Lite mer seriöst följer här ett inlägg angående kirurgiska ingrepp i ögonen:
I slutet av 2011 besökte jag optikern för att utvärdera om det kunde vara så att min successivt försämrade syn kunde förbättras med hjälp av terminalglasögon.. Det visade sig att jag hade grå starr, mycket på ena ögat, lite mindre på det andra.
Så utöver ett par glasögon gick jag därifrån med en remiss till kirurgen. I samråd kom vi fram till att jag skulle passa på att byta till multifokala linser istället för de linser helt utan korrigering som landstinget står för.
Sagt och gjort, 2 operationer utfördes med en månads mellanrum, konvalescensen blev 2 veckors/öga. Halofenomen och ljuskänslighet, biverkningar som försvann på några veckor.
Kanonresultat, S=1,0 på båda jacken, kunde inte varit mer nöjd! I 2 år....
Då jag råkade ut för näthinneavlossning på vänstra ögat. Efter en akut op (vitrektomi med gasfyllning) och 5 veckors sjukskrivning (där merparten spenderades liggandes på sida för läkningens skull) så var synen lika bra som tidigare. I några veckor....
Dags för samma ras på högra ögat, näthinneavlossning igen! Dock värre denna gång, under op sattes ett cerclage in, vilket innebär att ögat till viss del ändrar form, varpå den multifokala linsen inte fungerar som tänkt. Så nu är det högra ögat utmärkt att se skarpt med på ca. 25 centimeters avstånd, men allt bortom det är endast ljust eller mörkt.
Det finns ingen som med säkerhet kan säga att näthinneavlossningen kommer som en direkt följd av gråstarrsoperationerna, men å andra sidan säger heller ingen att det inte KAN vara följdverkningar.
Min slutsats är: Operera ögonen om medicinska behov föreligger, men låt bli ingrepp som går att korrigera med glasögon/linser. (Lasring har jag ingen erfarenhet/åsikt om.)
Och inte minst viktigt, håll koll på ljusblixtar & flugseende! Det kan vara en förvarning om kommande glaskroppsavlossning (som i de allra flest fall inte leder till några komplikationer) men kan vara ett tecken på akut glaskroppsavlossning, vilket kan ge upphov till hål i näthinnan med risk för näthinneavlossning.
Läs mer här:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glaskroppsavlossning/?ar=True