Cykla med musik/hörlurar

Cykla med musik/hörlurar
Lite sent svar men jag köpt Sony linkbuds för ett tag sen. Inte särskilt nöjd faktiskt. Sitter konstigt i örat, ramlat lätt ur (säkert olika för olika personer). Plastig känsla och smäckigt fodral för priset. Halvdant ljud. Rekommenderar ej till ordinarie pris i alla fall.
Fördel är att man inte känner sig lika tilltäppt i hörselgången.
Hur är det med vindbrus?

Cykla med musik/hörlurar
Bumpar denna. Har någon hittar de ultimata hörlurarna för att slippa vindljud samt lyssna på sport/ljudbok än?
Du kommer förmodligen inte hitta något bättre än att stoppa din egen favoritairpod i valfritt öra (bara en för att höra trafiken) och komplettera med ett par Windfree utanpå. Tar inte bort allt vindbrus men ändå fullt tillräckligt för att man riktigt ska kunna njuta av en distansrunda ??
Har du sen en Radar bakåt så är du helt i mål. Jag tycker iaf att man då har full koll på trafiken trots lite ljud i örat ?

Cykla med musik/hörlurar
Finns det någon lösning för att kunna prata telefon medans man cyklar? Tänk typ hands-free fast för cykel, så att det inte påverkar medvetenheten om eventuell trafik?

Cykla med musik/hörlurar
Finns det någon lösning för att kunna prata telefon medans man cyklar? Tänk typ hands-free fast för cykel, så att det inte påverkar medvetenheten om eventuell trafik?

Aftershokz som är ungefär samma har nämnts 17 gånger på första sidan.

Senast ändrad:
Cykla med musik/hörlurar

Blir det inte väldigt mycket fysisk interferens mot hjälmremmarna med sådana bågar?

Cykla med musik/hörlurar
Blir det inte väldigt mycket fysisk interferens mot hjälmremmarna med sådana bågar?
Jag har en modell med mindre "poddar" och upplever inga problem med bågarna.
"Poddarna" på den länkade modellen ser lite större ut och kan vara ett problem för remmarna om man behöver dra remmen innanför eller utanför podden.

Men bygeln har en diameter c:a 3mm och märks inte alls när jag drar den innanför remmarna.
Till den grad att när jag stängt av musiken i lurarna och glömt bort att jag har dem på mig flyger lurar och glasögon åt alla möjliga håll när jag tar av mig hjälmen.

Cykla med musik/hörlurar
Bumpar denna. Har någon hittar de ultimata hörlurarna för att slippa vindljud samt lyssna på sport/ljudbok än?
Jag kör med Jabras Elite 7 (numer är de väl uppe på 8:a). Fungerar bra i mina öron, och genererar väldigt lite extra vindbrus. Stänger man av ANC och kör i läge off så dämpar man trafikljudet lite så man slipper bli döv av harleys, bilar med "tuffa" avgassystem och skrikande bromsar, men man hör fortfarande det man behöver. Kombinerat med radar då för min del.

Cykla med musik/hörlurar
Jag har kört Jaybird Vista 2 några år. Dom funkar helt OK. Det är både genomhörning och vindbrus i vissa situationer, men inget som påverkat mig nämnvärt ?

Cykla med musik/hörlurar
Har också kört Vista 2. Helt okej för det mesta. Det enda riktigt bra med dem är att de stannar i öronen oavsett vad.

Lurarna jag kör nu är Sony wf1000xm5. Inte jämförbart i pris, men de är överlägsna på nästan alla sätt, ffa för vardagsanvändning och ljud(dock inte lika bra som IEMs). Problemet jag har med dem är att de inte går att träna med inomhus då touch knapparna kan balla ur lite med allt svett.

Båda är för övrigt oanvändbara vid cykling i läget där man hör omgivningen pga vindbrus. På Sony-lurarna är vindbruset i ANC läget rätt okej dock, även om jag kör/kört båda utan ANC när jag har cyklat.

ANC på Vista 2 är riktigt dålig, skulle nästan säga att det är mindre brusreducering än utan. På xm5:orna är brusreduceringen helt fantastisk, nästan bättre än på mina Bose QC 35 II. Guld värt i skolan.

Cykla med musik/hörlurar
Med risk för att få tråden att spåra ur. När är det, som några skrivit, livsfarligt att cykla med lurar?
På cykelbana är ju farorna ljudlösa, så där gör ju inte lurarna någon skillnad. Och i stadstrafik är ju ljudnivån så hög att man ändå inte kan isolera enskilda faror.

Är det kanske landsvägscykling det rör sig om? Det har jag inte så mycket erfarenhet av. Hur hör man i så fall skillnad på en bil som kommer köra om med god marginal och en som kommer knocka mig med backspegeln?

Cykla med musik/hörlurar
Med risk för att få tråden att spåra ur. När är det, som några skrivit, livsfarligt att cykla med lurar?
På cykelbana är ju farorna ljudlösa, så där gör ju inte lurarna någon skillnad. Och i stadstrafik är ju ljudnivån så hög att man ändå inte kan isolera enskilda faror.

Är det kanske landsvägscykling det rör sig om? Det har jag inte så mycket erfarenhet av. Hur hör man i så fall skillnad på en bil som kommer köra om med god marginal och en som kommer knocka mig med backspegeln?
Skillnaden är att man hör bilarna komma och inte upptäcker dem när man ser dem i ögonvrån 20 cm från armbågen.

Cykla med musik/hörlurar
Lösningar där man kan gömma micken under ett lager kläder brukar klara det där väldigt bra. Trådade lurar med micken en bit ner borde vara toppen. Dra den innanför kragen, done!

Cykla med musik/hörlurar

Med risk för att jag låter som om jag snarare är 100 istället för 25. Men kan man prata vettigt i såna lurar? De har väl ingen Mick man kan ha framför munnen?

Cykla med musik/hörlurar
Lösningar där man kan gömma micken under ett lager kläder brukar klara det där väldigt bra. Trådade lurar med micken en bit ner borde vara toppen. Dra den innanför kragen, done!
Det är en sån lösning jag också funderat på. Men men vilka trådade lurar finns det som inte brusar så dant i vinden? Någon som har erfarenhet?

Cykla med musik/hörlurar
Med risk för att jag låter som om jag snarare är 100 istället för 25. Men kan man prata vettigt i såna lurar? De har väl ingen Mick man kan ha framför munnen?
Örat sitter nära munnen, och micken sitter i en av "poddarna" det fungerar tillräckligt bra för att man ska göra sig förstådd.

Frugan brukar snarare klaga på vindbruset men det är för att jag cyklar så himla fort ? (en redig portion ironi där på slutet)

Cykla med musik/hörlurar
Man kan åtminstone prata med Shokz bone cunduction lurar, hur ljudkvalitén uppfattas för den man snackar med om man cyklar utomhus vet i sjutton dock, jag använder inte lurar när jag cyklar utomhus, enbart för Zwift. Men det går nog att googla på detta. Suuntos variant ser ut som ett Shokz plagiat. Shokz är väl inget under av kvalité dock så jag vet inte vilken som är bäst. Mitt första par Shokz höll ca 2 år. Det som jag verkligen gillar med Shokz är att de håller sig kvar även om man hårdtränar och svettas mycket. Ljudkvalitén för Shokz Openrun (dvs inte Pro varianten) är väl ca 2,5 - 3 på en skala 1-5 enligt mig, dvs godkänt, jag uppfattar ljudet som tillräckligt bra åtminstone, dvs jag stör mig inte på ljudkvalitén.

Senast ändrad:
Cykla med musik/hörlurar
Man kan åtminstone prata med Shokz bone cunduction lurar, hur ljudkvalitén uppfattas för den man snackar med om man cyklar utomhus vet i sjutton dock, jag använder inte lurar när jag cyklar utomhus, enbart för Zwift. Men det går nog att googla på detta. Suuntos variant ser ut som ett Shokz plagiat. Shokz är väl inget under av kvalité dock så jag vet inte vilken som är bäst. Mitt första par Shokz höll ca 2 år. Det som jag verkligen gillar med Shokz är att de håller sig kvar även om man hårdtränar och svettas mycket. Ljudkvalitén för Shokz Openrun (dvs inte Pro varianten) är väl ca 2,5 - 3 på en skala 1-5 enligt mig, dvs godkänt, jag uppfattar ljudet som tillräckligt bra åtminstone, dvs jag stör mig inte på ljudkvalitén.
Shokz Pro funkar att prata i upp till 20-25 km/h för mig (eller....den jag pratar med då), sen blir det för mycket brus.

Cykla med musik/hörlurar
Håller helt klart med! Utom möjligen kvaliteten, jag har bara haft mina ett halvår men de känns rätt bulletproof tycker jag. Håller de två år så är jag nöjd. Hörlurar i min närhet lever ett hårt liv och endast utpräglade inomhus-lurar överlever längre än så.Kan inte säga något om hur de jag pratar med upplever det. Jag stannar oftast när det ringer.

Vissa lurar har det fungerat rätt bra att bara hålla en hand framför micken också.

Tillbaka
Topp