Cykla med ryggsäck

Cykla med ryggsäck
Tänkte ge mig ut på långfärd på Mountainbiken och vill hitta en lämplig ryggsäck. Gissar på något mellan trettio och fyrtio liter, helst med camelback. Och jag tänkte att ni visa människor säkert har råd att ge, så..

Vad ska jag tänka på?
har ni några direkta förslag på ryggsäckar?

Cykla med ryggsäck
Jag gillar Ospreys ryggsäckar. En Talon 33 eller Kestrel 38 kanske? Förberedda för vätskesystem, men det köpes separat.

Cykla med ryggsäck
Jag har själv en Kriega, den är gjord för mc-åkning men funkar gott för cykelåkning också. Sitter fast med spänne på bröstet så vikten ligger inte bara på axlarna och armarna är fria. Finns i olika storlekar och de flesta är med möjlighet att koppla in vatten. Riktigt bra kvalitet i tyget och detaljer, de lämnar ju 10 års garanti också :D finns på kriega.com eller webshop i sverige http://shop.touratech.se/SE/Catalog/kriega_mc_vaskor/.

Jag har R25 (Rucksack 25l.) med en US10 extrabag som man lätt kan sätta fast på ryggsäcken snyggt. Då blir det 35 liter.

Cykla med ryggsäck
Använder Corin trail 35 liter med ryggplatta i nät samt lös 1 litersflaska m. slang i ryggan den verkar inte finnas kvar längre köpte den för ca. 5 år sen supernöjd,väldigt induviellt man får prova fram tex. en typ 30-35 liter smal vandringsryggsäck el. långfärdsskridskoryggsäck m. ryggplatta för man blir rätt så svettig om ryggen vid långfärd därav fördel med ryggplatta dvs. håller en liten bit ifrån ryggen. :)

Cykla med ryggsäck
Handlar det om dagsturer som jag gör är det under 10 kg men gissningsvis max. 10-15 kg du får troligen bättre svar hos www.utsidan.se . :)

Cykla med ryggsäck
Brando skrev:
-------------------------------------------------------
> Handlar det om dagsturer som jag gör är det
> under 10 kg men gissningsvis max. 10-15 kg du får
> troligen bättre svar hos www.utsidan.se . :)

Ingen dum idé. Lägger upp en tråd där också.
Undertiden kikade jag runt lite hos dem lokala handlarna och hittade den här.
http://www.haglofs.com/en-us/products/backpacksbags/backpacking/unisex/flow_large_en-us.aspx
Men hur jag än letar så hittar jag inga tester eller ens åsikter om den. är det någon här som har en uppfattning om den?

Cykla med ryggsäck
Hej!

Mitt val blev Ospery Manta 30L med 3 liters vätskeblåsa. Den är smidig och ha på sig och ryggsäcken ligger inte mot ryggen utan ett meshnät så man inte blir så varm. Med packning vägde nog väskan typ 9 kg och det kändes i axlarna första dagen sen blir det bättre. Vätskesystemet är superbra. Munstycket sitter med en magnet så man har koll på den hela tiden. Bra justerings möjligheter. Enda negativa var att den att nederkanten av vätskebållaren skavde något mot ryggen en dag när jag packat för tight. Köpte först en Talon 33 men den kändes lite för sladdrig och hade för få fack enligt min smak. Cyklade 5 dagar nere i Frankrike med UCPA i varmt väder

Cykla med ryggsäck
Problemet är svettfläcken på ryggen, som pendlare med rygga och daglig svettfläck så har man en välbekant missfärgning på ryggen på snart alla skjortor och tröjor...

Cykla med ryggsäck
Mitt råd är att testa noga med hjälm och på cykeln. 30l brukar funka, men med 40l blir det ofta att ryggan trycker bak i hjälmen, speciellt om man kör brant utför, dvs behöver titta "uppåt".

Cykla med ryggsäck
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt råd är att testa noga med hjälm och på
> cykeln. 30l brukar funka, men med 40l blir det
> ofta att ryggan trycker bak i hjälmen, speciellt
> om man kör brant utför, dvs behöver titta
> "uppåt".

Bra tips! Alla ryggor jag har över 25liter slår hjälmen i om jag packar dem fel.

jag har en 38liters Haglöfs rand som jag har cyklat lite med, om jag inte packar locket på den så funkar det, men då missar man ett par liter.

Annars rekommenderar jag ospreys ryggor, de är riktigt sköna.

Tillbaka
Topp