl inomhuscykling varit så attraktivt ? Tråkigt förvisso, men obefintlig olycksrisk ...

Ska du skydda för oförutsedda fotisätt är tejp (coachtejp) överägset, givet att du lär dig tejpa.

Håller bäst och kan bäst anpassas till den rörlighet som behövs.

Ska du köra spd med trasiga ligament kan det vara bra att känna så urklickningen funkar. Det kan hugga rätt fint när man ska vrida ur foten även när pedalen är löst satt om du har otur.

Tillbaka
Topp