Cykla med (inte mot) hund?

Curt

Ny medlem
Hej
Hundar verkar vara något som väcker känslor på detta eminenta forum. För egen del har jag i flera år varit avundsjuk när jag ser bilder där någon är ute och cyklar i skogen med sin hund. Jycken ser alltid så glad ut.....liksom husse/matte.
Nu funderar vi allvarligt på att skaffa en jycke i höst och inriktning just nu är Parson Russel Terrier. http://www.parsonklubben.se/
Ni som har hundar som ni har med när ni cyklar
- Hur svårt var det att träna hunden till att hänga med och inte sticka?
- Ingen risk att hunden skadas av cykeln?
- Hur långa turer fixar eran jycke?

Tror ni en vuxen Parson fixar att vara med mig i skogen ett par timmar?

Curt

Senast redigerad av en moderator:
Det tycker jag inte är någon bra tanke, hundar skall vara kopplade om man inte har stenhård koll, och det är nog svårt att ha på cykel i skogen.

Jag kör cykel både med koplad och okoplad hund..

Jag anser att hunden ska va okoplad. iallfall om man ska kunna cykla lite krävande skog.. Cyklar man lugnt ska hunden sitta fast.

Gäller givetvis ha en hund som är tränad efter det och hänger på en. Annars kan det blir svårt.

Jag har haft flera schäfrar, cyklade och sprang mycket med den sista, han hängde med i bra tempo åtminstone 45 minuter, sen vila ngr minuter och därefter bara att köra på igen. Schäfer är dock en vallare, den där mindre trasan:-) du länkade till brukar vara ettriga jäklar men borde rimligen inte orka lika länge/snabbt, korta ben. I lugnt tempo i skog kan en jycke (schäfer) hänga med hur länge som helst.

Att jycken inte sticker beror självfallet på fostran, vänj honnom från början vid att vara lös. God grundslydnad löser det mesta, ett jävla jobb bara.

Ang skador så körde jag över min förra hund en gång, flög över styret och landade smaskigt i asfalten, trodde jag slog ihjäl mig. Hunden oskadd, hade fått nos på en löptik bakom ett nätstaket.. Sista ggn jag cyklade med jycke i koppel.

Jag tycker att ni som skriver att hundar skall vara lösa har fel, dels så finns det lagar och regler för hur man skall ha hund i skogen.http://www.jagareforbundet.se/news/fran_1_mars_maste_al.asp

Jag tycker ändå att en hund skall vara lös, för mig eller omgivningen har det aldrig inneburit ngr problem, möter jag ngn kallar jag in hunden till min sida för att gå fot, uppmärksamhet självklart. Självfallet får hunden inte heller jaga.
Gick jag mitt i stan eller åkte buss/t-bana hängde jag på koppel.

Curt skrev:
-------------------------------------------------------

> Ni som har hundar som ni har med när ni cyklar
> - Hur svårt var det att träna hunden till att
> hänga med och inte sticka?

Det är inte svårt och lättare med tikar, men det finns alltid en risk att de sticker efter en hare eller dylikt, sånt är svårt att göra något åt.

> - Ingen risk att hunden skadas av cykeln?

Klart att risken finns. Vår jycke tjongade rakt i framhjulet så det blev en åtta och hunden lite stukad ett tag. Man får köra på dom lite lätt så att de lär sig att hålla sig undan.

> - Hur långa turer fixar eran jycke?

En sån där terrier fixar nog att hänga med ett bra tag och du inte kör för fort. Sedan brukar ju intresset med att springa med avta med hundens ålder. Efter några år är risken stor att det mest blir lunk och att man kan glömma skogsturer.

> Tror ni en vuxen Parson fixar att vara med mig i skogen ett par timmar?

Ja det tror jag. Mycket jobb med och ansvar med en hund dock. Köp ingen är mitt råd.

Jag kör mycket i skogen med familjens labrador och jag tycker det är ett kalasbra sätt att motionera både mig och hunden. Nu har jag sån tur att vi bor vid en ganska "ödslig" skog. De enda vi träffar på våra turer är andra hundägare och en och annan häst så jag har hunden lös 99% av tiden. Hon har lärt sig själv att hålla lagom avstånd och i och med att jag föredrar knepig terräng framför hög fart så blir tempot lagom trots att hon inte är någon utpräglad löpare. Vi brukar sällan vara ute mer än en timme i stöten men så länge det inte är för varmt så orkar hon längre. Terriern orkar säkert bra om tempot är lugnt.

Om förutsättningarna är de rätta och du har en hund du litar på så är det suveränt att cykla istället för att promenera :)

En_hiver28.jpg ht=725

/Johan

Har själv en Dvärgpincher. en hund på hela 32cm =) ganska liten men hunden toppar 35km/h... 1 timme i lagom tempo klarar den hunden förvånandsvärt bra faktiskt.. dock med någon liten paus...

Den pointer (Oscar) som Simon och Emma på freeride spain har klarade 1000 höjdmeter för att sedan plöja nerför i 40-50 kmh utan problem. Efter lite mer än två timmars hårdkörning så gick dock tempot ner lite på honom och då hade man en chans att hänga med :)

Min långsiktsplan är villa och hund som springer med i skogen. Har haft hund hela mitt liv genom föräldrarna men vill inte ha någon i lägenhet.

Lös hund i skogen går för det mesta att diciplinera fram, men föräldrarnas nuvarande är inte tillräckligt lydig. Även hundar är invider...

andersen skrev:
> Jag tycker att ni som skriver att hundar skall
> vara lösa har fel, dels så finns det lagar och
> regler för hur man skall ha hund i
> skogen.http://www.jagareforbundet.se/news/fran_1_m
> ars_maste_al.asp

Jo, det är fördjävligt att det finns människor som låter sina hundar få vara hundar, speciellt i deras egna natur. Vet de inte om att det är vi människor som är herreart på denna jord? Djur ska vara på vår talrik och ingen annan stans.

Andersen, var kommer du ifrån, tillhör du herrefolket? Kan du inte komma över hit, jag behöver en ny lampskärm.

Cyklar mycket med vår blandrashund och det funkar mycket bra. Man ska väl bara se till att lägga turerna på sådana ställen där inte allt för mycket mäniskor rör sig. Det är viktigt att tänka på att även om du själv vet att du har en lydig hund så vet inte de du möter detta. Ca 45 min cykling brukar vara lagom för vår hund.

lite onödigt inlägg lucky, men andresen hade inte heller riktigt rätt. Vad en hundägare ska tänka på är att inte släppa sin hund på våren, när de flesta djur har ungar, samt att inte släppa hund i fågel- och särskillda naturvårdsområden (sådana brukar vara märkta med skyltar)
Vidare ska man som hundägare visa respekt för folk och fä, till exempel där det finns hästar, får och kor.
Jakthundar får tränas efter vissa tider på året, men trådskaparen skulle väl inte skaffa en jakthund, eller åtminstone en hund med bortavlad jaktinstinkt.

luckyrecumbent skrev:
> andersen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att ni som skriver att hundar skall
> > vara lösa har fel, dels så finns det lagar
> och
> > regler för hur man skall ha hund i
> >
> skogen.http://www.jagareforbundet.se/news/fran_1_m
>
> > ars_maste_al.asp
>
>
> Jo, det är fördjävligt att det finns människor
> som låter sina hundar få vara hundar, speciellt
> i deras egna natur. Vet de inte om att det är vi
> människor som är herreart på denna jord? Djur
> ska vara på vår talrik och ingen annan stans.
>
> Andersen, var kommer du ifrån, tillhör du
> herrefolket? Kan du inte komma över hit, jag
> behöver en ny lampskärm.

Cyklar inte med min hund, en softcoated wheaten terrier, något större än en Parson, eftersom hon inte pallar tempot i längre stunder. Däremot har jag henne alltid lös eftersom jag lagt ner mycket tid på fostran, att lyssna på mitt kommando snarare än att "dra i kopplet" som folk gör mest.

Lös hund i skog är naturligtvis enklast för både cyklist/hundförare och hund, det ger hunden mer motion än kopplad. Men det ska naturligtvis anpassas till den hund man har, fostran och lydnad.
Dessutom, som någon skrev ovan så ska man helst vara "ganska" ensam i den skogen man befinner sig i om man ska kunna cykla avslappnat.

//A

Har nyss börjat cykla med min hund! har ingen skogshoj så det blir mest efter vägarna, 1 gång lufsade han in i hojen men inte efter det :) brukar hålla mig där det inte är för mkt hundar som går då han vill mer än gärna hälsa på dom (så det tränas hundmöte då och då) Har inte hänt nå dramatisk mer än att han har pallnitat nån gång när han fått nys på tikpink :>

bruce skrev:
> Jag tycker ändå att en hund skall vara lös,
> för mig eller omgivningen har det aldrig
> inneburit ngr problem, möter jag ngn kallar jag
> in hunden till min sida för att gå fot,
> uppmärksamhet självklart. Självfallet får
> hunden inte heller jaga.
> Gick jag mitt i stan eller åkte buss/t-bana
> hängde jag på koppel.

Att det är koppeltvång på jyckar skiter du i?

Mike the bike skrev:

>
> Att det är koppeltvång på jyckar skiter du i?

Är det det överallt, alla ggr?
Har du kontrollerat dina uppgifter?

Oavsett så skiter jag i det fullständigt, läs vad vi hundägare skriver ovan ordentligt innan du dömer!

//Axel

Det råder inget generellt koppeltvång, förutom på vissa ställen och där lokala kommunala regeler säger så.

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad."

"I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats."
-Svenska kennelklubben, http://www.skk.se/faq/faq.htm

Mike the bike skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Jag tycker ändå att en hund skall vara lös,
> > för mig eller omgivningen har det aldrig
> > inneburit ngr problem, möter jag ngn kallar
> jag
> > in hunden till min sida för att gå fot,
> > uppmärksamhet självklart. Självfallet får
> > hunden inte heller jaga.
> > Gick jag mitt i stan eller åkte buss/t-bana
> > hängde jag på koppel.
>
> Att det är koppeltvång på jyckar skiter du i?

Jag har mött kopplade hundar som jag upplevt som mycket farligare än lösa. Det har helt med ägaren-hunden-uppfostran att göra. Att "kopplerilagarna" kommit till för att folk inte kan kontrollera hundarna är ju uppenbart.

Edit: cykla med en hund går alldeles utmärkt att göra med den lös. Om du tränat den, såklart.

Om jag såg en hund som tuggade på ett rådjur, utan ägare i sikte, då ligger hundjäveln risigt till, det är sånt man ska förhindra med en kopplad hund. En post ovan visade hur hunden sänkte ägaren där hunden var kopplad för att det var en löptik i närheten, det lär bli samma effekt med en hare eller rådjur. Sånt är bara så jävla fel. Förstår tanken med en lös hund, men har du inte pli på den så den struntar i alla annat inkluderat en springande stek, ja då får du ta dit ansvar och koppla den, oavsett vad lagen säger, tycker jag.

Har själv funderat på hund på det viset med, men kan man garantera att hunden inte drar efter djur?

Om hunden jagar eller inte beror inte bara på uppfostran, utan ganska mycket på avel. Parsons som nämns ovan vet jag inte mycket om, men att ta med till exempel en stövare ut bland gärden och ängar i rådjurstider kan vara dumt om man inte har absolut stenkoll. Sådan stenkoll tror jag är svår att ha på sin första hund och/eller om man inte har hunden som sitt primära intresse.

Men som sagt, har man en hund utan särskilda jaktinstinkter så går det nog bra ändå.

För oss som ibland cyklar med jakthund så finns det en fjäderbelastad krok som sätts på ramen. Fjädern tar bort hundens styrka så att den inte kan rycka cyklisten ur sadeln. Funkar utmärkt, men bara på väg

kaj a: man ska ju såklart välja en ras som passar en själv. Även små söta hundar kan kräva mycket stimulans. Och jagar man inte ska man kanske inte välja en jakthund. Och vill man inte lägga ner tid på att träna med hunden, ska man kanske inte skaffa hund alls.

Jag cyklade mest med en sk springer som man fäste i cykeln när jag cyklade med vår Vorsteh. Detta funkar kanon men naturligtvis inte på stig. Fick dessutom bra draghjälp de första milen. Han snittade ca 25 på en 15 km runda. Vid jakt höll han hela dagen. Jakt eller mtb kan kanske vara samma typ av motion för hunden. Tänk på att en kopplad hund gör hundrädda personer lugnare. Om de möter er med en okopplad hund på sin favoritstig är risken stor att de aldrig kommer gå den igen. Det räcker inte att säga att hunden är snäll om man möts på en smal stig utan då är det koppel på om man vill visa hänsyn.

BFS, det är väl inte sååå sannnolikt att ditt barn kommer att helt omotiverat plåga djur i skogen? På något vis så är ju världen funtad så att vi människor anser att vi kommer först, alltså vi har i princip mer rätt till "allt" än något annat djur. Vi har väl börjat ändra lite på det men i princip. Hund likställer inte jag med människa alls, en hunds "rättigheter" vill jag påstå är mycket svagare, och definitivt att ett rådjur har mer rätt, den hör ändå hemma i svensk skog, hundarna gör det ju inte.

Sen är det ju många som är hundrädda, respektera dem med kanske? Många har skrivit att man bara ska göra det där det är "folktomt", men det räcker ju att ni möter en människa som inte känner sig säker med en lös hund, då har ni sabbat deras dag eller åtminstone promenad. Är det ok med?

Så, vissa lagar är ok andra inte? Det är ju det dilemmat vi har. Somliga kan man strunta i somliga inte. Följer man lagen och dess andemening vad gäller hund, då har jag inga problem med det. Men, jag får ofta hundar som jag inte känner som kommer springande mot mig, och jag vet fan aldrig vad hunden ska göra. Har haft hundar som jagat mig när jag kört motorcykel, stora fanskap. Jag menar, en hund är ändå en "lyxsak" så att säga, då tycker jag att det är illa när den får påverka andras liv på ett dåligt sätt, det inkluderar jag rådjur och harar i, de är inte lyxsaker. Men det är jag det.

TBone skrev:
> Jajävlar. Det är först när man umgås med
> männsikor som inser hur trevliga hundar
> egentligen är.

Vill du låna en haj? :)

Sen, alla jägare som grinar när deras hund de skickat ut i skogen blir uppäten av en varg eller björn. Är ni så rädda om hunden, skicka inte ut den i skogen när ni jagar då, björn och varg hör hemma där, inte hunden, börjar den jävlas med en björn eller en varg då får den nog ta konsekvenserna, och det är ägaren som skickat in den där, så less på alla jävla snyftstories i pressen. Buuuaääähhh, min hund togs av den elaka vargen när jag skickade in den i skogen. Men håll hunden hemma då, en jakthund måste man ju vara medveten att man tar en risk med.

Stervelo skrev:
> BFS, det är väl inte sååå sannnolikt att ditt
> barn kommer att helt omotiverat plåga djur i
> skogen?

Nä, som tur är, men det finns människor som tycker att det är en bra idé:

> Om jag såg en hund som tuggade på ett rådjur,
> utan ägare i sikte, då ligger hundjäveln risigt
> till

Robban skrev:
> Om de möter er med en okopplad hund på sin
> favoritstig är risken stor att de aldrig kommer
> gå den igen.

Och det är dåligt? .. vill inte alla ha skogen för sig själv?

Tja, bjorre, då blir det ännu en som går till sin folkvalde representant och spyr galla över cylister i skogen, och dessutom såna med hund. Sen blir det förbud.

Är det bra?

Inför cykelförbud i terrängen så slipper vi alla störda cyklister till att börja med.

bjorre skrev:
> Robban skrev:
> -----
> > Om de möter er med en okopplad hund på sin
> > favoritstig är risken stor att de aldrig
> kommer
> > gå den igen.
>
> Och det är dåligt? .. vill inte alla ha skogen
> för sig själv?

Stervelo skrev:
> Tja, bjorre, då blir det ännu en som går till
> sin folkvalde representant och spyr galla över
> cylister i skogen, och dessutom såna med hund.
> Sen blir det förbud.
>
> Är det bra?

Gillar man förbud så är det väl bra?

the_TnT...Okunnig får du tycka vad du vill om men ignorant är ju fel, jag har förstålse för det, skulle själv vilja ha en hund på så vis, men man måste inse att det finns annat med. Respektera andras rätt så får du din rätt med.

kan inte göra annat än att hålla med dig TnT. Stervelo kan inte ha haft husdjur själv, eller så är han/hon uppvuxen i betongen och har helt tappat kontakten med naturen.

Som jägare så är man självklart orolig att ens hund ska försvinna (bli tagen av björn/varg/lo/järv är inte särskilt troligt, men stulen, göra illa sig och dö osv). Inte för att det är ens jakthund utan för att det är en mycket kär vän och en del av familjen. Mina föräldrar har haft 4 hundar under min uppväxttid, de har alltid varit arbetande jakthundar (men tyvärr aldrig särksilt väluppfostrade) och det är alltid stor sorg och oro när de gör illa sig eller springer bort.

Eftersom jag har hängt ut huvudet och sagt att jag jagar kommer jag säkert att få tokigt mycket skit. Starta en tråd om det, var lite open minded och lugna, och så ska jag förklara min ståndpunkt, om det är nån som vill höra.

the_TnT skrev:
> Stervelo skrev:
> -----
> > ... Men det är jag det.
>
> Jag tycker du är ignorant och okunnig, men det
> är jag det.

Men hallå nötter, visst jag är ett "betongbarn", är inte uppväxt i skogen, men det är ju självklart att det beror på VAR man har hunden lös. Här är det illa med lösa hundar, suspekta ägare. Jag kan ju bara prata från min synvinkel, right? Det är väl NI som är ingoranta och okunniga som inte ser att det finns andra sätt att se det på?

Självklart måste man vara mycket mer "försiktig" med det i Hellas än Korpilombolo. Det trodde jag var givet här så att säga, men det var att anta för mycket. Här finns det problem med förbud och sådant, det kanske det inte gör där ni bor, var glada för det då.

Som vanligt är en vettig diskussion på happy lönlös.

du har rätt stervelo, det beror på var man bor och vilka hundar/hundägare man sett.

jag ber för övrigt om ursäkt för inlägget ovan, onödig flaming.

Åter till ämnet, cykla med hund: Curt, det bör finnas hundkurser på din hemort, antingen hos brukshundsklubben eller hos andra, privata arrangörer. Kolla google samt svenska kennelklubben och den kennel ni köper hunden från, de bör känna till bra instruktörer.
Det är för övrigt lätt värt att lägga massor med tid på kurser för hunden, inte bara när man ska cykla i skogen utan även hemma (inte sova i soffan/sängen, inte tugga skor osv)

Tillbaka
Topp