Cykla med multifokala linser?

JLarsson

Aktiv medlem
Eftersom man börjar bli lite till åren kommen så försämras ju synen på nära håll ganska ordentligt. Mest märker man det med linser, särskilt i svagt ljus. Största problemet är om man ska cykla och då och då kolla ner på en GPS.

Idag var jag och kollade synen och min optiker föreslog att jag skulle prova "multifokala" linser när jag hojar. Det blir intressant att prova, funkar inte det så överväger jag operation.

Är det nån annan som provat multifokala linser?

Hej!
Har använt linser i 33 år för närsynthet och de sista 6 åren har jag fått konstant större
problem att läsa och svetsa mm. Då jag även orienterar har jag väldigt stora problem att
läsa kartor. Fick förslag av optikern att testa multifokala och de funkar grymt bra. Inga problem vid snabb MTB på stigar och kartläsningen vid orientering funkar lika bra!
TESTA!

Är multifokala och progressiva samma sak?

Har precis börjat med progressiva till vardags.

Funkar ganska bra. Men jag vet inte om jag skulle våga cykla med dom - dom vart ju jättedyra!

Upplever inte att jag behöver ha dom när jag cyklar (ännu!) utan använder kontaktlinser och ett par billiga plusglas när jag ska göra sådant som kräver närseende, t ex läsa kartan eller feppla med smartfånen. Problemet med det är ju att det tar tid att hålla på att ta av och på glasögonen när man behöver dom.

Men det är klart om du cyklar lvg och har GPS:en på styret så kanske det funkar bra. Det var inte i skogen du tänkte använda dom?

Rapportera gärna hur du går vidare och vad du tycker om det.

Känner ingen som inte har upplevt relativt stora bieffekter av operation. Själv har jag svårt att klara "normalt" ljusa dagar utan solglasögon. Har dessutom fått operera mig två gånger för att få bra resultat, inte perfekt resultat heller.

MEN med det sagt, min syn var usel från start, jag är glad att jag gjorde det. Nu klarar jag mig utan glasögon (men märkligt nog inte, jag har ju i princip alltid solisar på mig ute) och framförallt, jag klarar mig utan två-tre par som höll på att bli resultater av översynthet, brytningsfel och terminalglasögon.

När jag ser reklam och hör från folk får jag en i princip bekymmersfri uppfattning om operationer men efter lite frågor fattar man att alla är bara så glada för att bli av med glasögonen att biverkningarna känns ok.

Jag opererade mig hos MEMIRA med lasik, det kostade typ 25 tusen.

Vilka biverkningar är det som folk drabbats av Atlas?
Jag körde LASEK på ett öga förra året och förutom att det gjorde helvetiskt ont i några dagar efteråt så har jag inte upplevt några biverkningar efter det att synen stabiliserade sig.

De jag pratat med klagar över att resultatet inte blev så bra som utlovat, ljuskänslighet, rinnande ögon, smärta vid torra ögon och en känsla av ansträngdhet (ungefär som att ha fel styrka på glasögonen men vid synundersökning så verkar det inte så). Och då menar jag alltså inte som skräckexemplen som finns, de är ju helt förväntad. Det jag pratar om är alltså upplevda irritationer som har tillkommit efter operationen men som skall sättas i jämförelse med att nästan alla har blivit av med glasögontvånget för att klara sig normalt.

Flera av mina vänner har så klart terminal eller läsglasögon, men det beror ju på ålder och har inget med synfel som man opererar sig för. Den som gör en operation för åldersrelaterade synfel är helt galet ute.

I mitt fall skulle jag behöva lasra+byta lins = 50 papp drygt. Samt att successraten inte verkar imponerande. Men är det sista utvägen så är det.

Byta lins skulle jag göra om det var medicinskt rättfärdigat... DVS om du är typ blind eller om landstinget betalar...

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> App app app, inte börja byta kroppsdelar hos
> doktorn nu Jonas.

Speciellt som ögonlinser ligger högt på wadas lista :) Minority report någon?

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner ingen som inte har upplevt relativt stora
> bieffekter av operation.

Jag har opererat mina ögon och har inga bieffekter alls vad jag märker av. Har för mig att det var lasik men minns faktiskt inte. I vilket fall som helst är det fortfarande bästa pengarna jag spenderat nånsin, så otroligt värt det...

Åldern gör sig påmind... Har det hänt något på fem år? Någon mer som cyklar MTB med multifokala linser? Fungerar det lika bra som vanliga linser?

vid mtb-åkning behöver man inte se varken särskilt långt eller nära. ett par billiga enkelglasögon gör iaf susen för mig. skulle dom gå sönder är dom billiga att ersätta.

om man hade starr är förstås en linsoperation bra! men skulle vara tveksam till lösningar som ger bländningsproblem vid mörkerkörning med bil.

om ni menar multifokala ögonlinser (som opereras in) skriv gärna ut det, så det inte förväxlas med kontaktlinser:)

Jag har kört med multifokala linser i flera år men har nu ledsnat och gått tillbaka till progressiva glasögon igen.
Multifokala linser har helt klart sina fördelar men jag upplevde det som att det alltid fans lägen där det var oskarpt, framförallt på långt håll.
Operera har jag varit sugen på länge men törs inte pga att det finns så många biverkningar.

Senast redigerad av en moderator:
Lite info om operation:
Jag fick gråstarr trots min unga ålder 40 år så jag var ju ändå tvungen att operera och valde då till multifokala linser + att jag fick korrigera synen efteråt med FS-LASIK. Tyvärr är det vissa saker som stör mycket bl a känns det som jag är mycket mer ljuskänslig, men jag vänjer mig mer och mer och det är väldigt skönt att slippa progressiva glasögon.
Ser bra på långt håll, inga problem att läsa tidning och titta på tv. Men blir lite svårt att läsa på bildskärm ibland.
Bilkörning i mörker var lite konstigt i början, men nu tycker jag det funkar.
En del lysrör och ledlampor tycker jag är extra jobbiga det blir nåt konstigt flimmer, medans jag inte har problem med andra typer av lysrör och ledlampor. ( Tror det är lite inbillning ibland :) )
Hade jag inte fått gråstarr så hade jag aldrig fått för mig att operera, men jag såg inte nåt större problem med att ha glasögon heller.

FS-lasik gick rätt så smidigt och smärtfritt och väldigt lite bieffekter för mig.

Menar multifokala kontaktlinser. Har kontaktlinser för närsynthet sedan 30 år och det fungerar kanon. Tyvärr börjar jag även behöva läsglasögon och tänkte att multifokala kontaktlinser kunde vara bra. Funkar det inte bra att cykla MTB med så går det dock bort.

Operation är inget alternativ för mig ännu, gillar inte riskerna.

Som jag tidigare skrivit så kör jag multifokala kontaktlinser. Inte bra på något, men jag kan se på håll och hjälpligt se GPS:en eller kartan. Det kan jag icke överhuvudtaget med vanliga linjära linser. Funderar på op. Seriöst.

Samma problem men har löst det med kontaktlinser och satt in Hydrotac i alla solglasögon och alla cykelglasögon jag använder.
Vansinnigt bra till låg kostnad.

Cyklar och paddlar med multifokala linser sen två år oh det funkar jättebra. Ser pulsklocka, mobil, karta etc och ok även på håll (inte perfekt)

Bump!

Några nya insikter på ämnet multifokala kontaktlinser? Jag är nyfiken på att pröva.

Har i alla år växlat mellan glasögon och linser både på jobb och fritidsaktiviteter. Cyklar med linser men har svårt att se pulsklocka/mobil eftersom armarna tycks ha krympt. Kör progressiva glasögon för det mesta nu men vill gärna sporta med linser för att slippa imma mm.

/Johan

Först gäller det att förstå om man utöver närsynthet/översynthet har ett brytningsfel (astigmatism) eller ej. Om inte så fungerar bifokala för många, tillräckligt bra, som också många i tråden anger.

Jag ganska svaga synfel men en kombination av allihop och du kan inte få bifokala linser som samtidigt korrigerar för astigmatism (mina progressiva glasögon gör detta). Eller så finns detta men min optiker är clueless / det kostar multum.

Bifokala för mig blir halvbra. Ser halvbra på alla avstånd. Det lutar för mig åt enklare linser som åtgärdar min närsynthet och brytningsfelet. Då blir vägen och horisonten riktigt skarp. Men GPS:en på armen ser jag inget vidare...

Ett par varianter jag testat och som funkade hyfsat är:
1. lins i ena ögat (för avståndsseende), andra ögat utan (för närseende).
2. en lins för långssende och en för närseende.

Båda varianterna fungerade ganska hyfsat, så länge som linsen för avståndsseende satt i det dominerande ögat. Fick "fel" först hos optikern och det blev väldigt konstigt.
Kör man lins i bara ena ögat är ju kostnaden halverad!

Tack för input Benet och frippegubben.
Ingen astigmatism för min del så slipper den delen av problematiken.

Faktum är att min optiker nämnde varianten med lins för närseende i det icke dominanta ögat, Tyckte det lät lite mysko så nappade inte men jag kanske får tänka om. Blir ju en enkel och billig variant.

/Johan

EDIT: stavfle

Senast ändrad:
Jag är tillbaka på progressiva linser igen (se tidigare velande längre upp i tråden)
funkar ok, inte knivskarpt på långt håll och halvsuddigt på riktigt nära håll 0-30cm

men det är för mig en överkomlig kompromiss för att slippa glasögon, klar fördel vid all träning att slippa glajor som halkar runt och immar igen.

Jag har också 0,25 mera på det dominanta ögat för att får bättre spridning på skärpan.

Funderar starkt på op.

Be er optiker att få prova multifokala ( progressiva) daglinser. Dessa är mkt sköna att bära och fung bra optiskt hos de flesta. Är alltid mer el mindre en avvägning med alla typer av multifokala. Monovision som det kallas med en avstånds lins och en läslins alt bara en läslins kan fung mkt tillfredställande såtillvida djupseendet inte försakas för mkt
Och även astigmatiker kan hjälpas med multifokala linser även om utbudet är mkt begränsat. Fråga din optiker Benet och börja med låga förväntningar

JojjeM sa:
Luzen sa:
Luzen sa:
Samma problem men har löst det med kontaktlinser och satt in Hydrotac i alla solglasögon och alla cykelglasögon jag använder.
Vansinnigt bra till låg kostnad.

Upprepar!
Hydrotac är helt suveräna kombinerat med vanliga linser.

Ser väldigt fiffigt ut men funkar ju dåligt om man vill köra utan solglasögon :)

/Johan
Jo de förstås.. själv skulle jag aldrig tänka tanken att cykla utan glasögon som skydd för stenar och grenar.

1++

är översynt som de flesta, gör att det funkar fint med svaga läsglasögon. kör i skogen med 1+ brillor gärna med fjädrande skalmar.

man behöver ju inte gråta över spilld mjölk om ett par 59 kronors glasögon repas i något intermezzo..

JojjeM sa:
Ser väldigt fiffigt ut men funkar ju dåligt om man vill köra utan solglasögon :)

/Johan

Näe, snarare tvärtom? Blir nog snarare bäst utan några glasögon...

hydrotac_250.jpg

Hydrotac

Lite mer seriöst följer här ett inlägg angående kirurgiska ingrepp i ögonen:

I slutet av 2011 besökte jag optikern för att utvärdera om det kunde vara så att min successivt försämrade syn kunde förbättras med hjälp av terminalglasögon.. Det visade sig att jag hade grå starr, mycket på ena ögat, lite mindre på det andra.
Så utöver ett par glasögon gick jag därifrån med en remiss till kirurgen. I samråd kom vi fram till att jag skulle passa på att byta till multifokala linser istället för de linser helt utan korrigering som landstinget står för.

Sagt och gjort, 2 operationer utfördes med en månads mellanrum, konvalescensen blev 2 veckors/öga. Halofenomen och ljuskänslighet, biverkningar som försvann på några veckor.
Kanonresultat, S=1,0 på båda jacken, kunde inte varit mer nöjd! I 2 år....

Då jag råkade ut för näthinneavlossning på vänstra ögat. Efter en akut op (vitrektomi med gasfyllning) och 5 veckors sjukskrivning (där merparten spenderades liggandes på sida för läkningens skull) så var synen lika bra som tidigare. I några veckor....
Dags för samma ras på högra ögat, näthinneavlossning igen! Dock värre denna gång, under op sattes ett cerclage in, vilket innebär att ögat till viss del ändrar form, varpå den multifokala linsen inte fungerar som tänkt. Så nu är det högra ögat utmärkt att se skarpt med på ca. 25 centimeters avstånd, men allt bortom det är endast ljust eller mörkt.

Det finns ingen som med säkerhet kan säga att näthinneavlossningen kommer som en direkt följd av gråstarrsoperationerna, men å andra sidan säger heller ingen att det inte KAN vara följdverkningar.

Min slutsats är: Operera ögonen om medicinska behov föreligger, men låt bli ingrepp som går att korrigera med glasögon/linser. (Lasring har jag ingen erfarenhet/åsikt om.)

Och inte minst viktigt, håll koll på ljusblixtar & flugseende! Det kan vara en förvarning om kommande glaskroppsavlossning (som i de allra flest fall inte leder till några komplikationer) men kan vara ett tecken på akut glaskroppsavlossning, vilket kan ge upphov till hål i näthinnan med risk för näthinneavlossning.

Läs mer här: https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glaskroppsavlossning/?ar=True

Tråkigt att du råkat ut för detta Mamme. Retinal avlossning är tyvärr inget ovanligt vid katarakt op även om det är mer
sällan än ofta. Vad det beror på är osäkert med oftast är det pga att näthinnan är tunnare och skörare hos vissa och därmed lättare att få sk retinalt hål. Sk Cerclage kan oxå göra ögat mer närsynt pga det som du skriver ändrar form. Hur länge sedan hände detta och hur fungerar det idag? 25cm låter som 4 dioptriers närsythet..

Tussen75 sa:
Tråkigt att du råkat ut för detta Mamme. Retinal avlossning är tyvärr inget ovanligt vid katarakt op även om det är mer
sällan än ofta. Vad det beror på är osäkert med oftast är det pga att näthinnan är tunnare och skörare hos vissa och därmed lättare att få sk retinalt hål. Sk Cerclage kan oxå göra ögat mer närsynt pga det som du skriver ändrar form. Hur länge sedan hände detta och hur fungerar det idag? 25cm låter som 4 dioptriers närsythet..

vad betyder katarakt op?

Stewe sa:
Tussen75 sa:

vad betyder katarakt op?

Gråstarr... Opererades själv för gråstarr för drygt ett år sen, enorm skillnad för mig mot innan. Var närsynt på ena ögat och rätt mycket starr på andra = såg hyffsat på en armlängds avstånd på ena ögat och hyffsat på en armlängds avstånd på andra... Var 37 då så var också ganska ung.

Biverkningarna med Halos etc har minskat och jag märker för det mesta inte av att jag opererat ögonen, behöver kanske lite mera ljus än tidigare men har inga behov av glasögon längre... Skulle nog inte göra en sådan operation (RLE Multifokala) eller fundera väldigt noga om inga medicinska skäl finns...

frippegubben sa:
Ett par varianter jag testat och som funkade hyfsat är:
1. lins i ena ögat (för avståndsseende), andra ögat utan (för närseende).
2. en lins för långssende och en för närseende.

Båda varianterna fungerade ganska hyfsat, så länge som linsen för avståndsseende satt i det dominerande ögat. Fick "fel" först hos optikern och det blev väldigt konstigt.
Kör man lins i bara ena ögat är ju kostnaden halverad!

Kör med kontaktlins i ena ögat och det funkar toppen. Ser skarpt både på långt håll och nära. Nu är jag kanske idealfall där jag i grunden är närsynt men så ser jag betydligt bättre på ena ögat än det andra (resultat av en olycka i lumpen där jag fick splitter i ena ögat och ärrbildningen hampade sig så att synen blev bättre). Hur som helst, lins i ögat som jag ser sämst på och ingen i det andra blir perfekt. Berättade om denna speciallösning som jag trodde var typ unik för optikern för någon månad sen men hon sa bara att det är ganska vanligt och funkar för vissa men inte för andra.

SemiImbecille sa:
Stewe sa:
Tussen75 sa:

vad betyder katarakt op?

Gråstarr... Opererades själv för gråstarr för drygt ett år sen, enorm skillnad för mig mot innan. Var närsynt på ena ögat och rätt mycket starr på andra = såg hyffsat på en armlängds avstånd på ena ögat och hyffsat på en armlängds avstånd på andra... Var 37 då så var också ganska ung.

Biverkningarna med Halos etc har minskat och jag märker för det mesta inte av att jag opererat ögonen, behöver kanske lite mera ljus än tidigare men har inga behov av glasögon längre... Skulle nog inte göra en sådan operation (RLE Multifokala) eller fundera väldigt noga om inga medicinska skäl finns...

Har börjat fundera RLE RLE Multifokala utan att ha medicinska fel så som gråstarr men har Astigmatism,översynthet och numera ålderssynthet.. lite förenkat står valet mellan operation eller skaffa slipade cykelglasögon, vardagsglasögon, "terminalglasögon" och "vanliga" solglasögon för att täcka alla behov.. kostsamt och omständigt vs eventuella biverkningar typ.. förmodar att syftar på biverkningarna att fundera väldigt noga över eller är det andra aspekter också? - enligt klinikerna är dom ju obefintliga så klart...

chollo42 sa:
lite förenkat står valet mellan operation eller skaffa slipade cykelglasögon, vardagsglasögon, "terminalglasögon" och "vanliga" solglasögon för att täcka alla behov.. kostsamt och omständigt vs eventuella biverkningar typ.. förmodar att syftar på biverkningarna att fundera väldigt noga över eller är det andra aspekter också? - enligt klinikerna är dom ju obefintliga så klart...

Det är inte alltid marknadsföringens förenklade "antingen eller" stämmer med verkligheten. Kan även bli "både och"
Jag måste använda:
1. Slipade sportglasögon. (fotokromatiska såklart) Används vid all aktivitet (förutom bilkörning) som går fortare än vanlig promenadtakt.
2. Vanliga solglasögon. I nästan alla andra situationer.
3. Terminalglas. Används ibland, borde användas oftare.

Klarar mig dock utan "vardagsglasen" :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp