Cykla med (inte mot) hund?

Stervelo, Det du kallar diskussion är i mina ögon det inte.
Du har en allmänt aggressiv inställning i stil med "Alla här är idioter".
Du verkar heller inte ha samma förståelse för oss som är hundägare... mest troligt för att du inte är det själv eller har haft en hund.
Jag kan ha förståelse för de som inte är hundägare men de som inte är hundägare kan inte det för dem som är.

En hund är heller inte... vad sa du nu... "en hund är ju ett menlöst stycke som gör precis som du vill" du har deffinitivt inte haft en hund, hundar kan få fnatt eller bestämma sig för att springa iväg varav man får leta efter dem i timmar. Då spelar det ingen roll om de är extremt väluppfostrade eller inte.

En hund må va lärd att följa kommando men har enorm fri vilja, det är även en del i familjen... hunden har en personlighet och jag har aldrig mött någon hund som är lik den andra.

Det är dessutom enorm skillnad på att ha hund i storstan och gå i parken med den jämtemot att bo i utkanten av stan där det är ganska accepterat att gå med den lös.

Att gå med en hund lös kräver även ett enormt ansvar, du måste ha pli på hunden och kommer det folk får man fråga ifall de är hundrädda och om de är så kopplar man hunden och leder den bara förbi and that's that.

Jag cyklar oxå med hund, och tycker att man skall respektera de som är hundrädda.
Självfallet är det trevligast för både hunden och mig att cykla utan koppel, men där det kan finnas folk åker kopplet på.

Ralf är en Am staff/pitbull terrier och som fler innan mig nämnt gäller det att ha bra pli på hunden om den skall gå lös. Ralf blir helt till sig när han ser cykelkläderna åka på och cykeln fram.

När hunden är med brukar jag köra bil till skogen för att därefter cykla i 2-4 timmar. Hunden är 9 år gammal och han hänger med tom när jag är uppe i 35km/h! Dock kortare sträckor. Jag kör helst teknisk och då går det lite långsammare. Hunden lär sig hålla undan. De är inte gjorda av glas, utan tål mycket mer än vad man tror.

Han hänger även med när jag kör på asfalt/inne i stan. Bra alternativ till promenad! Dock får kopplet åka på här!

Du skall veta att en terrier är enveten som få och därför otroligt svår tämjd. Dom has massvis med energi, och en liten promenad några gånger/dag räcker inte. Därför är det supert att cykla!
Till fördel för terriern är dess energiska personlighet och ständigt glada humör.

Börja riktigt tidligt med att vänja hunden med cykeln och dig med hunden. Till en början korta sträckor. Jag brukar cykla med Flexi koppel som är ett justerbart koppel. Lättare vid stopp då man startar/stoppar lite olika.
Superviktigt att lära hunden kommando så att han håller sig nära. Även att stanna ifall en annan hund/människa/rådjur är framför så att han inte rusar fram.

Det kommer alltid att finnas surgubbar/surtanter inom alla områden man kan tänka sig eftersom deras största intresse är att klaga. Men vad gäller hund och cykel har jag iallafall inte fått några klagomål än...

Här är Ralf vid Västra långvattnet i Delsjöområdet i Göteborg.

Bilagor

• DSC00019.JPG
    DSC00019.JPG
    107.9 KB · Besök: 32
Senast redigerad av en moderator:
Bogey, aggresiv stil, här är stilen rätt så rå, och jag kör i samma spår, jag skulle uppskatta en lite mindre raljant stil, men här är det lite råare och så blir min stil med.

Förståelse för hundägare har jag massor av, gillar hundar men har inte haft hund, det är helt rätt. Menlösa stycken var menat som skämt, missriktat kanske.

För ett par dagar sen var jag hemma och grillade hos en kompis som har en mastiff-boxer och helt underbar hund. Men, om jag inte kände den, och den kom springade mot mig, då skulle jag bli lite spak, det kan jag lugnt säga.

Hundar är fina och allt det, men en människa kommer ALLTID före en hund, och blir människor rädda av lösspringande hundar så anser jag, observera jag, att det inte är rätt. Hundar har vi väl på MÄNNISKANS villkor? Det inbegriper väl ändå alla människor, inte bara ägaren, som så klart älskar sin hund och vet att den inte bits. Right?

Det är allt, respektera människor runt dig, och du får respekt tillbaka.

jag har bott i ett land där det inte fungerar så alltså att det är dåligt med respekt mellan människor, och det var inte roligt kan jag säga.

Senast redigerad av en moderator:
Stervelo: det är nog betydligt troligare att barn omotiverat plågar djur (eller klasskamrater) än en vältränad hund. Så jag tror fortfarande att barn ställer till med mer bus än hundar. Men det finns ju inga garantier med levande föremål. En hund utan koppel behöver inte betyda en blodtörstig best som ska ta igen den kränkning den fått utstå i koppel. En kopplad best är dock en best som, när husse/matte tappar kopplet, kommer att bita ansiktet av närmsta levande djur/människa. Det beror på uppfostran och träning. Att ha en lös hund är i mina ögon inte en hund som springer helt okontrollerat. Den har inget koppel, men står under ägarens kontroll (och kan springa bredvid eller bakom cykeln). Har inte ägaren koll så får ägaren ha koppel på den. Inte för att hunden kommer att tugga ihjäl nåt djur i skogen, men kanske mer för att värna om hundrädda (som faktiskt är rädda för även den gladaste hund) och om hunden själv.

Absolut BFS, visst ska det ju vara så, att en hund utan koppel är lugn, men här har vi fått en del exmpel på hundar som springer lösa och inte är under någons kontroll och inte lugna, det är läskigt även om jag är rimligt stor och stark.

En hund plågar ju aldrig ett djur, det försöker ju bara äta upp det, även om det innebär plåga så är det ju inte avsiktligt. Barn kan vara avsiktliga precis som du skriver.

Jag blir halvt ihjälskrämd ganska ofta när jag åker inlines på cykelbanor, som ofta är kombinerade med gångväg. Hunden i koppel försöker flyga på mig, det händer ofta. Verkar som att man glider utan att röra på fötterna är knepigt för en hund. Det är "vanliga" hundar som gör det, typ collies och sånt. Inga pitbulls, karabasher eller rhodesian ridgebacks. Så, för mig är många hundar inte så värst kontrollerade. Hundrädd är jag inte, jag har kompisar som har lite kraftigare hundar, den nämnd ovan och en kompis med rottis, så man får träffa en hund som är "lugn" då och då.

Jag tycker bara att det är en lite taskig attityd av somliga i tråden som verkar tycka att det är helt ok att någons hund skrämmer skiten ur andra människor. Jag tycker det inte.

Tjejen köpte inlines nyligen, vi åker tillsammans, och hundar varnar jag för hela tiden, håll avstånd, var beredd på massa skall och slit i kopplet. Är det ok? Är det så det ska vara? Jag tycker inte det, men jag är inte omnipotent så ta det för vad det är. Min åsikt.

Ett sätt att minska rädslan hos hundar när du åker inlines är att prata och hejja på hundägaren. Då förstår hunden att det är en människa. Samma sak gäller med hästar när du cyklar i skogen.

Förresten har jag skrämt en som sprang i skogen en gång, ska jag sluta cykla där då?

Stervelo: Det du säger om collies är så himla sant. Collies, terriers, vissa labradorer och generellt "små hundar" ställer oftare till problem än vad stora hundar gör. efter att ha diskuterat med hundförare & hundmassörer så är det tydligen så att små hundar är "små problem" så ägarna fostrar inte dessa hundar lika bra. Collies och labradorer är dels en aning sönderavlade och kan vara nervösa, samtidigt som de är raser som kräver massor med motion. Dock är den typiske collie eller labrador-ägaren sällan en sådan som t.ex. springer långa sträckor med sin hund, vilket i slutändan gör hunden nervös pga att den inte får röra på sig.

De som har stora hundar är oftast beredda på att de måste arbeta massor med hunden för att den ska vara bra/lydig.

det är aldrig rätt att hundar får skrämma andra (jag vet dem som tagit bort en hund för att den bitit någon, vilket är helt rätt i mina ögon) men som sagt ovan, det är troligare att sådana hundar ägs av dem som inte har stenkoll på sin hund, eller som inte bryr sig tillräckligt (typ alla de som köper en hund till sina barn eller nått...).

Dock tycker jag itne att du ska jämställa dessa sk. "hundägare" med dem som faktiskt arbetar med och fostrar sin hund.

[OT] kaj a: Själv är jag ett egosvin som äter kött för att jag är för lat för att orka tänka så mycket på min mathållning som man måste göra som vegtarian, så JAG tänker i alla fall inte kasta skit på dig för att du fixar mitt käk. Och om man nu ska döda djur för att äta upp dem, är det kanske bättre för djuret att dö snabbt och oväntat för ett skickligt skott än att fraktas land och rike kring i överfulla bilar och sedan känna blodlukten i slakterierna.

Om hundar: Jag påstår att man aldrig kan ha full koll på en hund, och att den därför alltid borde vara kopplad utomhus. Å andra sidan är naturen full av okopplade rådjur, harar, älgar och annat som inte är så kul att krocka med, så jag inser att jag med denna ståndpunkt i någon mån silar det ena men sväljer det andra. Visst eget ansvar för uppsikt och väjnings- och bromsberedskap kanske man måste acceptera som cyklist (fast den ståndpunkten kommer jag naturligtvis att ta avstånd från den dag jag krockar med en hund, bättre virke är det inte i mig, tyvärr).

Dock: tamhundar är något vi människor tillfört en natur som från början innehöll enbart vanligt vilt, så jag lutar nog åt att den som väljer att ta ut en hund i markerna ska ha den kopplad.

/Janne

Stervelo: jag har väl aldrig sagt att det är bra med okontrollerade hundar? Vet inte riktigt var du vill komma. En "dålig" hund är en dålig hund, koppel eller inte. En stabil hund har lärt sig att inlinesåkare inte är ok att reagera på. En klok ägare utsätter sin hund för retningar och lär den hur den ska bete sig. Sista svängen på inlines mötte jag en lös men glad unghund, som ignorerade lillmattes inkallning, men vek av när jag sa ett bestämt nej. Den hade eventuellt slickat omkull mig. Svängen före en rottis som började strama i kopplet direkt den såg mig. Och vi såg varandra under en bra stund, ingen överraskningssituation, alltså. Den hade lätt hoppat på mig och inte slickat mig till döds. Men inte en tillsägelse till hunden! Hade det varit min hund och den uppträtt så mot en inlinesåkare hade den sannerligen fått veta att den gjort jävligt fel.

Det var väl kanske inte helt otippat att kombinationen "hund" och "cykel" och "okopplad" skulle ge reaktioner....
Jag tillhör de cyklister som inte uppskattar ansvarslösa hundägare med okopplade ostyrade hundar. Hade till exempel ett intressant möte i våras där jag på en stig i ganska tät skog möter tre lösa hundar varav en bearded terrier och nån mer större jycke plus en trasselsudd som kommer ångande okopplade mot mig. Jag stannade givetvis och röt till varvid hundarna stoppade. Ägarens imbecilla kommentar på min begäran att han skulle kalla hem hundarna var ungefär "Åker den in i framhjulet så lär den sig!" Kändes som han hade förbrukat hela förtroendekapitalet!
Det mest skrämmande cykelmötet med hund hade jag dock med kopplade hundar där ägaren av två rotweilers till slut låg ned i dikeskanten med fötterna i spjärn mot en sten för att hålla i hundarna. Då var jag inte så kaxig...

Slutsatser för min del av tråden så här långt:
1 Det går att cykla med hund
2 Det går att cykla med hund i tätort om den är kopplad
3 Det går att cykla med hund i skogen, så långt/tungt som hunden har ork/förmåga att springa
4 Det är bäst att hålla sig på stigar/vägar som inte är hårt frekventerade
5 Det kräver en välfostrad hund som kommer på kommando om den ska vara okopplad = stor arbetsinsats från min sida
6 Det är enklare med hundar utan stark jaktinstinkt
7 Det är nödvändigt att ta stor hänsyn till hundrädda och till andra hundägare

Om det blir hundköp, vilket det lutar alltmer mot, så är ambitionen att jobba hårt med valpkurs och lydnadsträning. Just nu (10/7 klockan 15.20) så är inställningen en lite större hund typ flatcoated retriever.

Vad gäller diskussionerna om barn som plågar djur, hundar som tuggar på rådjur och hundar som blir uppätna av vargar så var det nog oundvikligt med vissa urspårningar.

Curt

the_TnT...Det kan ju helt säkert fungera, men jag tränar ju på inlinsen så det blir krånglig träning när jag ska stanna och hälsa på alla hundägare. :) Hållar ju hyfsad fart på grillorna.

Det är inget jätteproblem för mig, men vet om en del som det är ett stort problem, alltså lösa hundar. Jag menar bara att när lagen kräver att hunden ska vara kopplad, kanske är ett bra rättesnöre? Då kan ju du som hundägare i alla fall säga, jag följer lagen, så du som fortfarande är rädd, får jobba på din rädsla. Men, de kan ju säga, om du inte följer lagen, just det, att du inte följer lagen.

Knepigt ämne.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> träning när jag ska stanna och hälsa på alla hundägare. :)

Du behöver ju inte stanna för att låta som en människa. :)

> Hållar ju hyfsad fart på grillorna.

Sakta in och visa respekt vid möten? ;)

> Jag menar bara att när lagen kräver att hunden ska vara kopplad

Finns ingen sådan lag: http://happymtb.org/forum/read.php/1/665112/665356#msg-665356

Curt: du verkar vettig nog att skaffa hund eftersom du har tänkt längre än de flesta hundägare. Att ha hund är inte så svårt, men det kan krävas endel jobb. Vilket kan bli svårt om tid och ork inte finns.

Ber om ursäkt för medhjälp till urspårning. :)

Håller med dig till visa delar Stervelo, jag avskyr själv folk som inte har koll på sina hundar, oavsett om de går i koppel eller ej. Har själv varit på väg att köra över ett flertal koppel/linor som det suttit ngt lurvigt i änden på, eller de som låter hunden springa planlöst runt bland folk eller gång/cykelbanor, parker etc.

Däremot har jag inget emot ngn som har kontroll på sin hund, kallar in den när det kommer mötande, samt där hunden går in till kanten utan att fladdra iväg kors och tvärs.

Stör mig ibland på inlinesåkare, ibland på bilister, ibland på andra cyklister, ibland på vädret, ibland t o m på mig själv samt hur jag reagerar inför vissa situationer.

Hunden har jag numera avlivat f ö.

andersen skrev:
> Det tycker jag inte är någon bra tanke, hundar
> skall vara kopplade om man inte har stenhård
> koll, och det är nog svårt att ha på cykel i
> skogen.

Dessutom får en hund inte vara okopplad i skog och mark stora delar av den "gröna" säsongen pga djurlivet. Om nu inte ägaren har sådan bra lydnad på hunden så att den kan motsvara koppel förstås.

Stervelo skrev:
> the_TnT...Det kan ju helt säkert fungera, men jag
> tränar ju på inlinsen så det blir krånglig
> träning när jag ska stanna och hälsa på alla
> hundägare. :) Hållar ju hyfsad fart på
> grillorna.

Tänk på att det finns folk som är inlinesåkarrädda och att du kanske inte skall träna där det finns männikor!

Men det kanske är bäst att jag startar en ny tråd där jag gnäller över inlinesåkare... ;)

bjorre skrev:
> Harri: får jag gnälla över föräldrar som har
> dålig pli på sina barn i den tråden? Eller
> skall jag starta en egen?

Beror på hur många inlägg du skall gnälla i? =)

Bruce: Jag tror faktiskt att tråden snarare styrkt mig i övertygelsen att det är möjligt att äga hund, cykla med den och förhoppningsvis leva i fredlig samexistens med (stora delar av)omgivningen. Det saknas ju inte goda exempel i tråden direkt.

Curt

Stervelo: Tack ska du ha! Jag tror att den absoluta majoriteten av hundägare hade goda ambitioner. Vill inte förhäva mig och säga att jag absolut kommer att lyckas men jag tror jag fattat att man som nybliven hundägare har tagit på sig ett stort jobb.

Curt

Jaha, tycker att tråden blev intressant, och att man kan ha olika sätt att se på saker och att det trots allt inte blev så mycket pajkastning, andra forum som jag skriver i blir det krig om en sådan tråd kommer upp, så hur det en blir med hundköpet för Curt,så tackar jag för en i stortsätt bra tråd, det vissar att det finns höjd till taket i forumet.

Ja, happy är bra, verkligt bra. En oas i en värld där pajkastning, osaklighet och ren dumhet hör till ordningen för dagen - det är det alltid lika skönt att komma hit!

/Janne

the_TnT skrev:
> Förresten har jag skrämt en som sprang i skogen
> en gång, ska jag sluta cykla där då?

Precis, det gäller att spegla alla situationer, saker som vi finner givna blir då jävligt löjliga eller så framstår vi människor t.o.m. som totala idioter..

Det är ju självklart att hänsyn till andra människor och djur ska visas, men folk som kräver den hänsysen av andra, i det här fallet hundar, och inte ger det tillbaks i form att hunden är även den bara en varelse som har blivit satt här på jorden precis som människan och därför har rättigheter den oxå.

Dessa människor som klagar på att vilda djur blir "störda" av hundar är oxå det lika fett hyckleri då detta är en naturens gång. Äter inte ni hundratals med djur om året? Har inte alla dessa tiotusentals djur ni smäller i er levt onaturliga liv i djurindustrier av någon form?

Händer det olyckliga att ett rådjur fälls av en hund så har det rådjuret i alla fall levt och dött på ett helt naturligt sätt. Det är fett mer respektabelt än att frossa tvångsmatade kyklingar som inte fått se dagsljus en enda gång från sin Guantanamobur, eller de kor som tvingas kanibalisera i slaktrester från andra kor.

Fuckin hypocrites.

lucky..Du skriver att hunden har rättigheter som människan, men det är ok att hunden käkar upp ett rådjur, rådjuret måste ju ha samma eller till och med mer rättigheter än hunden, jag får inte ihop din ekvation här. Kan du förklara?

Curt, flatcoated är grymma hundar. Väldigt fina och snälla samt bra jakthundar. En som jag är god vän med har två och de båda är väluppfostrade.

Men ja, det krävs ett enormt arbete från din sida från och med du skaffar hunden tills den är 1-2 år (uppfostringsperioden) för att få bra koll på den. Du måste nästan se den som ditt barn och kommer kanske måsta släppa andra grejer du gör nu på fritiden till fördel för hunden.

Kom även ihåg att inte lämna den ensam för länge... ta med den på arbetet om möjligt.

AxelSthlm skrev:
> Mike the bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Att det är koppeltvång på jyckar skiter du
> i?
>
> Är det det överallt, alla ggr?
> Har du kontrollerat dina uppgifter?
>
> Oavsett så skiter jag i det fullständigt, läs
> vad vi hundägare skriver ovan ordentligt innan du
> dömer!
>
> //Axel

Inom befolkade områden är det koppeltvång ja. Hur det är i motionsspåren vet jag inte men jag betvivlar ju starkt att det är tillåtet att låta hundar springa lösa hur som helst i områden där det rör sig mycket folk.

Du är alltså en sån där som struntar fullkomligt i att det finns massor av människor som är hundrädda? Isåfall får du kanske vara beredd att ta konsekvenserna ifall någon får frispel när din hund rusar fram för att "leka"...

Köp en Grönlandshund! då kan du vara ute i många timmar samt att du får draghjälp när kondisen tryter.
Enda nackdelen är att du kan inte ha den på pakethållaren då den är för stor . Och det gäller att du har bra bromsar då det kan gå fort som f-n.

Jag skummade mestadels igenom tråden då det verkade vara mkt "du måste ha koppel din buse"-inlägg.

Om du oroar dig för att en Parson inte klarar några timmar i skogen tror jag du har fel, sitter själv med en Jack russel här i lägenheten. :)
Visst han har långa ben men fan vilket energiknippe, han kör stenhårt och blir trött på 5 minuter men tror du han slocknar efter 50 bara för det? Inte en chans, får han dessutom en hund att leka med så finns det inga gränser. En gång var det lite blött ute och lekkamraten var lite större så det slutade med att vi fick ta in dem, han var en grå, blöt och flåsande liten stackare men hade han fått bestämma så hade han lekt vidare. ^^

Det där med koppel är ju en så individuell fråga att det inte går att svara på, jag har lite svårt att gå med min hund okopplad för han är världens kamratligaste krabat och så fort en människa eller hund tittar på honom så går svansen igång och att inte få hälsa och leka är rena tortyren. :)
Kan man däremot se till att hunden aldrig och då menar jag aldrig skulle sluta lyda för att jaga, hälsa, nosa eller närma sig hund eller människa så är det ju inga problem.
Många kan gå utan koppel men så fort dom möter en annan hund är det kört, det slipper jag själv som tur är för om man ryter till så släpper behovet av att hälsa och leka och han förstår att det verkligen är ett nej.

Och just det glömde nästan, om din hund efter 2 år är en rådjursätande bäst som dödat 10 barn kanske du skall fundera på koppel.

Kan inte låta bli att halka in på happy IGEN, fastän jag har massor att göra ... kom att tänka på en sak som en kompis sade för en tid sedan: En hund har inga spärrar, utan ger järnet tills den får hjärtinfarkt, eller vad som nu händer, och dör, om man inte stoppar den i tid. Jag vet inte om detta är sant, men om det är det, är det naturligvis viktigt att veta rasens prestandatak och lära sig läsa just sin egen hund innan man man cykelrastar den.

Fast det låter ju lite konstigt - en ung och frisk hund som springer för sitt nöje och inte för att rädda sitt liv borde ju krokna och falla ihop på marken långt innan den kolar - annars hade väl hundsläktet dött ut för länge sedan. Kompisens påstående kanske bara gällde hundar som börjar bli gamla och föredrar att ligga i soffan och bli kliade bakom öronen.

JH2: toppeninlägg! Särskilt unghundar/valpar har inte lärt sig hur mycket de klarar, så om de har någon att jaga eller någon som leker med dem (till exempel husse på cykel) så kommer de troligen att springa till de stupar eller tills de blir tillsagda att ta det lugnt.

Fin bild Oscar

Stervelo skrev:
> lucky..Du skriver att hunden har rättigheter som
> människan, men det är ok att hunden käkar upp
> ett rådjur, rådjuret måste ju ha samma eller
> till och med mer rättigheter än hunden, jag får
> inte ihop din ekvation här. Kan du förklara?

Du anser inte att djur har samma rättigheter som dig bara för att du är herreart på denna jord och kan därför diktera att rättigheter är till för dig, medans djuren ska vara till för din mages behag?
Stervelo, detta är den starkes rätt du talar om och är en av de fundamentala delarna i den fascistiska ideologin; att din styrka ger dig rätten att göra vad du vill med andra.

Min ekvation är att naturen har sin gång, det enda som kan rubba den är människan. Det är människans åverkan du ska minska, för vi håller på att facka upp det hårt för hela planeten. Ingen hund, varg eller annat rovdjur har skadat denna planet. De har bara gjord det som de satts på jorden att göra; hålla ekologins balans.

Som jag skrev tidigare; gråta över ett dödat rådjur när du smäller i dig något hundratal döda djur om året, som dessutom INTE levt som naturen menat, är inget annat en fet jävla hyckleri. Jag satte aldrig någons rätt över någon ännans, det är du som sätter din rätt över djurens. Den starke som har skapat sina "lagar" för att rättfärdiga sin slakt.

Bli inte förbannad på dessa starka ord för om kossorna kunde tala skulle du få höra fett med värre saker..

Sen har jag hört (inte gjort några djupare undersökningar själv) att man inte ska springa så mycket med stora unghundar/valpar eftersom de kan få problem med höfterna.

"när din hund rusar fram för att "leka"... " En väluppfostrad hund rusar inte fram till nån för att leka.

LuckyBitterPill...Det felar fortfarande, du säger "Det är människans åverkan du ska minska" men det är ju människan som tagit hit hunden, alltså är det då människans påverkan som gör att rådjuret går åt när hunden fått tag i det. Din ekvation går i kras igen. Själv lutar jag lite åt att allt är utveckling, människan är ett djur med och förstör vi hela jorden så är det utveckling med. I det stora hela spelar det absolut ingen roll vad som händer med jorden. Men jag lutar bara lite åt det hållet, jag bryr mig fortfarande om rådjuret och käkar kossa samtidigt.

Men, du äter glatt växter antar jag? Odlade på åkrar som släpper ut skit? Du fördärvar vårt landskap och släpper ut skit i havet som orsakar övergödning? Din ekvation haltar igen.

Enda sättet att minska påverkan är att inte finnas, så, där har du i alla fall en lösning, din lösning verkar vara kass. Du verkar påstå att du "inte påverkar jorden" snacka om hyckleri.

Hej!
Att träna hundar är väl bra, håller själv på med slädhundar. Har bara erfarenhet av mina slädhundar men har svårt att tro att andra hundar fungerar annorlunda.

Jag skulle aldrig ha hund lös! Det kan uppstå situationer som kan få väldigt otrevligt slut. Visserligen så har jag många fler som ska tränas och dom går i spann och det skulle aldrig funka att ha dom lösa.

Hur länge en hund klarar av att spring, det är samma som för dig. Det beror på hur mycket träning dom får.

Beroende på kroppsstorlek på hunden men när hunden har växt klart, för min del vid ca 6 månader sen bygger dom bara mer muskler, skelettet har växt klart, så börjar jag att träna med mina och vid 8-10 månader så går dom på i bra fart och rätt så långa pass. Det finns dom som har haft hundar som har varit under 1 år som har gått på tävling där stäckan har varit 180 mil (Alaska). I svergie så får inte hundarna var med på tävling innan dom har blivit 1,5 år.

Tänk bara på att inte utsätta hunden för hård ansträngning när det är varmt ute. Mina är välpälsade och dom utsätter jag inte för hårt arbete när det är varmre än 15 grader, andra hundar klara det bättre. Hundar gör bara av med överskottsvärmaen genom tungan, en del även via fötterna. Du själv svettas ju en hel del!

Hunden kommer att älska att vara ute i skogen och springa och, om den har lite jakt i sig, kommer att tycka det är roligt ända tills det gör för ont av sjukdom eller skada.

Lycka till med din hund.

Magnus

För att åtegå lite till ämnet istället för en massa pekpinnar. Så länge hunden springer med i ditt tempo i skogen där man kanske snittar 12-15 km/h tror jag att den kan hålla på i evigheter. Man kan ju ta det lite lugnt på de snabbare partierna. Sedan måste man se till att jycken också får vatten och ev kyla/bada den om det är varmt. Min morbrors irlänska setter "sprängde" sig på en jakt och fick avlivas. Vad jag minns var den inte så gammal och det hände på en jakt på stora marker. Dvs ingen som höll tillbaka tempot på den. Jag tror att fråga en sådan här sak på happy är att komplicera det. Hör med någon som har erfarenhet av rasen. Sedan ska du skaffa hund för att du vill ha en. Just din hund kan ju vara lämpad att springa långt men helt värdelös att cykla med så skaffa hund som du vill ha så får man ta det med cyklingen sedan. Jag misstänker att du har hundvana iom att dina päron hade hund annars bör man ta en jycke som inte är så "hård". Att en utpräglad jakthund inte skulle funka är fel eller så var vår vorsteh unik. Han gjorde skillnad på motion och jakt. Cyklade man med honom så kunde inget störa honom. Katter och annat bråte noterades med en liten huvudvridning.

Tack för alla goda kommentarer och tips!

Nenja: Kul att höra att din Jack Russel är ett sånt energiknippe! Parson var ett aktuellt alternativ men nu lutar det mera åt en större hund, kanske flat eller blandning labbe/border collie. Har nog insett att en ettrig terrier kan vara onödigt komplicerad som förstahund.

Gaastra: Tack för info kring hur du tränar dina slädhundar. Värme är värt att ta med i tanken. Själv svettas jag litervis på ett sommarpass och trots att jag av min fru karakteriseras som "pälsdjur" så är det nog tunn päls jämfört med de flesta hundar.

Robban: Jo, du har helt rätt kring hundskaffandet. Givetvis är inte det en cykelkompis jag köper. Det ser jag mera som en bonusmöjlighet och ett tänkbart fostransmål.

Vad är det nu den där Internetdiskussionslagen heter som säger att det bara går ett visst antal inlägg/sidor innan någon kommer in på nazism/fascism/kommunism..... ;-)

Curt

Stervelo skrev:
> LuckyBitterPill...Det felar fortfarande, du säger
> "Det är människans åverkan du ska minska" men
> det är ju människan som tagit hit hunden,
> alltså är det då människans påverkan som gör
> att rådjuret går åt när hunden fått tag i
> det. Din ekvation går i kras igen. Själv lutar
> jag lite åt att allt är utveckling, människan
> är ett djur med och förstör vi hela jorden så
> är det utveckling med. I det stora hela spelar
> det absolut ingen roll vad som händer med jorden.
> Men jag lutar bara lite åt det hållet, jag bryr
> mig fortfarande om rådjuret och käkar kossa
> samtidigt.
>
> Men, du äter glatt växter antar jag? Odlade på
> åkrar som släpper ut skit? Du fördärvar vårt
> landskap och släpper ut skit i havet som orsakar
> övergödning? Din ekvation haltar igen.
>
> Enda sättet att minska påverkan är att inte
> finnas, så, där har du i alla fall en lösning,
> din lösning verkar vara kass. Du verkar påstå
> att du "inte påverkar jorden" snacka om hyckleri.

QUIZ: How do you recognize the village idiot?

Hade jag hängt på det här forumet så hade jag förmodligen vetat vem du var coh hade då inte ödslat någon energi på dig.

Curt, hund är ett helt underbart sälskap som berikar livet. Kirra en gathund från en organisation. Det är billigt och du har returneringsrätt om den inte skulle vara som du beskrivit att den skulle vara i psyke och utseende. Det fina med gathundar är att de har en erfarenhet som inga andra hundar kan matcha, de är streetsmarta och vet hur de ska fungera i grupp; rangordning osv.

Medelstor hund funkar utmärkt i flera mil. Kirra en som är flergenerations från gatan då de oftast är friskare än de renrasiga vars framavling har gett dem svagheter. De är relativt billiga coh har oftast inga jaktinstinkter.

Läs upp dig på hundspråk (för de tänker helt annorlunda jämfört med oss) och du kommer att lyckas utmärkt med dem.

Lycka till!!

Hmmm.... Blandras är inte alltid friskare än renrasiga. Många avlivas i förtid pga att de ärver defekterna från båda raserna.

Curt, häng på lite hundforum ang val av ras och fråga där.
Jag skulle inte fråga om råd ang cyklar på ett forum för hundar iaf.

Tillbaka
Topp